Zmiana ustawy o odpadach

Celem ustawy z dnia 23 stycznia 2020 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw jest uregulowanie trybu i formy sporządzania dokumentów ewidencji odpadów w przypadku awarii systemu teleinformatycznego, w którym prowadzona jest Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO), a także wydłużenie możliwości składania dokumentów ewidencji odpadów w formie papierowej do dnia 30 czerwca 2020 r.

Porady prawne

Co zakłada ustawa z dnia 23 stycznia 2020 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw?

Z uwagi na powyższe, nowelizacja ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2019 r. poz. 701, z późn. zm.) wprowadza wyjątek od zasady sporządzania dokumentów ewidencji odpadów w formie elektronicznej, za pośrednictwem indywidualnego konta w BDO – w przypadku awarii systemu teleinformatycznego, w którym Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami jest prowadzona, dokumenty będą sporządzane w formie papierowej lub elektronicznej poza BDO.

W przypadku zastosowania formy papierowej, przekazujący odpady będzie sporządzał kartę przekazania odpadów lub kartę przekazania odpadów komunalnych w odpowiedniej liczbie egzemplarzy dla każdego z posiadaczy odpadów – przekazującego odpady, każdego transportującego odpady oraz przejmującego odpady. Kierujący środkiem transportu, którym są transportowane odpady lub odpady komunalne, będzie zobligowany posiadać w trakcie transportu, odpowiednio, kartę przekazania odpadów lub jej kopię, lub kartę przekazania odpadów komunalnych lub jej kopię.

Administrator BDO będzie zobowiązany zamieścić komunikat o czasie trwania awarii na swojej stronie Biuletynu Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej rejestru umożliwiającej dostęp do indywidualnego konta w BDO, o ile będzie to technicznie możliwe.

Nowelizacja nakłada obowiązek wprowadzenia informacji zawartych w papierowych lub elektronicznych prowadzonych poza BDO do Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami niezwłocznie po ustaniu awarii, nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia jej usunięcia. Naruszenie tego obowiązku będzie stanowiło wykroczenie zagrożone karą grzywny. 

Ponadto ustawa wydłuża możliwość składania dokumentów ewidencji odpadów w formie papierowej do dnia 30 czerwca 2020 r.

Kiedy zmiany wchodzą w życie?

Ustawa wchodzi w życie, co do zasady, z dniem następującym po dniu ogłoszenia.


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika