18.12.2008
A.J.
Zespół e-prawnik.pl
Po jedenastu miesiącach intensywnych negocjacji Parlament Europejski poparł pakiet projektów legislacyjnych, które umożliwią osiągniecie ogólnych celów w zakresie przeciwdziałania zmianom klimatycznym. UE chce ograniczyć do 2020 roku emisję gazów cieplarnianych o 20%, zwiększyć udział źródeł odnawialnych w bilansie energetycznym do 20% oraz podnieść o 20% efektywność energetyczną.
W skład pakietu energetyczno-klimatycznego wchodzi sześć projektów aktów prawnych. Cztery z nich zostały przedstawione przez Komisję Europejską w styczniu, pozostałe dwa wcześniej, ale prace nad nimi na końcowym etapie odbywały się łącznie.

Na początku grudnia udało się uzyskać porozumienie w sprawie norm emisji dwutlenku węgla przez samochody, specyfikacji paliw oraz udziału energii ze źródeł odnawialnych. W przypadku pozostałych trzech kwestii - przeglądu systemu ETS, wypełniania zobowiązań w zakresie redukcji emisji oraz instalacji przechwytywania i składowania dwutlenku wegla (CCS) - do decydujących ustaleń doszło na szczycie szefów państw i rządów w Brukseli zatwierdzonych następnie podczas trójstronnego spotkania negocjatorów z ramienia Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji.
Ogólny zarys propozycji
Przegląd systemu ETS
Sprawozdanie A. Doyle (EPP-ED, IE)
Efekt wprowadzenia uprawnień do emisji w początkowym okresie wdrażania ETS został ograniczony przez dystrybucję nadmiernej ilości uprawnień dla przemysłu. W drugiej fazie jego wdrażania, w latach 2013-2020 powinno dojść do ograniczenia emisji o 21% w porównaniu do poziomów z roku 2005. Ustanowienie limitów górnych pozwala oczywiście krajom członkowskim ograniczać koszty poprzez kupowanie lub odsprzedawanie nadwyżek uprawnień do emisji.
ETS obejmuje obecnie 10 000 instalacji w sektorze energetycznym i innych gałęziach przemysłu, które odpowiadają za niemal połowę wszystkich emisji CO2 i 40% emisji wszystkich gazów cieplarnianych. Pozostałe 60% emisji będzie objęte zakresem decyzji w sprawie wspólnego podejmowania wysiłku zmierzającego do ograniczenia emisji z sektorów nie objętych systemem ETS.
Nowa propozycja organizacji systemu ETS wprowadza ogólną zasadę, że po 2013 roku wszystkie uprawnienia dla sektora produkcji energii elektrycznej musiały być kupowane w drodze aukcji. Od tej zasady przewidziano jednak wyjątki zgodnie z ustaleniami podjętymi na szczycie Rady Europejskiej w grudniu 2008 roku.
Wobec pozostałych gałęzi przemysłu obowiązkowy aukcjoning uprawnień wprowadzany będzie stopniowo. W 2013 otrzymają one 80% uprawnień za darmo. Ilość ta zostanie ograniczona do 30% w roku 2020, a od roku 2027 wszystkie uprawnienia będą odpłatne.
Sektory, w których prawdopodobne jest przenoszenie produkcji poza UE, do krajów w których nie obowiązują tak daleko idące ograniczenia środowiskowe (tzw. carbon leakage), będą mogły ubiegać się o 100% darmowych udziałów, pod określonymi warunkami i do czasu zawarcia stosownego porozumienia międzynarodowego.
Wspólny wysiłek na rzecz redukcji emisji
Sprawozdanie S. Hassi (Greens/EFA, FI)
Wniosek dotyczący decyzji w sprawie wspólnego podejmowania wysiłku obejmuje inne sektory, nieobjęte systemem ETS, takie jak transport, budownictwo, usługi, mniejsze instalacje przemysłowe, rolnictwo oraz sektor odpadów. Obecnie sektory te odpowiadaja za 60% wszystkich emisji gazów cieplarnianych do atmosfery. W latach 2013-2020 powinno dojść do ograniczenia emisji o 10%, co pozwoli osiągnąć ogólny cel ograniczenia emisji CO2 o 20% do roku 2020. Decyzja o wspólnym podejmowaniu wysiłku w celu ograniczania emisji jest pierwszym tego rodzaju porozumieniem na świecie.
Przechwytywanie i składowanie dwutlenku węgla
Sprawozdanie C. Davies (ALDE, UK)
Ta propozycja ma na celu promowanie najnowszych technologii w zakresie przechwytywania i bezpiecznego składowania pod ziemia dwutlenku węgla (CCS), jako kolejnego środka ograniczającego emisje szkodliwych dla środowiska gazów cieplarnianych. Posłowie zapewnili w negocjacjach, że odpowiednie środki pozyskane ze sprzedaży 300 milionów uprawnień do emisji przekazane zostaną na sfinansowanie kilkunastu projektów demonstracyjnych na terenie UE.
20% energii ze źródeł odnawialnych
Sprawozdanie C. Turmes (Greens/EFA. LU)

Potrzebujesz porady prawnej?
Na jakim paliwie mają jeździć nasze samochody?
Kurczą się rezerwy ropy naftowej, ceny paliw rosną, a samochody w UE emitują 12% CO2. Europa jest w ciągłym ruchu: po drogach toczy się nieustająca fala towarów i osób. Czy zabraknie nam paliwa? Europa ma alternatywy dla paliw kopalnych: biopaliwa, energię elektryczną lub wodór. Posłowie (...)
Projekt Dyrektywy o geologicznym składowaniu CO2
17 grudnia 2008 Parlament Europejski przyjął pakiet klimatyczny. Część pakietu klimatycznego reguluje kwestie wychwytywania i składowania dwutlenku węgla.Elektrownie opalane węglem, ropą lub gazem ziemnym odpowiadają za około 40% wszystkich emisji CO2 do atmosfery. Aby zmniejszyć ich uciążliwość (...)
PE: Debata nad pakietem klimatycznym
W Parlamencie Europejskim odbyła się debata z udziałem Rady i Komisji poświęcona negocjacjom nad pakietem klimatycznym. Ponieważ trójstronne rozmowy nadal trwają, posłowie wykorzystali okazję, aby podkreślić wolę zawarcia porozumienia do 17 grudnia, kiedy zaplanowane jest głosowanie (...)
Prezydent Francji w PE o francuskim przewodnictwie, klimacie, Lizbonie, uczciwości i zaufaniu
"Ja chciałem zmienić Europę, ale to Europa zmieniła mnie", tymi słowami prezydent Francji Nicolas Sarkozy zakończył wystąpienie w Parlamencie w Strasburgu, podsumowujące półrocze prezydencji francuskiej i sukces, jakim było porozumienie państw członkowskich i Parlamentu (...)
Prezydent Francji w PE o francuskim przewodnictwie, klimacie, Lizbonie, uczciwości i zaufaniu
"Ja chciałem zmienić Europę, ale to Europa zmieniła mnie", tymi słowami prezydent Francji Nicolas Sarkozy zakończył wystąpienie w Parlamencie w Strasburgu, podsumowujące półrocze prezydencji francuskiej i sukces, jakim było porozumienie państw członkowskich i Parlamentu (...)
Ważne tematy w Parlamencie Europejskim
Druga połowa roku zapowiada się bardzo pracowicie w Parlamencie Europejskim. Posłowie będą przede wszystkim pracować nad trzema pakietami legislacyjnymi: klimatycznym, telekomunikacyjnym i morskim. Ponadto tematami prac będą projekty strategii wobec imigrantów czy program bezpieczeństwa (...)
Jeden głos Europy oraz wspólne działanie w obliczu sytuacji kryzysowej
Tylko skoordynowana polityka oraz jeden, wspólny głos UE może przynieść efekt w walce ze skutkami kryzysu finansowego. W środę, eurodeputowani przyjęli rezolucję na temat ostatniego spotkania Rady Europejskiej, w której oprócz kryzysu finansowego, poruszono między innymi (...)
Pakiet klimatyczny: Wspólne wysiłki na rzecz ograniczenia emisji
Czy UE jest wystarczająco ambitna? Kraje UE w marcu 2007 zdecydowały się na ograniczenie emisji CO2 o 20% do roku 2020. Jeżeli uda się osiągnąć w tej kwestii na świecie nowe porozumienie, UE chciałaby pójść nawet dalej, ograniczając emisję o 30%. W styczniu Komisja Europejska przedstawiła (...)
Ostatnia sesja plenarna Parlamentu Europejskiego
4-7 maja w Strasburgu odbyła się ostatnia przed wyborami sesja plenarna Parlamentu Europejskiego. Najważniejszymi tematami sesji były propozycje przedłużenia urlopów macierzyńskich, kwestia dofinansowania sześciu projektów energetycznych dla Polski, pakiet rozwiązań dla (...)
Zalecenia dla przyszłej polityki energetycznej UE
Krótko po doświadczeniach, jakie przyniósł rosyjsko-ukraiński spór o dostawy gazu, posłowie przyjęli sprawozdanie poświęcone przyszłej wspólnej polityce energetycznej. Plany działań na wypadek przerw w dostawach gazu, rozbudowa połączeń międzysystemowych, ujednolicone ramy prawne dla (...)
Parlament Europejski o planie odbudowy gospodarczej
Parlament Europejski dyskutował o działaniach podejmowanych przez państwa członkowskie i Wspólnotę w celu złagodzenia skutków kryzysu gospodarczego. Walka z recesją, energia, zmiany klimatyczne i Partnerstwo Wschodnie to również tematy wiosennego szczytu przywódców UE w przyszłym tygodniu. (...)
Bezpieczeństwo na morzu: Trzeci pakiet morski w drugim czytaniu
Parlament Europejski przyjął w drugim czytaniu pakiet wniosków legislacyjnych opracowanych z myślą zwiększeniu bezpieczeństwa w transporcie morskim. Trzeci pakiet morski zawiera propozycję rozwiązań, które umożliwią prowadzenie aktywnej polityki w zakresie żeglugi morskiej i (...)
Bezpieczeństwo na morzu: Parlament przyjął III pakiet morski
Parlament Europejski przyjął pakiet wniosków legislacyjnych opracowanych z myślą zwiększeniu bezpieczeństwa w transporcie morskim. Trzeci pakiet morski zawiera propozycję rozwiązań, które umożliwią prowadzenie aktywnej polityki w zakresie żeglugi morskiej i zapewnią warunki dla rozwoju (...)
Sarkozy w PE: Europa nie może być skazana na brak działań
Przemawiający w Parlamencie Europejskim Prezydent Francji Nicolas Sarkozy powiedział, że dalsze rozszerzenie UE nie będzie możliwe bez Traktatu z Lizbony i reform instytucjonalnych. "Wszyscy ponosimy odpowiedzialność, jak wydobyć Europę z kryzysu" - stwierdził. W swoim wystąpieniu (...)
Co dalej z Pakietem Mobilności?
W założeniu nowelizacja unijnych przepisów ma na celu zwalczanie nielegalnych praktyk w transporcie drogowym i poprawę warunków pracy kierowców. Polski rząd broni polskie firmy transportowe przed złymi przepisami - "Liczymy na to, że prace nad Pakietem Mobilności (...)
Debata w Parlamencie przed Radą Europejską (11-12 grudnia)
Kompromis w sprawie pakietu klimatycznego, działania na rzecz złagodzenia wpływu kryzysu finansowego na realną gospodarkę oraz Traktat Lizboński, to priorytety zbliżającej się Rady Europejskiej, o których dyskutowali posłowie do Parlamentu Europejskiego w Brukseli. Rada (prezydencja (...)
Cztery miliardy euro na inwestycje energetyczne
Prawie cztery miliardy euro z planu odbudowy gospodarczej przeznaczone zostanie na rozwój infrastruktury elektroenergetycznej i gazowej, morskie siłownie wiatrowe i instalacje przechwytywania i składowania dwutlenku węgla. Parlament Europejski zatwierdził uzgodniony z państwami członkowskimi projekt (...)
Pakiet telekomunikacyjny: prawa użytkowników
Parlament przyjął projekt dyrektywy w sprawie usługi powszechnej i praw użytkowników korzystających z usług telekomunikacyjnych. Poprawki kompromisowe przyjęte przez posłów nie zmieniają zasadniczego celu reformy sektora, jakim jest poprawa pozycji użytkowników na rynku (...)
Cena biletu lotniczego musi zawierać wszystkie opłaty dodatkowe
Taryfy lotnicze muszą obejmować wszystkie podatki i opłaty dodatkowe, a sprzedawcy biletów lotniczych będą musieli wyszczególniać w cenie biletu wszystkie dodatkowe opłaty, które stanowią element jego ostatecznej ceny. Powinno to ukrócić, wprowadzającą nabywców (...)
Zamówienia publiczne w dziedzinie obronności i bezpieczeństwa
Parlament Europejski przyjął dyrektywę, która określa procedury zamówień publicznych na dostawy towarów i usług, stosowanych dla zagwarantowania bezpieczeństwa i obronności Unii lub jej państw członkowskich. Dyrektywa ustanawia wspólny rynek wyposażenia obronnego i usług, łącząc (...)