Policja Kolejowa zastąpi Straż Ochrony Kolei

Zapewnieniem bezpieczeństwa w pociągach i na obszarze kolejowym zajmie się nowa Policja Kolejowa. Formacja będzie miała większe uprawnienia niż „Sokiści".

Funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei znikną z polskich dworców 1 stycznia 2012 roku - zakłada przyjęta przez rząd nowelizacja prawa o transporcie kolejowym.

Projekt usuwa z ustawy przepisy regulujące funkcjonowanie SOK. Zadania dotyczące zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenach kolejowych i w pociągach pasażerskich przejmie od sokistów tzw. Policja Kolejowa. Nowa formacja będzie działać na zasadach określonych w ustawie o Policji.

Co się stanie z byłymi funkcjonariuszami SOK? Otrzymają oni szansę przystąpienia do Policji - będzie to zależało od pozytywnego zaliczenia postępowania kwalifikacyjnego. Wówczas staż pracy w SOK zostanie im wliczony do okresu służby w Policji.

- Dotyczyć to będzie wszystkich uprawnień związanych z tą służbą z wyjątkiem okresu, od którego zależy nabycie prawa do policyjnej emerytury - informuje Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.

Pozostałe osoby, które nie przystąpią do Policji, będą mogły uzyskać kwalifikacje zawodowe w zakresie ochrony osób i mienia.

Nowa policja otrzyma 100 proc. ulgę na przejazdy środkami publicznego transportu kolejowego. Według nowelizacji formacja będzie ochraniać nie tylko pociągi, lecz także teren kolejowy. O tym, które z obszarów, obiektów i urządzeń będą wchodzić w skład infrastruktury kolejowej objętej obowiązkową ochroną ma zdecydować Ministerstwo Infrastruktury.

Dariusz Madejski, e-prawnik.pl


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • mały 2012-02-20 20:58:40

    Rozumiem że Policja kolejowa będzie odpowiedzalna za porządek na dworcach,peronach i w pociągach pasażerskich .A kto ma ochraniać szlaki kolejowe i obiekty infrastruktury kolejowej? Jakoś nie wyobrażam sobie aby spółki ochraniarskie mogły zastąpić SOK w walce ze złodzejami sieci trakcyjnej oraz zapobiec wysypywaniu węgla z wagonów na Śląsku że już nie wspomnę o ochronie strategicznych obiektów takich jak wiadukty i tunele kolejowe.W przeszłości podejmowano próby likfidacji SOK z raczej mizernym skótkiem.

  • Stary 2012-02-20 13:15:59

    Jakoś sceptycznie podchodzę do tego pomysłu. Jako ,wprawdzie coraz rzadszego klienta PKP, interesuje mnie podstawowa sprawa: czy spokojnie i bez zakłóceń zrealizuję swoją podróż.O komforcie celowo nie wspominam bo to nie rola SOK czy Policji. Mam niejasne odczucie, że nic to nie zmieni.A może się mylę. Czas pokaże. Moje odczucia pochodzą z tąd, że zarządcy kolejami szukają oszczędności wszędzie, w tym na bezpieczeństwie pasażerów, tylko nie tam gdzie marnotrawione są grube miliony.


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika