Odpowiedź prawnika: Sponsorowanie klubu sportowego
Wybór opodatkowania w formie liniowej (19%) oznacza utratę większości przywilejów podatkowych. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych przyznaje liniowcom tylko prawo do odliczenia składek na ubezpieczenia społeczne (od dochodu) oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne (od podatku). Natomiast możliwość odliczenia ulg daje tylko podatnikom rozliczającym się według skali podatkowej. Świadczy o tym chociażby interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa Wola z 20 czerwca 2005 r. (sygn. US40-DF2/41224/VII/2005), w której stwierdzono, że liniowcy mogą pomniejszyć dochód o składki na ubezpieczenia społeczne, a pozostałe odliczenia nie mają tu zastosowania.

Mając powyższe na uwadze - chociaż brak jest jeszcze w tym zakresie interpretacji organów podatkowych - przedsiębiorcy (osoby fizyczne) opodatkowani liniowo raczej nie będą mieli prawa skorzystania z obowiązującej od 1 stycznia 2006 r. tzw. ulgi na sport - tj. odliczenia od podstawy opodatkowania wydatków, w wysokości nieprzekraczającej 10 % dochodu, poniesione przez podatnika na działalność klubów sportowych mających osobowość prawną i licencję sportową, skupiających co najmniej 50 zawodników, w tym 30 juniorów (art. 26d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Zatem przedsiębiorcy (osobie fizycznej) opodatkowanemu liniowo, chcącemu wesprzeć klub sportowy, pozostaje zawarcie z klubem tzw. umowy sponsorskiej, zwłaszcza gdy sponsor chce użyć sportu jako nośnika reklamy i rozliczać wydatki na klub jako koszty reprezentacji i reklamy. W takim wypadku klub sportowy świadczy usługi reklamowe przez umieszczenie reklam w czasie i miejscu zapewniającym obejrzenie ich przez kibiców.
Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodu, chyba że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Masowa publiczność jako adresat reklam oznacza, że reklama jest prowadzona "publicznie w inny sposób", w związku z tym całość nakładów będzie się zaliczała u sponsora do kosztów uzyskania przychodów. Trudno bowiem zaprzeczyć, że ogólnodostępne imprezy sportowe są wydarzeniem publicznym, więc cały koszt takiej usługi reklamowej jest kosztem podatkowym (tak też: P. Rochowicz, Jak wspierać sport i nie stracić na podatkach, „Rzeczpospolita” z 19 stycznia 2006 r.).
W kwestii sponsoringu wypowiedział się Pierwszy Urząd Skarbowy w Katowicach w interpretacji PPXII/005-169/03: "Przepisy podatkowe nie regulują zjawiska sponsoringu, dlatego oceniając jego skutki pod kątem kosztów uzyskania przychodów sponsora, należy stosować przepisy dotyczące reklamy i reprezentacji. Brak ustawowej definicji pojęcia "sponsoring" powoduje konieczność sięgnięcia w tym zakresie do potocznego znaczenia tego terminu. Jako sponsoring określa się odpłatne przysporzenie majątkowe wyrażające się w pieniądzach, rzeczach lub usługach dokonywane przez określony podmiot gospodarczy (sponsora), na rzecz wybranej osoby fizycznej, organizacji, instytucji lub innej struktury prawnej (sponsorowanego), w celu wykonania przez niego czynności wskazanych w umowie sponsoringu, a zmierzające do utrwalenia bądź spotęgowania renomy tego podmiotu, do podwyższenia stopnia jego popularności w środowisku społecznym oraz do zwiększenia jego zysków (por. L.Stecki, Sponsoring, Toruń1995).
Akcje sponsoringowe mają ma celu kształtowanie obrazu firmy wśród szerokich rzesz potencjalnych klientów. Promowanie nazwy podmiotu sponsorującego wpływa na zwiększenie jego popularności, a co za tym idzie - doprowadzić ma do zwiększenia jego obrotów. Sponsoring nie wpływa jednak na popyt w sposób tak bezpośredni jak reklama. Przeważnie wspiera on działalność reklamową, w szczególności utrwalanie znaku towarowego lub nazwy firmy. Reklama kładzie zazwyczaj nacisk na konkretny produkt, podczas gdy sponsoring jest promocją podmiotu i jego dobrego wizerunku. Nie sposób jednak tych instytucji oddzielić.
Niezbędne do właściwego zakwalifikowania wydatków na reklamę jest ustalenie znaczenia pojęć "reklama publiczna" i "reklama niepubliczna".
Reklama publiczna, zaliczana w całości do kosztów uzyskania przychodów, to między innymi wydatki poniesione na :
-
reklamę w środkach masowego przekazu,
-
uczestnictwo w publicznych imprezach reklamowych,
-
nośniki reklamowe,
skierowane do anonimowych odbiorców.
A zatem, forma reklamy polegająca na sponsorowaniu kierowcy rajdowego w zamian za reklamowanie sponsora na rajdach samochodowych poprzez umieszczanie znaków firmowych, wzmianek o działalności firmy, można zaliczyć do reklamy publicznej. Jednakże podstawowym warunkiem zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów jest jego związek z prowadzoną działalnością. Poniesione przez podatnika koszty muszą wpływać na zwiększenie przychodu, a w konsekwencji - na wysokość podatków.
