Odpowiedź prawnika: Tworzenie klas integracyjnych
Podstawa prawna do utworzenia klasy integracyjnej powinna się znaleźć w statucie szkoły. Jeżeli statut nie przewiduje możliwości zakładania klas integracyjnych konieczna jest zmiana statutu szkoły. Zmianą statutu szkoły zajmuje się jej założyciel, czyli jeżeli jest to szkoła podstawowa publiczna to będzie to zazwyczaj Gmina działające przez swoje organy. Statut szkoły powinien spełniać warunki określone w rozporządzenie MEN z dnia 21 maja 2001 roku w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół. W tym akcie znajdują się też przepisy dotyczące warunków zakładania klas integracyjnych. Poniżej znajdzie Pani przepisy z tego rozporządzenia, które uznaliśmy, że mogą Panią zainteresować: - liczba uczniów w oddziale integracyjnym w przedszkolu, szkole podstawowej, gimnazjum, szkole ponadgimnazjalnej wszystkich typów powinna wynosić od 15 do 20, w tym od 3 do 5 uczniów niepełnosprawnych; - w oddziałach integracyjnych w przedszkolach, szkołach podstawowych i gimnazjach zatrudnia się dodatkowo nauczycieli posiadających specjalne przygotowanie pedagogiczne oraz specjalistów prowadzących zajęcia rewalidacyjne - szkołach podstawowych i gimnazjach można dodatkowo zatrudniać, w uzasadnionych przypadkach, pomoc nauczyciela (osobę nie będącą nauczycielem); - dyrektor może tworzyć na terenie kierowanej przez siebie placówki, zespoły problemowo - zadaniowe, ds. integracji. Zespołem tym kieruje przewodniczący, w zespołach spotykają się i pracują nauczyciele uczący w klasach integracyjnych oraz inni specjaliści, w celu omawiania i rozwiązywania bieżących problemów integracyjnych oraz wzajemnego wspierania się w pracy dydaktyczno - wychowawczej w aspekcie integracji uczniów zdrowych i niepełnosprawnych (niekiedy do takich zespołów należą także rodzice uczniów niepełnosprawnych); - statut szkoły podstawowej, gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych różnego typu określa cele i zadania placówki uwzględniające (także) program wychowawczy dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska - statut szkoły podstawowej, gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych różnego typu określa szczegółowe zasady wewnątrzszkolnego oceniania uczniów (WSO) - w placówkach integracyjnych, prowadzących oddziały integracyjne a także w innych placówkach ogólnodostępnych WSO winno uwzględniać kryteria oceniania uczniów z danym rodzajem niepełnosprawności (sposób oceniania i egzekwowania wiedzy, wykazanie swoich mocnych stron i umiejętności, sposób motywowania ucznia do pracy i inne); Poniżej zamieściliśmy listę aktów prawnych, w które zajmują się min.

