Wystawienie rachunku za usługę medyczną

Pytanie:

"Prowadzę działalność w zakresie ochrony zdrowia (stomatologia). Pacjent leczy się u nas od 2005 roku. Zgodnie z dokumentacją medyczną zgłaszał się na wizyty kontrolne 1 x w miesiącu. Na przestrzeni tego okresu uległy zmianie dwukrotnie ceny usług /nie pamiętam dokładnej daty zmiany cennika/. Nie jestem w stanie określić precyzyjnie kosztów leczenia z omawianego okresu .Prowadzę w każdej przychodni zeszyt utargów dziennych. A recepcjonistka wystawia każdemu pacjentowi, na jego żądanie, rachunek za wizytę bieżącą. W poczekalni jest wywieszony cennik usług, w widocznym miejscu, dostępny dla każdego pacjenta. Nie wydaję paragonów fiskalnych, ponieważ usługi medyczne są zwolnione do 30 czerwca br. z kas fiskalnych. Pacjent zażądał w dniu wczorajszym wystawienia rachunku za leczenie w okresie 2005-2006. Czy muszę wystawić rachunek zaległy za 2005 i 2006 - jeśli tak, to na jakiej podstawie wyliczyć wartość usługi - jeśli nie, to jaka jest podstawa prawna?"

Odpowiedź prawnika: Wystawienie rachunku za usługę medyczną

Zgodnie z pozycją 9 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług (VAT), usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2), są zwolnione z tego podatku. Zatem na podmiotach świadczących takie usługi nie ciąży obowiązek wystawiania faktur VAT.

Zgodnie jednak z art. 87 § 1 Ordynacji podatkowej, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą obowiązani są na żądanie kupującego lub usługobiorcy wystawić rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi.

Obowiązek wystawienia przez podatnika rachunku w trybie art. 87 § 1 Ordynacji podatkowej powstaje jedynie wtedy, gdy zgłosi takie żądanie kupujący lub usługobiorca. Jak jednak wprost stanowi art. 87 § 4 Ordynacji podatkowej, "podatnik nie ma obowiązku wystawienia rachunku, jeżeli żądanie zostało zgłoszone po upływie 3 miesięcy od dnia wydania towaru lub wykonania usługi." Zatem po upływie 3 miesięcy od dnia wykonania usługi, klient nie może skutecznie żądać wystawienia mu rachunku (na żądanie klienta rachunki należy wystawić za usługi wyświadczone w okresie ostatnich 3 miesięcy). Oczywiście unormowanie to nie powoduje, że podatnik nie może wystawić rachunku, jeżeli nabywca zwróci się o to po upływie terminu 3 miesięcy od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.


Piotr Geliński

Doradca podatkowy

Doradca podatkowy nr 10841; magister prawa (absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego).

Od 2002 r. zdobywał doświadczenie jako współpracownik znanych kancelarii prawnych i kancelarii doradztwa podatkowego. Od 2008 r. wykonuje zawód doradcy podatkowego obecnie w formie spółki doradztwa podatkowego;

Specjalizuje się w: udzielaniu porad, opinii i wyjaśnień z zakresu obowiązków podatkowych; analizie obciążeń podatkowych i ich optymalizacji, planowaniu podatkowym; ocenie umów pod względem wynikających z nich obowiązków podatkowych; doradztwie w sporach z organami podatkowymi, podczas kontroli podatkowej i skarbowej oraz w postępowaniach z zakresu zobowiązań podatkowych, w tym także w postępowaniach sądowoadministracyjnych.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika