5.1.2006
Zespół
e-prawnik.pl
W jakich przypadkach przysługuje odwołanie?
Odwołanie przysługuje:
- od rozstrzygnięcia lub odrzucenia protestu,
- w przypadku braku rozpatrzenia protestu w terminie.
Kto może wnieść odwołanie?
Podmiotami uprawnionymi do wniesienia odwołania są zainteresowani dostawcy lub wykonawcy, a także organizacje pracodawców i przedsiębiorców zrzeszające dostawców i wykonawców, o których mowa w ustawie z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. 2000 r. nr 109 poz. 1158). Odwołanie wnosi się do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych w terminie 3 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia protestu lub 7 dni od upływu terminu do jego rozpatrzenia, informując jednocześnie o tym zamawiającego (zamawiający rozpatruje protest najpóźniej w ciągu 7 dni od jego wniesienia).
Przekazanie informacji zamawiającemu powinno nastąpić równocześnie z wniesieniem odwołania, tak aby z uwagi na możliwość podpisania przez zamawiającego umowy, informacja ta była doręczona zamawiającemu przed upływem terminu na wniesienie odwołania. Równoważne ze złożeniem odwołania do Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych jest złożenie odwołania w przewidzianym terminie w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego.
Odwołanie nie jest jednak samoistnym środkiem odwoławczym, ponieważ prawo do jego wniesienia przysługuje tylko wtedy, gdy dostawca (wykonawca) złożył uprzednio protest lub przystąpił do postępowania protestacyjnego. Tak więc odwołanie zawsze musi być poprzedzone protestem.
Co powinno zawierać odwołanie?
Odwołanie wnoszone do Prezesa Urzędu powinno zawierać w szczególności:
- imię i nazwisko lub (nazwę) firmę oraz adres odwołującego się,
- imię i nazwisko lub (nazwę) firmę oraz adres zamawiającego,
- określenie przedmiotu zamówienia,
- datę wniesienia protestu,
- zwięzłe przedstawienie zarzutów,
- wniosek co do rozstrzygnięcia,
- uzasadnienie faktyczne i prawne odwołania,
- podpis wnoszącego odwołanie lub jego przedstawiciela albo pełnomocnika,
- załączniki - kopię protestu i kopię rozstrzygnięcia protestu, jeżeli protest został rozpatrzony.
Jeżeli odwołanie nie może otrzymać prawidłowego biegu wskutek niezachowania powyższych warunków, Urząd wzywa uczestnika postępowania do niezwłocznego uzupełnienia tego braku. Do odwołania powinien być również dołączony dowód wniesienia wpisu.
Jaka jest wysokość wpisu i jak należy go wnosić?
Od wniesienia odwołania pobierany jest wpis. Wysokość wpisu uzależniona jest od podstawy, którą stanowi kwota bazowa ustalona w ustawie budżetowej na dany rok, na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 23 grudnia 1999 r. o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 110, poz. 1255, ze zm.), dla pracowników sfery budżetowej, o których mowa w art. 5 pkt 1 lit. b) tej ustawy.
Wysokość wpisu od odwołania wnoszonego w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego wynosi, po zaokrągleniu do pełnego złotego, czterokrotność podstawy, która stanowi kwota bazowa.
Od 30 stycznia 2003 r. wysokość wpisu wynosi 5.423 zł
Wpis należy wpłacać na rachunek bankowy Urząd Zamówień Publicznych.
Odwołujący powinien dołączyć do odwołania dowód wniesienia wpisu. Sankcją braku dowodu wniesienia wpisu jest pozostawienie odwołania bez rozpatrzenia. Zanim jednak do tego dojdzie, Prezes Urzędu Zamówień Publicznych wzywa odwołującego się do uzupełnienia braku dowodu wniesienia wpisu, w terminie 3 dni od otrzymania wezwania. Co bardzo ważne, termin trzydniowy uznaje się za dotrzymany, jeżeli w tym terminie nastąpi wpłata lub zostanie obciążone na rzecz Urzędu Zamówień Publicznych konto bankowe odwołującego się i jednoczesne doręczenie dowodu wniesienia wpisu do Urzędu.
Kto rozpatruje odwołanie?
Odwołanie rozpatruje zespół trzech arbitrów wybranych z listy arbitrów prowadzonej przez Prezesa Urzędu. Od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 29 sierpnia 2003 r. o zmianie ustawy o zamówieniach publicznych, wszystkich trzech arbitrów wskazuje Prezes Urzędu Zamówień Publicznych. Prezes Urzędu wyznacza również przewodniczącego zespołu arbitrów, spośród wskazanych przez siebie arbitrów.
Należy jednak pamiętać, że do arbitrów zastosowanie ma art. 703 § 1 Kodeksu postępowania cywilnego, co oznacza, że nie może być arbitrem osoba, co do której istnieją przesłanki wyłączenia od postępowania, analogiczne do wyłączenia sędziego w postępowaniu cywilnym.


Potrzebujesz porady prawnej?
Kiedy zamawiający może odstąpić od zasad udzielania zamówień publicznych? Istnieją dwie grupy przypadków, kiedy możliwe jest udzielanie zamówień publicznych z pominięciem lub modyfikacją zasad przyznawania zamówień określonych w ustawie o zamówieniach publicznych. Pierwsza grupa przypadków (...)
Arbiter w zamówieniach publicznych (stan prawny do 1 marca 2004 r.)
Kto może zgłosić kandydatów do pełnienie funkcji arbitra? Na listę arbitrów mogą być wpisane wyłącznie te osoby, które zostały zgłoszone przez uprawnione do tego podmioty. Zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych, kandydatów na arbitrów mogą zgłosić: Prezes Urzędu odwołanie, (...)
Publikacja ogłoszeń o zamówieniach publicznych jest przejawem zasady jawności i niezbędnym warunkiem prawidłowo przeprowadzonego postępowania. Prawidłowe ogłoszenie umożliwia osiągnięcie właściwych warunków konkurencji i wybór najkorzystniejszej oferty. Ogłoszenie stanowi formalne wszczęcie (...)
Kompetencje Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych (stan prawny do 1 marca 2004 r.)
Prezes Urzędu jest centralnym organem administracji państwowej właściwym w sprawach zamówień publicznych w zakresie określonym ustawą. Z powyższego wynika, że nie ma domniemania kompetencji na rzecz Prezesa Urzędu. Jest on właściwy i kompetentny wyłącznie w sprawach określonych w ustawie (...)
Zmiany umowy w sprawie zamówienia publicznego (stan prawny do 1 marca 2004 r.)
Czy możliwe jest wprowadzanie zmian do zawartej umowy w sprawie zamówienia publicznego? Ustawa o zamówieniach publicznych wprowadza zasadę zakazu wprowadzania zmian do zawartej i wykonywanej umowy. Zgodnie z jej przepisami zakazane są zmiany postanow umowa, zamówienie, wykonanie, zmiana umowy, (...)
Jakie są podstawowe uprawnienia dostawców (wykonawców)? Podstawowym uprawnieniem dostawców (wykonawców), jest możliwość wzięcia udziału w postępowaniu, którego przedmiotem jest interesujące dostawcę (wykonawcę) zamówienie publiczne. Do innych (...)
W jakich wypadkach oferenci mają obowiązek wnieść zabezpieczenie? Ustawa czyni z żądania wniesienia zabezpieczenia uprawnienie zamawiającego. Jednak rozporządzenie wykonawcze Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 16 lipca 2002 r. w pewnych wypadkach uprawnienie przekształca w obowiązek (...)
Zasada pisemności w zamówieniach publicznych (stan prawny obowiązujący do 1 marca 2004 r.)
Pisemność dotyczy zarówno oświadczeń woli jak i oświadczeń wiedzy składanych w toku postępowania. Chodzi tu na przykład o oświadczenie wykonawcy o uprawnieniu do występowania w obrocie prawnym, o posiadaniu uprawnień niezbędnych do wykonania określonych w zamówieniu prac lub czynności, (...)
Preferencje krajowe w zamówieniach publicznych (stan prawny obowiązujący do 1 marca 2004 r.)
Jakie są dopuszczalne rodzaje preferencji krajowych? Dopuszczalne są tylko cztery rodzaje preferencji krajowych. Należą do nich: przeliczenie ceny oferty na potrzeby oceny ofert, obowiązek użycia do wykonania zamówienia, preferencje, krajowe, zamówienia, publiczne
Kiedy istnieje obowiązek wniesienia wadium? Ustawa nakłada na oferentów obowiązek wniesienia wadium w przypadku postępowań o zamówienia publiczne, których wartość przekracza 30.000 Euro. Dotyczy to wyłącznie postępowań prowadzonych w trybach przetargowych, a więc (...)