Więcej uprawnionych do uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów

Ustawa z dnia 8 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz ustawy o kołach gospodyń wiejskich zakłada rozszerzenie kręgu podmiotów pożytku publicznego uprawnionych do prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów.

Co przewiduje nowelizacja?

Ustawa z dnia 8 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz ustawy o kołach gospodyń wiejskich ma na celu rozszerzenie kręgu podmiotów uprawnionych do prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów.

Porady prawne

Nowelizacja wprowadza zmiany w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2023 r. poz. 571) polegające na:

  • likwidacji dwóch warunków, których spełnienie według dotychczasowych przepisów musiało zostać spełnione przez organizacje pozarządowe, aby mogły prowadzić uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów, tj. warunku działania w sferze zadań publicznych określonych w art. 4 ust. 1 ustawy oraz warunku osiągania przychodów wyłącznie z działalności nieodpłatnej pożytku publicznego z tytułu składek członkowskich, darowizn, zapisów, spadków, dotacji, subwencji, przychodów pochodzących z ofiarności publicznej, działalności odpłatnej pożytku publicznego z tytułu sprzedaży towarów i usług, tytułu sprzedaży, najmu lub dzierżawy składników majątkowych, tytułu odsetek od środków pieniężnych na rachunkach bankowych lub rachunkach w spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, prowadzonych w związku z wykonywaną działalnością, w tym także odsetek od lokat terminowych oraz innych form oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, tworzonych na tych rachunkach;
  • zwiększeniu limitu przychodów, którego przekroczenie powoduje brak możliwości prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów do wysokości nieprzekraczającej 1 000 000 zł (obecnie limit przychodów wynosi 100 000 zł). Do wskazanych przychodów nie będą wliczane wartości darowizn rzeczowych przeznaczonych na prowadzenie działalności statutowej podmiotu uprawnionego;
  • umożliwieniu przejścia z uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów na pełną księgowość w ciągu roku podatkowego (jednostka będzie mogła zrezygnować z prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów w ciągu roku podatkowego z konsekwencją prowadzenia księgowości zgodnie z przepisami o rachunkowości od początku roku podatkowego, jeżeli decyzję w sprawie rezygnacji z prowadzenia tej ewidencji podejmie organ zatwierdzający w rozumieniu przepisów o rachunkowości);
  • wydłużeniu czasu na zawiadomienie naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym o wyborze uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów (do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego, w którym jednostka rozpoczyna prowadzenie ewidencji, a w przypadku jednostek rozpoczynających działalność, w terminie 90 dni od dnia rozpoczęcia);
  • wydłużeniu czasu na zawiadomienie naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym o rezygnacji z prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów (do 90 dni od końca ostatniego miesiąca, w którym prowadzi tę ewidencję) oraz o niespełnianiu warunków wymaganych do jej prowadzenia (do 90 dni od końca ostatniego miesiąca roku podatkowego, w którym prowadzi uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów);
  • upoważnieniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych do określenia, w drodze rozporządzenia, w porozumieniu z Przewodniczącym Komitetu oraz po zasięgnięciu opinii Rady Działalności Pożytku Publicznego, sposobu prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów oraz warunków, jakim powinna odpowiadać ta ewidencja, przy uwzględnieniu w szczególności różnorodność celów i sposobów działania organizacji pozarządowych i podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy, umożliwieniu prawidłowego określenia zobowiązań podatkowych oraz wypełnienia wymagań wynikających z art. 10 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz art. 16 ust. 5 ustawy.

Natomiast zmiany w ustawie z dnia 9 listopada 2018 r. o kołach gospodyń wiejskich (Dz.U. z 2023 r. poz. 1179) polegają na:

  • likwidacji warunku osiągania przychodów przez koła gospodyń wiejskich wyłącznie z działalności statutowej z tytułu składek członkowskich, darowizn, zapisów, dotacji, pomocy finansowej, nagród, sprzedaży wyrobów sztuki ludowej, w tym rękodzieła i rzemiosła ludowego i artystycznego, żywności regionalnej oraz biletów wstępu na występy artystyczne koła, z tytułu sprzedaży, najmu lub dzierżawy składników majątkowych, z tytułu odsetek od środków pieniężnych na rachunkach bankowych lub rachunkach w spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, prowadzonych w związku z wykonywaną działalnością, w tym także odsetek od lokat terminowych oraz innych form oszczędzania, przechowywania lub inwestowania tworzonych na tych rachunkach, którego spełnienie według dotychczasowych przepisów musiało zostać spełnione przez koła gospodyń wiejskich, aby mogły prowadzić uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów;
  • uzupełnieniu warunków, których spełnienie według dotychczasowych przepisów musi zostać spełnione przez koła gospodyń wiejskich, aby mogły prowadzić uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów o warunek nieprowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2024 r. poz. 236 i 1222) przez koło gospodyń wiejskich;
  • wydłużeniu czasu na zawiadomienie naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym, za pośrednictwem powiatowego biura Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, o wyborze uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów (do końca trzeciego miesiąca roku podatkowego, w którym koło gospodyń wiejskich rozpoczyna prowadzenie ewidencji, a w przypadku koła gospodyń wiejskich rozpoczynającego działalność, w terminie 90 dni od dnia rozpoczęcia działalności);
  • wydłużeniu czasu na zawiadomienie naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym o rezygnacji z prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów (w terminie 90 dni od końca ostatniego miesiąca, w którym koło gospodyń wiejskich prowadzi tę ewidencję) oraz o niespełnianiu warunków wymaganych do jej prowadzenia (w terminie 90 dni od końca ostatniego miesiąca roku podatkowego, w którym koło gospodyń wiejskich prowadzi tę ewidencję);

Ustawa zawiera przepis epizodyczny (art. 3), zgodnie z którym w 2025 r. wysokość limitu przychodów, którego przekroczenie powoduje brak możliwości prowadzenia przez organizacje pozarządowe oraz koła gospodyń wiejskich uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów wynosić ma 1 000 000 zł.

Kiedy zmiany wejdą w życie?

Ustawa wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2026 r., z wyjątkiem art. 3 (przepis epizodyczny), który wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2025 r.


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika