Podpisanie decyzji administracyjnej przez organ

Pytanie klienta:

""Decyzje w gminie podpisuje wójt. Czy prawnie dopuszczalne jest podpisanie decyzji przez "sekretarz gminy z upoważnienia wójta"? Czy nie powinno być "wójt gminy z upoważnienia sekretarz gminy"? Czy taka decyzja jest ważna? ""

Odpowiedź prawnika:

Decyzje - wydane przez pracowników z upoważnienia wójta - powinny zawierać podstawę prawną, z której wynika upoważnienie dla danej osoby, oznaczenie właściwego organu (będzie nim nadal wójt) oraz podpis upoważnionej osoby z zaznaczeniem, iż działa "z upoważnienia Wójta Gminy X". Brak zaznaczenia działania z upoważnienia powinien skutkować uchyleniem danego aktu, jako wydanego przez osobę niebędącą upoważnioną do jego wydania lub stwierdzenia nieważności. Brak wskazania, iż dana osoba działała z upoważnienia, ma charakter istotnej wady decyzji (komentarz K. Bandarzewskiego do ustawy o samorządzie gminnym). Podpisanie decyzji przez "sekretarza gminy z upoważnienia wójta" jest zatem dopuszczalne i nie wpływa na ważność decyzji, jeśli sekretarz gminy był prawidłowo upoważniony do wydawania tych decyzji w imieniu wójta i zostały zachowane warunki opisane powyżej.

Michał Włodarczyk - Radca prawny

Zajmuje się sprawami osób fizycznych jak również przedsiębiorców. Posiada rozległe doświadczenie w poradnictwie w sprawach życiowych osób fizycznych jak również profesjonalnych problemów prawnych przedsiębiorców. Bazując na swoim doświadczeniu skutecznie doradza w sprawach osób fizycznych jak i przedsiębiorców zawsze dbając o praktyczną stronę problemów prawnych z jakimi zwracają się do niego jego klienci.