Karnet na basen jako upominek dla kontrahenta

Pytanie:

"Kontrahent dał do zrozumienia, że chętnie przyjmie w upominku zamiast alkoholu np. karnet na basen. Jak taki zakup potraktować w spółce, chodzi o VAT i koszty uzyskania przychodu (wydatek na reklamę i reprezentację) oraz jaki to może być skutek podatkowy dla kontrahenta? Czy taki zakup można potraktować jako upominek i rozliczyć VAT naliczony z faktury za karnet. Karnet ma wartość netto 500 zł. Wg pisma PUS.II./443/220/2004 z 20/08/2004r (strona inernetowa Min. Finansow), wydaje się, że można tak zrobić. "

Odpowiedź prawnika: Karnet na basen jako upominek dla kontrahenta

Kwestia przedstawiona w pytaniu, z uwagi na brak precyzyjnego przepisu, jest w znacznej mierze ocenna, a odpowiedź sprowadza się przede wszystkim do argumentacji uzasadniającej przedstawione poglądy w sprawie. Przepisy dotyczące wydatków na reklamę i reprezentację nie są niestety jednoznaczne, brak jest też jednolitego orzecznictwa i praktyki organów podatkowych.

Zacznijmy od argumentacji na rzecz tezy, że koszt karnetu nie może być traktowany jako wydatek na reprezentację i reklamę. Prezent taki niewątplwie stanowi zachętę dla kontrahenta do korzystania z usług firmy, jednak możliwość klasyfikacji wydatków jako związanych z reprezentacją lub reklamą uzależniona jest również od związku upominku z działalnością firmy. W zakresie reprezentacji mieściłoby się również przekazywanie upominków, które wręczane są zwyczajowo w danej społeczności. Nie jest zwyczajem w Polsce wręczanie upominków w postaci karnetów na basen, a zakładam również, że nie ma tutaj również bezpośredniego związku między karnetem a działalnością firmy. Wskazówki interpretacyjne przemawiające za słusznością takiego ujęcia zagadnienia znaleźć można w orzeczeniu wyroku NSA w Łodzi z 25 kwietnia 2001 r. sygn. I SA/Łd 278/99, gdzie jako przesłankę uznania kosztu za wydatek na reprezentację uznano kształtowanie wiedzy o działaniach i produktach firmy. 

Przy takim ujęciu wręczenie karnetu nie może stanowić w tym przypadku limitowanego kosztu uzyskania przychodów.

Argumentacja przeciwna do powyższej nie byłaby jednak bezzasadna i skłanialibyśmy się do jej przyjęcia. W szczególności można się tutaj odwoływać do wykładni językowej z akcentem na znaczenie pojęcia reprezentacji. Reprezentacja nie została zdefiniowana przez ustawodawcę, zatem należy jej przypisać znaczenie słownikowe, czy też dokładniej: funkcjonujące w języku potocznym, z uwzględnieniem podstawowego ustawowego kryterium kosztów uzyskania przychodów, jakim jest związek wydatku z przychodem.

O ile reklama musi bezpośrednio wiązać się z działalnością firmy, gdyż jej istota sprowadza się do informacji, o tyle za reprezentację uznać należy wszlkie działania, których celem jest dobre prezentowanie firmy w kontaktach z innymi podmiotami. Reprezentacją będą działania, które przy uwzględnieniu zasad doświadczenia życiowego, mogą sprzyjać kształtowaniu i utrwalaniu dobrego wizerunku firmy. Przy takim ujęciu również wydatek na upominek, który nie jest bezpośrednio związany z działalnością firmy stanowiłby wydatek reprezentacyjny, gdyż mimo iż nie służy upowszcechnianiu wiedzy o o działalności firmy, służy kształtowaniu jej wizerunku.

Zważywszy okoliczność, iż zagadnienie nie może być rozstrzygnięte jednoznacznie na gruncie obowiązujących przepisów, wskazanym jest zwrócenie się do właściwego organu podatkowego z zapytaniem o interpretację.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy VAT, za dostawę towarów należy uznać również nieodpłatne przekazanie towaru, jeżeli podatnikowi w związku z tym towarem przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego. Wyjątkiem przewidzianym w art. 7 ust. 3 ustawy są prezenty małej wartości, jeżeli ich przekazanie wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przedsiębiorstwem. W tym przypadku jednak omawiane wyłączenie nie znalazłoby zastosowania.

Przy założeniu, że wydatek na karnet nie stanowi kosztu uzyskania przychodów w postaci wydatków na reklamę i reprezentację, podatnik nie będzie miał prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie karnetu. W takim przypadku wręczenie karnetu nie będzie dostawą towarów podlegającą opodatkowaniu.

Przy założeniu, że wydatek na karnet stanowi koszt uzyskania przychodów, podatnik miałby prawo obniżenia podatku należnego, a wręczenie prezentu podlegałoby opodatkoweniu podatkiem VAT jako dostawo towarów, stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy VAT.

Z punktu widzenia kontrahenta upominek stanowi nieodpłatne świadczenie, które co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Prezenty dla kotrahentów związane są z promocją i reklamą świadczeniodawcy, zatem co do zasady mogą podlegać zwolnieniu od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68a updof.  Zwolnienie uzależnione jest jednak od wartości i znajduje zastosowanie jedynie wówczas, gdy wartość jednorazowego świadczenia nie przekracza 100 zł. Zważywszy, iż wartość karnetu przekracza tę wartość, nieodpłatne świadczenie w postaci prezentu podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym.


Zespół prawników
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika