Odpowiedź prawnika: PIT-11 a brak wypłaty wynagrodzenia
Informacja o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11), jak sama jej nazwa wskazuje, powinna obejmować dochody oraz pobrane zaliczki. Zatem, jeśli pracodawca nie wypłacił (lub nie postawił do dyspozycji pracownika) wynagrodzenia i nie pobrał zaliczki, nie może ich ujmować w informacji PIT-11. W przeciwnym bowiem razie pracownik-podatnik zapłaciłby podatek od dochodów, których nie uzyskał (tak: G.J. Leśniak, Wirtualne dochody w PIT-11, "Rzeczpospolita" z 25 marca 2005 r.). Wynika to z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że przychodem są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jeśli pracownik otrzymał taką nieprawidłową informację PIT-11 (tj. obejmującą niewypłacone wynagrodzenia), to przykładowo przy rozliczeniu rocznym może poinformować urząd skarbowy (na piśmie), z czego wynikają różnice między dochodami wykazanymi w składanym PIT (gdzie podatnik winien rozliczyć się poprawnie według posiadanej dokuentacji oprócz PIT-11) a informacją pracodawcy przekazaną na druku PIT-11 (tzn. że w zeznaniu rocznym podatnik-pracownik wykazał faktycznie otrzymane w roku podatkowym przychody, natomiast pracodawca wykazał w PIT-11 wynagrodzenia nigdy pracownikowi nie wypłacone). W takich przypadkach organy podatkowe mogą przeprowadzić kontrolę podatkową pracodawcy.
W pierwszej kolejności warto jednak skontaktować się z byłym pracodawcą i wyjaśnić, dlaczego ujął w PIT-11 niewypłacone wynagrodzenie (ewentualnie, kiedy zamierza je wypłacić) oraz wyjaśnić dlaczego jako okres, za który był wystawiany PIT-11, wskazał część miesiąca skoro zatrudnienie trwało cały miesiąc, a zatem również w PIT-11 powinien być wskazany cały miesiąc.
