Odpowiedź prawnika: Postępowanie spadkowe
MSWiA prowadzi centralny zbiór PESEL. Zbiór ten jest tworzony na podstawie zbiorów meldunkowych: zbioru danych stałych mieszkańców, zbioru danych byłych mieszkańców, zbioru danych obywateli polskich i cudzoziemców zameldowanych na pobyt czasowy trwający ponad 3 miesiące. W zakresie danych gromadzonych w ramach zbioru danych byłych mieszkańców znajdują się m.in. data zgonu oraz numer aktu zgonu i oznaczenie urzędu stanu cywilnego, który akt sporządził. Zatem ze zbioru PESEL prowadzonego przez MSWiA możliwe jest uzyskanie danych o akcie zgonu ze wskazaniem USC, który go wydał.
Aby uzyskać dane do wniosku należy dołączyć dokument wskazujący na posiadanie interesu prawnego w uzyskaniu danych osobowych. Takim dokumentem może być z powodzeniem wezwanie sądowe. Należałoby zatem złożyć wniosek do MSWIA (wzór i szczegółowe informacje na stronie http://www.msw.gov.pl/portal/pl/381/32/PESEL.html) oraz złożyć w sądzie pismo z prośbą o odroczenie rozprawy na czas potrzebny na uzyskanie informacji ze zbioru PESEL. W praktyce może to potrwać kilka miesięcy.

Problemem może być natomiast praktyczna możliwość odnalezienia wskazanych osób w zbiorze PESEL. Podanie wyłącznie imienia i nazwiska może bowiem nie wystarczyć. Niezbędne może okazać się podanie innych informacji o zmarłych np. imiona rodziców, data i miejsce urodzenia, numer PESEL, seria i numer dowodu osobistego.
