Poprawiły się warunki funkcjonowania czterech strategicznych polskich portów - w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Spółki zarządzające portami zwiększyły przychody ze sprzedaży usług, dzierżawy i z opłat portowych. Jednak wyniki mogłyby być jeszcze lepsze, gdyby tylko poprawił się dostęp do portów od strony morza i lądu. Barierą rozwoju spółek zarządzających portami są też problemy z uzyskaniem kontroli nad terenem, który często pozostaje własnością innych podmiotów.
Cztery porty: w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu otrzymały status portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej. W ostatnich latach wielkość przeładunków w tych portach systematycznie wzrastała. W 2014 r. przeładowano w nich ponad 75 mln ton ładunków. Rozwojowi polskich portów sprzyjały: stały wzrost gospodarczy, wzrost wymiany handlowej oraz postępująca modernizacja infrastruktury na lądzie: autostrad i dróg ekspresowych. Poprawy wymaga jeszcze dojazd do portów koleją.
Jednak, aby polskie porty mogły skutecznie konkurować z największymi portami południowego i wschodniego wybrzeża Morza Bałtyckiego (Petersburgiem, Rygą, Kłajpedą, Windawą, Rostokiem, Lubeką) w obsłudze ładunków do Polski oraz innych krajów Europy Środkowej i Wschodniej, potrzebne są dodatkowe inwestycje zwiększające ich przepustowość. Inwestycjami nas terenie portów zajmują się: Zarząd Morskiego Portu Gdynia, Zarząd Morskiego Portu Gdańsk oraz Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
NIK oceniła, jak spółki zarządzające portami realizowały zadania mające na celu poprawę stanu technicznego i wykorzystania infrastruktury portowej. Izba sprawdziła także, czy gospodarka finansowa portów prowadzona była w sposób umożliwiający sfinansowanie zaplanowanych inwestycji.
Zarządzanie
Skontrolowane trzy spółki: Zarząd Morskiego Portu Gdynia, Zarząd Morskiego Portu Gdańsk i Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście prawidłowo zarządzały nieruchomościami i infrastrukturą portową. Z roku na rok rosły zyski zarówno z najmu i dzierżawy gruntów i budynków, jak i z udostępniania portowej infrastruktury. W przypadku Zarządu Portu Gdańsk, zyski z udostępniania infrastruktury portowej wyniosły w 2014 r. 43,2 mln zł, a w Porcie Gdynia było to 28,1 mln zł. Szczecin i Świnoujście z udostępniania infrastruktury portowej w 2014 r. uzyskały 23,3 mln zł.
Istotnym problemem jest wciąż znaczny stopień zużycia infrastruktury portowej, utrzymujący się nawet pomimo podejmowanych działań naprawczych np. w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, z wykorzystaniem dofinansowania ze środków UE (Gdynia, Szczecin i Świnoujście). Najmniej poprawiła się infrastruktura portowa w Gdańsku, gdzie w 2012r. i 2013r. nie zrealizowano zakładanych inwestycji. Plan nakładów inwestycyjnych spółki na 2014 r. wynosił 66,6 mln zł i obejmował łącznie 125 zadań modernizacyjnych i zakupów inwestycyjnych. Do połowy 2014 r. plan ten zrealizowano tylko w 10 proc.
We wszystkich trzech spółkach w okresie objętym kontrolą rosły przychody ze sprzedaży - w 2014 r. w każdej spółce przekroczyły one 150 mln zł. Rosły także aktywa ogółem, majątek trwały i obrotowy. Żadna ze spółek nie miała problemów z regulowaniem bieżących zobowiązań. W latach 2012-2014 spółki zarządzające realizowały 13 projektów dotyczących budowy lub przebudowy infrastruktury portowej, dofinansowanych ze środków unijnych.
W najlepszej sytuacji finansowej był Zarząd Portu Gdynia, który nie korzystał z kredytów bankowych, pożyczek ani nie otrzymywał pomocy ze strony Skarbu Państwa.
Przepisy
NIK zwraca uwagę na niejednoznaczne uregulowanie kwestii wysokości naliczanej opłaty za wieczyste użytkowanie gruntów portowych. Prezydenci Gdańska i Gdyni, naliczając opłatę roczną za wieczyste użytkowanie tych gruntów, stosują stawkę 0,3 proc., która ma zastosowanie do nieruchomości oddanych na cele obronności i bezpieczeństwa państwa. Tymczasem prezydenci Szczecina i Świnoujścia spółce zarządzającej portami w tych miastach, naliczali opłatę za wieczyste użytkowanie według stawki 3 proc. - nie traktując gruntów portowych jako niezbędne dla obronności i bezpieczeństwa państwa. Oznaczało to o 3,8 mln zł wyższą opłatę roczną, co negatywnie wpływało na wyniki finansowe Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście i na możliwości inwestycyjne spółki. Minister właściwy do spraw gospodarki morskiej (obecnie Minister Infrastruktury i Rozwoju) ogólnie uznaje nieruchomości portów morskich za niezbędne dla obronności i bezpieczeństwa państwa, ale przepisy nie precyzują, które dokładnie nieruchomości będące w zarządzie spółek portowych służą wykonaniu tych celów. Dlatego prezydenci Szczecina i Świnoujścia nie stosowali stawki 0,3 proc. do żadnej nieruchomości.
Negatywny wpływ na wyniki finansowe spółek zarządzających portami morskimi miało także naliczanie przez prezydentów miast podatku od nieruchomości infrastruktury portowej wynajętej i wydzierżawionej podmiotom eksploatacyjnym. Zgodnie z decyzją prezydentów miast spółki zarządzające portami morskimi w Gdańsku i Gdyni musiały zapłacić 106 mln zł zaległego podatku od nieruchomości za lata 2005-2008 wraz z odsetkami. NIK zwraca uwagę, że takiej sytuacji winny jest brak precyzyjnej definicji infrastruktury portowej w ustawie o portach i przystaniach morskich. Precyzyjny przepis pozwoliłby wszystkim spółkom korzystać ze zwolnienia z podatku od nieruchomości od infrastruktury portowej oddanej do użytku podmiotom eksploatacyjnym. Tymczasem doszło do rozbieżności: spółki zarządzające portami w Gdańsku i Gdyni uważały, że według przepisów zwolnione są z podatku od nieruchomości i go nie płaciły, natomiast prezydenci miast ten podatek naliczali. W ostatecznym rozrachunku sąd przyznał rację spółkom portowym i w postępowaniach odwoławczych odzyskały one zajęte kwoty, wcześniej poniosły jednak koszty postępowań egzekucyjnych i sądowych.
Zdaniem ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej i Ministra Skarbu Państwa, prezydenci niesłusznie naliczali podatek od infrastruktury portowej wynajętej i wydzierżawionej innym podmiotom. Pomimo tego kolejni ministrowie nie wprowadzili zmian legislacyjnych i nie doprecyzowali definicji infrastruktury portowej tak, aby nie budziło to żadnych wątpliwości.
Inwestycje
W badanym okresie spółki zarządzające czterema portami realizowały łącznie 136 inwestycji, na które poniosły nakłady blisko 670 mln zł. NIK skontrolowała 14 największych inwestycji, naktóre wydano blisko 350 mln zł. Kluczowymi inwestycjami dla portów są te poprawiające ich dostępność. Dla portów w Gdańsku i Gdyni wskazany byłby lepszy dostęp od strony lądu, natomiast w Szczecinie - od strony morza.
Dla Zarządu Morskiego Portu Gdańsk kluczowymi inwestycjami są: nowy most kolejowy nad Martwą Wisłą i dwutorowa linia kolejowa do Pruszcza Gdańskiego. Spółka zarządzająca portem w Gdańsku zamierza także rozbudowywać i modernizować tory kolejowe, łączące sieć kolejową PKP z terminalami przeładunkowymi. Ważnym projektem jest również rozbudowa i modernizacja sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym.
Najważniejszą inwestycją w zakresie infrastruktury w porcie Gdynia jest rozpoczęta w 2014 r., finansowana w połowie ze środków unijnych, przebudowa terminalu kolejowego. Realizacja inwestycji pozwoli na obsługę składów całopociągowych. W dłuższej perspektywie kluczową inwestycją będzie przebudowa dostępu kolejowego do zachodniej części Portu Gdynia. Z kolei dla portu w Szczecinie duże znaczenie będzie miało pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5 m.
Kontrolerzy NIK badający inwestycje w portach zwrócili szczególną uwagę na jedno z postępowań przetargowych, dotyczących budowy stanowiska promowego w Świnoujściu. W tym przypadku NIK stwierdziła nieprawidłowości, które mogły mieć związek z korupcją. O zamówienie dotyczące budowy stanowiska promowego ubiegało się pięć firm. Jedną z prac, zleconą wybranej firmie, było wykonanie robót czerpalnych (pogłębienie akwenu poprzez wybranie gruntu z dna). Cztery firmy zaproponowały podobną, rynkową cenę - ok. 50 zł/m?. Piąta firma zażądała 350 zł/m?, ale zaniżyła jednocześnie ceny za pozostałe niezbędne prace. W rezultacie cała oferta piątej firmy okazała się najtańsza i ją wybrano. Tymczasem Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście w dokumentacji przetargowej nieprawidłowo oszacował ilość robót czerpalnych i mimo iż pozostałe firmy biorące udział w przetargu, zwracały na to uwagę, komisja przetargowa wyliczeń nie zmieniła. W rzeczywistości robót czerpalnych trzeba było wykonać dwa razy więcej niż zakładane wcześniej 82,7 tys. m?. Wysoce prawdopodobne jest, że w dokumentacji przetargowej celowo zaniżono ilość robót czerpalnych, aby potem przy realizacji zlecenia zyskała wybrana firma. Po znacznym przekroczeniu przez wykonawcę ilości robót czerpalnych przewidzianych w dokumentacji przetargowej, pomiędzy inwestorem a wybraną firmą doszło do sporu. Roboty zostały wstrzymane. Do czasu zakończenia kontroli spór pozostawał nierozstrzygnięty.
Bariery
Mimo stałych inwestycji w poprawę infrastruktury i rozbudowę portów, ich rozwój jest utrudniony, ponieważ spółki zarządzające dysponują tylko częścią terenów portowych - gruntów i nabrzeży. Te będące w ich zarządzie stanowią odpowiednio nieco ponad 27 proc. gruntów w granicach portu Gdańsk, 53 proc. w Gdyni, 45 proc. w Szczecinie oraz 26 proc. w Świnoujściu. Istotna część terenów portowych należy do gmin, które posiadają niewielkie udziały w spółkach zarządzających portami. Jednak w radach nadzorczych spółek portowych zasiada po kilku przedstawicieli gmin, a przewodniczącymi rad są prezydenci Gdańska, Gdyni oraz na zmianę Szczecina i Świnoujścia. Twórcom takiego modelu zarządzania chodziło właśnie o większe zaangażowanie samorządu lokalnego i umożliwienie oddziaływania na rozwój portów. Tymczasem przez 15 lat gminy w praktyce nie wniosły do spółek żadnych terenów, co nie tylko portom nie pomaga, ale wręcz może utrudniać ich rozwój. Trudno bowiem spółkom zarządzającym portami planować i przeprowadzać niezbędne inwestycje, jeżeli nie są właścicielami terenów portowych.
Barierami ograniczającymi rozwój portów są także: słaby stan krajowej infrastruktury kolejowej oraz śródlądowych dróg wodnych.
Wnioski
Mając na względzie dotychczasowy brak skuteczności działań ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej w kwestii przygotowania odpowiednich regulacji przepisów, Najwyższa Izba Kontroli wnosi pod adresem Prezesa Rady Ministrów o podjęcie działań mających na celu:
- przygotowanie projektu zmian ustawy o portach i przystaniach morskich, precyzujących definicję infrastruktury portowej, w związku z problemami dotyczącymi stosowania zwolnienia z podatku od nieruchomości;
- przygotowanie projektu zmian rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie określenia rodzajów nieruchomości uznawanych za niezbędne dla obronności i bezpieczeństwa państwa, w celu precyzyjnego określenia, które nieruchomości będące w zarządzie spółek zarządzających portami morskimi o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej służą wykonywaniu zadań na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa.
- (źródło: nik.gov.pl)

Potrzebujesz porady prawnej?
Konstytucja dla Nauki przyjęta przez Sejm!
Sejm uchwalił nowe Prawo o szkolnictwie wyższym wraz z przepisami wprowadzającymi tę reformę Tzw. ustawa 2.0 wprowadza zmiany w przepisach dotyczących ustroju i organizacji uczelni oraz zasad finansowania systemu szkolnictwa wyższego i nauki. Wejście w życie ustawy ma podnieść jakość (...)
Tzw. ustawa 2.0 wprowadza reformę szkolnictwa wyższego. To m.in. zmiany w przepisach dotyczących ustroju i organizacji uczelni oraz zasad finansowania systemu szkolnictwa wyższego i nauki. Wejście w życie ustawy ma podnieść jakość i przydatność kształcenia na studiach wyższych. Konstytucja (...)
Polskie przedsiębiorstwa w Unii Europejskiej po 5 latach
6 lat temu PKPP Lewiatan powiedziała: „Tak w referendum". Stali za nami polscy pracodawcy, którzy nie bali się Unii, choć jedna trzecia z nich nie oczekiwała wtedy żadnych zmian. Dzięki odwadze i ciężkiej pracy polskiego biznesu możemy dzisiaj powiedzieć, że pięciolecie Polski (...)
Prawo do błędu przez pierwszy rok działalności; ochrona konsumencka, czyli m.in. prawo do reklamacji dla firm zarejestrowanych w CEIDG; szereg ułatwień dla rzemieślników – to tylko niektóre przepisy Pakietu Przyjazne Prawo (PPP), które już niedługo wejdą w życie. (...)
Polskie Porty Lotnicze do prywatyzacji
Ministerstwo Infrastruktury chce przekształcić „państwowego molocha" w spółkę prawa handlowego. Projekt w tej sprawie trafi pod obrady Rady Ministrów jeszcze w I kwartale tego roku - informuje Gazeta Prawna. - Sam fakt, że przedsiębiorstwo będzie skomercjalizowane, (...)
Pakiet Przyjazne Prawo – ponad 70 punktowych ułatwień dla biznesu
Wydłużenie terminu rozliczenia VAT w imporcie, by wzmocnić pozycję polskich portów w konkurencji z zagranicznymi; prawo do błędu przez pierwszy rok działalności dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców; ochrona konsumencka, czyli m.in. prawo do reklamacji, dla przedsiębiorców (...)
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw, przygotowany przez ministra infrastruktury, jest przedmiotem prac w Sejmie. Co przewiduje projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw? Projekt nowelizacji dostosowuje polskie (...)
Co przynosi Pakiet Przyjazne Prawo?
Wydłużenie terminu rozliczania VAT w imporcie w celu wzmocnienia pozycji polskich portów w konkurencji z zagranicznymi, prawo do błędu przez pierwszy rok działalności, ochrona konsumencka, czyli m.in. prawo do reklamacji, dla firm zarejestrowanych w CEIDG oraz ułatwienia dla rzemiosła (...)
Sejm jednogłośnie przyjął nowelizację ustawy o portach i przystaniach Sejm przyjął już nowelizację ustawy o portach i przystaniach morskich oraz niektórych innych ustaw, która usprawni proces zarządzania i zwiększy bezpieczeństwo w polskich portach. Wprowadzi (...)
CO przewiduje projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych? Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych, przedłożony przez ministra przedsiębiorczości i technologii. (...)
W dniu 8 stycznia 2009 r. w Warszawie odbyła się uroczystość podpisania Memorandum o współpracy między Departamentem Energii USA oraz Ministrami Finansów oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji, w dziedzinie przeciwdziałania nielegalnym transferom materiałów promieniotwórczych.Porozumienie (...)
Opłaty za użytkowanie gruntów pokrytych wodami
Opłaty za grunty pokryte wodami są ponoszone raz w roku, a nowa najwyższa stawka za 1 m2 za grunty wykorzystywane dla działalności usługowej zadeklarowanej przez przedsiębiorcę uległa zmniejszeniu z 12,19 zł do 8,90 zł. Najniższa stawka wynosi natomiast 0,01 zł za 1 m2 na (...)
Za znieważenie flagi możemy trafić za kratki
Celowe podpalenie flagi może się skończyć karą więzienia, happening z wtykaniem narodowego sztandaru w psie ekskrementy ujdzie na sucho. Według kodeksu karnego (art. 137. § 1) za publiczne znieważanie, niszczenie czy uszkadzanie flagi państwowej grozi grzywna, kara ograniczenia wolności (...)
25 maja 2006 r. weszła w życie ustawa z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji. Ustawa ta określa warunki informowania pracowników i przeprowadzania z nimi konsultacji oraz zasady wyboru rady pracowników. Wdraża ona (...)
Komisja Europejska zatwierdziła program pomocowy dla głównych lotnisk w Polsce
11 lutego 2009 r. Komisja Europejska zatwierdziła program pomocy dla projektów infrastrukturalnych w zakresie portów lotniczych. Zatwierdzenie przez Komisję Europejską zasad udzielania pomocy publicznej dla lotnisk stanowi ważny moment dla rozwoju sektora lotnictwa cywilnego w Polsce. Usunięta (...)
Kara za znieważenie barw narodowych
Już dziewiąty raz będziemy obchodzić święto flagi. Wyznaczono je na 2 maja. Dzień flagi wprowadzono w 2004 roku. Jeśli zdecydujemy się na jej wywieszenie, pamiętajmy o przepisach. Ustawa o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej określa dokładny wygląd flagi. Są to dwa pasy bieli (...)
25 maja 2006 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji. Ustawa ta określa warunki informowania pracowników i przeprowadzania z nimi konsultacji oraz zasady wyboru rady pracowników. Wdraża ona minimalne standardy w tym zakresie (...)
Program prywatyzacji na 4 lata prawie gotowy. W rękach państwa zostanie około 20 spółek - radio, telewizja, porty, lasy, paliwa. I nie tylko.(...) - Na liście znajdzie się z pewnością m.in. Polskie Radio i Telewizja Polska, GazSystem, PSE Operator, Operator Logistyczny Paliw Płynnych (...)
Prawo do błędu przez pierwszy rok działalności; ochrona konsumencka, czyli m.in. prawo do reklamacji dla firm zarejestrowanych w CEIDG; szereg ułatwień dla rzemieślników – to tylko niektóre przepisy Pakietu Przyjazne Prawo (PPP), które już niedługo wejdą w życie. (...)
Polskie Porty Lotnicze do prywatyzacji
Ministerstwo Infrastruktury chce przekształcić „państwowego molocha" w spółkę prawa handlowego. Projekt w tej sprawie trafi pod obrady Rady Ministrów jeszcze w I kwartale tego roku - informuje Gazeta Prawna. - Sam fakt, że przedsiębiorstwo będzie skomercjalizowane, (...)
Pakiet Przyjazne Prawo – ponad 70 punktowych ułatwień dla biznesu
Wydłużenie terminu rozliczenia VAT w imporcie, by wzmocnić pozycję polskich portów w konkurencji z zagranicznymi; prawo do błędu przez pierwszy rok działalności dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców; ochrona konsumencka, czyli m.in. prawo do reklamacji, dla przedsiębiorców (...)
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw, przygotowany przez ministra infrastruktury, jest przedmiotem prac w Sejmie. Co przewiduje projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw? Projekt nowelizacji dostosowuje polskie (...)
Co przynosi Pakiet Przyjazne Prawo?
Wydłużenie terminu rozliczania VAT w imporcie w celu wzmocnienia pozycji polskich portów w konkurencji z zagranicznymi, prawo do błędu przez pierwszy rok działalności, ochrona konsumencka, czyli m.in. prawo do reklamacji, dla firm zarejestrowanych w CEIDG oraz ułatwienia dla rzemiosła (...)
Sejm jednogłośnie przyjął nowelizację ustawy o portach i przystaniach Sejm przyjął już nowelizację ustawy o portach i przystaniach morskich oraz niektórych innych ustaw, która usprawni proces zarządzania i zwiększy bezpieczeństwo w polskich portach. Wprowadzi (...)
CO przewiduje projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych? Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia obciążeń regulacyjnych, przedłożony przez ministra przedsiębiorczości i technologii. (...)
W dniu 8 stycznia 2009 r. w Warszawie odbyła się uroczystość podpisania Memorandum o współpracy między Departamentem Energii USA oraz Ministrami Finansów oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji, w dziedzinie przeciwdziałania nielegalnym transferom materiałów promieniotwórczych.Porozumienie (...)
Opłaty za użytkowanie gruntów pokrytych wodami
Opłaty za grunty pokryte wodami są ponoszone raz w roku, a nowa najwyższa stawka za 1 m2 za grunty wykorzystywane dla działalności usługowej zadeklarowanej przez przedsiębiorcę uległa zmniejszeniu z 12,19 zł do 8,90 zł. Najniższa stawka wynosi natomiast 0,01 zł za 1 m2 na (...)
Za znieważenie flagi możemy trafić za kratki
Celowe podpalenie flagi może się skończyć karą więzienia, happening z wtykaniem narodowego sztandaru w psie ekskrementy ujdzie na sucho. Według kodeksu karnego (art. 137. § 1) za publiczne znieważanie, niszczenie czy uszkadzanie flagi państwowej grozi grzywna, kara ograniczenia wolności (...)
25 maja 2006 r. weszła w życie ustawa z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji. Ustawa ta określa warunki informowania pracowników i przeprowadzania z nimi konsultacji oraz zasady wyboru rady pracowników. Wdraża ona (...)
Komisja Europejska zatwierdziła program pomocowy dla głównych lotnisk w Polsce
11 lutego 2009 r. Komisja Europejska zatwierdziła program pomocy dla projektów infrastrukturalnych w zakresie portów lotniczych. Zatwierdzenie przez Komisję Europejską zasad udzielania pomocy publicznej dla lotnisk stanowi ważny moment dla rozwoju sektora lotnictwa cywilnego w Polsce. Usunięta (...)
Kara za znieważenie barw narodowych
Już dziewiąty raz będziemy obchodzić święto flagi. Wyznaczono je na 2 maja. Dzień flagi wprowadzono w 2004 roku. Jeśli zdecydujemy się na jej wywieszenie, pamiętajmy o przepisach. Ustawa o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej określa dokładny wygląd flagi. Są to dwa pasy bieli (...)
25 maja 2006 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji. Ustawa ta określa warunki informowania pracowników i przeprowadzania z nimi konsultacji oraz zasady wyboru rady pracowników. Wdraża ona minimalne standardy w tym zakresie (...)
Program prywatyzacji na 4 lata prawie gotowy. W rękach państwa zostanie około 20 spółek - radio, telewizja, porty, lasy, paliwa. I nie tylko.(...) - Na liście znajdzie się z pewnością m.in. Polskie Radio i Telewizja Polska, GazSystem, PSE Operator, Operator Logistyczny Paliw Płynnych (...)
Coraz więcej pasażerów obsługują lotniska w Katowicach i Krakowie, coraz mniej lotnisko w Łodzi - wynika z nowych danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego.Wszystkie porty lotnicze w Polsce obsłużyły od stycznia do maja 2005 r. ponad 3,91 mln pasażerów. Jest to prawie o 38 proc. więcej w stosunku (...)
Coraz więcej pasażerów obsługują lotniska w Katowicach i Krakowie, coraz mniej lotnisko w Łodzi - wynika z nowych danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego.Wszystkie porty lotnicze w Polsce obsłużyły od stycznia do maja 2005 r. ponad 3,91 mln pasażerów. Jest to prawie o 38 proc. więcej w stosunku (...)
Trwają konsultacje społeczne polityki rozwoju lotnictwa cywilnego
Prowadzone są konsultacje publiczne projektu dokumentu rządowego „Polityka rozwoju lotnictwa cywilnego w Polsce do 2030 r. (z perspektywą do 2040 r.).” ##baner## Co przewiduje projekt? - "Transport lotniczy w Polsce, głównie ze względu na pandemię COVID-19, przeżywał (...)
Wyniki górnictwa węgla kamiennego w I kw. br.
W I kw. br. wydobyto 19,9 mln ton węgla kamiennego, sprzedaż eksportowa wyniosła ponad 1,2 mln ton, natomiast wynik finansowy netto całego sektora to 81,9 mln zł. Dane te zostały przedstawione w „Informacji o wstępnych wynikach górnictwa węgla kamiennego w I kw. 2009 r. oraz o ogólnej (...)
Plany inwestycyjne Lotniska Chopina w latach 2008 - 2012
Jeszcze rok temu niewielu wierzyło, że Terminal 2 zostanie oddany do użytku w terminie. Wszyscy sceptycy przekonali się, że się udało - normy europejskie zostały spełnione i Terminal 2 działa - powiedział Minister Infrastruktury Cezary Grabarczyk 30 października br. podczas konferencji (...)
Wrócą kontrole graniczne, ale tylko na Euro 2012
W Dzienniku Ustaw zostało opublikowane rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych wprowadzające tymczasowym przywróceniu kontroli granicznej w czasie EURO 2012. Kontrola zostanie przywrócona od 4 czerwca do 1 lipca br. na granicy wewnętrznej Schengen.Chodzi o odcinek granicy z Republiką (...)
Jak będzie funkcjonowało przedsiębiorstwo „Porty Lotnicze”?
Celem ustawy o przedsiębiorstwie państwowym „Porty Lotnicze” jest zaktualizowanie podstaw prawnych działania Przedsiębiorstwa Państwowego "Porty Lotnicze" (PPL). Chodzi o zaktualizowanie podstaw prawnych PPL dotyczących zasad nadzoru i zarządania poprzez rezygnację z organów (...)
Wróciły kontrole graniczne. Tylko na czas Euro 2012
W praktyce nie będzie się to wiązało z żadnymi ograniczeniami w podróżowaniu. Nie będzie również tworzyło żadnych obciążeń dla obywateli oraz kibiców jadących na mecze, a działania kontrolne będą prowadzone w sposób wyrywkowy, gwarantujący niezakłócony i płynny ruch.Kontrola (...)
Od dziś kontrole na granicach. Zobacz, co musisz mieć przy sobie
Czasowe przywrócenie kontroli na granicy wewnętrznej nie będzie uciążliwe dla obywateli, a kontrole będą miały charakter doraźny - informuje MSWiA w komunikacie. Kontrola zostanie przywrócona od 4 czerwca do 1 lipca br. na granicy wewnętrznej Schengen (odcinek granicy z Republiką Federalną (...)
W Polsce potrzebne są kolejne lotniska
Na Mazowszu mogą powstać jeszcze trzy międzynarodowe porty lotnicze. Na wschodzie kraju jest miejsce dla dwóch lub trzech lotnisk przyjmujących samoloty z innych państw. (...) Kolejne porty są potrzebne na pewno w Słupsku, Białymstoku i w Świdniku pod Lublinem - mówi "Rz" Zbigniew Sałek, (...)
Rozwój infrastruktury transportowej szansą dla budownictwa
W 2009 i 2010 roku planujemy wszczęcie łącznie około 550 postępowań przetargowych o różnym zakresie: na roboty budowlane, usługi i dostawy w ramach priorytetów transportowych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zależy nam, by w przetargach uczestniczyło jak najwięcej firm (...)
Co przynosi Pakiet Przyjazne Prawo?
Wydłużenie terminu rozliczania VAT w imporcie w celu wzmocnienia pozycji polskich portów w konkurencji z zagranicznymi, prawo do błędu przez pierwszy rok działalności, ochrona konsumencka, czyli m.in. prawo do reklamacji, dla firm zarejestrowanych w CEIDG oraz ułatwienia dla rzemiosła (...)
Rezydencja podatkowa i zakres obowiązku podatkowego osób fizycznych w Polsce
29 kwietnia 2021 r. Minister Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej wydał objaśnienia podatkowe dotyczące rezydencji podatkowej oraz zakresu obowiązku podatkowego osób fizycznych w Polsce. Dowiedz się: na czym polega ograniczony i nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, co (...)
Opłaty za użytkowanie gruntów pokrytych wodami
Opłaty za grunty pokryte wodami są ponoszone raz w roku, a nowa najwyższa stawka za 1 m2 za grunty wykorzystywane dla działalności usługowej zadeklarowanej przez przedsiębiorcę uległa zmniejszeniu z 12,19 zł do 8,90 zł. Najniższa stawka wynosi natomiast 0,01 zł za 1 m2 na (...)
Pytanie za ponad sto miliardów euro: na czym polega budżet UE?
Każdego roku, kiedy wiosna przechodzi w lato, posłowie z Komisji Budżetowej zakasują rękawy i zabierają się do pracy nad przygotowaniem unijnego budżetu na kolejny rok. Zarówno Parlament jak i ministrowie finansów UE zajmują się ustalaniem, w jaki sposób wydać pieniądze (...)
Sejm jednogłośnie przyjął nowelizację ustawy o portach i przystaniach Sejm przyjął już nowelizację ustawy o portach i przystaniach morskich oraz niektórych innych ustaw, która usprawni proces zarządzania i zwiększy bezpieczeństwo w polskich portach. Wprowadzi (...)
Pakiet Przyjazne Prawo – ponad 70 punktowych ułatwień dla biznesu
Wydłużenie terminu rozliczenia VAT w imporcie, by wzmocnić pozycję polskich portów w konkurencji z zagranicznymi; prawo do błędu przez pierwszy rok działalności dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców; ochrona konsumencka, czyli m.in. prawo do reklamacji, dla przedsiębiorców (...)
Sprawdź jakie masz prawa w pracy za granicą
1 maja 2004 r. Polska stała się członkiem Unii Europejskiej. Od tego dnia Polacy zatrudnieni w krajach Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego (czyli w Islandii, Lichtensteinie i Norwegii) objęci zostali ochroną, jaką gwarantuje koordynacja systemów zabezpieczenia społecznego. (...)
W pewnych przypadkach na polskie emerytury lub renty mogą liczyć osoby pracujące czy zamieszkałe za granicą. Dowiedz się, jak polacy, którzy mieszkają za granicą, mogą nabyć prawo do polskiej emerytury. Jakie są zasady przyznawania emerytur i rent dla osób pracujących (...)
Tańsze rozrywki z Kartą Dużej Rodziny...
Nadeszło lato, czas odpoczynku i rekreacji. Duża rodzina to spore wydatki związane z organizacją czasu wolnego. Jednak z Kartą Dużej Rodziny można sporo zaoszczędzić. W programie uczestniczy wiele instytucji kulturalnych, ośrodków sportowych i turystycznych oraz centrów rozrywki. (...)
Komisja Europejska zatwierdziła program pomocowy dla głównych lotnisk w Polsce
11 lutego 2009 r. Komisja Europejska zatwierdziła program pomocy dla projektów infrastrukturalnych w zakresie portów lotniczych. Zatwierdzenie przez Komisję Europejską zasad udzielania pomocy publicznej dla lotnisk stanowi ważny moment dla rozwoju sektora lotnictwa cywilnego w Polsce. Usunięta (...)