Konferencja prasowa
Zmiany w podstawie programowej kształcenia ogólnego dotyczące techniki, języka łacińskiego oraz nowego przedmiotu biznes i zarządzanie to główne tematy konferencji prasowej Sekretarza Stanu w MEiN Dariusza Piontkowskiego oraz Pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki do spraw Transformacji Cyfrowej Justyny Orłowskiej. Wśród projektów skierowanych do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych znalazła się także propozycja uzupełnienia podstawy programowej języka polskiego dla liceum ogólnokształcącego i technikum o gry o walorach edukacyjnych.

– "Dziś do konsultacji publicznych przekazujemy rozporządzenia dotyczące podstaw programowych kilku przedmiotów: nowego przedmiotu biznes i zarządzanie, w pewnym sensie nowego przedmiotu język łaciński oraz techniki i w niewielkim stopniu języka polskiego" – mówił wiceminister Dariusz Piontkowski podczas konferencji.
– "Kilka miesięcy trwało, zanim przygotowaliśmy wstępne propozycje, a teraz chcemy rozpocząć, zgodnie z całą procedurą ustawodawczą, cykl konsultacji publicznych, tak aby ewentualnie dokonać jeszcze zmian, jeśli będą takie potrzeby" – dodał.
Sekretarz Stanu w MEiN przybliżał zakres proponowanych zmian. Mówił m.in. o nowym przedmiocie biznes i zarządzanie. Podkreślił, że uczniowie szczególnie zainteresowani tą tematyką będą mogli realizować ten przedmiot w szkole ponadpodstawowej jako przedmiot rozszerzony ze zwiększoną liczbą godzin.
Do założeń biznesu i zarządzania odnosiła się także Pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki do spraw Transformacji Cyfrowej Justyna Orłowska, która podkreśliła, że nowy przedmiot będzie rozwijał praktyczne umiejętności dotyczące np. prowadzenia gospodarstwa domowego.
– "Są dwa filary tego przedmiotu. Jednym jest to, że faktycznie to są podstawowe umiejętności, a drugim jest filar dotyczący praktycznego pozyskiwania wiedzy czy to przez projekt grupowy czy także przez business case study, czyli takie kazusy, które będą dostarczane przez przedsiębiorców" – wskazywała Justyna Orłowska.
Sekretarz Stanu w MEiN odniósł się także do propozycji nauczania języka łacińskiego jako drugiego języka obcego: – Chcielibyśmy, aby taka propozycja pojawiła się w szkołach, które są tym zainteresowane i mają możliwe kadrowe, by była skierowana do uczniów zainteresowanych kulturą antyczną, językiem łacińskim, takim klasycznym modelem wychowania – podkreślił.
Projekty skierowane do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych
Już dzisiaj 25 października kierujemy do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych projekty zmian w trzech rozporządzeniach:
- w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej,
- w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia,
- w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół.
Konsultacje publiczne potrwają do 25 listopada 2022 r. Opinie i uwagi można przesyłać na adres: sekretariat.dkopp@mein.gov.pl. Planowane zmiany zostaną wdrożone od roku szkolnego 2023/2024.
Propozycje ujęte w tych projektach obejmują:
- zmianę podstawy programowej przedmiotu technika (klasy IV-VI szkoły podstawowej);
- określenie podstawy programowej dla przedmiotu język łaciński (język ten będzie mógł być nauczany jako drugi język obcy począwszy od klasy VII szkoły podstawowej);
- uzupełnienie podstawy programowej języka polskiego dla liceum ogólnokształcącego i technikum o gry o walorach edukacyjnych;
- zastąpienie podstawy programowej przedmiotu podstawy przedsiębiorczości w szkołach ponadpodstawowych podstawą programową przedmiotu biznes i zarządzenie – zakres podstawowy oraz określenie podstawy programowej dla przedmiotu biznes i zarządzanie – zakres rozszerzony.
Zmiana podstawy programowej przedmiotu technika
Kształcenie techniczne, obok kształcenia humanistycznego i przyrodniczego, jest niezbędnym elementem współczesnego wykształcenia ogólnego oraz warunkiem wszechstronnego rozwoju osobowości dzieci i młodzieży. Zgodnie z tymi założeniami przedmiot technika stanowi niezbędny element łączący kształcenie ogólne i kształcenie zawodowe w przyszłości.
Potrzeba wsparcia kształcenia technicznego znalazła odzwierciedlenie w działaniach Ministra Edukacji i Nauki związanych z realizacją programu „Laboratoria Przyszłości”. To ogólnopolskie przedsięwzięcie wspiera edukację opartą na kompetencjach przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka). Celem tego projektu jest zapewnienie szkołom dostępu do nowoczesnych technologii, wyrównanie szans uczniów w całej Polsce oraz wzmacnianie współpracy pomiędzy szkołami. W ramach programu 99 proc. szkół podstawowych zostało wyposażonych w nowoczesny sprzęt multimedialny, narzędzia i pomoce dydaktyczne, które umożliwiają im prowadzenie kształcenia technicznego na miarę XXI wieku.
Mając na uwadze znaczenie kształcenia technicznego we współczesnym świecie, możliwości jakie daje program „Laboratoria Przyszłości”, a także propozycje zgłaszane przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, dotyczące potrzeby rozszerzenia zagadnień związanych z wychowaniem komunikacyjnym, w podstawie programowej przedmiotu technika proponuje się:
- odpowiednie zmiany w obszarze treści technicznych,
- rozszerzenie treści nauczania związanych z wychowaniem komunikacyjnym, również w związku z pojawiającymi się nowymi środkami transportu osobistego wykorzystywanymi przez uczniów.
Podstawa programowa dla przedmiotu język łaciński
Jednym z podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa, ustalonym przez Ministra Edukacji i Nauki na rok szkolny 2021/2022 i kontynuowanym w roku szkolnym 2022/2023 jest działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięganie do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy.
Mając na względzie korzyści, jakie daje nauka języka łacińskiego, w projektach kierowanych do konsultacji została zaproponowana podstawa programowa języka łacińskiego, który będzie mógł był nauczany w klasach VII-VIII szkoły podstawowej oraz w liceum ogólnokształcącym i technikum jako drugi język obcy. Obecnie szkoły mogą jedynie zaoferować uczniom naukę łaciny jako trzeciego języka w ramach dodatkowych zajęć edukacyjnych.
W konsekwencji tej zmiany od roku szkolnego 2023/2024 uczniowie klasy VII szkoły podstawowej oraz klasy I liceum ogólnokształcącego i technikum będą mogli wybrać, jeżeli szkoła będzie miała taką ofertę, język łaciński jako drugi język obcy.
Aktualna podstawa programowa dla liceum ogólnokształcącego i technikum obejmuje podstawę programową dla przedmiotu język łaciński i kultura antyczna, który może być nauczany jako przedmiot do wyboru w zakresie podstawowym w klasie I oraz w zakresie rozszerzonym w całym cyku kształcenia. Po zmianach w szkołach ponadpodstawowych możliwe będą następujące warianty uczenia się języka łacińskiego:
- (aktualny) uczeń może wybrać, jeżeli szkoła ma taką ofertę, przedmiot język łaciński i kultura antyczna w zakresie podstawowym;
- (aktualny) uczeń może wybrać, jeżeli szkoła ma taką ofertę, przedmiot język łaciński i kultura antyczna w zakresie rozszerzonym;
- (nowy) uczeń będzie mógł wybrać, jeżeli szkoła będzie miała taką ofertę, jako drugi język obcy – język łaciński w zakresie podstawowym.
W konsekwencji określenia podstawy programowej dla przedmiotu język łaciński zakres podstawowy planowane są również zmiany w egzaminie maturalnym. Będą one polegały na możliwości przystąpienia do egzaminu maturalnego z tego języka z przedmiotów obowiązkowych w części pisemnej. Zmiany w tym zakresie są przewidziane od roku szkolnego 2026/2027.
Na poziomie rozszerzonym (tak jak dotychczas) uczniowie będą mogli przystąpić do egzaminu z przedmiotu język łaciński i kultura antyczna.
Uzupełnienie w podstawie programowej przedmiotu język polski
Proponowana zmiana w podstawie programowej przedmiotu język polski polega na uzupełnieniu wykazów lektur o gry o walorach edukacyjnych:
- „This War of Mine” (11BitStudios),
- „Gra Szyfrów” (Instytut Pamięci Narodowej).
Gry wideo stanowią jeden z kluczowych elementów współczesnej kultury. Cyfrowe opowieści angażują dziesiątki milionów odbiorców, dając podstawy do przeżywania pasjonujących opowieści; rozwijają umiejętności psychomotoryczne, są przestrzenią budowania międzyludzkich relacji i źródłem artystycznej ekspresji. Przykładem takich gier są: „This War of Mine” oraz „Gra Szyfrów”, które z uwagi na konteksty pedagogiczne i społeczne proponuje się dodać do podstawy programowej języka polskiego.
Gry są dostępne bezpłatnie m.in. na prowadzonej przez Ministra Edukacji i Nauki Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
Zastąpienie podstawy programowej przedmiotu podstawy przedsiębiorczości podstawą programową przedmiotu biznes i zarządzenie (zakres podstawowy) oraz określenie podstawy programowej dla przedmiotu biznes i zarządzanie (zakres rozszerzony)
Projekt obejmuje zastąpienie w szkołach ponadpodstawowych przedmiotu podstawy przedsiębiorczości przedmiotem o nazwie biznes i zarządzanie – zakres podstawowy i zakres rozszerzony (w przypadku liceum ogólnokształcąco i technikum).
W stosunku do podstawy programowej podstaw przedsiębiorczości – w celu nadania bardziej praktycznego wymiaru temu nowemu przedmiotowi – podstawa programowa przedmiotu biznes i zarządzenie zakres podstawowy proponuje redukcję i zmianę części zagadnień. Ograniczenie dotyczy przede wszystkich zagadnień makroekonomicznych, natomiast problematyka finansów osobistych oraz rozwój kompetencji miękkich zastąpiły część zagadnień teoretycznych.
W ramach zakresu podstawowego będą osiągane efekty kształcenia związane głównie z kształtowaniem kompetencji przedsiębiorczych (w tym zarządzania swoimi finansami) oraz podstawowymi umiejętnościami analizy elementów otoczenia biznesowego pod kątem identyfikacji możliwych szans do uruchomienia własnej działalności gospodarczej, a także przygotowaniem do wejścia na rynek pracy.
Z kolei określenie podstawy programowy programowej dla przedmiotu biznes i zarządzenie w zakresie rozszerzonym będzie skutkowało możliwością nauczania tego przedmiotu w szkołach ponadpodstawowych jako jednego z przedmiotów rozszerzonych do wyboru przez uczniów począwszy od roku szkolnego 2023/2024. W konsekwencji pojawi się również możliwość przystąpienia do egzaminu maturalnego z tego przedmiotu na poziomie rozszerzonym (począwszy od roku szkolnego 2026/2027). Efekty kształcenia w zakresie rozszerzonym koncentrują się na opracowaniu planu przedsięwzięcia biznesowego lub społecznego wraz z pogłębieniem kompetencji liderskich (w tym kierowania zespołem projektowym) i umiejętności zarządzania przedsiębiorstwem, a także rozszerzonej analizy otoczenia gospodarczego w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości.
Szczególny nacisk w proponowanej podstawie programowej został położony na pracę w grupach, analizowanie praktycznych przykładów doświadczeń polskich i zagranicznych przedsiębiorców oraz rozwijanie kompetencji liderskich.
W opisie warunków i sposobu realizacji przedmiotu biznes i zarządzenie położono nacisk na korzystanie w procesie kształcenia z nowoczesnych metod kształcenia, w tym uczenia się przez działanie oraz środków dydaktycznych wykorzystujących nowe technologie i narzędzia cyfrowe.
W proponowanej podstawie programowej akcentuje się również wykorzystanie w procesie edukacyjnym nowoczesnych metod kształcenia, w tym uczenia się przez działanie i środków dydaktycznych wykorzystujących nowe technologie i narzędzia cyfrowe.
Z uwagi na fakt, że proponowane treści nauczania przedmiotu biznes i zarządzanie obejmują zagadnienia ujęte dotychczas w podstawie programowej przedmiotu podstawy przedsiębiorczości (kształcenie kompetencji przedsiębiorczych, zarządzanie projektami, funkcjonowanie gospodarki rynkowej, finansów osobistych i rynku finansowego, rynku pracy, funkcjonowanie przedsiębiorstwa, w tym zarządzanie nim i planowanie swojego biznesu) nauczyciele posiadający kwalifikacje do nauczania przedmiotu podstawy przedsiębiorczości, będą mogli uczyć nowego przedmiotu biznes i zarządzanie.
Proponuje się także przesunięcie wymiaru godzin przewidzianych obecnie na realizację przedmiotu podstawy przedsiębiorczości (który zostanie zastąpiony przedmiotem biznes i zarządzenie) pomiędzy klasami w liceum ogólnokształcącym oraz technikum – z klas II i III do klas I i II. W projekcie zmian w rozporządzeniu w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół przewidziano też elastyczność dla dyrektorów szkół, jeżeli chodzi o planowanie tych zajęć – będzie można je także realizować tylko w klasie I albo tylko w klasie II wskazanych szkół, przy czym dyrektor szkoły podejmując tę decyzję, jest obowiązany zachować wymiar godzin określony na realizację tego przedmiotu w zakresie podstawowym w czteroletnim (w liceum ogólnokształcącym) lub pięcioletnim (w technikum) okresie nauczania, tj. 2 godziny tygodniowo. Powyższe zmiany nie spowodują zwiększenia łącznego wymiaru godzin w ww. typach szkół.
Dla zakresu rozszerzonego tego przedmiotu w liceum ogólnokształcącym dla dzieci i młodzieży oraz technikum proponuje się 8 godzin tygodniowo w okresie nauczania. W przypadku liceum ogólnokształcącego dla dorosłych prowadzącego zajęcia w formie stacjonarnej i znaczonej przedmiot biznes i zarządzanie został dodany do katalogu przedmiotów, które mogą być realizowane w zakresie rozszerzonym w wymiarze odpowiednio 6 godzin tygodniowo i 108 godzin w czteroletnim okresie nauczania.

Potrzebujesz porady prawnej?
Zmiany w podstawie programowej kształcenia ogólnego?
Ministerstwo Edukacji Narodowej, w związku z pojawiającymi się w niektórych mediach informacjami dotyczącymi zmian w podstawie programowej kształcenia ogólnego, poinformowało, że projekt podstawy programowej przed rozpoczęciem procesu legislacyjnego, na etapie tworzenia, ze (...)
Kroczą zmiany w szkolnictwie zawodowym
Od 1 września 2017 r. dotychczasowa trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa przekształci się w trzyletnią branżową szkołę I stopnia. Po jej zakończeniu uczeń będzie mógł kontynuować naukę w branżowej szkole II stopnia. Minister Anna Zalewska pwtarza zapewnienie, że wdrażana reforma (...)
Czego dotyczą zmiany? Wprowadzane zmiany dotyczą wielu kwestii w oświacie, m.in.: ustroju szkolnego oraz związanych z tym modyfikacji w organizacji i funkcjonowaniu szkół, a także placówek oświatowych. Reforma edukacji zakłada m.in. powrót do (...)
Ponadprzedmiotowy charakter sprawdzianu zastąpi sprawdzanie wiadomości i umiejętności z przedmiotów kluczowych dla dalszej nauki - języka polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego. Egzamin sprawdzający umiejętność tworzenia wypowiedzi na określony temat zastąpi prezentację (...)
Projekt nowelizacji ustawy - Prawo oświatowe
Co przewiduje projekt nowelizacji ustawy Prawo oświatowe skierowany do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych? Zmiany w klasyfikacji zawodów, finansowaniu szkół zawodowych, praktycznej nauki zawodu w tym kształceniu młodocianych, we współpracy szkół (...)
Jak będą przeprowadzane egzaminy eksternistyczne?
W jakim celu przeprowadzane są egzaminy eksternistyczne? Zgodnie z ustawą o systemie oświaty, osoba, która ukończyła 18 lat i nie jest uczniem szkoły, może uzyskać świadectwo ukończenia szkoły, z wyjątkiem szkoły kształcącej w zawodach medycznych, na podstawie egzaminów eksternistycznych (...)
Rok szkolny 2018/2019 - co nowego dla uczniów i nauczycieli?
Rok szkolny 2018/2019 – drugi rok wprowadzania zmian w systemie edukacji Nowy rok szkolny 2018/2019 to kolejny etap wdrażania zmian w edukacji. Następna tura podwyżek dla nauczycieli, wsparcie finansowe dla samorządów, szerokopasmowy internet i multimedialne tablice w szkołach, a (...)
Zmiany w edukacji historycznej i społecznej w szkołach ponadpodstawowych
Projekty rozporządzeń skierowane do konsultacji i uzgodnień Nowy przedmiot historia i teraźniejszość, zmiany w podstawie programowej przedmiotów historia oraz wiedza o społeczeństwie (zakres rozszerzony) – to zawierają przekazane w piątek, 17 grudnia do konsultacji publicznych (...)
Szkoła w roku szkolnym 2017/2018 - informacje dla rodziców
Co rodzice powinni wiedzieć w roku szkolnym 2017/2018? Przed nami nowy rok szkolny, w którym MEN wprowadza zaplanowane wcześniej zmiany w polskiej oświacie, oczekiwane przez rodziców, nauczycieli, uczniów i samorządowców. Reforma edukacji to nie tylko zmiana ustroju (...)
Zmiany w edukacji dla bezpieczeństwa w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych
Projekty rozporządzeń skierowane do konsultacji i uzgodnień Nowe treści nauczania w przedmiocie edukacja dla bezpieczeństwa to najważniejsze zmiany w projektach rozporządzeń Ministra Edukacji i Nauki skierowanych do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych. Do konsultacji publicznych (...)
Nowa podstawa programowa dla liceum, technikum i branżowej szkoły II stopnia
Nowa podstawa programowa dla szkół ponadpodstawowych Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30 stycznia br. w sprawie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego, pięcioletniego technikum oraz dwuletniej branżowej (...)
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna - informacja rządu w czasie 22. posiedzenia Sejmu
- Rozpoczęty rok szkolny będzie okresem spokojnej pracy i przygotowań do stopniowego wprowadzania od roku 2009/10 ważnych i bardzo potrzebnych zmian - krok po kroku, rok po roku. - powiedziała Minister Hall przedstawiając informację rządu na temat oświaty w czasie 22. posiedzenia Sejmu 17 września (...)
Polskie uczelnie kształcą bezrobotnych
W Polsce pogłębia się przepaść między umiejętnościami nauczanymi w szkole, a kompetencjami potrzebnymi na rynku pracy. Brak wykwalifikowanych pracowników stanowi istotne ograniczenie możliwości rozwoju i tworzenia przewag konkurencyjnych nie tylko dla dużych, ale również dla (...)
Zmiany w szkolnictwie branżowym stały się faktem
Wzmocnienie udziału pracodawców w kształceniu zawodowym, cykliczna prognoza zapotrzebowania na zawody, wprowadzenie stażu uczniowskiego, zmiany w egzaminie zawodowym, w organizacji szkół i placówek, obowiązkowe szkolenia branżowe dla nauczycieli kształcenia zawodowego, nowe (...)
Co nowego w nowym roku szkolnym 2019/2020?
Rozpoczęcie nowego roku szkolnego 2019/2020 W poniedziałek, 2 września br. ok. 4,6 mln uczniów z blisko 24 tys. szkół rozpoczęło zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w roku szkolnym 2019/2020. W szkołach podstawowych będzie uczyć się ponad 3 mln uczniów, w tym w I klasie około (...)
Wychowanie do życia w rodzinie
Wychowanie do życia w rodzinie – rozporządzenie podpisane Minister Edukacji Narodowej podpisała 2 czerwca br. rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego (...)
Dodatkowe zajęcia wspomagające w szkole
W jakich szkołach mogą być realizowane zajęcia wspomagające uczniów? Czy mogą być one prowadzone w formie zdalnej? Z jakich przedmiotów organizuje się zajęcia wspomagające? Jak poinformować o nich rodziców? Jak prawidłowo wyliczyć przysługującą szkole liczbę zajęć (...)
Reforma szkolnictwa wyższego i nauki
Konstytucja dla Nauki Po przyjęciu przez Radę Ministrów projektu ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce wraz z projektem ustawy Przepisy wprowadzające ustawę Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, trafią one pod obrady Sejmu. Obydwa projekty przygotowało Ministerstwo Nauki (...)
Kształcenie na odległość – nowe regulacje prawne
Zmieniono przepisy, dzięki którym możliwe jest prowadzenie kształcenia na odległość w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkół i placówek oświatowych w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID- 19. Określono zasady prowadzenia nauczania (...)
Egzaminy szkolne w latach 2021-2023
Informacja CKE o egzaminie ósmoklasisty przeprowadzanym od 25 do 27 maja 2021 r. W 2021 r. egzamin ósmoklasisty będzie przeprowadzany od 25 do 27 maja (wtorek – czwartek). Poniżej przedstawiamy informację CKE na temat tegorocznego egzaminu ósmoklasisty. Harmonogram (...)