Forum prawne

Sąd odmawia mi protokołów z rozprawy jawnej jako informacji publicznej

Witam wszystkich forumowiczów.

Byłem wezwany na sprawę wykroczeniową w charakterze świadka. Chciałem się dowiedzieć w jaki sposób zostały zapisane moje zeznania, a także o wyroku, który zapadł wobec tejże osoby. Napisałem wniosek o informację publiczną i otrzymałem taką odpowiedź.

Co napisać do sądu okręgowego w Gliwicach. Rozprawa odbyła się jawnie.

Pismo:

DECYZJA w sprawie o sygn. Adm.-058-31/19
Działając na podstawie:
? art. 5 ust. 2 w zw. z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz. U. z 2018 roku, poz. 1330 z późn. zm.),
? art. 104 i art. 107 ustawy z dnia 16 czerwca 1960 roku ? Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2018 roku, poz. 2096 z późn.zm.),
po rozpatrzeniu wniosku Pana X X z dnia 20 czerwca 2019 roku o udostępnienie informacji publicznej w zakresie udostępniania protokołu rozprawy w sprawie o sygn. akt XXX z dnia 8 marca 2019 roku oraz wyroku wydanego w sprawie o sygn. akt XXX, Prezes Sądu Rejonowego w Rudzie Śląskiej odmawia udzielenia Panu X X informacji we wskazanym wyżej zakresie.
Uzasadnienie
W dniu 20 czerwca 2019 roku Pan X X złożył do Sądu Rejonowego w Rudzie Śląskiej wniosek o udostępnienie informacji publicznej w zakresie udostępnienia protokołu rozprawy w sprawie o sygn. akt XXX z dnia 8 marca 2019 roku, wyroku wydanego w sprawie XXX oraz udostępnienia informacji, czy powyższy wyrok jest prawomocny. W zakresie udostępnienia informacji co do prawomocności wyroku, udzielona została wnioskodawcy odpowiedź odrębnym pismem z dnia 4 lipca 2019 roku (Adm.-058-31/19).
Nie ulega wątpliwości, iż przedmiot żądania należy do kategorii informacji publicznej, w rozumieniu przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej. Nie oznacza to jednak, iż musi być on wprost udostępniony zainteresowanemu przez podmiot zobowiązany. Ustawa o dostępie do informacji publicznej w art. 5 zawiera szereg ograniczeń w zakresie udostępniania żądanej informacji. Jednym z takich ograniczeń może być np. prawo do prywatności osoby fizycznej. Wskazać także należy, iż zazwyczaj udostępnienie tego typu informacji, jak przedmiotowa informacja, to jest protokołu rozprawy i wyroku wydanego w sprawie, wymaga zastosowania przez podmiot zobowiązany do udostępnienia, stosownej anonimizacji, aby nie naruszyć praw wynikających z prawa do prywatności. Dlatego rzeczą podmiotu zobowiązanego do udostępnienie informacji jest dokonanie takiej anonimizacji, która uniemożliwi identyfikację osób objętych danym orzeczeniem (tak też wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 5 czerwca 2013 roku w sprawie
o sygn. akt IV SA/Po 23/13, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 25 września 2014 roku w sprawie o sygn. akt II SA/Łd 699/14). Zaznaczyć jednak należy, iż sama anonimizacja może być w pewnych sytuacjach środkiem niewystarczającym dla zastosowania prawa do prywatności uczestników danego postępowania, co z kolei może uzasadniać wydanie decyzji o odmowie udostępnienia żądanej informacji publicznej (tak też wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20 kwietnia 2017 roku w sprawie o sygn. akt II SAB/Wa 22/17, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 16 kwietnia 2015 roku w sprawie o sygn. akt II SAB/Wa 1046/14).
Należy również zauważyć, iż zgodnie z art. 30 Konstytucji przyrodzona i niezbywalna godność człowieka stanowi źródło wolności i praw człowieka i obywatela. Jest ona nienaruszalna, a jej poszanowanie i ochrona jest obowiązkiem władz publicznych. Poza tym każdy ma prawo do ochrony prawnej życia prywatnego, rodzinnego, czci i dobrego imienia oraz do decydowania o swoim życiu osobistym (art. 47 Konstytucji). Ustawa o dostępie do informacji publicznej ma poddać działanie organów władzy publicznej, osób i jednostek organizacyjnych wykonujących zadania publiczne lub gospodarujących mieniem publicznym ? kontroli społecznej, czynić je bardziej transparentnymi, a tym samym zapewnić prawidłowe funkcjonowanie społeczeństwa obywatelskiego w państwie prawa. Jej celem, ponad wszelką wątpliwość, nie było narażenie obywateli na utratę prywatności i poddanie ich działań i zachowań osądowi ?każdego? kto zechce zapoznać się z aktami sprawy. W aktach sądowych znajduje się szereg dokumentów i informacji, które udostępnione, nawet po uniemożliwieniu zapoznania się wnioskodawcy z danymi osobowymi, mogą zagrozić naruszeniem praw strony do ochrony jej godności, prawa do prywatności i dobrego imienia. Zwłaszcza, iż z praktyki orzeczniczej wynika, że w przeważającej liczbie spraw wnioskodawca podając sygnaturę sprawy zna dane osobowe strony, której akta tej sprawy dotyczą. Ich zanonimizowanie nie chroni podmiotów biorących udział w postępowaniu przed ujawnieniem informacji podlegających ochronie w świetle wskazanych wcześniej norm konstytucyjnych (tak też wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 19 lutego 2014 roku w sprawie o sygn. akt I OSK 903/13).
Wobec powyższego na podstawie przepisu art. 5 ust. 2 oraz art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 roku o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz. U. z 2018 roku, poz. 1330 z późn. zm.) należało wydać decyzję w treści jak wyżej.
Pouczenie
Od niniejszej decyzji służy stronie odwołanie do Prezesa Sądu Okręgowego w Gliwicach. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Prezesa Sądu Rejonowego w Rudzie Śląskiej, w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.

2019.7.4 18:40:21

Nie ma jeszcze odpowiedzi w temacie: Sąd odmawia mi protokołów z rozprawy jawnej jako informacji publicznej

DODAJ POST W TEMACIE

Aby odpowiadać na forum musisz się zalogować!

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika