Sprzedaż kluczy aktywacyjnych gier - forum prawne
Witam serdecznie.
Od jakiegoś czasu zastanawiam się nad założeniem działalności gospodarczej, która miałaby polegać na kupnie w ilości hurtowej, cyfrowych kluczy aktywacyjnych do gier (na takie platformy jak Steam, Origin [...] ) i delaticzną sprzedaż ich w sposób zautomatyzowany poprzez serwisy aukcyjne, oraz e-sklep.
Zakup tych produktów cyfrowych, nieodbywałby się bezpośrednio od producenta tj. z wyżej wymienionych platform, lecz od innych podmiotów gospodarczych - które będą oferowały produkty po niższych cenach niż producent, wraz z fakturami oraz odpowiedzialnością za ich jakość. (kwestię mojej odpowiedzialności za jakość tj. działanie klucza, na razie pominę)
Wysyłka produktów, odbywałaby się poprzez automat a dostarczane byłyby przez wiadomości e-mail.
Sprzedaż produktów byłaby w pełni rozliczana z Państwem konsumpcyjnym - w wypadku rodaków standardowo rozliczane z urzędem, a jeśli klientem będzie ktoś zza granic naszego Państwa, to prawdopodobnie skorzystamy z procedury MOSS. (to też na razie pomijam)
Przejdźmy już do meritum sprawy, problemem jaki napotkałem jest legalność takiej działalności. Jak zdąrzyłem się zorientować Steam prawdopodobnie ma w swoim regulaminie zapis, że...
po 1. jedynie umożliwia wypożyczenie użytkownikowi gry z jego platformy po 2. zakazuje odsprzedaży gier i kont
Ad. 1. Umożliwia wypożyczanie gier, ale klucz nie jest grą, lecz poniekąd licencją na jej użytkowanie (o ile dobrze rozumiem znaczenie kluczy aktywacyjnych w kwestii prawnej)
Ad. 2. zakaz odnosi się do gier, ewentualnie użytych kluczy, lecz jak to jest z fabrycznie nowymi kluczami - nieaktywowanymi?
Starałem się uzyskać pomoc z różnych źródeł - gdy pytałem firmy trudniące się taką sprzedażą, jak wygląda ich stanowisko w tej sprawie oraz jak wygląda kwestia legalności sprzedawanych przez nich produktów uzyskiwałem wiadomość że jest to w pełni legalne, a mimo takich zapisów w regulaminie Steama nikt nie ma prawa banować tj. blokować ich kluczy, czy wzywać ich do odpowiedzialności prawnej bądź oskarżanie ich o starty producenta.
Jest naprawdę dużo sporych portali np. instantgaming, kingiun które nie są autoryzowanymi sprzedawcami produktów tych platform, a mimo wszystko to robią, od wielu lat i nikt nie robił im z tego tytułu problemów - choć wg mnie mógłby. Spotkałem się także z powoływaniem się na decyzję Trybunału UE, która znajduje się w pierwszym linku poniżej.
Jak to jest z licencją na sprzedaż takich kluczy elektornicznych (czyli bez wersji fizycznej/pudełkowej, lecz jako ciąg znaków) czy rzeczywiście taka licencja jest wymagana?
Wiem że logicznym byłoby zwrócenie się do producenta o współpracę ew. uzyskanie licencji - oczywiście taki krok również podjąłem:
Origin - zostałem poproszony o wypełnienie podania i przesłanie go, jednak jak na razie tego nie zrobiłem, ponieważ wiele osób mnie przekonywało że mogę to robić bez żadnych zezwoleń od producenta, a takie podanie jest zbędne aby legalnie sprzedawać klucze aktywacyjne.
Steam - przekierowali mnie do Valve (właściciel Steam) gdzie nie dostałem żadnej odpowiedzi kolejny raz
Blizzard - poinformowano mnie że żadna taka licencja nie jest wymagana, ani nie kontrolują w żadnej sposób sprzedaży ich produktów przez inne podmioty gospodarcze
Parę linków ocierających się o ten temat:
http://www.cdaction.pl/news-27486/trybunal-sprawiedliwosci-zezwala-na-sprzedawanie-uzywanych-kopii-cyfrowych-programow-i-gier-nadchodzi-rewolucja.html
Kilka lat później odmienne stanowisko:
http://www.dobreprogramy.pl/Niemiecki-sad-nie-poparl-odsprzedawania-gier-na-Steam,News,52142.html
Ale jak dobrze rozumiem, obie te sprawy odnoszą się do używanych gier, tj. aktywowanych już kluczy, a nic nie jest wspominane odnośnie sprzedaży nowych i nieaktywowanych wcześniej kluczy.
Z góry dziękuję za odpowiedź.
Pozdrawiam.
Nie ma jeszcze odpowiedzi w temacie: Sprzedaż kluczy aktywacyjnych gier
DODAJ POST W TEMACIE
Aby odpowiadać na forum musisz się zalogować!
Masz inne pytanie do prawnika?