Bilety lotnicze i faktury VAT a delegacja

Pytanie:

"Pracownik pracujący na umowę o pracę delegowany jest na wyjazd zagraniczny. Mimo tego, iż firma posiada komórkę do zakupów biletów lotniczych, pracownik zakupuje bilet lotniczy na własną rękę. Przy rozliczeniu delegacji pracownik nie dostarcza jednak faktury VAT na zakup biletu (wartość ok. 1700 zł). Dostarcza jedynie bilet. Pieniądze na zatrudnienie pracownika, jak i jego delegacje pochodzą ze środków pomocowych Unii Europejskiej. Czy pracownik zobowiązany jest do dostarczenia faktury VAT na zakup tego biletu w takim przypadku, jeżeli oczekuje zwrotu poniesionych kosztów dojazdu na delegacji? "

Odpowiedź prawnika: Bilety lotnicze i faktury VAT a delegacja

Co do zasady zgodnie z przepisem art. 77 [5] kp warunki wypÅ‚acania należnoÅ›ci z tytuÅ‚u podróży sÅ‚użbowej pracownikowi okreÅ›la siÄ™ w ukÅ‚adzie zbiorowym pracy lub w regulaminie wynagradzania albo w umowie o pracÄ™, jeżeli pracodawca nie jest objÄ™ty ukÅ‚adem zbiorowym pracy lub nie jest obowiÄ…zany do ustalenia regulaminu wynagradzania (§ 3 niniejszego przepisu). W przypadku gdy ukÅ‚ad zbiorowy pracy, regulamin wynagradzania lub umowa o pracÄ™ nie zawiera w/w postanowieÅ„, pracownikowi przysÅ‚ugujÄ… należnoÅ›ci na pokrycie kosztów podróży sÅ‚użbowej odpowiednio wedÅ‚ug przepisów RozporzÄ…dzenia Ministra Pracy i Polityki SpoÅ‚ecznej z dnia 19 grudnia 2002 roku. Zgodnie z nim do rozliczenia kosztów podróży pracownik zaÅ‚Ä…cza dokumenty (rachunki) potwierdzajÄ…ce poszczególne wydatki; nie dotyczy to diet oraz wydatków objÄ™tych ryczaÅ‚tami. Jeżeli uzyskanie dokumentu (rachunku) nie byÅ‚o możliwe, pracownik skÅ‚ada pisemne oÅ›wiadczenie o dokonanym wydatku i przyczynach braku jego udokumentowania.

Pracownik powinien załączyć dokument (rachunek), a więc bilet, fakturę bądź paragon. Nie musi przedstawiać koniecznie faktury VAT.

Jednakże w zakresie ewidencjonowania wydatków poniesionych ze środków unijnych, zasadnicze znaczenie będą miały postanowienia umowy o dofinansowanie, na mocy której nastąpiło udzielenie pomocy finansowej. Umowa taka może przewidywać odmienne zasady ewidencjonowania wydatków, nie uznając innych form uzasadniających wydatki poza rachunkami, dowodami płatności i fakturami. Nie będzie to jednak miało wpływu na samo rozliczenie delegacji.


Grzegorz Pawelec

Adwokat

Wpisany na listę adwokatów Krakowskiej Izby Adwokackiej.


Przez wiele lat szef redakcji serwisu e-prawnik.pl, aktualnie prowadzi własną Kancelarię Adwokacką w Krakowie, w ramach której świadczy pomoc prawną na rzecz przedsiębiorców.


Specjalizuje się w szeroko pojętej cywilistyce oraz prawie nowych technologii (e-commerce, prawo internetu). Reprezentuje także klientów indywidualnych w sprawach ubezpieczeniowych i karnych.


Autor licznych artykułów o tematyce prawniczej, publikowanych nie tylko na stronach serwisu e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika