Influencer marketing a oznaczanie reklam

Influencerze! Każdą sytuację rozpatruj indywidualnie: pamiętaj o przepisach, korzystaj z rekomendacji UOKiK, przyjrzyj się swojej działalności i publikowanym materiałom. Uczciwie i zdroworozsądkowo oceń, co jest reklamą.

UOKiK opublikował odpowiedzi na najczęstsze pytania dotyczące rekomendacji Prezesa UOKiK dla branży influencer marketingu, z kolejnymi praktycznymi przykładami. Podajemy je niżej.

Rekomendacje powstały, by pomóc influencerom prawidłowo oznaczać treści komercyjne. Są uniwersalne. Nie uwzględniają wszystkich niuansów działań w mediach społecznościowych.

Porady prawne

Profil marki a profil influencera – jak to się wiąże z oznaczaniem reklam?

Profil marki rozumiemy jako profil sklepu, na którym z założenia publikowane są treści o charakterze komercyjnym. Użytkownicy wchodząc na taki profil mają świadomość (np. dzięki nazwie profilu z nazwą sklepu), że celem publikowanych tu treści jest promocja i sprzedaż usług lub produktów. Nie ma konieczności oznaczania tych materiałów jako reklamowe i Rekomendacje ich nie dotyczą.

Na profilu influencera znajdują się zarówno treści neutralne, związane z jego prywatnym życiem, pasjami czy umiejętnościami, w ramach których dzieli się swoją wiedzą i poglądami, jak i treści komercyjne, które publikuje celem osiągania korzyści majątkowych. W tym przypadku konieczne jest odpowiednie oznaczenie treści komercyjnych, ponieważ odbiorcy powinni mieć możliwość łatwego odróżniania ich od tych neutralnych.

Przykład: 

Influencer dodaje na swój profil filmiki z testowania różnych produktów elektronicznych. Większość z nich kupił samodzielnie, wyraża o nich swoje opinie i dzieli się wiedzą na ich temat (treści neutralne) i nie musi tego oznaczać. Jednak gdy część przygotowanych materiałów i recenzji opłacił reklamodawca technologiczny (treści komercyjne), to musi to oznaczyć jako reklamy.

Zdarza się, że profil marki w mediach społecznościowych prowadzony jest na wzór profilu influencera i umieszczane są tam zarówno treści komercyjne, jak i neutralne. Jeżeli profil marki w sposób czytelny i jednoznaczny wskazuje na to, że jest narzędziem komunikacyjnym sklepu (np. swoją nazwą, widocznym opisem), to nie ma konieczności oznaczania publikowanych tam treści. Jeżeli jednak sklep (marka) nie ujawnia w sposób wystarczający i czytelny charakteru swojego profilu, to może to wprowadzać konsumentów w błąd. Rekomendujemy w tej sytuacji czytelniejsze oznaczenie profilu marki, aby nie powodowało to wątpliwości odbiorców.

Przykład:

Marka XYZ (sklep) prowadzi profil o nazwie „Testujemy telefony razem z marką XYZ”. Publikuje na nim zarówno treści sprzedażowe swojego sklepu, jak i poradnicze. Nazwa profilu jasno wskazuje na komercyjny charakter publikowanych treści i na to, że jest on prowadzony przez markę XYZ (sklep).

Przykład:

Marka XYZ (sklep) prowadzi profil o nazwie „Testujemy telefony”. Publikuje na nim zarówno treści sprzedażowe swojego sklepu, jak i poradnicze. Zarówno nazwa profilu, jak i inne główne jego elementy nie wskazują na to, że jest on prowadzony przez sklep. Może to wprowadzać konsumentów w błąd. Rekomendujemy w tej sytuacji czytelniejsze oznaczenie profilu marki, aby nie budziło to wątpliwości odbiorców.

Kiedy publikacja wymaga oznaczenia jako materiał reklamowy?

Publikacja w mediach społecznościowych wymaga oznaczenia jako materiał reklamowy zawsze gdy influencer otrzymuje za nią korzyść materialną i zmierza ona do reklamy produktu lub usługi.

Przykład:

Influencerka poleca kosmetyki. W swoich mediach społecznościowych publikuje treści o ich właściwościach oraz prezentuje jak ich używa.

  1. Jeśli kosmetyki zakupiła sama i nie otrzymuje korzyści materialnych za promocję produktów oraz nie jest związana umową z marką – nie musi tego oznaczać.
  2. Jeśli za publikację otrzymała korzyść materialną (wynagrodzenie lub produkt – reklamowany kosmetyk) – powinna oznaczyć to jako materiał reklamowy.

Przykład:

Influencer bierze udział w spektaklu, gra koncert, występuje na konferencji, w swoich mediach społecznościowych prezentuje informacje o wydarzeniu i zachęca do zakupu biletów.

  1. Jeśli nie czerpie zysków ze sprzedaży – nie musi tego oznaczać.
  2. Jeśli czerpie dodatkowe zyski ze sprzedaży – powinien oznaczyć to jako materiał reklamowy.
  3. Jeśli jego umowa obejmuje promocję wydarzenia – powinien oznaczyć to jako materiał reklamowy.

Czy barter powinno się oznaczać?

Barter to jedna z form rozliczania współpracy komercyjnej. Jeżeli influencer w ramach zawartej umowy za promocję na swoich kanałach w mediach społecznościowych otrzymuje wynagrodzenie w formie produktów lub usług, to jest to dla niego korzyść materialna i te publikacje wymagają oznaczenia jako materiał reklamowy. Rekomendowane określenia na oznaczanie takich treści znajdziesz w rekomendacjach.

Przykład:

 Influencerka na zlecenie producenta telefonów opublikowała krótki film (tzw. short) na TikToku na temat nowego modelu smartfona. W ramach wynagrodzenia za publikację dostała nowy model telefonu. Uzyskała zatem korzyść materialną w postaci darmowego produktu (rozliczenie barterowe). Publikacja ta wymaga oznaczenia jako materiał reklamowy.

Jak oznaczyć post z linkami afiliacyjnymi?

Jeżeli influencer poleca produkty z oferty jakiejś marki przy pomocy linków afiliacyjnych, to powinien oznaczać tę publikację jako materiał reklamowy, ponieważ uzyskuje korzyść materialną ze sprzedaży. Oznaczenie tych materiałów powinno być analogiczne do oznaczeń treści reklamowych np. [Post sponsorowany], #MateriałKomercyjny.

Czy należy oznaczać publikacje po zakończonej współpracy?

Współpraca kończy się w momencie, gdy influencer dopełni obowiązków ustalonych z reklamodawcą lub agencją reklamową. Jeśli Influencer dodaje kolejny materiał, w którym znajduje się dany produkt lub usługa, a obowiązek jego promocji nie jest już objęty umową i nie otrzymuje za jego publikację dodatkowego wynagrodzenia, nie musi tego oznaczać.

Przykład:

 Influencerka zrealizowała wynikające z umowy z reklamodawcą materiały i opublikowała je na swoim koncie YouTube. Nadal jednak używa produktów, które reklamowała i wspomina o nich na swoich profilach, mimo że wypełniła już wszystkie zobowiązania wynikające z umowy. Treści opublikowanych po zakończeniu współpracy komercyjnej nie musi oznaczać jako materiał reklamowy.

Influencer otrzymuje produkt do recenzji i go nie zwraca (gry komputerowe, menu w restauracjach). Jak powinien to oznaczyć? 

Zasada: jeśli wynagrodzeniem jest produkt lub usługa (tzw. barter) to powinno to być oznaczone jako współpraca komercyjna. Jednak należy wziąć pod uwagę: charakter recenzowanego produktu (czy możliwy jest jego zwrot), charakter współpracy (czy marka ma wpływ na treść recenzji) oraz wartość produktu. Każdą sytuację powinno się rozpatrywać uczciwie i zdroworozsądkowo.

W przypadku recenzji (opinii) dotyczących produktów lub usług o niewielkiej wartości, których zwrot jest niemożliwy z uwagi na ich charakter – rekomendujemy jednoznacznie poinformować, że zostały udostępnione za darmo. Taka informacja jest wystarczająca, aby odbiorca miał możliwość podjęcia decyzji, czy ten fakt mógł wpłynąć na opinię influencera.

Ta informacja wystarczy tylko w przypadku braku wpływu marki lub podmiotu z nią powiązanego na recenzję. W przeciwnym razie należy oznaczyć to jako reklamę.

Przykład:

 Influencerka kulinarna została zaproszona do restauracji na testowanie nowego menu. W swojej publikacji powinna poinformować, że materiał przygotowała dzięki zaproszeniu restauratora, a menu testowała za darmo.

Przykład:

Influencer otrzymał egzemplarz recenzencki w postaci klucza do gry, aby przetestować grę przed premierą. Otrzymał dostęp do produktu, którego zwrot jest niemożliwy ze względu na stałe przypisanie gry do konta w danym serwisie. Influencer przy publikacji recenzji powinien umieścić informację o tym, że grę do recenzji otrzymał za darmo.

W jakich okolicznościach publikacja wymaga oznaczenia jako autopromocja?

Publikacja wymaga oznaczenia jako autopromocja, gdy influencer, promując produkty lub usługi marki własnej, prowadzi ich aktywną sprzedaż np. zachęca do zakupu, podaje link do sklepu oraz czerpie z tego korzyści materialne.

Nie utożsamiamy kształtowania marki osobistej z autopromocją. Publikacje związane z budowaniem wizerunku np. udzielanie porad, informowanie o udziale w wydarzeniu nie wymagają oznaczania.

Przykład:

Jeżeli influencer publikuje treści, w których dzieli się swoją wiedzą, pokazuje jak projektuje odzież, publikuje swoje portfolio (obrazy, fotografie, projekty tatuażu, rękodzieło), ale nie zachęca przy tym do zakupu swoich produktów lub usług, to nie uznajemy tego za autopromocję i nie wymaga to oznaczania.

Przykład:

 Influencer napisał książkę i czerpie zysk z jej sprzedaży. Uregulowane jest to w umowie pomiędzy nim a wydawnictwem. Gdy publikuje materiały, w których namawia do zakupu swojej książki – powinien oznaczyć to jako autopromocję.

Używanie produktów własnych – czy trzeba oznaczać jako autopromocję?

Lokowanie produktów własnych to sytuacje, gdy produkty własne influencera pojawiają się w jego publikacjach, ale nie stanowią one głównego założenia przekazu i influencer nie zachęca wprost do ich zakupu.  Te publikacje nie wymagają oznaczania jako autopromocja.

Przykład:

Influencer prowadzi live, podczas którego jest ubrany w koszulkę marki własnej, ale nie wspomina o niej i nie zachęca do jej zakupu – to lokowanie własnego produktu i nie wymaga to oznaczenia jako autopromocja.

Dlaczego należy oznaczać autopromocję?

Promocja marki własnej należy do komercyjnej sfery działalności influencera, z której może osiągać zyski i odbiorcy powinni być o tym poinformowani w sposób nie budzący wątpliwości.

Użytkownicy mediów społecznościowych powinni mieć możliwość łatwego odróżniania treści neutralnych od komercyjnych. Treści komercyjne służą wzrostowi sprzedaży towarów lub usług, w tym marek własnych influencera. Dzięki jasnej informacji odbiorcy powinni mieć możliwość świadomego wyboru, czy chcą się z tymi treściami komercyjnymi zapoznawać i na ich podstawie podejmować decyzje zakupowe.

Co jeśli influencer podaje dalej cudzą opinię lub recenzję o własnej marce?

Spontaniczne i bezinteresowne polecenia lub opinie nie wymagają oznaczania.

Przykład:

 Przyjaciółka influencera poleciła w mediach społecznościowych jego usługi, a on udostępnia jej opinię na swoim kanale.

Czy przyjaciółka powinna oznaczyć tę publikację jako materiał reklamowy?

Jeżeli za polecenie tej usługi nie otrzymała korzyści materialnych (np. darmowych produktów lub usług, zniżek na produkty czy usługi), to nie wymaga to oznaczenia.

Czy influencer powinien oznaczyć udostępnienie publikacji jako autopromocję?

Jeżeli udostępnienie (polecenie) nie wiązało się z korzyścią materialną przekazaną przez influencera dla przyjaciółki, nie wymaga to oznaczenia.

Dlaczego #prezent może być użyty tylko przy pierwszej wysyłce, jeśli twórcy nie wiąże z marką żadna umowa ani inne zobowiązania?

Jeśli influencer decyduje się na publikację w przypadku pierwszego prezentu, musi poinformować swoich odbiorców o tym, że produkty otrzymał w prezencie od marki XYZ.

Publikacje dotyczące ponownych prezentów od tej samej marki (lub podmiotów z nią powiązanych) powinien oznaczyć jako materiał reklamowy.

Dlaczego? Liczy się intencja marki, która może przekazywać bezpłatnie influencerowi swoje produkty z nadzieję, że twórca ponownie opublikuje materiał o jej nowym produkcie. 

Przy kolejnych prezentach od tej samej marki bierzemy też pod uwagę regułę wzajemności. Wielokrotne przesyłanie paczek PR i pokazywanie ich przez influencera na swoich kanałach jest formą dorozumianej umowy, akceptowanej przez obie strony, z której każda uzyskuje zakładane korzyści (darczyńca – reklamę swoich produktów, influencer – korzyść materialną w postaci darmowego produktu).

Ile czasu musi upłynąć pomiędzy pierwszym a kolejnym prezentem, aby nie klasyfikować tego jako współpraca komercyjna?

Sytuacje należy oceniać indywidualne w zależności od okoliczności. Istotny jest nie tyle upływ czasu, co charakter relacji nawiązanej pomiędzy influencerem a darczyńcą.

Przykład:

Jeżeli prezenty przesyłane są systematycznie (np. raz w miesiącu, raz na kwartał albo po upływie dłuższego czasu, lecz za to każdorazowo w związku z premierą produktu lub jego nowej linii) i influencer publikuje materiał na ten temat, to uznajemy działanie reguły wzajemności. Tego rodzaju publikacje powinny być oznaczane zgodnie z Rekomendacjami.

Co jeśli influencer opublikuje negatywną opinię o kolejnym prezencie od marki? Też powinien to oznaczyć jako reklamę?

Tego rodzaju sytuacje są raczej nietypowe. Warto je przeanalizować indywidualnie i ustalić, czy mamy do czynienia faktycznie z reklamą produktu czy usługi, zgodnie z definicją zawartą w rekomendacjach („przekaz handlowy zmierzający do promocji sprzedaży lub odpłatnego korzystania z towarów lub usług”), która wymaga oznaczenia.

Przykład:

Influencer otrzymał pierwszy prezent od marki XYZ. Wypróbował produkt, był z niego zadowolony, więc opublikował o tym materiał na swoim kanale w mediach społecznościowych. Publikację oznaczył jako prezent (zgodnie z Rekomendacjami). Marka XYZ zaczęła systematycznie wysyłać mu podarunki, z których twórca nie był już zadowolony. Influencer poinformował markę XYZ, aby przestała wysyłać mu produkty, jednak marka dalej to robiła. Influencer opowiedział o tej sytuacji w kolejnej swojej publikacji. Takich treści nie musi oznaczać jako materiał reklamowy.

Czy i w jaki sposób należy oznaczać współprace związane z udziałem w kampanii społecznej lub jej promocją?

Jeżeli influencer promuje w sposób nieodpłatny akcje społeczne i charytatywne, to nie musi tego rodzaju współprac oznaczać. Jeżeli jednak jest to współpraca, za którą influencer otrzymuje korzyści materialne, to powinien oznaczać publikowane materiały jako reklamowe.

Jak interpretować rekomendacje wobec działalności osób w ramach marketingu sieciowego (MLM)?

Jeżeli celem publikowanej przez influencera treści jest sprzedaż usług lub produktów, za które otrzymuje korzyść materialną od dostawcy oferowanego produktu lub usługi, należy oznaczyć to jako materiał reklamowy, niezależnie od tego w jakiej formie przyjmuje wynagrodzenie w ramach zawartej umowy – procentu od sprzedaży produktu, czy zniżki na usługi.

Należy zawsze sprawdzić, czy reklamowana forma sprzedaży produktu bądź usługi nie stanowi systemu promocyjnego typu piramida, w której to konsument wykonuje świadczenie w zamian za możliwość otrzymania korzyści materialnych, które są uzależnione przede wszystkim od wprowadzenia innych konsumentów do systemu, a nie od sprzedaży lub konsumpcji produktów. Zakładanie, prowadzenie lub propagowanie systemów promocyjnych typu piramida jest zakazane, niezależnie od tego czy materiał reklamowy zostanie oznaczony zgodnie z rekomendacjami.

Jak oznaczać promocję podcastu, z którego influencer czerpie dochód okazjonalny, np. poprzez zrzutki lub Patronite?

W sytuacji, w której darowizny są dobrowolne, nie wiążą się z dostępem do żadnych dodatkowych usług, produktów czy treści, to nie trzeba tego rodzaju materiału dodatkowo oznaczać. Jeżeli natomiast z przekazaniem określonej kwoty wiążą się specjalne benefity dla darczyńcy (np. dostęp do dodatkowych treści, gadżety, wstęp na spotkania z influencerem) – to sytuacja jest analogiczna do zachęcania do zakupu swoich produktów lub usług – należy ją oznaczyć jako autopromocję.


Źródło: uokik.gov.pl

Porady prawne

Potrzebujesz porady prawnej?

Oznaczanie treści reklamowych przez influencerów w mediach społecznościowych

Oznaczanie treści reklamowych przez influencerów w mediach społecznościowych

Rekomendacje Prezesa UOKiK Promujesz telefon w zamian za zniżkę na produkty tej marki? Reklamujesz swoje książki lub testujesz kosmetyki otrzymane w paczce PR? Jesteś influencerem? Czy wiesz, jak prawidłowo oznaczyć wymienione treści? Przeczytaj tezy z rekomendacji Prezesa UOKiK. Rekomendacje Prezesa UOKiK dotyczące oznaczania treści reklamowych przez influencerów w (...)

Jakie rodzaje reklam są zakazane oraz kiedy reklama stanowi czyn nieuczciwej konkurencji?

Jakie rodzaje reklam są zakazane oraz kiedy reklama stanowi czyn nieuczciwej konkurencji?

Jakie rodzaje reklam są zakazane oraz kiedy reklama stanowi czyn nieuczciwej konkurencji? Reklama jest jednym ze sposobów działalności marketingowej. Trzeba powiedzieć, że jest to jeden z najskuteczniejszych sposobów pozyskiwania nowych klientów. Duże znaczenie ma reklama w środkach masowego przekazu. Ostatnio coraz częściej można ją zobaczyć w internecie, gdzie rozwija (...)

Kiedy reklama jest nieuczciwa?

Kiedy reklama jest nieuczciwa?

Czyn nieuczciwej konkurencji w reklamie Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności:  reklama sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiająca godności człowieka,  reklama wprowadzająca klienta w błąd i mogąca przez to wpłynąć na jego decyzję co do nabycia towaru lub usługi,  reklama odwołująca się do uczuć klientów (...)

Zakaz reklamy alkoholu w świetle Konstytucji i prawa europejskiego

Zakaz reklamy alkoholu w świetle Konstytucji i prawa europejskiego

  Polskie zakazy reklamy i promocji alkoholu nie należą do najbardziej rygorystycznych w Europie. Sprawdźmy więc, na ile ustawodawca - w zgodnie z Konstytucją RP i prawem wspólnotowym - może te ograniczenia zwiększać. Wolność gospodarcza w Konstytucji Wolność gospodarcza jest konstytucyjną zasadą ustrojową (umieszczona w rozdziale pierwszym Konstytucji (art. 20). Przepis (...)

Dopuszczalna reklama porównawcza asortymentu towarów

Dopuszczalna reklama porównawcza asortymentu towarów

Trybunał Sprawiedliwości zajął się niedawno sporem sądowym Lidl przeciwko Colruyt, które mają na terenie Belgii sieci supermarketów, o zakazanie niektórych praktyk w zakresie reklamy porównawczej stosowanych przez Colruyt. Sąd belgijski ten wystąpił bowiem do Trybunału o udzielenie odpowiedzi na kilka pytań prejudycjalnych dotyczących wykładni europejskiej dyrektywy (...)

Scam - kolejne działania Prezesa UOKiK wobec influencerów

Scam - kolejne działania Prezesa UOKiK wobec influencerów

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie wyjaśniające, w którym sprawdzi, czy influencerzy promują tzw. scam. To kolejna odsłona działań Urzędu związana z reklamą w mediach społecznościowych. scam@uokik.gov.pl – to adres email, na który możesz zgłosić influencerów, którzy mogą wprowadzać konsumentów w błąd poprzez (...)

Kryptoreklamy w social mediach influencerów?

Kryptoreklamy w social mediach influencerów?

Postępowanie wyjaśniające Prezesa UOKiK Czy treści sponsorowane na blogach, Instagramie czy Facebooku gwiazd internetu są właściwie oznaczane? Czy mogą wprowadzać konsumentów w błąd? Sprawdzi to UOKiK w postępowaniu wyjaśniającym. Konsumencie, masz prawo do rzetelnej informacji dotyczącej powodów, dla których influencerzy polecają określone produkty. Popularny (...)

Marketing świąteczny

Marketing świąteczny

Okazja czyni klienta. Specjaliści ds. marketingu, niezależnie od branży, w której pracują, już dawno odkryli skuteczność tego sparafrazowanego zwrotu, oryginalnie odnoszącego się do umiejętności złodzieja. (...)— Cztery czynniki decydują o rozpoczęciu wyprzedaży w Polsce. Są to: klimat, sytuacja rynkowa, możliwość narzucenia odpowiedniej marży oraz zasobność portfela klienta (...)

Marketing z licencją turystyczną

Marketing z licencją turystyczną

Wyjazdy urządzane przez firmę w celu promocyjno - handlowym są imprezami turystycznymiTak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (sygn. VI SA/Wa 1106/08), oddalając skargę spółki z o.o. Philipiak Polska na zakaz ich organizowania.(...)Powołując się m.in. na protokół z kontroli, stwierdził, że spółka zapewnia swoim klientom przewóz autokarem (...)

Marketing szeptany wysoce skuteczny

Marketing szeptany wysoce skuteczny

Agencje zajmujące się marketingiem szeptanym, czyli wykorzystującym więzi międzyludzkie do promocji marek, już przekonały do siebie reklamodawców. Teraz zaczynają pozyskiwać inwestorów finansowych.Jak poinformował amerykański dziennik gospodarczy "The Wall Street Journal", spółka BzzAgent z Bostonu zajmująca się promocją marek z ukrycia ma wkrótce pozyskać 14 mln dol. od funduszy (...)

Wpływ marketingu i reklamy na równość kobiet i mężczyzn

Wpływ marketingu i reklamy na równość kobiet i mężczyzn

Przyjmując sprawozdanie na temat wpływu reklamy na równość kobiet i mężczyzn, posłowie Parlementu Europejskiego zwracają uwagę na możliwy negatywny wpływ reklam na samoocenę kobiet i mężczyzn oraz proponują kampanie uświadamiające i propagowanie dobrych przykładów w mediach i świecie reklamy. Nie zyskały poparcia propozycje ustanowienia kodeksów etycznych i (...)

Rząd przygotował pakiet antykryzysowy

Rząd przygotował pakiet antykryzysowy

Rząd przygotował pakiet antykryzysowy - "Prezentujemy dzisiaj odważny, ale i rozważny plan, który ma zapobiec przede wszystkim utracie miejsc pracy, bankructwom tam, gdzie jest to możliwe, zamykaniu zakładów, zmniejszaniu obrotów firm, zmniejszaniu przychodów poszczególnych przedsiębiorców" - ogłosił podczas środowej konferencji prasowej premier Mateusz (...)

Media społecznościowe a bezpieczeństwo danych

Media społecznościowe a bezpieczeństwo danych

Wydarzenia ostatnich dni odnośnie bezpieczeństwa danych w mediach społecznościowych pokazały, że ten aspekt korzystania z sieci musi być traktowany przez wszystkich użytkowników priorytetowo. Gigantyczna ilość prywatnych danych, przechowywanych obecnie na serwerach, jest z jednej strony wystarczającą motywacją dla hackerów do zdobycia dostępu do tych (...)

Media Markt ukarany

Media Markt ukarany

Prawie 750 tys. zł będzie musiała zapłacić spółka Media Markt z Olsztyna za utrudnianie konsumentom możliwości reklamowania wadliwych towarów - uznała Prezes UOKiK i nakazała zmianę kwestionowanej praktyki. W toku są postępowania przeciwko innym sklepom.Sieć sklepów Media Markt znana jest głównie ze sprzedaży detalicznej sprzętu elektrycznego gospodarstwa domowego, artykułów (...)

Konsumenci a media społecznościowe

Konsumenci a media społecznościowe

Firmy: Facebook, Twitter oraz Google+ opublikowały zmiany wprowadzone w warunkach świadczenia usług w celu ich dostosowania do unijnych przepisów dotyczących ochrony konsumentów. Jednak – zdaniem Komisji Europejskiej – korporacje odpowiedzialne za media społecznościowe wciąż mają wiele do zrobienia w zakresie przestrzegania prawa konsumenckiego. W wielu wypadkach (...)

Elektroniczne zwolnienia lekarskie (e-ZLA)

Elektroniczne zwolnienia lekarskie (e-ZLA)

Wystawianie e-ZLA Od 1 stycznia 2016 roku lekarze mogą wystawiać elektroniczne zwolnienia lekarskie, nazywane e-ZLA. Nie oznacza to jednak, że od tej daty zniknęły dotychczasowe zwolnienia papierowe. Te można stosować do końca czerwca 2018 roku. Od początku 2016 roku pacjent może otrzymać od lekarza zwolnienie wystawione według dotychczasowych zasad - na papierowym formularzu (ZUS (...)

Przelew w podzielonej płatności

Przelew w podzielonej płatności

Przelew w podzielonej płatności nie jest możliwy na rachunek ROR Ministerstwo Finansów przypomniało, że zapłata w mechanizmie podzielonej płatności - split payment jest możliwa wyłącznie na rachunek rozliczeniowy kontrahenta lub rachunek imienny w SKOK, otwarty w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Tylko do takich rachunków bank/SKOK prowadzi rachunek (...)

Decyzje UOKiK. Urząd wydał zgodę na przejęcia spółek

Decyzje UOKiK. Urząd wydał zgodę na przejęcia spółek

Zgodnie z przepisami transakcja podlega zgłoszeniu do urzędu antymonopolowego, jeżeli biorą w niej udział przedsiębiorcy, których łączny obrót w roku poprzedzającym przekroczył 1 mld euro na świecie lub 50 mln euro w Polsce. Jedna z wydanych niedawno decyzji dotyczy przejęcia kontroli nad spółką Robyg przez LBPOL William II. Przejmowana spółka prowadzi działalność deweloperską, (...)

Ograniczenie konkurencji? Te koncentracje temu nie zagrażają

Ograniczenie konkurencji? Te koncentracje temu nie zagrażają

42 decyzje w sprawie kontroli koncentracji wydał UOKiK w pierwszym kwartale 2014 r. Najnowsze dotyczą m.in. spółek: Robyg, Ferrostal Łabędy, ABC Data, OT Logistics, Rondo 1 UG, Medivet oraz Agencji Rozwoju Przemysłu. Zgodnie z przepisami transakcja podlega zgłoszeniu do urzędu antymonopolowego, jeżeli biorą w niej udział przedsiębiorcy, których łączny obrót w roku poprzedzającym (...)

Należyta staranność w VAT

Należyta staranność w VAT

Na czym polega należyta staranność? Należyta staranność w VAT to wskazanie najważniejszych okoliczności, które będą brać pod uwagę urzędnicy skarbowi w ocenie działalności przedsiębiorców przy rozliczeniach VAT. Została przedstawiona w formie dokumentu pn. „Metodyka w zakresie oceny dochowania należytej staranności przez nabywców towarów w transakcjach (...)

Czy każdy blog wymaga rejestracji?

Czy każdy blog wymaga rejestracji?

Generalnie to, czy blog powinien zostać zarejestrowany zależy od tego, jaki blog prowadzimy, i nie chodzi tu o to, czy jest to blog prywatny, czy też firmowy, a wyłącznie o jego zawartość, sposób prowadzenia oraz częstotliwość publikacji. Jaki blog wymaga rejestracji? Aby postarać się odpowiedzieć na postawione pytanie, należy sięgnąć do przepisów ustawy z dnia 26 (...)

Ogłoszenie o zamówieniach publicznych - warunek prawidłowego postępowania (stan prawny obowiązujący do 1 marca 2004 r.)

Ogłoszenie o zamówieniach publicznych - warunek prawidłowego postępowania (stan prawny obowiązujący do 1 marca 2004 r.)

Publikacja ogłoszeń o zamówieniach publicznych jest przejawem zasady jawności i niezbędnym warunkiem prawidłowo przeprowadzonego postępowania. Prawidłowe ogłoszenie umożliwia osiągnięcie właściwych warunków konkurencji i wybór najkorzystniejszej oferty. Ogłoszenie stanowi formalne wszczęcie postępowania w sprawie udzielenia zmówienia publicznego. Ustawa różnicuje obowiązki publikacyjne (...)

Jakie nieruchomości objęte są międzynarodowymi umowami o uregulowaniu wzajemnych roszczeń finansowych?

Jakie nieruchomości objęte są międzynarodowymi umowami o uregulowaniu wzajemnych roszczeń finansowych?

Publikacja w Monitorze Polskim wykazów nieruchomości objętych międzynarodowymi umowami o uregulowaniu wzajemnych roszczeń finansowych 28 września 2018 r. w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski" zostały opublikowane wykazy nieruchomości objętych międzynarodowymi umowami o uregulowaniu wzajemnych roszczeń finansowych, zawartych z rządami niektórych (...)

Czyje są prawa autorskie do pracy naukowej; opinia prawna

Czyje są prawa autorskie do pracy naukowej; opinia prawna

 Stan faktyczny  Czy publikowanie moich, tych samych wyników badań lub ich fragmentów w kilku artykułach ukazujących się w różnych czasopismach lub materiałach konferencyjnych jest plagiatem lub autoplagiatem? Nie łączy mnie żadna umowa z wydawnictwem, w którym publikowane były moje artykuły. Nie podpisywałem żadnej umowy, w której ujęte byłoby (...)

Kiedy banki mogą korzystać z danych byłych klientów?

Kiedy banki mogą korzystać z danych byłych klientów?

Odpowiedź na pytanie, czy bank może wysłać materiał reklamowy do swojego byłego klienta, wymaga ekwilibrystyki przekraczającej możliwości przeciętnych odbiorców usług finansowych - dowodzi Piotr Bodył Szymala radca prawny, dyrektor obsługi prawnej bankowości inwestycyjnej BZ WBK SA(...)Taki stan rzeczy jest oszukańczy, gdyż szkodzi konsumentom, których rzekomo miano chronić. (...)

Produkt przeceniony jako czyn nieuczciwej konkurencji, czyli zasady organizowania wyprzedaży oraz promocji

Produkt przeceniony jako czyn nieuczciwej konkurencji, czyli zasady organizowania wyprzedaży oraz promocji

Sprzedaż poniżej kosztów lub sprzedaż z niezwykle wąskim marginesem zysku jest w niektórych krajach wprost zakazana, jest to również praktyka niedozwolona w prawie europejskim (art. 82 Traktatu rzymskiego). Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji reguluje zasady organizowania promocji handlowych jak również określa zasady wyprzedaży posezonowej. Regulacja ta została wprowadzona do (...)

Ceny bez tajemnic

Ceny bez tajemnic

Czy każda promocja to okazja do zakupu w atrakcyjnej cenie? Jakie praktyki stosują sprzedawcy? Konsumencie, sprawdź, na co zwracać uwagę, by wybierać świadomie.   Zbliżają się dwa wyjątkowe dni sprzedażowe – Black Friday i  Cyber Monday. Po nich nadejdzie czas wyprzedaży świątecznych i noworocznych. Jak naprawdę zaoszczędzić w gąszczu kolejnych okazji (...)

Black Friday, Cyber Monday - nie daj się oszukać

Black Friday, Cyber Monday - nie daj się oszukać

70 proc. zniżki na wszystko? Drugi produkt gratis? Ruszyły wyprzedaże! Konsumencie – nie daj się oszukać. Sprawdź, na co należy zwrócić uwagę podczas zakupów. Śledź kampanię UOKiK na Twitterze! Już za kilka dni odbędzie się Black Friday - święto wyprzedaży. Przedsiębiorcy jednak już od kilku tygodni kuszą konsumentów różnymi ofertami. W (...)

Raport NIK. Uczelnie przegrywają z piratami

Raport NIK. Uczelnie przegrywają z piratami

Wykorzystywane przez uczelnie wyższe do weryfikacji prac dyplomowych komputerowe programy antyplagiatowe okazały się mało przydatne i nieskuteczne. Programy można łatwo oszukać, nie wykrywają nawet prymitywnych zapożyczeń z popularnych portali, a rezultaty ich pracy są nieporównywalne pomiędzy uczelniami - wynika z raportu Najwyższej Izby Kontroli. Zdaniem NIK programy te powinny (...)

Błędy w szkolnych podręcznikach

Błędy w szkolnych podręcznikach

Czy ptaki dały początek ssakom? Oczywiście nie, jednak autorzy książki do przyrody dla klasy VI są innego zdania. W Ministerstwie Edukacji trwają prace nad zmianą zasad dopuszczania podręczników do użytku szkolnego. MEN ma nadzieję, że w ten sposób uda się wyeliminować błędy, które teraz nagminnie pojawiają się w książkach. (...) Każdy podręcznik musi mieć od czterech do (...)

Paliwa z baków do kontroli!

Paliwa z baków do kontroli!

Kto i komu skontroluje paliwo? Do zadań Inspekcji Transportu Drogowego należy m.in. kontrola rodzaju używanego paliwa przez pobranie próbek paliwa ze zbiornika pojazdu mechanicznego.  Chodzi głównie o wykrycie w kontrolowanym paliwie znacznika przeznaczonego do znakowania oleju opałowego lub oleju napędowego przeznaczonego na cele opałowe, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowy. W (...)

Nowelizacja VAT- pozostałe zmiany

Nowelizacja VAT- pozostałe zmiany

Nowela kwietniowa ustawy VAT niesie szereg innych szczegółowych zmian, mających  duże znaczenie w indywidualnych przypadkach. Wiele z nich poprawia i precyzuje  dotychczasowe przepisy. Jakie zmiany nastąpiły w zakresie nieodpłatnego przekazania towarów i usług? Nowelizacja wniosła ulepszenie przepisów dotyczących nieodpłatnego przekazania towarów i prezentów (...)

Certyfikat na wyrób dobrowolny czy obowiązkowy?

Certyfikat na wyrób dobrowolny czy obowiązkowy?

Jeśli już posiadasz certyfikat na swoje wyrobu, to być może zastanawiasz się, co Ci daje jego posiadanie. Jeśli nie posiadasz certyfikacji, to zapewne zastanawiasz się czy warto się o nią postarać. Na jakie produkty można uzyskać certyfikaty? Będąc przedsiębiorcą produkującym wyroby różnego rodzaju przedsiębiorca choć raz musiał stanąć przed koniecznością, czy też potrzebą (...)

Sampling może łamać prawa producenta fonogramu

Sampling może łamać prawa producenta fonogramu

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej 29 lipca 2019 r. wydał wyrok w sprawie C-476/17 - Pelham GmbH, Moses Pelham oraz Martin Haas przeciwko Ralf Hütter oraz Florian Schneider-Esleben. Wyjaśnił w nim, że sampling może stanowić naruszenie praw producenta fonogramu w przypadku, gdy jest wykonywany bez jego zezwolenia. Jednak wykorzystanie w zmienionej i nierozpoznawalnej dla ucha postaci (...)

Niższy podatek tylko przy drobnych upominkach

Niższy podatek tylko przy drobnych upominkach

Przekazując klientom z okazji Świąt drobne upominki z logo firmy, przedsiębiorca może rozliczyć je w kosztach podatkowych. Jeśli prezent ma większą wartość niż 10 zł, może pojawić się konieczność naliczenia VAT-u. Fiskus nie pozwoli na okazałość Do kosztów uzyskania przychodów zaliczyć można takie wydatki, które zostały poniesione w celu uzyskania przychodu lub zachowania (...)

Reklamacja prezentu - jak i kiedy to zrobić?

Reklamacja prezentu - jak i kiedy to zrobić?

W pierwszej kolejności możemy żądać bezpłatnej naprawy lub wymiany towaru na nowy. Gdy jest to niemożliwe, to domagajmy się zwrotu pieniędzy. Musimy pamiętać, że reklamować można jedynie produkt, który jest niezgodny z umową kupna. Po pierwsze będzie tak wtedy, gdy nie nadaje się on do celu, w jakim powinien być używany. Będzie tak np. z butami, w których odpada obcas (...)

Opodatkowanie Vat-em prezentów dawanych przez czasopisma

Opodatkowanie Vat-em prezentów dawanych przez czasopisma

Nowelizacja ustawy o VAT wprowadziła m.in. zmiany dotyczące opodatkowania przekazywanych w ramach działalności gospodarczej prezentów. Przypomnijmy, iż do dnia 1 czerwca 2005 r. ustalenie, czy mamy do czynienia z prezentem, który podlega opodatkowaniu, czy nie - rodziło cały szereg trudności. Przede wszystkim problemem była jednostkowa (oraz sumaryczna) (...)

Nowelizacja Dyrektywy o telewizji bez granic

Nowelizacja Dyrektywy o telewizji bez granic

Czego dotyczy nowa Dyrektywa o usługach audiowizualnych?  29 listopada br. Parlament Europejski przyjął ostatecznie nowelizację dyrektywy z 1989 roku o telewizji bez granic. Rozszerza ona zakres dyrektywy m.in. o medialne usługi audiowizualne w Internecie lub w telefonach komórkowych, a także tzw. telewizję na żądanie, czyli usługę umożliwiającą widzom podejmowanie decyzji, (...)

Klastry przedsiębiorstw rodzinnych w projekcie

Klastry przedsiębiorstw rodzinnych w projekcie

W Sejmie znalazł się projekt ustawy o klastrze przedsiębiorstw rodzinnych. Czym jest ów proponowany klaster? Celem projektu ustawy w zamierzeniu wnioskodawców jest stymulowanie rozwoju obszarów wiejskich poprzez rozwój przedsiębiorczości na tych obszarach. Jest to nowy sposób włączania ułamkowych zasobów kapitału i pracy do obrotu gospodarczego (a tego jest na wsi najwięcej). Według (...)

Zapytaj prawnika:

Dodaj załącznikDodaj załącznik

Oświadczenia i zgody RODO:


PORADY PRAWNIKA

Cechy dozwolonej reklamy porównawczej

Cechy dozwolonej reklamy porównawczej

Czy wskazana poniżej treść reklamy jest sprzeczna z prawem? W treści reklamy wskazujemy potencjalnym klientom, iż w związku z utrzymywaniem się na rynku wysokich cen za połączenia telefoniczne (...)

Sponsorowanie klubu sportowego

Sponsorowanie klubu sportowego

Czy w przypadku rozliczania podatku dochodowego metodą liniową mogę sponsorować lokalną drużynę piłkarską? Czy w związku z powyższym sponsoring będzie stanowić koszty reklamy publicznej, czyli (...)

Roznoszenie ulotek blisko konkurencji

Roznoszenie ulotek blisko konkurencji

Przedsiębiorca reklamuje się rozdając ulotki klientom wchodzącym i wychodzącym z placówki innego przedsiębiorcy, który oferuje produkty komplementarne. Czy taka forma reklama jest zakazana? Sytuację, (...)

Reklama treści erotycznych

Reklama treści erotycznych

W swoim serwisie internetowym chciałbym oferować użytkownikom możliwość reklamy treści erotycznych. Czy reklama treści erotycznych nie jest prawnej zakazana? Jak jest to uwarunkowane? Zgodnie z (...)

POS TV a reklama alkoholu i papierosów

POS TV a reklama alkoholu i papierosów

Reklama alkoholu i wyrobów tytoniowych w sklepach monopolowo-cukierniczych. Witam, posiadam siec sklepów monopolowo-cukierniczych, czy mogę reklamować inne firmy m. in. kompanie piwowarskie, polmosy (...)

Marketing wielopoziomowy

Marketing wielopoziomowy

Widziałem ostatnio w Internecie propozycję zarabiania przez wysyłanie maili (dokładniej sprzedawania raportów wcześniej zakupionych drogą pocztową od sprzedawcy). Jest to badajże MLM; cena sprzedawanych (...)

Działalność gospodarcza a MLM

Działalność gospodarcza a MLM

Czy branie udziału w zarabianiu w strukturach MLM jest uzależnione od posiadania własnej firmy? Czy trzeba prowadzić działalność gospodarczą, aby uzyskiwać dochody z działalności struktur MLM? (...)

Podatek od dochodów z działalności MLM

Podatek od dochodów z działalności MLM

Uzyskuję dochody z działalności MLM, nie posiadam zgłoszonej firmy. Czy mam obowiązek zgłoszenia dochodów do urzędu skarbowego? A jeżeli tak to czy robię to raz w roku czy na bieżąco? Czy jest (...)

Opodatkowanie w ramach programu partnerskiego

Opodatkowanie w ramach programu partnerskiego

Posiadamy regulamin programu partnerskiego, w którym zakładamy wynagradzanie za promocję naszego serwisu. Regulamin ten dokładnie opisuje sposób naliczania wynagrodzenia, a system informatyczny posiada (...)

Baza danych klientów

Baza danych klientów

Firma posiada bazę klientów, która składa się z adresów i danych firm zakupionych w GUS oraz danych klientów indywidualnych, które to dane otrzymaliśmy na podstawie kontaktów telefonicznych. (...)

Wynajem mieszkania a opłaty za media

Wynajem mieszkania a opłaty za media

Wynajmuję kawalerkę. Lokator wpłaca czynsz na moje konto ale równocześnie wpłaca, kwoty za media których wielkość uzależniona jest od zużycia. Umowa przewiduje, że opłaty licznikowe będzie (...)

Umowa najmu a opłata za media

Umowa najmu a opłata za media

Właściciel nieruchomości - Sp. z o.o. wynajęła w swoim budynku pomieszczenia dwóm najemcom (dwie osobne umowy najmu). Obie firmy korzystają jednak ze wspólnej kuchni (za przyzwoleniem wynajmującego), (...)

VAT i ryczałt od prywatnego najmu a media

VAT i ryczałt od prywatnego najmu a media

Prowadzę działalność gospodarczą (PKPiR + VAT). Poza działalnością wynajmuję dwa lokale. Wynajem zgłosiłem na ryczałt 8,5%. W umowie wynajmu mam zapis, że będą refakturowane media (energia, (...)

Służebność mediów

Służebność mediów

Jestem właścicielem działki, dla której zapisana jest służebność mediów (służebność mediów na rzecz każdorazowych właścicieli mojej działki) w działkach wcześniejszych. Co daje mi taki (...)

Media a ryczałt od najmu

Media a ryczałt od najmu

Prowadzę działalność gospodarczą (PKPiR + VAT). Poza działalnością gospodarczą wynajmuję prywatnie lokal użytkowy. Co miesiąc wystawiam fakturę na czynsz oraz refakturuję całą energię (...)

Ochrona i podobieństwo firmy przedsiębiorcy

Ochrona i podobieństwo firmy przedsiębiorcy

Zamierzam rozpocząć działalność gospodarczą pod określoną nazwą. Wiem, że na rynku polskim działa firma o tej samej nazwie i jej działalność, w pewnym zakresie dokładnie pokrywa się z zakresem (...)

Publikacja zdjęcia domu bez zezwolenia

Publikacja zdjęcia domu bez zezwolenia

Znajoma zakupiła bardzo znany, ogólnopolski miesięcznik budowlany i zadzwoniła do mnie z gratulacjami, gdyż na tytułowej okładce rozpoznała mój prywatny dom. Ogromne było moje zdziwienie bo zdjęcie (...)

Ochrona wizerunku przed publikacją prasową

Ochrona wizerunku przed publikacją prasową

Czy w prasie może być publikowany wizerunek (fotografia) osoby z zasłoniętymi oczami bez jej zgody na publikację? Nadmieniam, że osoba ta nawet po zatarciu oczu jest rozpoznawalna dla znajomych i (...)

Obowiązek publikacji przeprosin

Obowiązek publikacji przeprosin

Sądownie, po publikacji mojego artykułu prasowego, zostałem zobowiązany do zamieszczenia w konkretnym, wyznaczonym przez Sąd lokalnym periodyku przeprosin o ustalonej treści. Sąd nie ustalił formy, (...)

Doręczenie wyroku wraz z uzasadnieniem

Doręczenie wyroku wraz z uzasadnieniem

Mam zamiar wysłać do sądu apelacyjnego wniosek o przysłanie mi wyroku z uzasadnieniem. Dzisiaj była rozprawa, ale nie mogę dodzwonić się do tego sądu i nie wiem, czy zapadło orzeczenie, czy może (...)

Naruszenie sfery życia prywatnego

Naruszenie sfery życia prywatnego

Czy w polskim prawie uregulowana jest kwestia ingerowania w życie prywatne (sąsiedzkie)? Mam sąsiada, który robi mi zdjęcia przy każdorazowym wykonywaniu przeze mnie prac polowych, mówiąc "że (...)

Reklama i promocja piwa

Reklama i promocja piwa

Na różnego rodzaju ulotkach z jadłodajni (pizzerie, bary itd.) roznoszonych po domach mieszkaniach, oprócz informacji o menu jest także informacja o piwie wraz z ceną. Czy w takiej sytuacji umieszczanie (...)

Promocja piwa, zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości

Promocja piwa, zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości

W jakich okolicznościach zakazana jest promocja piwa, zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości? Reklama i promocja piwa nie może być prowadzona:1) w telewizji, radiu, kinie i teatrze między godziną (...)

Reklama alkoholu

Reklama alkoholu

Prowadzę serwis WWW na którym cześć treści tworzonych jest przez użytkowników. Serwis dotyczy restauracji. Czy mamy prawo umieszczać reklamę alkoholu na serwisie internetowym, jeśli tak to jakie (...)

Sprzedaż towaru z gratisem

Sprzedaż towaru z gratisem

Zamierzam wprowadzić w swojej firmie promocję - do każdej zakupionej kasy dodawać gratis radioodtwarzacz CD lub odtwarzacz DVD. Gratisowe produkty będę kupował na fakturę VAT. W jaki sposób zaewidencjonować (...)

Zasady organizowania konkursów i promocji

Zasady organizowania konkursów i promocji

Czy istnieją przepisy prawne dotyczące organizowania konkursów i promocji przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą (salony telefonów komórkowych), wyłączając gry losowe i inne wymagające (...)

Wybór recenzenta pracy doktorskiej a dane osobowe

Wybór recenzenta pracy doktorskiej a dane osobowe

Wybór recenzenta określa ustawa z dn. 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz stopniach i tytule w zakresie sztuki. W art. 20 pkt. 5 jest wzmianka, że recenzenci muszą być powoływani (...)

Sprzedaż próbek za przysłowiowy grosz

Sprzedaż próbek za przysłowiowy grosz

Firma oferuje gratisowe próbki perfum dołączane do konkretnych produktów pefumeryjnych. Uznaliśmy, iż nie będą one traktowane jako jeden towar, wraz z produktem głównym, ale sprzedawane będą (...)

Pobranie próbki pisma

Pobranie próbki pisma

Pewna osoba napisała do prokuratury doniesienie, jakoby podpis mojego ojca na pewnym dokumencie złożony został nie przez niego, ale prawdopodobnie przeze mnie. Dodam, że jest to osoba, która leczy (...)

Odmowa złożenia próbki pisma a przeszukanie

Odmowa złożenia próbki pisma a przeszukanie

Nie chciałabym poprzez odmowę współpracy spowodować rewizji w moim mieszkaniu. Jeśli nie będę chciała pisać kilkustronicowych wypracowań, to czy Policja może zrobić przeszukanie mojego mieszkania (...)

FORUM PRAWNE

Dobry adwokat - warszawa

Dobry adwokat - warszawa Witam. Poszukuję dobrego adwokata spraw rodzinnych w wawie. Co masz na myśli mówiąc że nie jest drogi? Możesz podać jakieś kwoty? Arsen mozna zobaczyc na stronie początkujący (...)

Reklama

Reklama Witam, Chciałbym zareklamować swoją stronę www. Wpadłem na pewien pomysł ale nie wiem czy jest to zgodne z prawem. Chcę sprayem pisać adres strony na chodnikach. Przy przejściu dla pieszych, (...)

reklama na ogrodzeniu

reklama na ogrodzeniu witam.jestem wlascicielem domu i dzialki obok krakowa.dzialka jest ogrodzona siatka i zywoplotem.z jednej strony dzialka graniczy z parkingiem.moje pytanie jest nastepujace-czy ktokolwiek (...)

Oszust?

Oszust? Jesteśmy agencją reklamową. Klient zamówił u nas usługę, która została wykonana. Reklama została zrobiona, a klient jednokrotnie zgłosił, że ułożenie elementów nie jest takie, (...)

Problem z WAM i ekwialentem - POMOCY!!!!!

Problem z WAM i ekwialentem - POMOCY!!!!! Od IV/2005 jestem emerytem wojskowym. Ze służby odeszłem z uwagi na likwidację Jednostki Wojskowej.W III/ 2005 oddałem zajmowanš kwaterę i przeprowadziłem (...)

Umowa o barter

Umowa o barter Dzień dobry, Zawarłam z influencerem umowę o barter (wartość przekazanych rzeczy wynosi 527 zł), jednak influencer nie wywiązał się z umowy. Niestety w umowie nie jest napisane (...)

wykroczenia przeciwko prawa pracy

wykroczenia przeciwko prawa pracy Witam chcialabym sie dowiedziec gdzie moge zglosic takie sytuacje : w pewnej firmie budowlanej pracownicy pracuja od rana tj 0d godz 6-7 czasem nawet do godz 21-22 oprocz (...)

Podatki, a marketing wielopoziomowy (= marketing seciowy, MLM).

Podatki, a marketing wielopoziomowy (= marketing seciowy, MLM). Dzieńdobry. Mam pytanie o MLM. Otóż jestem dystrybutorem jednej z polskich firm (e-sklepu) działających w MLM (spółka komandytowa). (...)

ludzki

ludzki Somewhat uggs on sale happen to be hot when you do you need to pay out much more for just a set of Uggs.Suppose that you pay for Uggs around warmer summer months. Every set of two Uggs might be (...)

ludzki

ludzki [b][i][/i][/b]Pracowalem przy wiadukcie.Pracodawca przyjal mnie na poczatek-jak twierdzil,na okres probny na czarno,obiecujac,ze zarejestruje mnie.Pracowalem przez miesiac po nocach,wracalem padniety.Przyjmowal (...)

ludzki

ludzki Witam. Znalazłem się na tym forum ponieważ nie bardzo wiem co mam z tym zrobić. Moja znajomą pracuje w pewnym zakładzie pracy od czerwca. Obiecaną miała umowę której jeszcze nie podpisała (...)

Nieuczciwość właścicielki lokalu sfałszowanie podpisów

Nieuczciwość właścicielki lokalu sfałszowanie podpisów Witam sprawa jest dosyć skomplikowana ale postaram się to wszystko jakoś streścić. Od dwóch lat wynajmujemy mieszkanie w Warszawie, rodzina (...)

PILNE! Media Expert- zrobienie filmiku"parodia" reklamy Niskie ceny - czy naruszyłem wizerunek firmie? czy mogę mi wytoczyć proces?

PILNE! Media Expert- zrobienie filmiku"parodia" reklamy Niskie ceny - czy naruszyłem wizerunek firmie? czy mogę mi wytoczyć proces? Witam, pytam poważnie chciałem się dowiedzieć czy nagranie w (...)

mieszkanie własnościowe a czynsz

mieszkanie własnościowe a czynsz mając mieszkanie w łasnościowe(57 m2)opłata do spółdzielni wynosi mnie miesięcznie 385 zł(eksploatacja,centralne ogrz 171,03zl!!,zimna woda).Uważam,że to lekka (...)

Nie wywiazanie sie z umowy

Nie wywiazanie sie z umowy Mam umowe z firma Super media na dostep do internetu. Umowa nic nie mowi o koniecznosci uiszczania dodatkowej oplaty do TPSA. Pytanie od czego zaczac aby wyegzekwowac od firmy (...)

Rchunki za media

Rchunki za media Czy właściciel mieszkania (wynajmujący) ma obowiązek przedstawienia rachunków na media (opłaty dodatkowe) swoim najemcom? Wynajmuję mieszkanie od człowieka który twierdzi, że (...)

Film na You Tube

Film na You Tube Witam Chcialbym zapytać czy net film: http://youtu.be/0sX_pH3nOfM nie łamie praw autorskich?

wykorzystanie portali na stronie www

wykorzystanie portali na stronie www Witam mam oficjalną stronę internetową pewnego miasta w Polsce, zamieszczam tam różne linki, do różnych portali np; onet, you tube, facebook. Świadom jestem, (...)

ROZPOWSZECHNIANIE PORNOGRAFI BEZ ZGODY...POMOCY

ROZPOWSZECHNIANIE PORNOGRAFI BEZ ZGODY...POMOCY Witam!pomocy!moj były chlopak wziął sobie,bez ZGODY mojej oraz mojego nazyczonego z naszego komputera pod chwilowa nasza nieobecność,(dosłownie przez (...)

Czy moge pracowac i pobierac alimenty?

Czy moge pracowac i pobierac alimenty? Mam 20 lat i studiuje zaocznie. pobieram od ojca alimenty w wysokosci 500 zl ktore wyplaca mi ZUS. czy bylaby mozliwosc znalezienia jakiejs dodatkowej pracy aby nie (...)

Porady prawne