Jeśli źle się poczujesz...

Iść do przychodni, na SOR czy do szpitala zakaźnego? Dzwonić do stacji sanitarno-epidemiologicznej czy lekarza rodzinnego? Zapoznaj się z instrukcją postępowania w razie problemów zdrowotnych. Pamiętaj, jeśli podejrzewasz zakażenie koronawirusem, nie idź na SOR ani do przychodni, gdzie możesz zakazić innych.

Udając się do szpitala zakaźnego, nie korzystaj z transportu zbiorowego. Jeśli nie posiadasz własnego transportu, stacja sanitarno-epidemiologiczna ma możliwość wysłania po Ciebie karetki.

Porady prawne

Zawsze bezwzględnie przestrzegaj zasad higieny, a podczas kichania i kaszlu zasłaniaj usta zgiętym łokciem.

Aplikacje, które mogą Ci pomóc:

Jeżeli sytuacja zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu, zadzwoń po pogotowie na nr 112 lub 999.

Podejrzewasz u siebie koronawirusa?

Sprawdź, czy masz objawy COVID-19.

Platforma Teleporady 

Teleporady - rejestr placówek podstawowej opieki zdrowotnej (POZ)

Stacje sanitarno-epidemiologiczne

Jeśli masz takie objawy, jak:

  • duszność,
  • stan podgorączkowy (temperatura ciała pomiędzy 37°C a 38°C),
  • objawy przeziębieniowe
- zadzwoń do najbliższej stacji sanitarno-epidemiologicznej lub skorzystaj z teleporady u swojego lekarza POZ. Objawami choroby COVID-19 wywoływanej przez koronawirusa (SARS-CoV-19) mogą być również:
  • gorączka,
  • kaszel,
  • duszności i kłopoty z oddychaniem,
  • bóle mięśni i ogólne zmęczenie.
Jeśli masz takie objawy:
  • zadzwoń natychmiast do najbliższej stacji sanitarno-epidemiologicznej i powiedz o swoich objawach;
  • własnym środkiem transportu pojedź do szpitala z oddziałem zakaźnym lub oddziałem obserwacyjno-zakaźnym, gdzie lekarze określą dalszy tryb postępowania medycznego. Pod żadnym pozorem nie korzystaj ze środków komunikacji publicznej czy taksówek – w ten sposób narażasz innych na zakażenie.
Jeżeli miałeś kontakt z osobą zakażoną koronawirusem lub chorą, to natychmiast zadzwoń do stacji sanitarno-epidemiologicznej i powiadom o swojej sytuacji. Otrzymasz informację, jak masz dalej postępować. Jeśli wróciłeś z zagranicy przed 15 marca, czyli przed wprowadzeniem obowiązkowej kwarantanny dla wszystkich podróżnych powracających do Polski, i obecnie nie jesteś objęty obowiązkową kwarantanną i nie masz objawów choroby, mimo wszystko przez 14 dni od powrotu do kraju kontroluj codziennie swój stan zdrowia. Mierz temperaturę, zwróć uwagę na to, czy kaszlesz albo czy masz trudności z oddychaniem. Ogranicz kontakt z innymi. Pamiętaj, że możesz przechodzić chorobę bezobjawowo i możesz zarażać innych. Jeżeli tylko zaobserwujesz któryś z objawów choroby, zadzwoń natychmiast do stacji sanitarno-epidemiologicznej. Każdy pacjent manifestujący objawy ostrej infekcji dróg oddechowych (gorączka powyżej 38°C wraz z kaszlem lub dusznością) w powiązaniu z kryteriami epidemiologicznymi powinien ponadto trafić do oddziału zakaźnego lub obserwacyjno-zakaźnego. Jeśli zaobserwujesz takie objawy, własnym środkiem transportu pojedź do szpitala z oddziałem zakaźnym lub oddziałem obserwacyjno-zakaźnym. Jeśli nie możesz dotrzeć do szpitala własnym transportem, to lekarz POZ (w ramach teleporady) i stacja sanitarno-epidemiologiczna mają możliwość zlecenia dla Ciebie transportu sanitarnego. Jeśli masz pytania, wątpliwości, zadzwoń na infolinię Narodowego Funduszu Zdrowia: 800 190 590. Korzystaj z wiarygodnych źródeł informacji, nie daj się panice. Dbaj o siebie i swoich bliskich.

Teleporady dotyczące koronawirusa w przychodniach

Masz gorączkę, duszności, kaszel? Podejrzewasz u siebie koronawirusa? Zadzwoń pod numer 800 190 590! Bezpłatna infolinia NFZ jest czynna całą dobę, przez 7 dni w tygodniu. Wykwalifikowani konsultanci poinformują Cię co zrobić, by otrzymać pomoc. Konsultanci Telefonicznej Informacji Pacjenta mogą również przekazać Ci kontakt do placówki podstawowej opieki zdrowotnej (POZ), która udzieli teleporady medycznej.

Dzięki teleporadzie medycznej możesz otrzymać:

  • zalecenia,
  • e-zwolnienie,
  • e-receptę,
  • sugestię bezpośredniej wizyty w placówce lub kontaktu ze stacją sanitarno-epidemiologiczną, jeśli będzie taka konieczność.

Teleporady medyczne:

  • ograniczają ryzyko rozprzestrzeniania się koronawirusa
  • ułatwiają izolację osób, które mogą zarażać wirusem innych
  • rozwiewają obawy, jeśli sytuacja jest niegroźna
  • skrócą czas oczekiwania na wizyty u lekarzy.
Dzięki teleporadom pacjenci z podejrzeniem koronawirusa nie muszą przychodzić do przychodni. Mogą skonsultować się z lekarzem lub pielęgniarką telefonicznie, bez wychodzenia z domu.
Jednocześnie nie ma obaw, że teleporady uniemożliwią bezpośrednie wizyty u lekarzy. Jeśli po zdalnym wywiadzie będzie taka konieczność, pacjenci otrzymają sugestię skorzystania z wizyty w placówce medycznej lub skontaktowania się ze stacją sanitarno-epidemiologiczną.

Szpitale przekształcone w zakaźne

Wybrane szpitale w każdym województwie zostały przekształcone w jednoimienne, czyli w zakaźne. Te placówki będą zajmować się tylko osobami podejrzanymi o zakażenie koronawirusem. Sprawdź, który szpital w Twoim województwie będzie szpitalem zakaźnym.
WojewództwoSzpitalAdres
dolnośląskie Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. J. Gromkowskiego ul. Koszarowa 5
51-149 Wrocław
dolnośląskie Zespół Opieki Zdrowotnej w Bolesławcu ul. Jeleniogórska 4
Bolesławiec
kujawsko-pomorskie Regionalny Szpital Specjalistyczny im. dr Władysława Biegańskiego w Grudziądzu ul. Dr. Ludwika Rydygiera 15-17
86-300 Grudziądz
lubelskie SPZOZ Puławy ul. Bema 1
24-100 Puławy
lubuskie Wielospecjalistyczny Szpital Wojewódzki Sp. z o.o. w Gorzowie Wlkp. ul. Dekerta 1
66-400 Gorzów Wielkopolski
łódzkie Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. M. Skłodowskiej-Curie w Zgierzu ul. Parzęczewska 35
95-100 Zgierz
małopolskie Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Szpital Uniwersytecki w Krakowie  ul. Jakubowskiego 2
30-688 Kraków
mazowieckie Centralny Szpital Kliniczny Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji ul. Wołoska 137
02-507 Warszawa 
opolskie Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej w Kędzierzynie-Koźlu ul. 24 kwietnia 5
47-200 Kędzierzyn-Koźle
podkarpackie Centrum Medyczne w Łańcucie Sp. z o.o. ul. Ignacego Paderewskiego 5
37-100 Łańcut
podlaskie Samodzielny Publiczny Zespół Opieki Zdrowotnej MSWiA im. Mariana Zyndrama-Kościałowskiego w Białymstoku ul. Fabryczna 27
15-471 Białystok
podlaskie Szpital Wojewódzki im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Łomży ul. Al. J. Piłsudskiego 11
18-400 Łomża
pomorskie 7 Szpital Marynarki Wojennej z Przychodnią SPZOZ Imienia Kontradmirała Profesora Wiesława Łasińskiego ul. Polanki 117
83-305 Gdańsk
pomorskie Szpital Specjalistyczny w Kościerzynie ul. Alojzego Piechowskiego 36
83-400 Kościerzyna
pomorskie Szpitale Pomorskie Sp. z. o.o. Szpital Specjalistyczny im. F. Ceynowy ul. dr. Alojzego Jagalskiego 10 84-200 Wejherowo
śląskie Megrez Sp. z o.o. w Tychach ul. Edukacji 102
43-100 Tychy
śląskie Szpital Rejonowy im. dr. Józefa Rostka w Raciborzu ul. Gamowska 3
Racibórz
świętokrzyskie PZOZ w Starachowicach ul. Radomska 70
27-200 Starachowice
warmińsko-mazurskie Szpital w Ostródzie SA ul. Jagiełły 1
14-100 Ostróda
warmińsko-mazurskie Szpital Miejski św. Jana Pawła II w Elblągu ul. Żeromskiego 23
82-300 Elbląg
wielkopolskie Wielospecjalistyczny Szpital Miejski im. Józefa Strusia z Zakładem Opiekuńczo-Leczniczym. Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej z Siedzibą w Poznaniu  ul. Szwajcarska 3
Poznań
wielkopolskie Ginekologiczno-Położniczy Szpital Kliniczny Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu (dla kobiet w ciąży z podejrzeniem lub chorych na COVID-19) ul. Szwajcarska 3
Poznań
zachodniopomorskie Samodzielny Publiczny Wojewódzki Szpital Zespolony w Szczecinie ul. Arkońska 4
71-455 Szczecin

Gdzie się leczyć w czasie epidemii koronawirusa?

To pytanie zadaje sobie wielu pacjentów. Specjalnie dla nich na stronach internetowych Oddziałów Wojewódzkich Funduszu opublikowano listy poradni POZ, które udzielają teleporad, wykazy otwartych poradni specjalistycznych, gabinetów ginekologicznych i stomatologicznych, w których można uzyskać pomoc medyczną. Dane aktualizujemy na bieżąco.

Na udostępnionych przez Oddziały Wojewódzkie NFZ listach, pacjenci znajdą adresy i numery telefonów do:
  • placówek POZ, które udzielają teleporad
  • otwartych poradni specjalistycznych
  • otwartych gabinetów stomatologicznych
  • otwartych gabinetów ginekologicznych. 

Sprawdź dane do placówek, w których uzyskasz pomoc w Twoim regionie:

Telefoniczna Informacja Pacjenta - tu uzyskasz informacje o postępowaniu w sytuacji podejrzenia zakażenia koronawirusem

Telefoniczna Informacja Pacjenta NFZ: 800-190-590 

numer dla osób dzwoniących z zagranicy: +48 22 125 66 00

Pod numerem bezpłatnej i całodobowej Telefonicznej Informacji Pacjenta uzyskasz informacje o postępowaniu w sytuacji podejrzenia zakażenia koronawirusem.

Konsultanci poinformują Cię:

  • czym jest koronawirus;
  • jak się zabezpieczyć przed koronawirusem;
  • gdzie znajdziesz najbliższą placówkę inspekcji sanitarnej lub oddział zakaźny szpitala oraz jak się z nimi skontaktować;
  • co zrobić, gdy będziesz mieć jakiekolwiek wątpliwości związane z postępowaniem w sytuacji podejrzenia zakażania koronawirusem.

 Najczęściej zadawane pytania związane z koronawirusem

Nawet kilka tysięcy połączeń dziennie w sprawie koronawirusa odbierają konsultanci Telefonicznej Informacji Pacjenta - infolinii, gdzie pod numerem 800 190 590 możesz uzyskać wszystkie niezbędne informacje o postępowaniu w sytuacji podejrzenia zakażenia koronawirusem.

Poniżej przedstawiamy najczęściej zadawane pytania.

Dlaczego w profilaktyce koronawirusa ważne jest mycie rąk?

Koronawirus jest osłonięty błoną tłuszczową (lipidową). Dlatego można mu zapobiegać przez zastosowanie środków chemicznych, takich jak zwykłe mydło, alkohol minimum 60–70%, preparaty do dezynfekcji.

Jakie są objawy koronawirusa?

Przebieg zakażeń koronawirusem jest zróżnicowany - od bezobjawowego, przez łagodną chorobę układu oddechowego, po ciężkie zapalenie płuc, a nawet niewydolność wielonarządową oraz wstrząs septyczny. Najczęściej objawami koronawirusa są: kaszel, duszności, temperatura ciała powyżej 38 0C, ból mięśni. 

Jak przenosi się koronawirus?

Wirus przenosi się drogą kropelkową. Najczęściej przez kaszel, kichanie i rozmowę. Może też być przenoszony pośrednio przez dotyk. Dlatego tak ważne jest mycie rąk.

Jak zapobiegać koronawirusowi?

Często myj ręce

Należy często myć ręce wodą z mydłem. Jeśli nie ma takiej możliwości, trzeba je dezynfekować środkami na bazie alkoholu (minimum 60-70%). Częste mycie rąk zmniejsza ryzyko zakażenia.

Unikaj dotykania oczu, nosa i ust

Koronawirus może przebywać na różnych powierzchniach i przenosić się przez ich dotyk. Dotknięcie oczu, nosa lub ust zanieczyszczonymi rękoma może spowodować przeniesienie wirusa z powierzchni na siebie.

Regularnie myj lub dezynfekuj powierzchnie, których dotykasz

Miejsca, z których często korzystasz, powinny być starannie dezynfekowane. Regularnie przecieraj wodą z mydłem lub środkiem dezynfekującym biurka, lady, stoły, klamki, włączniki światła i poręcze.

Regularnie dezynfekuj swój telefon i nie korzystaj z niego podczas spożywania posiłków

Na powierzchni telefonów komórkowych bardzo łatwo gromadzą się chorobotwórcze drobnoustroje. Regularnie dezynfekuj swój telefon komórkowy (np. wilgotnymi chusteczkami nasączonymi środkiem dezynfekującym). Nie kładź telefonu na stole przy posiłku i nie korzystaj z niego podczas spożywania posiłków.

Zachowaj bezpieczną odległość od rozmówcy

Należy zachować 1– 2 metry odległości od osoby, która kaszle, kicha lub ma gorączkę.

Stosuj zasady ochrony podczas kichania i kaszlu

Podczas kaszlu i kichania należy zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką. Potem należy jak najszybciej wyrzucić chusteczkę do zamkniętego kosza i umyć ręce, używając mydła i wody lub zdezynfekować je środkami na bazie alkoholu (minimum 60-70). Zakrycie ust i nosa podczas kaszlu i kichania zapobiega rozprzestrzenianiu się zarazków, w tym wirusów.

Zdrowo się odżywiaj i pamiętaj o nawodnieniu organizmu

Stosuj zrównoważoną dietę. Unikaj wysoko przetworzonej żywności. Pamiętaj o codziennym jedzeniu minimum 5 porcji warzyw i owoców. Odpowiednio nawadniaj organizm. Codziennie pij około 2 litrów płynów (najlepiej wodę mineralną).

Korzystaj ze sprawdzonych źródeł wiedzy o koronawirusie

Nie ulegaj panice. Staraj się postępować racjonalnie w walce z koronawirusem. Korzystaj ze sprawdzonych źródeł wiedzy opartych na dowodach naukowych, które publikowane są na stronach internetowych Głównego Inspektoratu Sanitarnego, Ministerstwa Zdrowia i Narodowego Funduszu Zdrowia.

Podejrzewam u siebie koronawirusa, co mam robić?

Jak najszybciej skontaktuj się telefonicznie z najbliższą stacją sanitarno-epidemiologiczną. Do czasu otrzymania pomocy odizoluj się od innych ludzi.

Każda stacja ma telefon dyżurny (alarmowy) czynny 24 godziny na dobę. Numer telefonu jest dostępny na stronach powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych. W niektórych przypadkach może to być numer telefonu dyrektora stacji. Nie zawsze na stronie jest informacja, że jest to numer całodobowy.

Objawy, takie jak gorączka powyżej 38 0C z kaszlem czy duszność, wymagają konsultacji w szpitalu zakaźnym. Przemieszczając się do szpitala, unikaj komunikacji publicznej.

Czy jest szczepionka na koronawirusa?

Aktualnie nie ma szczepionki przeciw koronawirusowi COVID-19.

Czy mogę zarazić się koronawirusem przez przesyłki z Chin?

Ryzyko zakażenia się wirusem poprzez towary zamawiane z Chin jest znikome. Wirus krótko żyje poza organizmem człowieka.

Kto jest najbardziej narażony na zarażenie koronawirusem?

Każdy, choć najbardziej narażone na rozwinięcie się ciężkiej postaci choroby i zgon są osoby starsze, z obniżoną odpornością, które chorują na inne choroby, w szczególności przewlekłe (np. cukrzycę, choroby układu sercowo-naczyniowego, zaburzenia neurologiczne). Zachorowania wśród dzieci są bardzo rzadkie.

Czy są leki, suplementy lub witaminy, które mogą podnieść odporność i zabezpieczyć przed koronawirusem?

Aktualnie nie ma zaleceń, z których wynikałoby, że zażywanie konkretnych leków, suplementów lub witamin chroni przed koronawirusem.

Czy można zbadać się na koronawirusa prywatnie? Ile to kosztuje?

To lekarz decyduje, czy zrobić test w kierunku koronawirusa. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) nie rekomenduje wykonywania komercyjnych testów na koronawirusa.

Jestem osobą starszą, czy mam podejmować jakieś kroki w związku z zabezpieczeniem się przed koronawirusem?

Rekomendujemy, żeby osoby starsze nie przebywały w miejscach publicznych i w miarę możliwości nie wychodziły z domu. Warto poprosić bliskich o wsparcie przy robieniu zakupów.

Najlepiej też zaopatrzyć się w leki, które są przyjmowane na stałe. W tym celu można zadzwonić do lekarza pierwszego kontaktu z prośbą, żeby wystawił e-receptę. Jeśli pacjent ma dostęp do Internetowego Konta Pacjenta i wpisze tam numer telefonu, kod dostępu do e-recepty zostanie przysłany SMS-em.

Jeśli nie jestem ubezpieczony, to czy w razie koronawirusa będę leczony bezpłatnie?

Tak. Pacjenci z objawami koronawirusa będą leczeni bezpłatnie, również osoby nieubezpieczone.

Czy podczas teleporady lekarz może wystawić zwolnienie?

Tak, jest taka możliwość. Telefon do przychodni, w której lekarz udzieli teleporady, można uzyskać od konsultantów Telefonicznej Informacji Pacjenta (800 190 590) lub na stronie internetowej NFZ. To lekarz decyduje o tym, czy wystawić zwolnienie lekarskie. 

Czy mogę uzyskać zwolnienie na czas kwarantanny? 

Decyzję o nałożeniu kwarantanny podejmuje państwowy powiatowy inspektor sanitarny. Ta decyzja jest podstawą wypłacenia zasiłku przez ZUS.

Materiały:

Zdrowie online — co możesz załatwić online?

Skonsultuj się z lekarzem przez telefon, odbierz e-receptę, uzyskaj dostęp do informacji medycznych dziecka lub osoby, której jesteś opiekunem

Przebywasz z dala od swoich rodziców, gdyż nie chcesz ich dodatkowo narażać? Być może zastanawiacie się, jak otrzymać receptę na leki, które Twoja mama stale bierze, tak, by nie musiała iść do przychodni? 

Skorzystaj z teleporady

Wiele przychodni wprowadziło teleporady medyczne, dzięki którym konsultację z lekarzem można przeprowadzić telefonicznie lub przez Internet. Jeśli Twoja przychodnia nie oferuje takiej usługi, możesz skontaktować się z inną.

Przejdź do listy przychodni, które udzielają teleporad

Dzięki teleporadzie możesz otrzymać m.in.:

  • zalecenia
  • e-zwolnienie
  • e-receptę
  • poradę dotyczącą bezpośredniej wizyty w przychodni lub kontaktu ze stacją sanitarno-epidemiologiczną.

Na Internetowym Koncie Pacjenta możesz też wybrać lub zmienić lekarza, pielęgniarkę i/lub położną podstawowej opieki zdrowotnej, jeśli np. obecna nie udziela teleporad. 

Odbierz e-receptę

Podczas konsultacji lekarz, o ile zajdzie taka potrzeba, wystawi e-receptę. Jeżeli korzystasz z Internetowego Konta Pacjenta, dostaniesz ją w postaci SMS-a na Twój numer telefonu lub w PDF-u na Twój adres e-mail.

A co, jeśli nie korzystasz z Internetowego Konta Pacjenta i do tej pory otrzymywałeś wydruk papierowy e-recepty? Z uwagi na stan epidemii lekarz może podać Ci przez telefon czterocyfrowy kod e-recepty wraz z informacją o przepisanych lekach oraz ich dawkowaniu. Kod e-recepty możesz przekazać osobie bliskiej, która wykupi Ci leki. W aptece oprócz kodu należy podać numer PESEL pacjenta.

E-recepta będzie dostępna na Twoim Internetowym Koncie Pacjenta od razu po jej wystawieniu. 

Jeśli osoba bliska, np. rodzic, upoważniła Cię do swojego Internetowego Konta Pacjenta i masz włączone powiadomienia o wystawionych receptach dla osób bliskich (pełnomocników), to e-recepta przyjdzie od razu do Ciebie w postaci SMS-a na Twój numer telefonu lub w pliku  PDF na Twój adres e-mail.

E-receptę można otrzymać na dowolny, także starszy, model telefonu. Niepotrzebny do tego jest smartfon.

Teraz możesz osobie bliskiej wykupić leki i zostawić je wraz z zakupami np. pod drzwiami mieszkania. 

Korzystaj z Internetowego Konta Pacjenta

Każdy obywatel ma swoje Internetowe Konto Pacjenta, wystarczy się na nie zalogować na pacjent.gov.pl. 

NFZ zaleca zakładanie profilu zaufanego online bez konieczności wychodzenia z domu. To istotne szczególnie dziś, kiedy w Polsce obowiązuje stan epidemii.

Opiekuj się dzieckiem

Na Twoim Internetowym Koncie Pacjenta masz dostęp do danych medycznych Twoich dzieci do 18 roku życia, w tym e-recept. Dane dzieci widoczne są  automatycznie na koncie tego rodzica, który zgłosił dziecko do ubezpieczenia w ZUS

Dziecko, po ukończeniu 16 lat, ma możliwość wglądu w swoje konto, ale nie może samodzielnie podejmować decyzji w sprawie swojego zdrowia.

Jeśli nie widzisz danych dziecka w zakładce „Dzieci” na Internetowym Koncie Pacjenta, to prawdopodobnie na Twoim koncie w ZUS nie jest ono przypisane do ubezpieczenia społecznego. Być może ubezpiecza je drugi z rodziców. W takim przypadku:

  • sprawdź, czy dziecko widnieje w systemie PUE ZUS.
    Przejdź do systemu PUE ZUS
    Zaloguj się na swoje konto PUE za pomocą profilu zaufanego, wybierając zakładkę „Ubezpieczony” (w  prawym górnym rogu), a następnie z lewego menu „Dane o ubezpieczeniu zdrowotnym”. Jeśli nie znajdziesz tam danych dzieci, musisz to wyjaśnić z pracodawcą
  • jeżeli dzieci widnieją na koncie PUE ZUS, skontaktuj się z oddziałem wojewódzkim NFZ
    Znajdź oddział wojewódzki NFZ

Korzystaj z możliwości konta osoby, którą się opiekujesz

Jeżeli jesteś opiekunem osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie, np. dorosłego dziecka z niepełnosprawnością, możesz złożyć wniosek o dostęp do jej Internetowego Konta Pacjenta. 

Aby uzyskać szablon wniosku, wyślij e-mail na adres: ikp-pomoc@csioz.gov.pl

Wniosek musi zawierać:

  • dane wnioskodawcy: imię i nazwisko oraz numer PESEL
  • wskazanie sposobu, w jaki go wyślesz (ePUAP, poczta elektroniczna, poczta tradycyjna)
  • imię i nazwisko oraz numer PESEL osoby ubezwłasnowolnionej 
  • informację, jakie dokumenty poświadczają ubezwłasnowolnienie
  • oświadczenie o prawie do działania w imieniu osoby ubezwłasnowolnionej 
  • podpis wnioskodawcy. W przypadku wniosku składanego w postaci elektronicznej kwalifikowany podpis elektroniczny, podpis profilem zaufanym albo podpis osobisty znajdujący się na dowodach osobistych wydawanych od marca 2019 r.

Załączasz:

  • kopie dokumentów potwierdzających prawo do działania w imieniu osoby ubezwłasnowolnionej, a zwłaszcza: 
  • odpis prawomocnego orzeczenia sądu ustanawiającego opiekę dla ubezwłasnowolnionego całkowicie
  • odpis zaświadczenia o ustanowieniu opiekuna prawnego lub kuratora, uprawnionego do reprezentowania osoby ubezwłasnowolnionej częściowo 
  • oświadczenie o zgodności kopii z oryginałem („Niniejszym oświadczam, że załączone do wniosku kopie dokumentów są zgodne z oryginałami”). 

Gotowy wniosek możesz złożyć poprzez:

  • pocztę e-mail — na adres kancelaria@csioz.gov.pl. Ze względów na bezpieczeństwo danych osobowych zalecamy, by zapisać wniosek wraz z kompletem dokumentów i podpisów w jednym folderze, zabezpieczonym hasłem, które przekażesz osobno. Jak to zrobić: Utwórz folder z dokumentami. Do szyfrowania potrzebujesz programu, np. np. 7-Zip bądź WinRar. Jeśli masz któryś z nich, klikasz prawym przyciskiem myszy na folder i wybierasz opcję „Dodaj do archiwum”. W 7-Zip wybierasz „Szyfrowanie”, a potem „Wprowadź hasło”, wpisujesz je i zatwierdzasz. W WinRar klikasz w zakładkę „Zaawansowane”, a następnie w przycisk „Wprowadź hasło”. 
  • ePUAP: /csiozgovpl/SkrytkaESP;
  • listownie do Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia — ul. Stanisława Dubois 5a, 00-184 Warszawa;
  • osobiście w siedzibie CSIOZ (będzie to możliwe dopiero po odwołaniu stanu epidemii).

Podstawa prawna:

  • art. 192 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 1373);
  • art. 7b ust. 2 oraz 4 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 408).
Porady prawne

Potrzebujesz porady prawnej?

Zapytaj prawnika:

Dodaj załącznikDodaj załącznik

Oświadczenia i zgody RODO:


Porady prawne