Zmiana ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa
Nowelizacja ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa oraz niektórych innych ustaw wprowadza ułatwienia dla podmiotów, które skupują produkty rolne, związane z funkcjonowaniem Funduszu Ochrony Rolnictwa, oraz rozszerza listę beneficjentów tego funduszu.
Jakie zmiany przewidziano w ustawie z dnia 5 grudnia 2024 r. o zmianie ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa oraz niektórych innych ustaw?
Celem ustawy jest zmiana przepisów dotyczących zasad przyznawania rekompensat producentom rolnym z tytułu zbycia produktów rolnych podmiotowi skupującemu, który stał się niewypłacalny, oraz ich wypłat z Funduszu Ochrony Rolnictwa (FOR), zawartych w ustawie z dnia 9 maja 2023 r. o Funduszu Ochrony Rolnictwa (Dz.U. poz. 1130). Zgodnie z uzasadnieniem do projektu uchwalonej ustawy, program pomocy w formie wypłat rekompensat uzyskał notyfikację w Komisji Europejskiej (KE) do końca czerwca 2024 r. Wydane do końca czerwca 2024 r. przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) decyzje o przyznaniu rekompensat są pomocą publiczną udzieloną na podstawie notyfikacji KE (SA.111129(2023/N – TCTF). Od dnia 1 lipca 2024 r. KOWR może wydawać decyzje o przyznaniu rekompensaty wyłącznie przy równoczesnym stosowaniu przepisów rozporządzenia Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz.Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9, z późn. zm.). W związku z powyższym celem ustawy jest umożliwienie wydawania przez KOWR decyzji o przyznaniu rekompensat zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym, o ile nie będzie podstawy w Tymczasowych kryzysowych i przejściowych ramach środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki po agresji Rosji wobec Ukrainy (2023/C 101/03, z późn. zm.) do notyfikacji programu.
Ponadto nowelizacja wprowadza zmiany w ustawie o Funduszu Ochrony Rolnictwa, przewidujące:
- poszerzenie katalogu podmiotów, które – po spełnieniu ustawowych warunków – mogą ubiegać się o rekompensatę z FOR o:
a) grupy producentów rolnych lub związki grup producentów rolnych,
b) organizacje producentów rolnych lub zrzeszenia organizacji producentów rolnych,
c) organizacje producentów owoców i warzyw lub zrzeszenia organizacji producentów
owoców i warzyw,
d) spółdzielnie rolników lub związki spółdzielni rolników,
e) rolnicze spółdzielnie produkcyjne,
f) rolnicze zrzeszenia branżowe;
- ograniczenie składanych deklaracji o wysokości naliczonych wpłat na FOR do rocznych deklaracji, zamiast dotychczasowych deklaracji kwartalnych, oraz określenie terminu dokonywania wpłaty należności na rachunek FOR do dnia 14 lutego roku następującego po roku rozliczeniowym (kalendarzowym);
- nieskładanie rocznej deklaracji, w przypadku gdy kwota wpłat nie przekracza pięciokrotności kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym w administracji, kwota ta będzie zaś uwzględniana w deklaracji za kolejny rok, w którym wysokość kwoty należnej przekroczyła pięciokrotność kosztów tego upomnienia;
- zmniejszenie kwoty wolnej od wpłat z dwudziestokrotności do pięciokrotności kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym w administracji, kwota ta będzie zaliczana na poczet wpłat na FOR za kolejny rok, w którym wysokość kwoty z tytułu wpłat na FOR przekroczy pięciokrotność kosztów tego upomnienia;
- doprecyzowanie warunków uznania podmiotu skupującego za niewypłacalny po jego wykreśleniu z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej;
- uzupełnienie przepisów określających dane, które powinien zawierać wniosek o przyznanie rekompensaty w związku z umożliwieniem składania takich wniosków przez grupy producentów rolnych lub związki grup producentów rolnych, organizacje producentów rolnych lub zrzeszenia organizacji producentów rolnych, organizacje producentów owoców i warzyw lub zrzeszenia organizacji producentów owoców i warzyw, spółdzielnie rolników lub związki spółdzielni rolników, rolnicze spółdzielnie produkcyjne oraz rolnicze zrzeszenia branżowe, a także wskazanie dokumentów dołączanych do wniosku;
- dookreślenie terminów, w których dokonywane są określone czynności w ramach postępowania w sprawie przyznania rekompensaty.
Ustawa przewiduje również zmiany o charakterze dostosowującym w ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w odniesieniu do deklaracji o wysokości naliczonych wpłat na FOR, które nie będą składane kwartalne lecz rocznie oraz w ustawie o Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa polegającą na dodaniu zadania dla KOWR – wykonywanie zadań, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 9 maja 2023 r. o Funduszu Ochrony Rolnictwa.
Ponadto ustawa w art. 4 przewiduje, że do deklaracji o wysokości naliczonych wpłat na Fundusz Ochrony Rolnictwa, składanych za okresy poprzedzające dzień wejścia w życie opisywanej ustawy i wpłat na ten Fundusz naliczanych za te okresy, w tym do egzekucji należności z tytułu tych wpłat, stosuje się przepisy ustaw zmienianych w art. 1 i art. 2 ustawy w brzmieniu dotychczasowym, z tym że jeżeli wysokość kwoty naliczonej z tytułu wpłat na Fundusz za dany kwartał nie przekracza pięciokrotności kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym w administracji, deklaracji o wysokości naliczonych wpłat na Fundusz za dany kwartał nie składa się. Jeżeli zaś wysokość kwoty naliczonej z tytułu wpłat na Fundusz za okresy poprzedzające dzień wejścia w życie ustawy nie przekracza dwudziestokrotności kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym w administracji, tę kwotę zalicza się na poczet wpłat na Fundusz za 2025 r. Zgodnie z art. 5 ustawy do przyznawania i wypłaty rekompensaty, o której mowa w art. 10 ust. 1 ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa w brzmieniu dotychczasowym, za produkty rolne określone w załączniku I do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej zbyte przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy oraz do sporządzania i przekazywania dodatkowego wykazu, o którym mowa w art. 11 ust. 2 ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa w brzmieniu dotychczasowym, dotyczącego producentów rolnych w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności (Dz.U. z 2023 r. poz. 885), którym przysługuje wierzytelność z tytułu zbycia tych produktów rolnych, zastosowanie będą miały przepisy ustawy o Funduszu Ochrony Rolnictwa w brzmieniu dotychczasowym.
Kiedy nowelizacja wejdzie w życie?
Ustawa przewiduje swoje wejście w życie z dniem 1 stycznia 2025 r.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?