Odpowiedź prawnika: Likwidacja kasy fiskalnej
Zgodnie z § 5 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników, zakończenie pracy w trybie fiskalnym przez każdą kasę lub wymiana pamięci fiskalnej kasy wymaga dokonania, z udziałem pracownika urzędu skarbowego, czynności określonych w załączniku nr 4 do rozporządzenia (tj. odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy rejestrującej, sprawdzenia całości plomb kasy, sporządzenia protokołu czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej kasy rejestrującej).
Przepisy nie regulują co dalej dzieje się z samą kasą fiskalną. Na ogół jest ona własnością podatnika i może on ją przykładowo odsprzedać serwisowi. Przepisy w żadnym wypadku nie wymagają zutylizowania kasy, czy też oddania jej serwisowi za darmo.

Zgodnie z art. 24 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w razie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji działalności gospodarczej, dochód ustala się przy zastosowaniu do wartości ustalonej według cen zakupu pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością, nie będących środkami trwałymi - takiego wskaźnika procentowego, jaki wynika z udziału dochodu w przychodach w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym nastąpiła likwidacja działalności, a jeżeli w tym okresie dochód nie wystąpił - w roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym nastąpiła likwidacja.
Zatem jeśli na moment likwidacji działalności gospodarczej kasa fiskalna będzie w majątku przedsiębiorcy, będzie musiał ująć ją w remanencie likwidacyjnym i będzie ona miała wpływ na ustalenie dochodu podatnika na moment likwidacji działalności.
