Odpowiedź prawnika: obowiązki ubezpieczyciela
W celu udzielenia odpowiedzi na zadane przez Pana pytanie należy odnieść się do ustawy Ubezpieczenia obowiązkowe, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny i Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz.U.2003.124.1152). Stanowi ona, że:
Art. 14. 1. Zakład ubezpieczeń wypłaca odszkodowanie w terminie 30 dni licząc od dnia złożenia przez poszkodowanego lub uprawnionego zawiadomienia o szkodzie.
2. W przypadku gdyby wyjaśnienie w terminie, o którym mowa w ust. 1, okoliczności niezbędnych do ustalenia odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń albo wysokości odszkodowania okazało się niemożliwe, odszkodowanie wypłaca się w terminie 14 dni od dnia, w którym przy zachowaniu należytej staranności wyjaśnienie tych okoliczności było możliwe, nie później jednak niż w terminie 90 dni od dnia złożenia zawiadomienia o szkodzie, chyba że ustalenie odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń albo wysokości odszkodowania zależy od toczącego się postępowania karnego lub cywilnego. W terminie, o którym mowa w ust. 1, zakład ubezpieczeń zawiadamia na piśmie uprawnionego o przyczynach niemożności zaspokojenia jego roszczeń w całości lub w części, jak również o przypuszczalnym terminie zajęcia ostatecznego stanowiska względem roszczeń uprawnionego, a także wypłaca bezsporną część odszkodowania.
Ustawa wskazuje więc na termin w jakim powinno zostać wypłacone odszkodowanie – zasadniczo jest to 30 dni, choć może ulegać przedłużeniu. Nie wspomina zaś o tak szczegółowych kwestiach jak termin spotkania przedstawiciela z osobą uprawnioną do odszkodowania. W doktrynie wskazuje się, że: „Nie można mówić o istnieniu zasad równorzędności i autonomiczności w postępowaniu likwidacyjnym szkód. W momencie zajścia zdarzenia powodującego odpowiedzialność sprawcy, a w jego miejsce wstępującego ubezpieczyciela, ta autonomiczność i równorzędność jest zachwiana. Dochodzi do rozpoczęcia postępowania, w którym poszkodowany ma niewielką możliwość prezentowania swojego stanowiska, dowodzenia czy też wymagania od ubezpieczyciela podejmowania działań w ustawowych terminach. Tak naprawdę jest to pewien rodzaj quasi postępowania administracyjnego. Istnieje szereg zbieżności postępowania likwidacyjnego do postępowania administracyjnego począwszy od konieczności podporządkowania się poszkodowanego ubezpieczycielowi i jego decyzjom.” - tak Jóźwiak Paweł w „Proces likwidacji szkód komunikacyjnych w aspekcie zasady równorzędności i autonomiczności stron stosunków cywilnoprawnych” (PUG.2010.7.26). Nie zmienia to faktu, że nie może się Pan domagać spotkania z przedstawicielem ubezpieczyciela w żadnym konkretnym terminie. Poza tym powinien Pan z nim współpracować w celu sprawnego przeprowadzenia procesu likwidacyjnego:
Art. 16. 3. Osoba, której odpowiedzialność jest objęta ubezpieczeniem obowiązkowym, a także osoba występująca z roszczeniem, powinny przedstawić zakładowi ubezpieczeń, Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancyjnemu lub Polskiemu Biuru Ubezpieczycieli Komunikacyjnych posiadane dowody dotyczące zdarzenia i szkody oraz ułatwić im ustalenie okoliczności zdarzenia i rozmiaru szkód, jak również udzielić pomocy w dochodzeniu przez zakład ubezpieczeń, Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny lub Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych roszczeń przeciwko sprawcy szkody.

