Okres przechowywania danych przez bank

Pytanie:

"Podczas kontroli podatkowej inspektor UKS zażądał wyciągów z rachnuku bankowego za lata 2000-2005, w celu udowodnienia uzyskanych w w/w okresie uzyskanych dochodów i poniesionych wydatków.Czy bank przechowuje i ma obowiązek udostęniać zapisy operacji na rachunku sprzed 10 lat, skoro przedmiotowy ROR został zamknięty w roku 2007 ?"

Odpowiedź prawnika: Okres przechowywania danych przez bank

Uprzejmie informujemy, iż nie jesteśmy w stanie odnieść się do kwestii księgowych w niniejszym pytaniu. Jeśli chodzi o zagadnienie przechowywania dokumentów przez bank, należy w tym zakresie odnieść się do przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 sierpnia 2008 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości banków. Jak stanowi przepis paragrafu 32 ust 2 rozporządzenia bank przechowuje dowody księgowe w oryginalnej postaci przez okres wynikający z przepisu art. 74 ustawy (o rachunkowości – przyp. red.).

Art. 74 ustawy o rachunkowości wskazuje natomiast, iż zatwierdzone roczne sprawozdania finansowe podlegają trwałemu przechowywaniu. 

Pozostałe zbiory przechowuje się co najmniej przez okres

1) księgi rachunkowe - 5 lat; 

2) karty wynagrodzeń pracowników bądź ich odpowiedniki - przez okres wymaganego dostępu do tych informacji, wynikający z przepisów emerytalnych, rentowych oraz podatkowych, nie krócej jednak niż 5 lat; 

3)  dowody księgowe dotyczące wpływów ze sprzedaży detalicznej - do dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego za dany rok obrotowy, nie krócej jednak niż do dnia rozliczenia osób, którym powierzono składniki aktywów objęte sprzedażą detaliczną; 

4)  dowody księgowe dotyczące środków trwałych w budowie, pożyczek, kredytów oraz umów handlowych, roszczeń dochodzonych w postępowaniu cywilnym lub objętych postępowaniem karnym albo podatkowym - przez 5 lat od początku roku następującego po roku obrotowym, w którym operacje, transakcje i postępowanie zostały ostatecznie zakończone, spłacone, rozliczone lub przedawnione; 

5)  dokumentację przyjętego sposobu prowadzenia rachunkowości - przez okres nie krótszy od 5 lat od upływu jej ważności; 

6) dokumenty dotyczące rękojmi i reklamacji - 1 rok po terminie upływu rękojmi lub rozliczeniu reklamacji; 

7) dokumenty inwentaryzacyjne - 5 lat; 

8) pozostałe dowody księgowe i dokumenty - 5 lat. 

W związku z niemożnością udzielenia pełnej odpowiedzi, uprzejmie informujemy, iż odnawiamy limit Państwa odpowiedzi.


Grzegorz Pawelec

Adwokat

Wpisany na listę adwokatów Krakowskiej Izby Adwokackiej.


Przez wiele lat szef redakcji serwisu e-prawnik.pl, aktualnie prowadzi własną Kancelarię Adwokacką w Krakowie, w ramach której świadczy pomoc prawną na rzecz przedsiębiorców.


Specjalizuje się w szeroko pojętej cywilistyce oraz prawie nowych technologii (e-commerce, prawo internetu). Reprezentuje także klientów indywidualnych w sprawach ubezpieczeniowych i karnych.


Autor licznych artykułów o tematyce prawniczej, publikowanych nie tylko na stronach serwisu e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika