Od 1 września 2017 r. dotychczasowa trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa przekształci się w trzyletnią branżową szkołę I stopnia. Po jej zakończeniu uczeń będzie mógł kontynuować naukę w branżowej szkole II stopnia.
Minister Anna Zalewska pwtarza zapewnienie, że wdrażana reforma edukacji nie przewiduje zwolnień nauczycieli, a w wyniku przekształceń w sieci szkół pojawi się ponad 5 tys. dodatkowych etatów nauczycieli. – „Nie mówimy o likwidacji Karty Nauczyciela. Karta jest, zostanie ona unowocześniona” – podkreśliła szefowa MEN.
Zmiany w szkolnictwie zawodowym – opinie Rady Rynku Pracy
Wdrażana obecnie reforma systemu edukacji to nie tylko zmiana ustroju szkolnego, nowe zmiany w organizacji i funkcjonowaniu szkół i placówek oświatowych, ale także propozycja nowych rozwiązań w rozwoju szkolnictwa zawodowego silnie powiązanego z rynkiem pracy.
Ministerstwo Edukacji Narodowej przypomina, że zgodnie z art. 162 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60), od 1 września 2017 r. dotychczasowa zasadnicza szkoła zawodowa staje się branżową szkołą I stopnia.
Jednocześnie, na podstawie art. 164 ww. ustawy w latach szkolnych 2017/2018-2019/2020 w branżowej szkole I stopnia prowadzi się klasy dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej aż do czasu wygaszenia. Do tych klas stosuje się dotychczasowe przepisy dotyczące zasadniczych szkół zawodowych.
W świetle powyższego – zasadnicza szkoła zawodowa, która posiada ofertę kształcenia w danych zawodach (lub uzyskała już opinię Powiatowej i Wojewódzkiej Rady Rynku Pracy dotyczącą uruchomienia kształcenia w danych zawodach), nie musi ubiegać się jako branżowa szkoła I stopnia o nową opinię Rady Rynku Pracy w sprawie kształcenia w tych samych zawodach.
W przypadku, gdy szkoła prowadzi kształcenie w zawodach, w których zgodnie z rozporządzeniem w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 13 marca 2017 r. Dz. U. poz. 622) zostały wprowadzone zmiany w nazwie zawodów:
- zawód technik drogownictwa (symbol cyfrowy 311206) zastąpiono zawodem technik budowy dróg (symbol cyfrowy 311216),
- zawód technik dróg i mostów kolejowych (symbol cyfrowy 311207) zastąpiono zawodem technik dróg kolejowych i obiektów inżynieryjnych (symbol cyfrowy 311217),
- zawód technik urządzeń sanitarnych (symbol cyfrowy 311209) zastąpiono zawodem technik inżynierii sanitarnej (symbol cyfrowy 311218),
- zawód monter sieci, instalacji i urządzeń sanitarnych (symbol cyfrowy 712616) zastąpiono zawodem monter sieci i instalacji sanitarnych (symbol cyfrowy 712618),
- zawód technik budownictwa okrętowego (symbol cyfrowy 311910) zastąpiono zawodem technik budowy jednostek pływających (symbol cyfrowy 311942),
- zawód monter kadłubów okrętowych (symbol cyfrowy 721402) zastąpiono zawodem monter kadłubów jednostek pływających (symbol cyfrowy 721406),
- zawód technik cyfrowych procesów graficznych (symbol cyfrowy 311911) zastąpiono zawodem technik grafiki i poligrafii cyfrowej (symbol cyfrowy 311943),
- zawód technik technologii ceramicznej (symbol cyfrowy 311921) zastąpiono zawodem technik ceramik (symbol cyfrowy 311944),
- zawód fototechnik (symbol cyfrowy 343104) zastąpiono zawodem technik fotografii i multimediów (symbol cyfrowy 343105),
10. zawód monter-elektronik (symbol cyfrowy 742102) zastąpiono zawodem elektronik (symbol cyfrowy 742117),
11. zawód monter mechatronik (symbol cyfrowy 742114) zastąpiono zawodem mechatronik (symbol cyfrowy 742118),
12. zawód mechanik maszyn i urządzeń drogowych (symbol cyfrowy 834201) zastąpiono zawodem operator maszyn i urządzeń do robót ziemnych i drogowych (symbol cyfrowy 834209).
Kształcenie nadal prowadzone jest w oparciu o kadrę oraz bazę kształcenia zawodowego odpowiednio przygotowaną w zakresie zawodu dotychczas nauczanego w danej szkole.
Biorąc pod uwagę charakter zmian w dotychczasowych zawodach, które uwzględniają aktualne trendy w danej branży, potrzeby rozwojowe przemysłu, postęp techniczny, nowe rozwiązania technologiczne, jak również strukturę szkolnictwa zawodowego, nie wydaje się uzasadnione opiniowanie przez Radę Rynku Pracy. Zmiany te są konsekwencją pogłębionej analizy ekspertów złożonych m.in. z przedstawicieli organizacji pracodawców, izb gospodarczych, stowarzyszeń zawodowych i związków zawodowych właściwych dla poszczególnych zawodów.
Rada Rynku Pracy opiniując pozytywnie kształcenie w zakresie zawodu o dotychczasowej nazwie, uznała za stosowne prowadzenie kształcenia w tym zakresie. W związku z dokonanymi zmianami w nazwie zawodu oraz uaktualnieniami treści kształcenia nie ulega zmianie przydatność absolwenta do wykonywania zadań zawodowych, dlatego też nie jest wymagana ponowna opinia Rady Rynku Pracy.
Jednakże w dokumentacji będącej podstawą prowadzenia kształcenia w tym zawodzie należy dokonać zmian – w nazwie zawodu oraz symbolu cyfrowym.
W odniesieniu do kształcenia w nowych zawodach:
- technik robót wykończeniowych w budownictwie,
- magazynier-logistyk,
- operator maszyn i urządzeń hutniczych,
- pracownik pomocniczy krawca,
- pracownik pomocniczy mechanika,
- pracownik pomocniczy ślusarza,
- pracownik pomocniczy stolarza,
- asystent fryzjera
proponuje się, aby dla usprawnienia prac wydawanie opinii dotyczącej uruchomienia kształcenia w tych zawodach przez Radę Rynku Pracy mogło odbywać się w trybie obiegowym.

Rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego podpisane
13 marca br. Anna Zalewska Minister Edukacji Narodowej podpisała rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.
Rozporządzenie określa 213 zawodów szkolnictwa zawodowego, w których kształcenie będzie mogło być prowadzone od 1 września 2017 r. Dotyczy ono nauki w klasach I branżowych szkół I stopnia, klasach I czteroletniego technikum oraz semestrach I szkół policealnych. W dokumencie uwzględniono zarówno dotychczas istniejące, jak również nowe zawody, określone na wnioski ministrów właściwych dla tych zawodów oraz zmiany w dotychczasowych zawodach zgłoszone przez ministrów dla nich właściwych.
Jednocześnie, w pozostałych klasach czteroletniego technikum, klasach dotychczasowej zasadniczej szkoły zawodowej prowadzonych w branżowej szkole I stopnia i pozostałych semestrach szkoły policealnej aż do czasu zakończenia kształcenia będzie miało zastosowanie dotychczasowe rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 grudnia 2016 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz.U. z 2016 r., poz. 2094).
Podpisane rozporządzenie wprowadza możliwość kształcenia w systemie oświaty w następujących nowych zawodach:
- technik robót wykończeniowych w budownictwie, stanowiącym kontynuację kształcenie w zawodzie monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie;
- magazynier-logistyk, stanowiącym podbudowę do kształcenia w zawodzie technik logistyk oraz w pięciu tzw. zawodach pomocniczych, dedykowanych osobom niepełnosprawnym intelektualnie w stopniu lekkim:
– pracownik pomocniczy krawca,
– pracownik pomocniczy mechanika,
– pracownik pomocniczy ślusarza,
– pracownik pomocniczy stolarza,
– asystent fryzjera.
Rozporządzenie umożliwia również kształcenie w systemie oświaty w nowym zawodzie operator maszyn i urządzeń hutniczych. Powstał on dzięki pogrupowaniu i zintegrowaniu dotychczasowych zawodów: operator maszyn i urządzeń do obróbki plastycznej oraz operator maszyn i urządzeń metalurgicznych.
W rozporządzeniu wprowadza się także zmiany w nazewnictwie dotychczasowych zawodów:
‒ zawód technik drogownictwa (symbol cyfrowy 311206) zostaje zastąpiony zawodem technik budowy dróg (symbol cyfrowy 311216),
‒ zawód technik dróg i mostów kolejowych (symbol cyfrowy 311207) zostaje zastąpiony zawodemtechnik dróg kolejowych i obiektów inżynieryjnych (symbol cyfrowy 311217),
‒ zawód technik urządzeń sanitarnych (symbol cyfrowy 311209) zostaje zastąpiony zawodem technik inżynierii sanitarnej (symbol cyfrowy 311218),
‒ zawód monter sieci, instalacji i urządzeń sanitarnych (symbol cyfrowy 712616) zostaje zastąpiony zawodem monter sieci i instalacji sanitarnych (symbol cyfrowy 712618),
‒ zawód technik budownictwa okrętowego (symbol cyfrowy 311910) zostaje zastąpiony zawodemtechnik budowy jednostek pływających (symbol cyfrowy 311942),
‒ zawód monter kadłubów okrętowych (symbol cyfrowy 721402) zostaje zastąpiony zawodem monter kadłubów jednostek pływających (symbol cyfrowy 721406),
‒ zawód technik cyfrowych procesów graficznych (symbol cyfrowy 311911) zostaje zastąpiony zawodem technik grafiki i poligrafii cyfrowej (symbol cyfrowy 311943),
‒ zawód technik technologii ceramicznej (symbol cyfrowy 311921) zostaje zastąpiony zawodem technik ceramik (symbol cyfrowy 311944),
‒ zawód fototechnik (symbol cyfrowy 343104) zostaje zastąpiony zawodem technik fotografii i multimediów (symbol cyfrowy 343105),
‒ zawód monter-elektronik (symbol cyfrowy 742102) zostaje zastąpiony zawodem elektronik (symbol cyfrowy 742117),
‒ zawód monter mechatronik (symbol cyfrowy 742114) zostaje zastąpiony zawodem mechatronik(symbol cyfrowy 742118),
‒ zawód mechanik maszyn i urządzeń drogowych (symbol cyfrowy 834201) zostaje zastąpionyzawodem operator maszyn i urządzeń do robót ziemnych i drogowych (symbol cyfrowy 834209).
Ponadto w związku z rozpoczętym w roku 2016 procesem dostosowywania oferty kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy we współpracy z partnerami społecznymi, podpisane rozporządzenie wprowadza zmiany w zakresie liczby oraz nazw kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach. Wynikają one z przeglądu i aktualizacji 54 zawodów wpisanych do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, dokonanych w ramach projektu Partnerstwo na rzecz kształcenia zawodowego.
Zmiany w strukturze zawodów są konsekwencją pogłębionej analizy ekspertów. Uwzględniają one m.in.: aktualne trendy w danej branży, potrzeby rozwojowe przemysłu, postęp techniczny, nowe rozwiązania technologiczne, którym towarzyszą nowe formy organizacji pracy, jak również strukturę szkolnictwa zawodowego.
Podstawą wydania rozporządzenia jest art. 46 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59), zgodnie z którym minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, na wniosek ministrów właściwych dla zawodów, określa klasyfikację zawodów szkolnictwa zawodowego, z uwzględnieniem klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy.
Zob. pełną treść rozporządzenia.
Przygotowane podstawy programowe kształcenia w zawodach
Minister Edukacji Narodowej Anna Zalewska podpisała rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach. Wejdzie ono w życie 1 września 2017 r.
Ponieważ rozporządzenie jest podpisywane w porozumieniu z Ministrem Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Ministrem Środowiska, dlatego też zostanie skierowane do właściwych ministrów.
Podstawy programowe kształcenia w zawodach określone w podpisanym rozporządzeniu stosowane będą od roku szkolnego 2017/2018 w:
a) klasach I branżowej szkoły I stopnia;
b) klasach I dotychczasowego czteroletniego technikum
c) semestrach I szkoły policealnej, a w latach następnych również w kolejnych klasach lub semestrach tych szkół.
Uczniowie, którzy rozpoczęli naukę w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe przed 1 września 2017 r., będą kontynuowali naukę w oparciu o dotychczasową podstawę programową kształcenia w zawodach, do czasu jego zakończenia.
Rozporządzenie nie obejmuje zawodów szkolnictwa artystycznego wpisanych do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (zawody, w których nie wyodrębnia się kwalifikacji), ponieważ Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego określi je w odrębnym rozporządzeniu.
Kształcenie w branżowej szkole I stopnia będzie odbywało się w zawodach jednokwalifikacyjnych, przy czym większość z nich ma kwalifikację wspólną z zawodem nauczanym na poziomie technikum. Absolwenci branżowej szkoły I stopnia będą mogli kontynuować naukę w branżowej szkole II stopnia w celu uzyskania dyplomu technika w zawodach wpisanych do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, dla których przewidziano kształcenie w tym typie szkoły. Będą to zawody kształcone na poziomie technika, które posiadają kwalifikację wspólną z zawodem nauczanym w branżowej szkole I stopnia. Ponadto absolwent branżowej szkoły II stopnia uzyska wykształcenie średnie branżowe i będzie mógł przystąpić do matury.
Przypisany do zawodów i kwalifikacji poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.
Zakres regulacji rozporządzenia jest związany z nową klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego i uwzględnia następujące zmiany:
- wprowadzenie – na podstawie wniosków właściwych ministrów – do systemu oświaty możliwości kształcenia w nowych zawodach;
- wykreślenie z klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego – na podstawie wniosków właściwych ministrów – zawodów, w których dalsze kształcenie w systemie oświaty jest nieuzasadnione;
- zmiany nazewnictwa kwalifikacji w zawodach wpisanych do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego;
- zmiana liczby kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach: do jednej kwalifikacji w zawodach nauczanych w branżowej szkole I stopnia oraz do maksymalnie dwóch kwalifikacji w zawodach nauczanych w technikum i szkole policealnej.
Dla celów kształcenia, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego, wskazano obszary kształcenia, do których są przypisane poszczególne zawody. Obszary kształcenia obejmują zawody pogrupowane pod względem wspólnych efektów kształcenia wymaganych do realizacji zadań zawodowych. Wyodrębniono 8 obszarów kształcenia:
- administracyjno-usługowy (AU);
- budowlany (BD);
- elektryczno-elektroniczny (EE);
- mechaniczny i górniczo-hutniczy (MG);
- rolniczo-leśny z ochroną środowiska (RL);
- turystyczno-gastronomiczny (TG);
- medyczno-społeczny (MS);
- artystyczny (ST).
W ramach każdego obszaru kształcenia zawody uporządkowano według typu szkoły, w którym może odbywać się kształcenie w danym zawodzie: branżowa szkoła I stopnia, technikum, branżowa szkoła II stopnia, szkoła policealna.
Podstawa programowa kształcenia w zawodach, podobnie jak obecnie obowiązująca, została określona w trzech częściach:
- część I – określa ogólne cele i zadania kształcenia zawodowego oraz obejmuje tabelę zawierającą wykaz kwalifikacji wraz z ich powiązaniami z zawodami i efektami kształcenia;
- część II – określa: efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów, kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru kształcenia stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów oraz efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach;
- część III – określa opis kształcenia w poszczególnych zawodach zawierający: nazwy i symbole cyfrowe zawodów, zgodnie z klasyfikacją zawodów szkolnictwa zawodowego, cele kształcenia w zawodach, nazwy kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach, warunki realizacji kształcenia w zawodach, minimalną liczbę godzin kształcenia zawodowego oraz możliwości uzyskania dodatkowych kwalifikacji w zawodach w ramach obszaru kształcenia określonego w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.
Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów, w tym kompetencje personalne i społeczne, oznaczono kodem składającym się z trzech wielkich liter:
- BHP – bezpieczeństwo i higiena pracy,
- PDG – podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej,
- JOZ – język obcy ukierunkowany zawodowo,
- KPS – kompetencje personalne i społeczne,
- OMZ – organizacja pracy małych zespołów (wyłącznie dla zawodów nauczanych na poziomie technika).
Efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru kształcenia, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów, oznaczono kodem składającym się z:
- trzyliterowego skrótu PKZ;
- ujętych w nawiasie:
- wielkich liter alfabetu, wskazujących na przyporządkowanie do obszaru kształcenia;
- małej litery alfabetu, o charakterze porządkowym, odróżniającym poszczególne PKZ w ramach obszaru kształcenia.
Efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach oznaczono wielkimi literami alfabetu, wskazującymi na przyporządkowanie do obszaru kształcenia oraz kolejną liczbą o charakterze porządkowym.
W tabeli zamykającej część I podstawy programowej kształcenia w zawodach (uporządkowane narastająco według oznaczeń kwalifikacji w obrębie danego obszaru kształcenia) zostały wskazane kwalifikacje oraz ich powiązania z zawodami i efektami kształcenia wspólnymi dla wszystkich zawodów, a także z efektami kształcenia wspólnymi dla zawodów w ramach obszaru kształcenia (stanowiącymi podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów).
Podstawa programowa kształcenia w zawodach stanowi bazę do opracowania przez nauczycieli szkół prowadzących kształcenie zawodowe oraz przez podmioty prowadzące kwalifikacyjne kursy zawodowe programów nauczania. Są one niezbędne odpowiednio do kształcenia: w szkołach publicznych, w szkołach niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych oraz na kwalifikacyjnych kursach zawodowych.
Podstawa programowa kształcenia w zawodach, w zakresie nowelizowanych zawodów, została opracowana w oparciu o wypracowane rekomendacje zespołów partnerów społecznych (przedstawicieli pracodawców i pracobiorców) przygotowane przez zespoły autorów i ekspertów z danych obszarów kształcenia, w ramach projektu „Partnerstwo na rzecz kształcenia zawodowego. Etap I: Forum partnerów społecznych” realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza – Edukacja – Rozwój.
W stosunku do obecnie obowiązującego rozporządzenia w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach, w konsekwencji regulacji zawartych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 marca 2017 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, w projektowanym rozporządzeniu określono podstawy programowe kształcenia w nowych zawodach wpisanych do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego:
- technik robót wykończeniowych w budownictwie,
- magazynier-logistyk,
- pracownik pomocniczy krawca,
- pracownik pomocniczy mechanika,
- pracownik pomocniczy ślusarza,
- pracownik pomocniczy stolarza,
- asystent fryzjera,
- operator maszyn i urządzeń hutniczych (który powstał w wyniku pogrupowania i zintegrowania dotychczasowych zawodów operator maszyn i urządzeń do obróbki plastycznej oraz operator maszyn i urządzeń metalurgicznych, dlatego podstawa programowa kształcenia w zawodach nie obejmuje już tych dwóch zawodów).
W podstawie programowej kształcenia w zawodach wprowadzono również zmiany w nazwach dotychczasowych zawodów, a w konsekwencji określono nowe symbole cyfrowe tj.:
- zawód technik drogownictwa zostaje zastąpiony zawodem technik budowy dróg;
- zawód technik dróg i mostów kolejowych zostaje zastąpiony zawodem technik dróg kolejowych i obiektów inżynieryjnych;
- zawód technik urządzeń sanitarnych zostaje zastąpiony zawodem technik inżynierii sanitarnej;
- zawód monter sieci, instalacji i urządzeń sanitarnych zostaje zastąpiony zawodem monter sieci i instalacji sanitarnych;
- zawód technik budownictwa okrętowego zostaje zastąpiony zawodem technik budowy jednostek pływających;
- zawód monter kadłubów okrętowych zostaje zastąpiony zawodem monter kadłubów jednostek pływających;
- zawód technik cyfrowych procesów graficznych zostaje zastąpiony zawodem technik grafiki i poligrafii cyfrowej;
- zawód technik technologii ceramicznej zostaje zastąpiony zawodem technik ceramik;
- zawód fototechnik zostaje zastąpiony zawodem technik fotografii i multimediów;
- zawód monter-elektronik zostaje zastąpiony zawodem elektronik;
- zawód monter mechatronik zostaje zastąpiony zawodem mechatronik;
- zawód mechanik maszyn i urządzeń drogowych zostaje zastąpiony zawodem operator maszyn i urządzeń do robót ziemnych i drogowych.
Ponadto w rozporządzeniu uzupełniono katalog efektów kształcenia wspólnych dla wszystkich zawodów w zakresie: podejmowania i prowadzenia działalności gospodarczej, kompetencji personalnych i społecznych oraz organizacji pracy małych zespołów.
Uwzględniono również zmiany porządkujące zgłoszone przez Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej dotyczące nazw pracowni, wyposażenia oraz określenia wymiaru praktyk w zawodach:technik nawigator morski, technik żeglugi śródlądowej oraz technik rybołówstwa morskiego.
Jednocześnie w zakresie stosowania ramowych planów nauczania w szkołach nowego i dotychczasowego ustroju szkolnego, w rozporządzeniu zawarto regulację wskazującą, że w przypadku:
- dotychczasowego czteroletniego technikum oraz
- w klasach dotychczasowego czteroletniego technikum prowadzonych w nowym pięcioletnim technikum (pomimo tego, że będzie się w nich stosować już nową podstawę programową kształcenia w zawodach)
minimalną liczbę godzin kształcenia zawodowego (którą podstawa programowa kształcenia w zawodach określa odrębnie w odniesieniu do poszczególnych zawodów) należy dostosować do wymiaru godzin określonego w dotychczasowych przepisach wydanych na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. w rozporządzeniu MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz.U. poz. 204, z późn. zm.).
Z kolei w przypadku nowych typów szkół ponadpodstawowych (tj. w pięcioletnim technikum, trzyletniej branżowej szkole I stopnia i dwuletniej branżowej szkole II stopnia oraz w poszczególnych semestrach szkoły policealnej, która jest szkołą ponadpodstawową) minimalna liczba godzin kształcenia zawodowego będzie dostosowywana do wymiaru godzin określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 47 ust. 1 pkt 3 ustawy – Prawo oświatowe (tj. w nowym rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół) - informuje MEN.
Zob.:

Potrzebujesz porady prawnej?
Zmiany w szkolnictwie branżowym stały się faktem
Wzmocnienie udziału pracodawców w kształceniu zawodowym, cykliczna prognoza zapotrzebowania na zawody, wprowadzenie stażu uczniowskiego, zmiany w egzaminie zawodowym, w organizacji szkół i placówek, obowiązkowe szkolenia branżowe dla nauczycieli kształcenia zawodowego, nowe (...)
Projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, przedłożony przez ministra edukacji (...)
Polskie uczelnie kształcą bezrobotnych
W Polsce pogłębia się przepaść między umiejętnościami nauczanymi w szkole, a kompetencjami potrzebnymi na rynku pracy. Brak wykwalifikowanych pracowników stanowi istotne ograniczenie możliwości rozwoju i tworzenia przewag konkurencyjnych nie tylko dla dużych, ale również dla (...)
Szkolnictwo zawodowe dostosowane do potrzeb rynku pracy?
Do Sejmu trafił rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo oświatowe i ustawy o systemie oświaty oraz innych ustaw, przygotowany przez ministra edukacji narodowej. Jakie zmiany w szkolnictwie przewidziano? Głównym celem proponowanych rozwiązań jest odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego (...)
Krótsze studia dla pracujących. Rząd przyjął poprawki w ustawie
Otwarcie uczelni na kształcenie ustawiczne, lepsza jakość studiów i większe szanse absolwentów na rynku pracy oraz stypendia za wyniki w nauce już od pierwszego roku studiów - Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu nowelizacji prawa o szkolnictwie wyższym, przedłożone przez (...)
Ewa Kopacz chce wzmocnić szkolnictwo zawodowe w Polsce
Szkolnictwo zawodowe sprawi, że polskiej gospodarce nie zabraknie fachowców – powiedziała na spotkaniu z uczniami Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Opocznie premier Ewa Kopacz. Szefowa rządu przypomniała, że rok szkolny 2014/2015 został ogłoszony Rokiem Szkoły Zawodowców. Postawiłam (...)
Szkoła w roku szkolnym 2017/2018 - informacje dla rodziców
Co rodzice powinni wiedzieć w roku szkolnym 2017/2018? Przed nami nowy rok szkolny, w którym MEN wprowadza zaplanowane wcześniej zmiany w polskiej oświacie, oczekiwane przez rodziców, nauczycieli, uczniów i samorządowców. Reforma edukacji to nie tylko zmiana ustroju (...)
Jak odliczyć darowizny w zeznaniu rocznym za 2020 r.?
Podatnik, który w roku podatkowym 2020 przekazywał pewne darowizny na określone w ustawie cele, może część z nich lub całość odliczyć od dochodu lub przychodu w rozliczeniu PIT. ##baner## Jakie darowizny można odliczyć? Podatnik, który w roku podatkowym 2020 przekazywał (...)
Rok szkolny 2018/2019 - co nowego dla uczniów i nauczycieli?
Rok szkolny 2018/2019 – drugi rok wprowadzania zmian w systemie edukacji Nowy rok szkolny 2018/2019 to kolejny etap wdrażania zmian w edukacji. Następna tura podwyżek dla nauczycieli, wsparcie finansowe dla samorządów, szerokopasmowy internet i multimedialne tablice w szkołach, a (...)
Uprawnienia osób niepełnosprawnych
Gdzie zagwarantowane są prawa osób niepełnosprawnych? Prawa osób niepełnosprawnych gwarantowane są w Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. Nr 78, poz. 483, z późn. zm.). Zapewnia ona prawo do niedyskryminacji, stanowiąc, że nikt nie może być dyskryminowany w życiu (...)
Szkoły zawodowe nie walczą o unijne wsparcie
Unijne dotacje nie spotykają się z dużym zainteresowaniem szkół zawodowych. Wykorzystały one zaledwie 19 proc. unijnych środków przewidzianych na lata 2007–2013 na unowocześnienie ich oferty edukacyjnej – informuje Gazeta Prawna. – W konkursach jest zgłaszane trzykrotnie (...)
Wsparcie rozwoju szkolnictwa zawodowego w Polsce ze środków Unii Europejskiej
Rozwój szkolnictwa zawodowego jest niezbędnym elementem prawidłowego funkcjonowania rynku pracy w Polsce. Wsparcie rozwoju szkolnictwa zawodowego możliwe jest zarówno ze środków krajowych, jak i ze środków pochodzących z Unii Europejskiej. Polskie podmioty od wielu lat korzystają ze wsparcia (...)
Opinia ws. wprowadzenia zawodu aktor do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego
Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan sprzeciwia się wprowadzeniu zawodu aktor dla klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.Aktorem w myśl obowiązujących przepisów może być każda osoba. Pełne uprawnienia do wykonywania tego zawodu można uzyskać kończąc jedną z wyższych (...)
Pojawią się nowe zawody w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego
Opiekun osoby starszej to jedna z profesji, jaka ma się pojawić w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego. Inne to: technik przeróbki kopalin stałych, monter oraz blacharz izolacji przemysłowych, technik rzemiosł artystycznych – sztukatorstwo i kamieniarstwo artystyczne. (...)
Kolejne spotkanie z oświatowymi związkami zawodowymi
9 lipca br. odbyło się kolejne spotkanie z oświatowymi związkami zawodowymi Nowe propozycje wskaźników średniego wynagrodzenia nauczycieli, szczególnie nauczycieli dyplomowanych, poprawa warunków pracy to główne tematy rozmów przedstawicieli rządu z oświatowymi (...)
Projekt nowelizacji ustawy - Prawo oświatowe
Co przewiduje projekt nowelizacji ustawy Prawo oświatowe skierowany do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych? Zmiany w klasyfikacji zawodów, finansowaniu szkół zawodowych, praktycznej nauki zawodu w tym kształceniu młodocianych, we współpracy szkół (...)
Jak uruchamiane jest kształcenie w zawodzie?
W tym artykule przedstawiono kwestię uruchamiania kształcenia w zawodzie, w tym opinie wojewódzkich rad rynku pracy. Nowe szkolnictwo branżowe ma bazować przede wszystkim na współpracy z pracodawcami. Opinie wojewódzkich rad rynku pracy W (...)
Reforma szkolnictwa wyższego i nauki
Konstytucja dla Nauki Po przyjęciu przez Radę Ministrów projektu ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce wraz z projektem ustawy Przepisy wprowadzające ustawę Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, trafią one pod obrady Sejmu. Obydwa projekty przygotowało Ministerstwo Nauki (...)
Tzw. ustawa 2.0 wprowadza reformę szkolnictwa wyższego. To m.in. zmiany w przepisach dotyczących ustroju i organizacji uczelni oraz zasad finansowania systemu szkolnictwa wyższego i nauki. Wejście w życie ustawy ma podnieść jakość i przydatność kształcenia na studiach wyższych. Konstytucja (...)
Konstytucja dla Nauki przyjęta przez Sejm!
Sejm uchwalił nowe Prawo o szkolnictwie wyższym wraz z przepisami wprowadzającymi tę reformę Tzw. ustawa 2.0 wprowadza zmiany w przepisach dotyczących ustroju i organizacji uczelni oraz zasad finansowania systemu szkolnictwa wyższego i nauki. Wejście w życie ustawy ma podnieść jakość (...)
Ewa Kopacz chce wzmocnić szkolnictwo zawodowe w Polsce
Szkolnictwo zawodowe sprawi, że polskiej gospodarce nie zabraknie fachowców – powiedziała na spotkaniu z uczniami Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 1 w Opocznie premier Ewa Kopacz. Szefowa rządu przypomniała, że rok szkolny 2014/2015 został ogłoszony Rokiem Szkoły Zawodowców. Postawiłam (...)
Szkolnictwo zawodowe dostosowane do potrzeb rynku pracy?
Do Sejmu trafił rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo oświatowe i ustawy o systemie oświaty oraz innych ustaw, przygotowany przez ministra edukacji narodowej. Jakie zmiany w szkolnictwie przewidziano? Głównym celem proponowanych rozwiązań jest odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego (...)
Szkoła w roku szkolnym 2017/2018 - informacje dla rodziców
Co rodzice powinni wiedzieć w roku szkolnym 2017/2018? Przed nami nowy rok szkolny, w którym MEN wprowadza zaplanowane wcześniej zmiany w polskiej oświacie, oczekiwane przez rodziców, nauczycieli, uczniów i samorządowców. Reforma edukacji to nie tylko zmiana ustroju (...)
Jak odliczyć darowizny w zeznaniu rocznym za 2020 r.?
Podatnik, który w roku podatkowym 2020 przekazywał pewne darowizny na określone w ustawie cele, może część z nich lub całość odliczyć od dochodu lub przychodu w rozliczeniu PIT. ##baner## Jakie darowizny można odliczyć? Podatnik, który w roku podatkowym 2020 przekazywał (...)
Rok szkolny 2018/2019 - co nowego dla uczniów i nauczycieli?
Rok szkolny 2018/2019 – drugi rok wprowadzania zmian w systemie edukacji Nowy rok szkolny 2018/2019 to kolejny etap wdrażania zmian w edukacji. Następna tura podwyżek dla nauczycieli, wsparcie finansowe dla samorządów, szerokopasmowy internet i multimedialne tablice w szkołach, a (...)
Uprawnienia osób niepełnosprawnych
Gdzie zagwarantowane są prawa osób niepełnosprawnych? Prawa osób niepełnosprawnych gwarantowane są w Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. Nr 78, poz. 483, z późn. zm.). Zapewnia ona prawo do niedyskryminacji, stanowiąc, że nikt nie może być dyskryminowany w życiu (...)
Szkoły zawodowe nie walczą o unijne wsparcie
Unijne dotacje nie spotykają się z dużym zainteresowaniem szkół zawodowych. Wykorzystały one zaledwie 19 proc. unijnych środków przewidzianych na lata 2007–2013 na unowocześnienie ich oferty edukacyjnej – informuje Gazeta Prawna. – W konkursach jest zgłaszane trzykrotnie (...)
Wsparcie rozwoju szkolnictwa zawodowego w Polsce ze środków Unii Europejskiej
Rozwój szkolnictwa zawodowego jest niezbędnym elementem prawidłowego funkcjonowania rynku pracy w Polsce. Wsparcie rozwoju szkolnictwa zawodowego możliwe jest zarówno ze środków krajowych, jak i ze środków pochodzących z Unii Europejskiej. Polskie podmioty od wielu lat korzystają ze wsparcia (...)
Opinia ws. wprowadzenia zawodu aktor do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego
Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan sprzeciwia się wprowadzeniu zawodu aktor dla klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.Aktorem w myśl obowiązujących przepisów może być każda osoba. Pełne uprawnienia do wykonywania tego zawodu można uzyskać kończąc jedną z wyższych (...)
Pojawią się nowe zawody w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego
Opiekun osoby starszej to jedna z profesji, jaka ma się pojawić w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego. Inne to: technik przeróbki kopalin stałych, monter oraz blacharz izolacji przemysłowych, technik rzemiosł artystycznych – sztukatorstwo i kamieniarstwo artystyczne. (...)
Kolejne spotkanie z oświatowymi związkami zawodowymi
9 lipca br. odbyło się kolejne spotkanie z oświatowymi związkami zawodowymi Nowe propozycje wskaźników średniego wynagrodzenia nauczycieli, szczególnie nauczycieli dyplomowanych, poprawa warunków pracy to główne tematy rozmów przedstawicieli rządu z oświatowymi (...)
Projekt nowelizacji ustawy - Prawo oświatowe
Co przewiduje projekt nowelizacji ustawy Prawo oświatowe skierowany do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych? Zmiany w klasyfikacji zawodów, finansowaniu szkół zawodowych, praktycznej nauki zawodu w tym kształceniu młodocianych, we współpracy szkół (...)
Jak uruchamiane jest kształcenie w zawodzie?
W tym artykule przedstawiono kwestię uruchamiania kształcenia w zawodzie, w tym opinie wojewódzkich rad rynku pracy. Nowe szkolnictwo branżowe ma bazować przede wszystkim na współpracy z pracodawcami. Opinie wojewódzkich rad rynku pracy W (...)
Reforma szkolnictwa wyższego i nauki
Konstytucja dla Nauki Po przyjęciu przez Radę Ministrów projektu ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce wraz z projektem ustawy Przepisy wprowadzające ustawę Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, trafią one pod obrady Sejmu. Obydwa projekty przygotowało Ministerstwo Nauki (...)
Tzw. ustawa 2.0 wprowadza reformę szkolnictwa wyższego. To m.in. zmiany w przepisach dotyczących ustroju i organizacji uczelni oraz zasad finansowania systemu szkolnictwa wyższego i nauki. Wejście w życie ustawy ma podnieść jakość i przydatność kształcenia na studiach wyższych. Konstytucja (...)
Zmiany w szkolnictwie branżowym stały się faktem
Wzmocnienie udziału pracodawców w kształceniu zawodowym, cykliczna prognoza zapotrzebowania na zawody, wprowadzenie stażu uczniowskiego, zmiany w egzaminie zawodowym, w organizacji szkół i placówek, obowiązkowe szkolenia branżowe dla nauczycieli kształcenia zawodowego, nowe (...)
Konstytucja dla Nauki przyjęta przez Sejm!
Sejm uchwalił nowe Prawo o szkolnictwie wyższym wraz z przepisami wprowadzającymi tę reformę Tzw. ustawa 2.0 wprowadza zmiany w przepisach dotyczących ustroju i organizacji uczelni oraz zasad finansowania systemu szkolnictwa wyższego i nauki. Wejście w życie ustawy ma podnieść jakość (...)
Nowe umiejętności na rzecz nowych miejsc pracy
Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan w nawiązaniu do opinii nt. Komunikatu Komisji Europejskiej „Nowe umiejętności na rzecz nowych miejsc pracy" wyraziła swoje poparcie dla jego wskazań. Pragniemy jednak uzupełnić nasze wcześniejsze stanowisko o poniższe uwagi.W Polsce (...)
Ministerstwo Edukacji chce, żeby większość tych, którzy w tym roku zaczną studia, znalazła się na studiach licencjackich - pisze "Rzeczpospolita". Podział studiów na studia pierwszego stopnia (zawodowe, licencjackie i inżynierskie) i drugiego (magisterskie) wprowadziła we wrześniu ustawa (...)
Opinia nt. projektu rozporządzenia MEN ws. szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli
Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan pozytywnie odnosi się do proponowanego kierunku zmian w zakresie kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Na poparcie zasługuje wprowadzenie zasad profesjonalizacji nauczycieli w obrębie nauczanego przedmiotu poprzez umożliwienie nauczania (...)