Masz prawo do reklamacji nawet wtedy, gdy upominek był w promocji lub z wyprzedaży.
Nie zmieni tego wywieszona przez sprzedawcę tabliczka, na której przeczytamy, że towar przeceniony nie podlega reklamacji.
Takie informacje są równie bezprawne, jak wmawianie klientom, że po odejściu od kasy reklamacji się nie uwzględnia czy można ją złożyć jedynie w dniu zakupu.
Jeśli kupiliśmy wadliwy produkt, zawsze przysługuje nam prawo do reklamacji. Nieważne przy tym, czy są to zakupy ze sklepu tradycyjnego, czy zrobione przez internet.
– Można ją złożyć u sprzedawcy w ciągu dwóch lat od zakupu, ale nie później niż w terminie dwóch miesięcy od wykrycia wady. Oczywiście, konieczny będzie dowód zakupu, czyli np. paragon – przypomina UOKiK. W przypadku rzeczy używanej termin na złożenie reklamacji może być skrócony do roku.

Wadliwy produkt, czyli jaki?
Pamiętajmy jednak, że reklamacji podlega tylko produkt, który jest niezgodny z umową. Po pierwsze będzie tak wtedy, gdy nie nadaje się on do celu, w jakim powinien być używany. Przykładem może być rower z niedziałającymi przerzutkami czy laptop, w którym szwankuje napęd DVD.
Do reklamacji mamy prawo również w sytuacji, gdy prezent nie posiada właściwości, o jakich zapewniał nas sprzedawca lub które wynikały np. z reklamy telewizyjnej. Można więc zareklamować zabawkę, która powinna, a nie świeci w ciemności lub telefon komórkowy, który miał mieć Wi-Fi, ale go nie ma.
Po trzecie reklamację można zgłosić w sytuacji, gdy np. kupiony zestaw kina domowego został nieprawidłowo zamontowany w naszym domu przez sprzedawcę, który miał to zrobić w ramach umowy sprzedaży.
- Gdy do produktu dołączona jest gwarancja, wtedy możemy zgłosić reklamację gwarantowi (najczęściej jest to producent lub dystrybutor). To my dokonujemy wyboru, który wariant jest dla nas korzystniejszy i u kogo będziemy dochodzić naszych roszczeń – czytamy na stronie UOKiK.
Nie tylko paragon udowodni zawartą transakcję - zgodnie z prawem podobną moc ma potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta, faktura VAT, a nawet zeznania osób, które nam towarzyszyły.
Kiedy reklamacja będzie niemożliwa?
Nie możemy z niej skorzystać, gdy powodem obniżenia ceny jest jakaś wada towaru, o której wiedzieliśmy płacąc za przedmiot. Wówczas możemy reklamować tylko te wady, o których nie mieliśmy pojęcia wychodząc ze sklepu.
Przykładowo kupując ekspres do kawy sprzedawca poinformował nas o zacinaniu się włącznika urządzenia, ale nie powiedział, że zbiornik na wodę ma rysy. Nie możemy wtedy złożyć reklamacji z powodu włącznika, ale z powodu rys – jak najbardziej.
NA CO JESZCZE UWAŻAĆ KUPUJĄC PREZENTY?
CZYTAJ NA DRUGIEJ STRONIE
Składam reklamację. Co mogę zyskać?
Sprzedawca powinien ustosunkować się do naszej skargi w ciągu 14 dni od jej złożenia. Gdy tego nie zrobi, to przyjmuje się, że reklamacja została zaakceptowana.
W pierwszej kolejności sklep będzie się starał wymienić produkt lub go naprawić. Jeśli okaże się to niemożliwe, to mamy prawo żądać zwrotu pieniędzy lub obniżenia ceny.
Internetowi klienci czasem mają lepiej
Kupując na promocjach często nabywamy rzeczy, które okazują się potem zbędne. Wówczas w lepszej sytuacji są osoby, które robiły zakupy w sieci.
Dlaczego? Możliwość zwrotu towaru, który nie posiada żadnych wad, zależy w tradycyjnych sklepach tylko od dobrej woli sprzedawcy. Kupując w internecie nie musimy na nią liczyć, ponieważ mamy wówczas prawo do zwrotu towaru bez podania przyczyny w ciągu 10 dni kalendarzowych.
Na co jeszcze uważać kupując prezenty?
Robiąc świąteczne zakupy pamiętajmy też, że mamy prawo kupić towar po cenie, która widnieje na półce lub na metce.
Co zatem w sytuacji, gdy klient kupi np. perfumy, których wartość zapłacona przy kasie jest wyższa niż cena podana na półce? – Powinien żądać zwrotu pieniędzy, które nadpłacił – odpowiada UOKiK.
Przy różnych gratisach warto też przeliczyć przed wrzuceniem produktów do koszyka, czy dodatek jest rzeczywiście darmowy. Zdarza się, że kupując w komplecie np. perfumę i wodę toaletową, zapłacimy więcej niż wtedy, gdy te same produkty weźmiemy osobno. – Pamiętajmy, że towar oznaczony jako gratis musi być bezpłatny – przypomina UOKiK.
Zdarza się również, że koszt produktu w gazetce promocyjnej różni się od ceny w sklepie lub reklama sugeruje obniżkę całego asortymentu o 70 proc., a w rzeczywistości promocja dotyczy niewielkiej ilości towaru.
Bezpłatna pomoc w razie kłopotów
Klienci sklepów uzyskają bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw u powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów w urzędach miejskich lub starostwach powiatowych albo pod numerem telefonu 800 007 707 czynnym od poniedziałku do piątku od 9.00 do 17.00.
Ponadto, konsumenci mogą skorzystać z bezpłatnej porady w oddziałach terenowych Federacji Konsumentów. Nieprawidłowości w zakresie organizowania promocji można także zgłaszać do Wojewódzkich Inspektoratów Inspekcji Handlowej.
Dariusz Madejski, e-prawnik.pl

Potrzebujesz porady prawnej?
O czym pamiętać na zakupach prezentów?
Wybierasz prezenty dla najmłodszych? Szukasz upominku dla bliskich? Pamiętasz o swoich prawach w przypadku zakupu nietrafionego produktu? Poznaj porady UOKiK, aby wiedzieć, na co zwrócić uwagę wybierając zabawki, karty podarunkowe czy personalizowane podarunki. UOKiK prezentuje też wyniki kontroli zabawek przeprowadzonej wspólnie z Krajową Administracją (...)
Zwrot towaru. Sprawdź, jak to zrobić
Kupujesz świąteczne prezenty w internecie, np. na Allegro? Nie zawsze będziesz mógł je oddać bez podania przyczyny. Mamy 10 dni na odstąpienie od umowy sprzedaży rzeczy, które kupiliśmy na odległość, czyli np. w sklepie internetowym. Nie musimy przy tym tłumaczyć się przed sprzedawcą, dlaczego chcemy oddać kupiony aparat czy telefon komórkowy. Podanie przyczyny (...)
System monitorowania drogowego przewozu towarów
Cele ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów Ustawa z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów ma na celu wdrożenie kolejnego narzędzia uszczelniającego system podatkowy. Ustawa określa zasady oraz odpowiedzialność za naruszenie obowiązków związanych z drogowym przewozem niektórych towarów. Tzw. pakiet przewozowy (...)
Dzień bezpiecznego Internetu – zakupy w sieci
Zwrot towaru, który się już nie podoba? Możliwe, ale tylko przy sprzedaży przez Internet - to podstawowe prawo różniące zakupy wirtualne od tradycyjnych. W Dniu Bezpiecznego Internetu, obchodzonym w Polsce po raz piąty, UOKiK zwraca uwagę na zasady obowiązujące w Sieci.Zakupy on-line cieszą się coraz większym zainteresowaniem Polaków. Z badań przeprowadzonych przez firmę Gemius w (...)
Dowiedz się, co radzi UOKiK nt. handlu i zakupów w czasie epidemii koronawirusa. Jak konsument może bronić się przed nieuczciwymi działaniami handlowców? ##baner## Maseczki ochronne oraz środki do dezynfekcji bardzo podrożały. Co mogę zrobić? Taka postawa i działanie ze strony przedsiębiorców jest skrajnie nieetyczne. Jest to żerowanie na nadzwyczajnej sytuacji, z (...)
Faktura korygująca, nota korygująca, duplikat faktury kiedy wystawiać?
Kiedy wystawiane są faktury korygujące oraz noty korygujące? Faktury korygujące (zwane powszechnie „korektami”) oraz noty korygujące wystawiane są w sytuacjach, które wymagają poprawy zapisów dokonanych fakturami VAT. Rodzaj „korekty” będzie decydował o konieczności wystawienia korekty przez sprzedawcę albo notę korygującą przez nabywcę. W pewnych (...)
Masz Internet? Sprawdź, czy i ile możesz odliczyć
Od 1 stycznia 2005 r. W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych pojawiła się nowa ulga. Podatnicy mogli więc skorzystać z tej preferencji po raz pierwszy w zeznaniu podatkowym składanym za 2005 r. Natomiast z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która poszyrzyła katalog uprawnionych do tej (...)
Internet jest miejscem publicznym w rozumieniu prawa - potwierdził Sąd Najwyższy. Uwzględniając kasację Rzecznika Praw Obywatelskich, SN nakazał ponowne zbadanie sprawy Mateusza S. Lidera stowarzyszenia Duma i Nowoczesność obwiniono o umieszczenie w miejscu publicznym (czyli w internecie) nieprzyzwoitych napisów i rysunków. Sąd Najwyższy: kasacja RPO zasadna Sąd (...)
Zgłoszenia do programu Certyfikat UKE
Certyfikowanie usług telekomunikacyjnych ma za zadanie przede wszystkim dopingowanie działań operatorów telekomunikacyjnych związanych z bezpieczeństwem użytkowników usług telekomunikacyjnych. Program ma również za zadanie zaszczepianie wśród użytkowników chęci korzystania z mediów elektronicznych w sposób rozważny i bezpieczny. Realizując przedmiotowy Program Urząd chce zwrócić (...)
Ulga na internet w rozliczeniu PIT za 2020 r.
Na czym polega tzw. ulga na internet? Podatnik, który w roku podatkowym płacił za użytkowanie sieci Internet ma prawo, po spełnieniu dodatkowych warunków, odliczyć od dochodu (przychodu) ponoszone przez siebie z tego tytułu wydatki. Odliczenia w ramach ulgi można dokonać wyłącznie w kolejno po sobie następujących dwóch latach podatkowych. ##baner## Jakie są warunki (...)
500+ - jak ubiegać się o świadczenie?
Program „Rodzina 500+” to 500 zł miesięcznie na każde dziecko niezależnie od dochodu. Od 1 lipca wnioski o świadczenie można składać przez Internet, a od 1 sierpnia także papierowo w urzędzie. Świadczenie 500 zł to wsparcie długofalowe. Kto otrzyma świadczenie? Program Rodzina 500+ to systemowe wsparcie polskich rodzin. Świadczenie wychowawcze w ramach Programu (...)
Dokumentowanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów dla celów stosowania stawki podatku VAT 0%
Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie dokumentowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów dla celów podatku od towarów i usług. Dotyczą one zasad dokumentowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów dla celów stosowania stawki podatku VAT 0%. W tym artykule przedstawiono, co z nich wynika. Ogólne (...)
Rękojmia - czyli co? Rękojmia to podstawa jednej z dwóch możliwych dróg składania reklamacji przez konsumenta (obok gwarancji). Jest to tryb dochodzenia odpowiedzialności od przedsiębiorcy w związku z ujawnioną wadą fizyczną (niezgodnością z umową) lub prawną kupionego towaru konsumpcyjnego. Jeśli konsument składa reklamację na podstawie rękojmi, (...)
Wsparcie odbiorców energii elektrycznej w 2023
Dowiedz się, na jakie wsparcie mogą liczyć odbiorcy energii elektrycznej w 2023 r., na podstawie ustawy z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej oraz ustawy z dnia 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie (...)
Jak bezpiecznie kupić używany samochód?
Dziesięcioletni samochód tanio sprzedam! Stan idealny! Obecny rynek samochodowy jest bardzo konkurencyjny. Sprzedawcy nadal reklamują stare samochody jako garażowane, dobrze utrzymane i bezwypadkowe. Klient, który uwierzy w takie zapewnienia może się srodze rozczarować już podczas pierwszego badania technicznego. Może się bowiem okazać, że samochód kupiony „w stanie (...)
Sprzedaż zdalna w przepisach UE
Sprzedaż na odległość i sprzedaż poza lokalem przedsiębiorstwa w UE Poniżej przedstawiono informacje dotyczące wyłącznie sprzedaży towarów i usług konsumentowi końcowemu, a nie innym przedsiębiorstwom. Sprzedaż na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa może okazać się korzystna, jednak zgodnie z unijnymi przepisami wiąże się z określonymi obowiązkami. Obowiązki (...)
Jak reklamować usługi telekomunikacyjne według nowych zasad?
Od dzisiaj, to jest od 18 listopada 2004 r. obowiązuje nowe rozporządzenie Ministra Infrastruktury dotyczące trybu postępowania reklamacyjnego usług telekomunikacyjnych. Rozporządzenie określa również czego może dotyczyć reklamacja oraz warunki formalne jakim powinna odpowiadać. Jednak podkreślić należy, iż nowe regulacje odnoszą się wyłącznie do postępowań reklamacyjnych (...)
Masz problem z usługą pocztową? Możesz złożyć reklamację! Reklamację możesz złożyć pisemnie, mailowo, poprzez formularz na stronie internetowej operatora lub ustnie. Reklamację może złożyć nadawca albo adresat – gdy przesyłka zostanie mu doręczona albo nadawca zrzekł się na jego rzecz prawa dochodzenia roszczeń. ##baner## Kto może złożyć reklamację? W (...)
Reklamacja obuwia - nowe zasady od 2015 roku
Problemy z reklamacją obuwia często są wynikiem tego, iż klienci nie znają swoich praw, co skrupulatnie wykorzystują sprzedawcy. Co więcej, przepisy regulujące kwestię reklamacji u sprzedawcy, zmieniły się niedawno - w grudniu 2014 roku - wraz z wprowadzeniem Ustawy o prawach konsumenta. Nowe przepisy są dla konsumenta znacznie korzystniejsze i skuteczniej bronią jego praw. Zanim (...)
Zawyżony rachunek za internet i telefon
Reklamację możemy złożyć e-mailem, telefonicznie lub pisemnie. Mamy na to 12 miesięcy od dnia, w którym dostaliśmy źle naliczony rachunek. Nieważne czy zawyżona faktura dotyczy rozmów z telefonu stacjonarnego czy komórkowego. W obu sytuacjach mamy prawo do reklamacji usługi. Tak samo będzie w przypadku zawyżenia opłaty za korzystanie z internetu stacjonarnego lub (...)
Przepisy o reklamacjach. Zgłoś uwagi
Ministerstwo administracji i cyfryzacji zaprasza do konsultacji nowego projektu nowelizacji rozporządzenia w sprawie trybu postępowania reklamacyjnego oraz warunków, jakim powinna odpowiadać reklamacja usługi telekomunikacyjnej. Konsultacje potrwają do 18 lipca. Uwagi można zgłaszać na portalu mamzdanie.org.pl Projekt rozporządzenia jest wynikiem uwag przekazanych w ramach konsultacji (...)
Kto i na jakich zasadach może sprzedawać alkohol?
Napojem alkoholowym w rozumieniu ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi jest produkt przeznaczony do spożycia zawierający alkohol etylowy pochodzenia rolniczego w stężeniu przekraczającym 0,5 % objętościowych alkoholu. Kto może hurtowo handlować napojami alkoholowymi?Wedle ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu (...)
Sprzedaż poniżej kosztów lub sprzedaż z niezwykle wąskim marginesem zysku jest w niektórych krajach wprost zakazana, jest to również praktyka niedozwolona w prawie europejskim (art. 82 Traktatu rzymskiego). Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji reguluje zasady organizowania promocji handlowych jak również określa zasady wyprzedaży posezonowej. Regulacja ta została wprowadzona do (...)
Czy każda promocja to okazja do zakupu w atrakcyjnej cenie? Jakie praktyki stosują sprzedawcy? Konsumencie, sprawdź, na co zwracać uwagę, by wybierać świadomie. Zbliżają się dwa wyjątkowe dni sprzedażowe – Black Friday i Cyber Monday. Po nich nadejdzie czas wyprzedaży świątecznych i noworocznych. Jak naprawdę zaoszczędzić w gąszczu kolejnych okazji (...)
Szał wyprzedaży trwa, obniżki wkrótce mogą sięgnąć do -80 proc. W szale wakacyjnych zakupów łatwo stracić głowę i dokonać niewłaściwego wyboru. Co zrobić z za małym kapeluszem, butem, któremu odpadł obcas lub perfumami z zagranicy, które do nas nie dotarły? Odpowiedzieli eksperci UOKiK. ##baner## Moc wyprzedaży Summer Black Friday, Ausverkauf, (...)
Deweloperzy nie są skłonni do obniżania cen powstających lokali. Decydują się jednak na ten krok w przypadku gotowych budynków lub takich projektów, w których zostało wolnych zaledwie kilka ofert. Ostatni kwartał nie był najlepszy dla deweloperów. Wiele osób odłożyło decyzję o zakupie mieszkania. Wpłynęły na to ceny lokali oraz wzrost kosztów kredytowych. Wśród potencjalnych (...)
Zakaz reklamy alkoholu w świetle Konstytucji i prawa europejskiego
Polskie zakazy reklamy i promocji alkoholu nie należą do najbardziej rygorystycznych w Europie. Sprawdźmy więc, na ile ustawodawca - w zgodnie z Konstytucją RP i prawem wspólnotowym - może te ograniczenia zwiększać. Wolność gospodarcza w Konstytucji Wolność gospodarcza jest konstytucyjną zasadą ustrojową (umieszczona w rozdziale pierwszym Konstytucji (art. 20). Przepis (...)
Influencer marketing a oznaczanie reklam
Influencerze! Każdą sytuację rozpatruj indywidualnie: pamiętaj o przepisach, korzystaj z rekomendacji UOKiK, przyjrzyj się swojej działalności i publikowanym materiałom. Uczciwie i zdroworozsądkowo oceń, co jest reklamą. UOKiK opublikował odpowiedzi na najczęstsze pytania dotyczące rekomendacji Prezesa UOKiK dla branży influencer marketingu, z kolejnymi praktycznymi przykładami. (...)
Black Friday, Cyber Monday - nie daj się oszukać
70 proc. zniżki na wszystko? Drugi produkt gratis? Ruszyły wyprzedaże! Konsumencie – nie daj się oszukać. Sprawdź, na co należy zwrócić uwagę podczas zakupów. Śledź kampanię UOKiK na Twitterze! Już za kilka dni odbędzie się Black Friday - święto wyprzedaży. Przedsiębiorcy jednak już od kilku tygodni kuszą konsumentów różnymi ofertami. W (...)
Opłata recyklingowa od toreb na zakupy z tworzywa sztucznego
Od 1 stycznia 2018 r. lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego nie mogą być już oferowane za darmo w punktach sprzedaży. Zostały one objęte symboliczną opłatą (tzw. opłatą recyklingową), która jest doliczana do obowiązującej ceny takiej torby lub jest jej podstawową opłatą. Bardzo łatwo można jej uniknąć, wybierając torbę wielokrotnego użytku. Obowiązek ograniczenia (...)
Opłata od sprzedaży toreb na zakupy z tworzyw sztucznych
1 stycznia 2018 r. wchodzą w życie przepisy wprowadzające opłatę recyklingową, która będzie pobierana od lekkich toreb na zakupy z tworzywa sztucznego, oferowanych przy zakupach. Opłata ta będzie pobierana przez przedsiębiorców prowadzących jednostki handlu detalicznego lub hurtowego. Stawka opłaty recyklingowej wynosi 0,20 zł za jedną sztukę lekkiej torby (...)
Za foliówkę trzeba będzie zapłacić...
Projekt ustawy o zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw Od 1 stycznia 2018 r. lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego nie będą oferowane za darmo w punktach sprzedaży. Nowe przepisy dostosowują polskie prawo do rozwiązań unijnych, które zakładają zmniejszenie zużycia lekkich plastikowych toreb na zakupy. Rada (...)
Nowe radykalne ograniczenia w walce z koronawirusem!
Kolejne kroki w walce z koronawirusem Rząd wprowadza kolejne ograniczenia w związku z koronawirusem. Od 1 kwietnia do odwołania każda osoba do 18 roku życia z domu wyjdzie tylko pod opieką dorosłego opiekuna, a parki, bulwary, czy plaże będą zamknięte. Za złamanie zakazów grozi kara od 5 do nawet 30 tys. zł. Oprócz tego rząd zmienia zasady robienia zakupów w sklepach (...)
Jak nie dać się oszukać na zakupach?
Zakupy online W grudniu Polacy robią więcej zakupów, niż w innychporach roku, także w internecie. Warto uważać, aby w pośpiechu nie dać się okraść. Coraz więcej Polaków robi zakupy online. Przekonali się do nich już nie tylko młodzi, ale i osoby, które rzadziej korzystają z nowoczesnych technologii. I świetnie! Internet naprawdę skutecznie potrafi ułatwić (...)