W pierwszej kolejności możemy żądać bezpłatnej naprawy lub wymiany towaru na nowy. Gdy jest to niemożliwe, to domagajmy się zwrotu pieniędzy.
Musimy pamiętać, że reklamować można jedynie produkt, który jest niezgodny z umową kupna. Po pierwsze będzie tak wtedy, gdy nie nadaje się on do celu, w jakim powinien być używany. Będzie tak np. z butami, w których odpada obcas czy rowerem z niedziałającymi przerzutkami.
Do reklamacji mamy prawo również w sytuacji, gdy prezent nie posiada właściwości, o jakich zapewniał nas sprzedawca lub które wynikały np. z reklamy telewizyjnej. Można więc zareklamować zabawkę, która powinna, a nie świeci w ciemności lub parasolkę, która przemokła przy pierwszym deszczu.

Po trzecie reklamację można zgłosić w sytuacji, gdy kupiony produkt został nieprawidłowo zamontowany lub uruchomiony, jeśli czynności te zostały wykonane w ramach umowy sprzedaży przez sprzedawcę albo przez kupującego według instrukcji otrzymanej w sklepie. Przykladem będzie tutaj np. telewizor, który został źle zamontowany na ścianie w naszym salonie.
Przygotuj kartkę papieru i długopis
Najlepiej złożyć reklamację na piśmie dołączając do niej dowód sprzedaży (paragon, faktura). Powinna ona zawierać takie informacje jak: data zgłoszenia, nasze dane oraz dane sprzedawcy, określenie towaru, który jest niezgodny z umową oraz opisanie jego wad.
Sprzedawca nie może ograniczać naszego prawa do reklamacji. Informacje w stylu „Po odejściu od kasy reklamacji nie uwzględniamy” są łamaniem prawa.Napiszmy w niej również, czy wybieramy nieodpłatną naprawę towaru, czy wymianę na nowy. To do nas należy wybór, którą opcje wybierzemy. Sprzedawca nie ma prawa narzucać nam tutaj swojej woli. Pamiętajmy jednak, że wymiana może być niemożliwa np. wtedy, gdy produkt został już wycofany ze sprzedaży.
Spisany formularz możemy złożyć osobiście lub listownie. W tym drugim przypadku wyślijmy pismo za potwierdzeniem odbioru. Dzięki temu bez problemu udowodnimy termin jego złożenia, co jest bardzo ważne dla dalszego biegu sprawy.
Nie przegap terminów
Reklamację można składać w ciągu dwóch lat od daty, która widnieje na paragonie czy fakturze sprzedaży. W przypadku rzeczy używanej termin może być skrócony do roku.
Najlepiej jednak zrobić to jak najszybciej. Gdy zareklamujemy wadliwy prezent przed upływem 6 miesięcy od nabycia, to sprzedawca musi udowodnić konsumentowi, że sprzedał mu towar zgodny z umową. Pamiętajmy też, że wady należy zgłosić nie później niż 2 miesiące po ich wykryciu.
Sklep musi zareagować w dwa tygodnie
Sprzedawca ma maksymalnie 14 na ustosunkowanie się do naszej reklamacji. Gdy w tym czasie nie dostaniemy ze sklepu żadnego pisma (liczy się data na stemplu pocztowym), to uznaje się, że uznał nasze skargi. Gdy stwierdzi jednak, że nie ma możliwości wymiany lub naprawy, to powinniśmy zażądać obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy za wadliwy przedmiot. Trzeba wtedy napisać w ciągu 14 dni kolejne pismo do sklepu.
Reklamacja towarów z przeceny
Jest ona możliwa wtedy, gdy niższa cena wynikała z promocji lub wyprzedaży, a sam produkt został kupiony jako pełnowartościowy, czyli bez usterek.
Inaczej będzie, gdy powodem obniżenia ceny jest jakaś wada towaru, o której wiedzieliśmy płacąc za przedmiot. Wówczas możemy reklamować tylko te wady, które nie zostały ujawnione. Przykładowo kupując ekspres do kawy sprzedawca poinformował nas o zacinaniu się włącznika urządzenia, ale nie powiedział, że zbiornik na wodę ma rysy. Nie możemy wtedy złożyć reklamacji z powodu włącznika, ale z powodu rys – jak najbardziej.
Wadliwy prezent z e-sklepu
Prezenty kupione w sklepach internetowych możemy reklamować na takich samych zasadach, jak te, które zostały nabyte w sklepach tradycyjnych.
Mikołaje z czekolady, jogurty, napoje
Prawo chroni nas również wtedy, gdy kupujemy żywność. Jeśli okaże się ona nieświeża, to zawsze przysługuje nam prawo do reklamacji. Składamy ją u sprzedawcy. Żywność paczkowaną można reklamować w terminie 3 dni od chwili otwarcia, natomiast produkty spożywcze sprzedawane luzem - 3 dni od momentu zakupu.
Podobnie jak w przypadku reklamacji telewizorów, zabawek czy sprzętu AGD, tak i tutaj potrzebny nam będzie dowód zakupu. Dlatego do czasu otwarcia żywności nie wyrzucajmy paragonów, które na nasze żądanie powinien wydawać nie tylko sprzedawca w sklepie, ale również handlujący na targowisku czy bazarze.
Gdzie szukać pomocy w razie problemów?
W razie jakichkolwiek wątpliwości i kłopotów związanych z reklamację produktów bezpłatną pomoc uzyskamy od powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów. Znajdziemy ich w całej Polsce w urzędach miasta lub starostwach powiatowych. Bezpłatne informacje udzielane są telefonicznie, pocztą elektroniczną bądź bezpośrednio w biurach rzeczników.
Dariusz Madejski, e-prawnik.pl

Potrzebujesz porady prawnej?
Rękojmia - czyli co? Rękojmia to podstawa jednej z dwóch możliwych dróg składania reklamacji przez konsumenta (obok gwarancji). Jest to tryb dochodzenia odpowiedzialności od przedsiębiorcy w związku z ujawnioną wadą fizyczną (niezgodnością z umową) lub prawną kupionego (...)
Jak reklamować usługi telekomunikacyjne według nowych zasad?
Od dzisiaj, to jest od 18 listopada 2004 r. obowiązuje nowe rozporządzenie Ministra Infrastruktury dotyczące trybu postępowania reklamacyjnego usług telekomunikacyjnych. Rozporządzenie określa również czego może dotyczyć reklamacja oraz warunki formalne jakim powinna odpowiadać. Jednak (...)
Masz problem z usługą pocztową? Możesz złożyć reklamację! Reklamację możesz złożyć pisemnie, mailowo, poprzez formularz na stronie internetowej operatora lub ustnie. Reklamację może złożyć nadawca albo adresat – gdy przesyłka zostanie mu doręczona albo nadawca zrzekł (...)
Reklamacja obuwia - nowe zasady od 2015 roku
Problemy z reklamacją obuwia często są wynikiem tego, iż klienci nie znają swoich praw, co skrupulatnie wykorzystują sprzedawcy. Co więcej, przepisy regulujące kwestię reklamacji u sprzedawcy, zmieniły się niedawno - w grudniu 2014 roku - wraz z wprowadzeniem Ustawy o prawach konsumenta. (...)
Zawyżony rachunek za internet i telefon
Reklamację możemy złożyć e-mailem, telefonicznie lub pisemnie. Mamy na to 12 miesięcy od dnia, w którym dostaliśmy źle naliczony rachunek. Nieważne czy zawyżona faktura dotyczy rozmów z telefonu stacjonarnego czy komórkowego. W obu sytuacjach mamy prawo do reklamacji usługi. (...)
Przepisy o reklamacjach. Zgłoś uwagi
Ministerstwo administracji i cyfryzacji zaprasza do konsultacji nowego projektu nowelizacji rozporządzenia w sprawie trybu postępowania reklamacyjnego oraz warunków, jakim powinna odpowiadać reklamacja usługi telekomunikacyjnej. Konsultacje potrwają do 18 lipca. Uwagi można zgłaszać (...)
Reklamacja towarów. Kilka rad, jak skutecznie to zrobić
Reklamacja, zwrot zakupionego sprzętu na podstawie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, a może rękojmia - z jakich praw przysługujących konsumentom można korzystać, gdy zakupiony towar ulegnie awarii, odbiega od tego co było nam oferowane przy jego zakupie lub po prostu (...)
Jak i gdzie złożyć reklamację telekomunikacyjną?
Jeśli masz problemy z Twoim telefonem lub problemy z dostępem do Internetu, poniżej znajdziesz sposoby ich rozwiązania. Przede wszystkim jednak... 1. Skontaktuj się z Twoim operatorem telekomunikacyjnym albo dostawcą InternetuPostaraj się omówić Twój problem z operatorem (...)
Co zrobić, jeśli masz obligacje GetBack?
Poskarż się UOKiK UOKiK sprawdza jak banki, domy maklerskie i sama spółka oferowały obligacje Get Back. W toku są 3 postępowania wyjaśniające. Pobierz formularz ze strony www.finanse.uokik.gov.pl i opisz, jak Tobie sprzedawano obligacje GetBack. Urząd Ochrony Konkurencji (...)
Rozbieżności między ofertą a faktycznym standardem usług. Rolada ustrzycka zamiast oscypka, mintaj zamiast dorsza i stary tłuszcz do smażenia. Takie przykre niespodzianki mogą spotkać konsumentów podczas urlopu. Na co zwrócić uwagę podczas wyjazdów wakacyjnych i (...)
Reklamacja wycieczki. Jak ją złożyć?
Biuro podróży nie spełniło twoich oczekiwań? Możesz złożyć skargę i żądać zwrotu pieniędzy. Masz na to 30 dni. Wymarzona wycieczka może znacznie odbiegać od tego, co widzieliśmy w folderach reklamowych biura podróży. W takiej sytuacji nie jesteśmy bezbronni, ponieważ (...)
Reklamacja towaru kupionego za granicą
Zobacz, w których krajach trwają zimowe wyprzedaże i co zrobić, gdy kupisz na nich wadliwy towar. Korzystając z wyprzedaży w Londynie czy Paryżu mamy takie same prawa, jak podczas zwyczajnych zakupów po cenach bez obniżki. - Każdy towar kupiony na terenie Unii Europejskiej, Norwegii (...)
Jak reklamować zagraniczną wycieczkę?
Niższy standard pokoju, brak łazienki czy obiecanej w umowie liczby posiłków możemy reklamować. Z pretensjami i uwagami nie czekajmy do końca wczasów. Czym wcześniej zgłosisz nieprawidłowości, tym lepiej. – Prawo do złożenia reklamacji mamy od momentu, w którym (...)
Jak reklamować usługi telekomunikacyjne?
Od dzisiaj, to jest od 18 listopada 2004 r. obowiązuje nowe rozporządzenie Ministra Infrastruktury dotyczące trybu postępowania reklamacyjnego usług telekomunikacyjnych. Rozporządzenie określa również czego może dotyczyć reklamacja oraz warunki formalne jakim powinna odpowiadać. Jednak (...)
O czym pamiętać na zakupach prezentów?
Wybierasz prezenty dla najmłodszych? Szukasz upominku dla bliskich? Pamiętasz o swoich prawach w przypadku zakupu nietrafionego produktu? Poznaj porady UOKiK, aby wiedzieć, na co zwrócić uwagę wybierając zabawki, karty podarunkowe czy personalizowane podarunki. UOKiK (...)
Gdzie znaleźć pomoc w przypadku sporu z instytucją finansową?
Sprawdź, gdzie można szukać pomocy w przypadku sporu z instytucją finansową, np. z bankiem czy zakładem ubezpieczeń. Reklamacja w instytucji finansowej W pierwszej kolejności należy złożyć reklamację w instytucji finansowej, opisując swoje zastrzeżenia dotyczące świadczonej przez podmiot (...)
Letnie wyprzedaże - rabaty, reklamacje i zwroty
Przedsiębiorcy stosują różne chwyty marketingowe, które mają sprawić, że podejmiesz decyzję szybko i bez zastanowienia. W ten sposób mogą skłonić Cię do zakupu rzeczy niepotrzebnej, w zawyżonej cenie lub słabej jakości. UOKiK wraz z Europejskim Centrum Konsumenckim (...)
Reklamację możemy złożyć zarówno z tytułu rękojmi (odpowiedzialność sprzedawcy), jak i z tytułu gwarancji (odpowiedzialność gwaranta). Są to dwie możliwe podstawy prawne do dochodzenia roszczeń za wadliwy towar i wyłącznie do konsumenta (...)
Jeśli kupujemy prezenty przez internet, można je zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni. Odsyła na się je swój koszt. Ważne są terminy dostawy i realizacji zamówienia oraz zasady promocji przedświątecznych ofert. UOKiK przypomniał podstawowe zasady e-zakupów. E-zakupy (...)
Uważaj na podejrzany telefon z infolinii banku...
Rzecznik Finansowy ostrzega przed nową metodą oszustów Do Rzecznika Finansowego trafiają skargi od klientów, którym oszuści wyczyścili konta bankowe, wykorzystując do tego zaufanie klientów do banków. Oszuści znaleźli nową metodę – podszywają się (...)
Jak reklamować usługi telekomunikacyjne według nowych zasad?
Od dzisiaj, to jest od 18 listopada 2004 r. obowiązuje nowe rozporządzenie Ministra Infrastruktury dotyczące trybu postępowania reklamacyjnego usług telekomunikacyjnych. Rozporządzenie określa również czego może dotyczyć reklamacja oraz warunki formalne jakim powinna odpowiadać. Jednak (...)
Masz problem z usługą pocztową? Możesz złożyć reklamację! Reklamację możesz złożyć pisemnie, mailowo, poprzez formularz na stronie internetowej operatora lub ustnie. Reklamację może złożyć nadawca albo adresat – gdy przesyłka zostanie mu doręczona albo nadawca zrzekł (...)
Reklamacja obuwia - nowe zasady od 2015 roku
Problemy z reklamacją obuwia często są wynikiem tego, iż klienci nie znają swoich praw, co skrupulatnie wykorzystują sprzedawcy. Co więcej, przepisy regulujące kwestię reklamacji u sprzedawcy, zmieniły się niedawno - w grudniu 2014 roku - wraz z wprowadzeniem Ustawy o prawach konsumenta. (...)
Zawyżony rachunek za internet i telefon
Reklamację możemy złożyć e-mailem, telefonicznie lub pisemnie. Mamy na to 12 miesięcy od dnia, w którym dostaliśmy źle naliczony rachunek. Nieważne czy zawyżona faktura dotyczy rozmów z telefonu stacjonarnego czy komórkowego. W obu sytuacjach mamy prawo do reklamacji usługi. (...)
Przepisy o reklamacjach. Zgłoś uwagi
Ministerstwo administracji i cyfryzacji zaprasza do konsultacji nowego projektu nowelizacji rozporządzenia w sprawie trybu postępowania reklamacyjnego oraz warunków, jakim powinna odpowiadać reklamacja usługi telekomunikacyjnej. Konsultacje potrwają do 18 lipca. Uwagi można zgłaszać (...)
Rękojmia - czyli co? Rękojmia to podstawa jednej z dwóch możliwych dróg składania reklamacji przez konsumenta (obok gwarancji). Jest to tryb dochodzenia odpowiedzialności od przedsiębiorcy w związku z ujawnioną wadą fizyczną (niezgodnością z umową) lub prawną kupionego (...)
Reklamacja towarów. Kilka rad, jak skutecznie to zrobić
Reklamacja, zwrot zakupionego sprzętu na podstawie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, a może rękojmia - z jakich praw przysługujących konsumentom można korzystać, gdy zakupiony towar ulegnie awarii, odbiega od tego co było nam oferowane przy jego zakupie lub po prostu (...)
Jak i gdzie złożyć reklamację telekomunikacyjną?
Jeśli masz problemy z Twoim telefonem lub problemy z dostępem do Internetu, poniżej znajdziesz sposoby ich rozwiązania. Przede wszystkim jednak... 1. Skontaktuj się z Twoim operatorem telekomunikacyjnym albo dostawcą InternetuPostaraj się omówić Twój problem z operatorem (...)
Co zrobić, jeśli masz obligacje GetBack?
Poskarż się UOKiK UOKiK sprawdza jak banki, domy maklerskie i sama spółka oferowały obligacje Get Back. W toku są 3 postępowania wyjaśniające. Pobierz formularz ze strony www.finanse.uokik.gov.pl i opisz, jak Tobie sprzedawano obligacje GetBack. Urząd Ochrony Konkurencji (...)
Rozbieżności między ofertą a faktycznym standardem usług. Rolada ustrzycka zamiast oscypka, mintaj zamiast dorsza i stary tłuszcz do smażenia. Takie przykre niespodzianki mogą spotkać konsumentów podczas urlopu. Na co zwrócić uwagę podczas wyjazdów wakacyjnych i (...)
Reklamacja wycieczki. Jak ją złożyć?
Biuro podróży nie spełniło twoich oczekiwań? Możesz złożyć skargę i żądać zwrotu pieniędzy. Masz na to 30 dni. Wymarzona wycieczka może znacznie odbiegać od tego, co widzieliśmy w folderach reklamowych biura podróży. W takiej sytuacji nie jesteśmy bezbronni, ponieważ (...)
Reklamacja towaru kupionego za granicą
Zobacz, w których krajach trwają zimowe wyprzedaże i co zrobić, gdy kupisz na nich wadliwy towar. Korzystając z wyprzedaży w Londynie czy Paryżu mamy takie same prawa, jak podczas zwyczajnych zakupów po cenach bez obniżki. - Każdy towar kupiony na terenie Unii Europejskiej, Norwegii (...)
Jak reklamować zagraniczną wycieczkę?
Niższy standard pokoju, brak łazienki czy obiecanej w umowie liczby posiłków możemy reklamować. Z pretensjami i uwagami nie czekajmy do końca wczasów. Czym wcześniej zgłosisz nieprawidłowości, tym lepiej. – Prawo do złożenia reklamacji mamy od momentu, w którym (...)
Jak reklamować usługi telekomunikacyjne?
Od dzisiaj, to jest od 18 listopada 2004 r. obowiązuje nowe rozporządzenie Ministra Infrastruktury dotyczące trybu postępowania reklamacyjnego usług telekomunikacyjnych. Rozporządzenie określa również czego może dotyczyć reklamacja oraz warunki formalne jakim powinna odpowiadać. Jednak (...)
O czym pamiętać na zakupach prezentów?
Wybierasz prezenty dla najmłodszych? Szukasz upominku dla bliskich? Pamiętasz o swoich prawach w przypadku zakupu nietrafionego produktu? Poznaj porady UOKiK, aby wiedzieć, na co zwrócić uwagę wybierając zabawki, karty podarunkowe czy personalizowane podarunki. UOKiK (...)
Gdzie znaleźć pomoc w przypadku sporu z instytucją finansową?
Sprawdź, gdzie można szukać pomocy w przypadku sporu z instytucją finansową, np. z bankiem czy zakładem ubezpieczeń. Reklamacja w instytucji finansowej W pierwszej kolejności należy złożyć reklamację w instytucji finansowej, opisując swoje zastrzeżenia dotyczące świadczonej przez podmiot (...)
Letnie wyprzedaże - rabaty, reklamacje i zwroty
Przedsiębiorcy stosują różne chwyty marketingowe, które mają sprawić, że podejmiesz decyzję szybko i bez zastanowienia. W ten sposób mogą skłonić Cię do zakupu rzeczy niepotrzebnej, w zawyżonej cenie lub słabej jakości. UOKiK wraz z Europejskim Centrum Konsumenckim (...)
Reklamację możemy złożyć zarówno z tytułu rękojmi (odpowiedzialność sprzedawcy), jak i z tytułu gwarancji (odpowiedzialność gwaranta). Są to dwie możliwe podstawy prawne do dochodzenia roszczeń za wadliwy towar i wyłącznie do konsumenta (...)
Jeśli kupujemy prezenty przez internet, można je zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni. Odsyła na się je swój koszt. Ważne są terminy dostawy i realizacji zamówienia oraz zasady promocji przedświątecznych ofert. UOKiK przypomniał podstawowe zasady e-zakupów. E-zakupy (...)
Uważaj na podejrzany telefon z infolinii banku...
Rzecznik Finansowy ostrzega przed nową metodą oszustów Do Rzecznika Finansowego trafiają skargi od klientów, którym oszuści wyczyścili konta bankowe, wykorzystując do tego zaufanie klientów do banków. Oszuści znaleźli nową metodę – podszywają się (...)