UOKiK broni prawa do reklamacji. Jest kara

Wprowadzanie w błąd co do terminu złożenia reklamacji - to jedna z zakwestionowanych przez Prezes UOKiK praktyk stosowanych przez Europejską Szkołę Kształcenia Korespondencyjnego.

[Na zdjęciu Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes UOKiK]

Na przedsiębiorcę nałożona została kara pieniężna w wysokości ponad 15 tys. zł. Europejska Szkoła Kształcenia Korespondencyjnego z Poznania zajmuje się sprzedażą wysyłkową materiałów edukacyjnych zawierających m.in. kursy językowe i szkolenia zawodowe.

Do Delegatury UOKiK w Poznaniu wpłynęło zawiadomienie dotyczące praktyk stosowanych przez spółkę. W styczniu 2012 r. Urząd wszczął postępowanie w sprawie ESKK. W wyniku postępowania ustalono m.in., że we wzorcu umownym określającym warunki świadczenia usług znalazło się postanowienie o treści Jeśli Twoja reklamacja dotyczy wad nadesłanych Ci materiałów, powinieneś ją zgłosić w terminie 7 dni od ich otrzymania poprzez odesłanie do ESKK uszkodzonych egzemplarzy wraz z pisemną informacją dotyczącą wady.

Porady prawne

Tymczasem zgodnie z prawem konsument może złożyć reklamację z tytułu niezgodności towaru z umową w terminie dwóch lat od jego wydania, jednak nie później niż dwa miesiące od wykrycia usterki. W opinii Urzędu przedsiębiorca wprowadzał swoich klientów w błąd narażając ich na to, że zrezygnują z przysługującego im prawa do złożenia reklamacji. Ponadto we wzorcach umów stosowanych przez ESKK znalazły się postanowienia tożsame z niedozwolonymi klauzulami.

Zgodnie z jednym z kwestionowanych postanowień przedsiębiorca zastrzegał, że nie ponosi odpowiedzialności za nieprawidłowości związane z działaniem poczty w tym za zniszczenie lub uszkodzenie przesyłki. Tymczasem zgodnie z prawem zniszczenie, uszkodzenie lub opóźnienie w dostarczeniu przesyłki to nienależyte wykonanie umowy za które odpowiada przedsiębiorca realizujący zamówienie.

W takiej sytuacji konsument ma prawo dochodzić od niego odszkodowania lub odstąpić od umowy. Za stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów Prezes UOKiK nałożyła na Europejską Szkołę Kształcenia Korespondencyjnego karę pieniężną w łącznej wysokości 15 116 zł. Decyzja nie jest prawomocna przedsiębiorca może odwołać się do sądu.

Piotr Kaszuwara, komunikat UOKiK


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • zet 2014-04-23 17:34:42

    Prawo przewozowe art65 pkt.1 stanowi, że odpowiedzialność za przesyłkę od chwili odbioru do wydania spoczywa na przewoźniku.

  • Sempowicz Jerzy 2014-04-23 17:06:25

    taaaak...właśnie. Wysłałem duży zegar ścienny do klienta. Na poczcie chyba został przejechany wózkiem widłowym. Poczta oddała mi kompletnie zniszczony zegar, bo klient nie odebrał przecież czegoś takiego, a poczta usilnie próbowała mu to "dostarczyć". Zniszczony zegar był przepakowany do innego kartonu .Umyli ręce, twierdząc, ze to ja musiałem taki wysłać. Z racji tego , ŻE TO JA JAKO PRZEDSIĘBIORCA JESTEM WINIEN NIENALEŻYTEGO WYKONANIA UMOWY musiałem oddać klientowi kasę. I tak zostałem z kupką złomu (mechanizm zegara) i kupką desek z obudowy. Chciałbym , żeby to Ci dwaj prezesi UOKiK i Poczty zajmowali się sprzedażą i wysyłką paczek. Chamstwo i złodziejstwo


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika