Certyfikowanie usług telekomunikacyjnych ma za zadanie przede wszystkim dopingowanie działań operatorów telekomunikacyjnych związanych z bezpieczeństwem użytkowników usług telekomunikacyjnych.
Program ma również za zadanie zaszczepianie wśród użytkowników chęci korzystania z mediów elektronicznych w sposób rozważny i bezpieczny. Realizując przedmiotowy Program Urząd chce zwrócić uwagę wszystkich użytkowników na problem związany z ich bezpieczeństwem w sieci oraz kreować wśród użytkowników potrzebę wykorzystywania dostępnych na rynku narzędzi mogących zapewnić możliwie najwyższy poziom zabezpieczenia przed cyberprzestępczością.
Program zakłada promocję działań operatorów telekomunikacyjnych mających na celu podniesienie jakości świadczonych usług, a także świadomości użytkowników usług telekomunikacyjnych a przede wszystkim ochronę dzieci i młodzieży.
Do Programu „Bezpieczny Internet", „Bezpieczny telefon" „Uczciwy transfer" mogą przystąpić wszyscy operatorzy spełniający określone przez UKE warunki. Udział w programie jest dobrowolny, przystąpienie do któregokolwiek programu nie powoduje konieczności zmiany Regulaminu świadczenia usług telekomunikacyjnych.
Po otrzymaniu pozytywnej decyzji operator może wykorzystywać znak do promocji, reklamy oraz innych działań marketingowych, w tym informacyjnych oraz tworzących wizerunek firmy lub samej usługi, której znak dotyczy.
Certyfikat nadawany jest na okres 12 miesięcy od dnia jego przyznania. Po upływie 12 miesięcy w celu przedłużenia ważności certyfikatu operator zobowiązany jest do ponownego przesłania poprawnie wypełnionego formularza, uzupełnionego o sprawozdanie z działań operatora dot. przyznanego certyfikatu.
Warunki przystąpienia do Programu Certyfikat UKE:
Bezpieczny Internet
organizacja szkoleń przez operatorów telekomunikacyjnych w szkołach dot. zagrożeń w sieci i cyberprzemocy,
udostępnienie użytkownikom usług telekomunikacyjnych poradników dot. bezpieczeństwa w sieci Internet,
udostępnienie odrębnego adresu mailowego dla użytkowników usług telekomunikacyjnych, pod którym konsumenci będą mogli uzyskać podstawowe informacje dot. bezpiecznego użytkowania sieci Internet, dane teleadresowe organizacji niosących pomoc ofiarom cyberprzemocy oraz przestępstw internetowych,
udostępnienie narzędzi umożliwiających ochronę komputera oraz dostępu do treści przeznaczonych dla osób dorosłych przez dzieci i osoby niepełnoletnie (programy filtrujące, antywirusy oraz programy antyspamowe).
Bezpieczny telefon
przyjęcie przez operatorów telekomunikacyjnych modelu zakładającego, iż każdy nowy aparat telefoniczny będzie używany przez dziecko,
„odgórne" ograniczenie dostępu do zasobów sieci Internet z telefonów komórkowych przeznaczonych dla osób dorosłych,
organizacja szkoleń przez operatorów telekomunikacyjnych w szkołach dot. zagrożeń w sieci i cyberprzemocy,
udostępnienie użytkownikom usług telekomunikacyjnych poradników dot. bezpieczeństwa w sieci Internet,
udostępnienie odrębnego adresu mailowego dla użytkowników usług telekomunikacyjnych, pod którym konsumenci będą mogli uzyskać podstawowe informacje dot. bezpiecznego użytkowania sieci Internet, dane teleadresowe organizacji niosących pomoc ofiarom cyberprzemocy oraz przestępstw internetowych,
Uczciwy transfer
jasna i rzetelna informacja handlowa (informacje dot. przepustowości łącza, limitów transferu, ograniczeń przepływności łącza)
jasna procedura usuwania awarii, weryfikacji łącza połączona z informacją dla klienta
możliwość odstąpienia bez negatywnych konsekwencji dla klienta od umowy zawartej na czas określony w przypadku utrzymującego się zaniżonego transferu lub awarii przez okres 30 dni od zgłoszenia.
Opis warunków uczestnictwa w Programie Certyfikat UKE
organizacja szkoleń przez operatorów telekomunikacyjnych w szkołach dot. zagrożeń w sieci i cyberprzemocy. W pierwszym roku działania dokładna ilość szkoleń nie jest określona, ta powinna zostać wskazana w trakcie trwania pierwszego roku programu w porozumieniu z operatorami. Szkolenia powinny obejmować zagadnienia z zakresu istniejących oraz możliwych zagrożeń wynikających z użytkowania przez dzieci i osoby niepełnoletnie z usług telekomunikacyjnych, możliwości ich minimalizowania, informacje dot. przestępczości internetowej, jak również cyberprzemocy. Szkolenia mają za zadanie uświadamianie zagrożeń, wskazanie działań niedozwolonych oraz niepożądanych, jak również budować nakłaniać młodych użytkowników do właściwej reakcji na każde niepokojące je sygnały/działania ze strony innych użytkowników.
udostępnienie użytkownikom usług telekomunikacyjnych poradników dot. bezpieczeństwa w sieci Internet. Dokument opracowany przez operatora w formie papierowej i/lub elektronicznej wskazujący użytkownikowi możliwości ochrony zarówno osób korzystających z dostępu do sieci Internet, jak również samego urządzenia końcowego, z którego dostęp do sieci jest realizowany.
udostępnienie odrębnego adresu mailowego dla użytkowników usług telekomunikacyjnych, pod którym konsumenci będą mogli uzyskać podstawowe informacje dot. bezpiecznego użytkowania sieci Internet, dane teleadresowe organizacji niosących pomoc ofiarom cyberprzemocy oraz przestępstw internetowych.
Udostępnienie oraz promocja wśród swoich klientów narzędzi umożliwiających ochronę komputera oraz dostępu do treści przeznaczonych dla osób dorosłych przez dzieci i osoby niepełnoletnie (programy filtrujące, antywirusy oraz programy antyspamowe). Udostępnienie oprogramowania przynajmniej w wersjach testowych powinny być udostępniane bezpłatnie.
przyjęcie przez operatorów telekomunikacyjnych modelu zakładającego, iż każdy nowy aparat telefoniczny będzie używany przez dziecko - przyjęcie powyższej zasady jest niezbędne do realizacji kolejnego punktu,
„odgórne" ograniczenie dostępu do zasobów sieci Internet z telefonów komórkowych przeznaczonych dla osób dorosłych - w celu zwiększenia bezpieczeństwa najmłodszych użytkowników usług telekomunikacyjnych należy ograniczyć dostęp do treści przeznaczonych dla osób dorosłych poprzez ograniczenie dostępu do sieci Internet z telefonów komórkowych. Ograniczenie to powinno być realizowane poprzez udostępnianie przez operatorów nowych aparatów telefonicznych z odgórnie aktywowaną usługą ochrony rodzicielskiej. Dezaktywacja wskazanej restrykcji powinna być realizowana w najprostszy z możliwych sposobów dla pełnoletniego użytkownika, po identyfikacji jego wieku przez operatora.
jasna i rzetelna informacja handlowa (informacje dot. przepustowości łącza, limitów transferu, ograniczeń przepływności łącza). Wszystkie istotne z punktu widzenia użytkownika informacje powinny być w jasny i zrozumiały sposób zamieszczone już na poziomie informacji handlowej.
jasna procedura usuwania awarii, weryfikacji łącza połączona z informacją dla klienta - klienci bardzo często wskazują w skargach przekazywanych do UKE brak jakiegokolwiek zaangażowania ze strony operatora w rozwiązywaniu problemów technicznych. Nagminnym jest brak kontaktu z klientem pomimo obietnicy telefonu zwrotnego,
możliwość odstąpienia bez negatywnych konsekwencji dla klienta od umowy zawartej na czas określony w przypadku utrzymującego się zaniżonego transferu lub awarii przez okres 30 dni od zgłoszenia.

Potrzebujesz porady prawnej?
Konkurs na logo Certyfikatu UKE
Prezes UKE we współpracy z Sieciaki.pl oraz Fundacją Kidprotect.pl ogłasza konkurs dla najmłodszych użytkowników usług telekomunikacyjnych na stworzenie znaków graficznych dla certyfikatów bezpiecznych usług w sieci. W związku z tym pragniemy zaprosić najmłodszych (...)
Jak zgłosić plan inwestycyjny dot. sieci telekomunikacyjnej?
W ramach konsultacji społecznych obszarów białych NGA Ministerstwo Cyfryzacji zbiera plany inwestycyjne dotyczące infrastruktury sieci NGA na lata 2019 - 2022. Podpowiadamy, jak zgłosić plan, żeby został on uznany za wiarygodny. Dlaczego warto zgłosić plan inwestycyjny? Ministerstwo (...)
Chcesz zostać dostawcą internetu? Sprawdź jak działać zgodnie z prawem! - opinia prawna
Stan faktycznyChciałbym rozpocząć działalność w branży telekomunikacyjnej (jako provider). Działalność będę prowadzić jednoosobowo i na razie nie będę zatrudniał pracowników. Jak rozpocząć działalność? Jakie są potrzebne dokumenty i wnioski? Czy potrzebne mi jakieś szczególne (...)
Jak przenieść numer przy zmianie operatora?
29 marca 2006 r. wchodzi w życie nowe rozporządzenie Ministra Transportu i Budownictwa w sprawie warunków korzystania z uprawnień w publicznych sieciach telefonicznych. Czego dotyczą nowe przepisy? Rozporządzenie to określa warunki korzystania: 1. przez abonenta: publicznej (...)
Działalność telekomunikacyjna działalnością regulowaną Ustawa przyjmuje, iż działalność telekomunikacyjna, jako działalność gospodarcza jest działalnością regulowaną. Oznacza to, że do jej podjęcia konieczne jest złożenie wniosku o wpis do rejestru przedsiębiorców (...)
Termin przedawnienia roszczeń wynikających z umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych
Instytucja przedawnienia, obok terminów zawitych, należy do zdarzeń prawnych określanych mianem dawności. Ustawodawca, który powinien mieć na uwadze interes wszystkich uczestników stosunków prawnych, wychodzi z założenia, że skoro uprawniony przez określony czas nie (...)
Nowe (przekształcone) unijne rozporządzenie roamingowe
13 kwietnia 2022 r. opublikowano w Dzienniku Urzędowym UE tekst przekształconego rozporządzenia roamingowego - rozporządzenie PE i Rady UE 2022/612 z dnia 06.04.2022 r. w sprawie roamingu w publicznych sieciach łączności ruchomej wewnątrz Unii. Znowelizowane przepisy wchodzą (...)
Nowelizacja ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw dotyczy poprawy funkcjonowania rynku telekomunikacyjnego oraz doprecyzowuje przepisy odnoszące się do jego uczestników. Nowe przepisy mają zapewnić lepszą ochronę konsumentów przed nieuczciwymi (...)
Jak reklamować usługi telekomunikacyjne według nowych zasad?
Od dzisiaj, to jest od 18 listopada 2004 r. obowiązuje nowe rozporządzenie Ministra Infrastruktury dotyczące trybu postępowania reklamacyjnego usług telekomunikacyjnych. Rozporządzenie określa również czego może dotyczyć reklamacja oraz warunki formalne jakim powinna odpowiadać. Jednak (...)
Odwrotne obciążenie VAT przy świadczeniu usług budowlanych
17 marca i 3 lipca 2017 r. 2017 r. i Ministerstwo Finansów objaśniło zasady stosowania mechanizmu odwróconego obciążenia w transakcjach dotyczących świadczenia usług budowlanych od 1 stycznia 2017 r. Dlaczego warto poznać objaśnienia resortu finansów (...)
Możesz zmienić operatora bez zmiany numeru telefonu
7 kwietnia 2005 r. wchodzi w życie Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 8 marca 2005 r. w sprawie warunków korzystania z uprawnień przez abonentów publicznej sieci telefonicznej. Zatem w końcu mamy szczegółowe przepisy dotyczące takich sytuacji, które są częste i do tej pory (...)
Zgłaszanie naruszeń przez operatorów telekomunikacyjnych
Firmy telekomunikacyjne to jedne z podmiotów, które - w przypadku stwierdzenia naruszenia ochrony danych osobowych - są zobowiązane zawiadamiać o tym Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a czasami również osoby, których ono dotyczy. Poniżej wyjaśniono, (...)
Sieć piątej generacji coraz bliżej
Prezydent podpisał megaustawę, czyli przepisy, które ułatwią Polakom dostęp do szybkiego Internetu. Nowe przepisy i kolejne testy w Warszawie Celem nowej ustawy jest usunięcie istniejących barier administracyjno-prawnych, które stanowią przeszkodę w budowie sieci szerokopasmowych. W (...)
Ogólnokrajowe biuro numerów i spis abonentów
Oto komunikat Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej na temat baz danych abonentów dostępnych w ramach usług OSA i OBN w 2008 r. oraz poziomu zapotrzebowania na usługę OSA w tym okresie:W związku z licznymi pytaniami oraz wątpliwościami użytkowników końcowych dotyczącymi funkcjonowania (...)
Faktura jest podstawowym dokumentem potwierdzającym dokonanie transakcji opodatkowanej podatkiem od towarów i usług - jej posiadanie, co do zasady, warunkuje możliwość odliczenia podatku naliczonego w niej zawartego i tym samym realizację zasady neutralności VAT. W jakich przypadkach (...)
18 lipca 2006 r., w sprawie Nuova societa di telecomunicazioni SpA przeciwko Ministero delle Comunicazioni, ENI SpA mającej za przedmiot wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym, na podstawie art. 234 WE dotyczącej wykładni dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 97/13/WE z dnia 10 kwietnia (...)
W ostatnim okresie wydano szereg rozporządzeń wykonawczych do ustawy o cyberbezpieczeństwie. Rozporządzenie o wymogach organizacyjnych dot. cyberbezpieczeństwa Wymogi dla zespołów bezpieczeństwa Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji w sprawie warunków organizacyjnych (...)
Poza zwykłą fakturą można wystawiać lub otrzymywać też inne rodzaje dokumentów księgowych. Dowiedz się, jakie faktury obowiązują w zależności od typu transakcji. Faktura VAT podstawowa Faktura VAT to najczęściej stosowna faktura w obrocie gospodarczym. Dokumentuje sprzedaż towarów (...)
Po jakim czasie przedawniają się należności za usługi telekomunikacyjne? - opinia prawna
Stan faktyczny Po jakim okresie przedawniają się faktury VAT za usługi telekomunikacyjne od operatorów sieci komórkowych (PLUS, IDEA, ERA) do osób fizycznych oraz firm, tj. sp. z o.o. i działalności gospodarczych i kiedy można podnieść zarzut przedawnienia? Opinia (...)
Rynek telekomunikacyjny w Polsce na przełomie lat 2005 - 2007/2008
Wartość sektora telekomunikacyjnego1) na koniec 2007 roku wyniosła ponad 41 mld PLN, co oznacza wzrost o prawie 9% w stosunku do roku 2005, wynika z analizy dokonanej przez UKE. 1. Rynek stacjonarny: a) Wartość rynku telefonii stacjonarnej2) na koniec 2007 roku wyniosła 8,7 mld PLN, (...)
Chcesz zostać dostawcą internetu? Sprawdź jak działać zgodnie z prawem! - opinia prawna
Stan faktycznyChciałbym rozpocząć działalność w branży telekomunikacyjnej (jako provider). Działalność będę prowadzić jednoosobowo i na razie nie będę zatrudniał pracowników. Jak rozpocząć działalność? Jakie są potrzebne dokumenty i wnioski? Czy potrzebne mi jakieś szczególne (...)
Jak przenieść numer przy zmianie operatora?
29 marca 2006 r. wchodzi w życie nowe rozporządzenie Ministra Transportu i Budownictwa w sprawie warunków korzystania z uprawnień w publicznych sieciach telefonicznych. Czego dotyczą nowe przepisy? Rozporządzenie to określa warunki korzystania: 1. przez abonenta: publicznej (...)
Działalność telekomunikacyjna działalnością regulowaną Ustawa przyjmuje, iż działalność telekomunikacyjna, jako działalność gospodarcza jest działalnością regulowaną. Oznacza to, że do jej podjęcia konieczne jest złożenie wniosku o wpis do rejestru przedsiębiorców (...)
Termin przedawnienia roszczeń wynikających z umów o świadczenie usług telekomunikacyjnych
Instytucja przedawnienia, obok terminów zawitych, należy do zdarzeń prawnych określanych mianem dawności. Ustawodawca, który powinien mieć na uwadze interes wszystkich uczestników stosunków prawnych, wychodzi z założenia, że skoro uprawniony przez określony czas nie (...)
Nowe (przekształcone) unijne rozporządzenie roamingowe
13 kwietnia 2022 r. opublikowano w Dzienniku Urzędowym UE tekst przekształconego rozporządzenia roamingowego - rozporządzenie PE i Rady UE 2022/612 z dnia 06.04.2022 r. w sprawie roamingu w publicznych sieciach łączności ruchomej wewnątrz Unii. Znowelizowane przepisy wchodzą (...)
Nowelizacja ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw dotyczy poprawy funkcjonowania rynku telekomunikacyjnego oraz doprecyzowuje przepisy odnoszące się do jego uczestników. Nowe przepisy mają zapewnić lepszą ochronę konsumentów przed nieuczciwymi (...)
Jak reklamować usługi telekomunikacyjne według nowych zasad?
Od dzisiaj, to jest od 18 listopada 2004 r. obowiązuje nowe rozporządzenie Ministra Infrastruktury dotyczące trybu postępowania reklamacyjnego usług telekomunikacyjnych. Rozporządzenie określa również czego może dotyczyć reklamacja oraz warunki formalne jakim powinna odpowiadać. Jednak (...)
Odwrotne obciążenie VAT przy świadczeniu usług budowlanych
17 marca i 3 lipca 2017 r. 2017 r. i Ministerstwo Finansów objaśniło zasady stosowania mechanizmu odwróconego obciążenia w transakcjach dotyczących świadczenia usług budowlanych od 1 stycznia 2017 r. Dlaczego warto poznać objaśnienia resortu finansów (...)
Możesz zmienić operatora bez zmiany numeru telefonu
7 kwietnia 2005 r. wchodzi w życie Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 8 marca 2005 r. w sprawie warunków korzystania z uprawnień przez abonentów publicznej sieci telefonicznej. Zatem w końcu mamy szczegółowe przepisy dotyczące takich sytuacji, które są częste i do tej pory (...)
Zgłaszanie naruszeń przez operatorów telekomunikacyjnych
Firmy telekomunikacyjne to jedne z podmiotów, które - w przypadku stwierdzenia naruszenia ochrony danych osobowych - są zobowiązane zawiadamiać o tym Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a czasami również osoby, których ono dotyczy. Poniżej wyjaśniono, (...)
Sieć piątej generacji coraz bliżej
Prezydent podpisał megaustawę, czyli przepisy, które ułatwią Polakom dostęp do szybkiego Internetu. Nowe przepisy i kolejne testy w Warszawie Celem nowej ustawy jest usunięcie istniejących barier administracyjno-prawnych, które stanowią przeszkodę w budowie sieci szerokopasmowych. W (...)
Ogólnokrajowe biuro numerów i spis abonentów
Oto komunikat Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej na temat baz danych abonentów dostępnych w ramach usług OSA i OBN w 2008 r. oraz poziomu zapotrzebowania na usługę OSA w tym okresie:W związku z licznymi pytaniami oraz wątpliwościami użytkowników końcowych dotyczącymi funkcjonowania (...)
Faktura jest podstawowym dokumentem potwierdzającym dokonanie transakcji opodatkowanej podatkiem od towarów i usług - jej posiadanie, co do zasady, warunkuje możliwość odliczenia podatku naliczonego w niej zawartego i tym samym realizację zasady neutralności VAT. W jakich przypadkach (...)
18 lipca 2006 r., w sprawie Nuova societa di telecomunicazioni SpA przeciwko Ministero delle Comunicazioni, ENI SpA mającej za przedmiot wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym, na podstawie art. 234 WE dotyczącej wykładni dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 97/13/WE z dnia 10 kwietnia (...)
W ostatnim okresie wydano szereg rozporządzeń wykonawczych do ustawy o cyberbezpieczeństwie. Rozporządzenie o wymogach organizacyjnych dot. cyberbezpieczeństwa Wymogi dla zespołów bezpieczeństwa Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji w sprawie warunków organizacyjnych (...)
Poza zwykłą fakturą można wystawiać lub otrzymywać też inne rodzaje dokumentów księgowych. Dowiedz się, jakie faktury obowiązują w zależności od typu transakcji. Faktura VAT podstawowa Faktura VAT to najczęściej stosowna faktura w obrocie gospodarczym. Dokumentuje sprzedaż towarów (...)
Po jakim czasie przedawniają się należności za usługi telekomunikacyjne? - opinia prawna
Stan faktyczny Po jakim okresie przedawniają się faktury VAT za usługi telekomunikacyjne od operatorów sieci komórkowych (PLUS, IDEA, ERA) do osób fizycznych oraz firm, tj. sp. z o.o. i działalności gospodarczych i kiedy można podnieść zarzut przedawnienia? Opinia (...)
Rynek telekomunikacyjny w Polsce na przełomie lat 2005 - 2007/2008
Wartość sektora telekomunikacyjnego1) na koniec 2007 roku wyniosła ponad 41 mld PLN, co oznacza wzrost o prawie 9% w stosunku do roku 2005, wynika z analizy dokonanej przez UKE. 1. Rynek stacjonarny: a) Wartość rynku telefonii stacjonarnej2) na koniec 2007 roku wyniosła 8,7 mld PLN, (...)
Zmiany w Prawie telekomunikacyjnym
Pierwszy etap wdrożenia Europejskiego Kodeksu Łączności Elektronicznej Zwiększenie uprawnień abonentów firm telekomunikacyjnych, w tym możliwość rozwiązania umowy mailem, czy obowiązek poinformowania o automatycznym przedłużaniu umowy – to tylko niektóre zmiany w przyjętej (...)
Na 100 mieszkańców UE przypada 119 telefonów komórkowych - wynika z ostatniego raportu KE w sprawie jednolitego rynku usług telekomunikacyjnych. Mimo kryzysu sektor telekomunikacyjny w UE (wart około 3 proc. unijnego PKB) w 2008 r. nadal wykazywał tendencję wzrostową. Na konkurencji najwięcej (...)