Odpowiedź prawnika: Delegacje zagraniczne przedsiębiorcy
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy.
Jeśli więc wydatek nie został wykluczony z kosztów uzyskania przychodów przez ujęcie go w art. 23 ustawy, to warunkiem ujęcia go w kosztach jest wykazanie przez podatnika związku pomiędzy tym wydatkiem a przychodem.
Kwestęię wydatków na podróże służbowe przedsiębiorcy reguluje art. 23 ust. 1 pkt 52 ustawy, zgodnie z którym do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się wartości diet z tytułu podróży służbowych osób prowadzących działalność gospodarczą i osób z nimi współpracujących - w części przekraczającej wysokość diet przysługujących pracownikom, określoną w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra (rozporządzenie Minister Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, Dz. U. Nr 236, poz. 1991, z późn. zm.).

Zgodnie z powszechnie akceptowanym poglądem, w przypadku przedsiębiorców koszty uzyskania przychodów można obciążyć faktycznie poniesionymi wydatkami na podróże służbowe (np. dojazdy, hotele) oraz dietami, natomiast nie mogą być zaliczone do kosztów podatkowych ryczałty za noclegi.
