Wniosek o udostepnienie informacji publicznej.

Pytanie:

"Do Urzędu Gminy wpłynął e-mailem wniosek o udostępnienie informacji publicznej. Wnioskodawca wnosi m.in o \"bezwzględne zwrotne potwierdzenie otrzymania niniejszego wniosku w trybie art. 7 rozporządzenia PRM w sprawie organizacji ii przyjmowania skarg i wniosków\". Naszym zdaniem postępowanie o udostępnienie informacji publicznej na wniosek prowadzone jest w oparciu o przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej i jest to postępowanie uproszczone i niesformalizowane, nie mają tutaj zastosowania przepisy Kodeksu Postępowania Administracyjnego, zaś ww. rozporządzenie reguluje tryb składania skarg i wniosków, o których mowa w KPA - art. 227- -260. Czy w związku z powyższą sytuacją organ udostępniający informację publiczną na wniosek, wpływający drogą mailową ma obowiązek \"bezwzględny\" potwierdzić jego wpłynięcie w trybie art. 7 rozporządzenia PRM w sprawie organizacji ii przyjmowania skarg i wniosków?"

Odpowiedź prawnika: Wniosek o udostepnienie informacji publicznej.

W zaistniałym stanie faktycznym zostali Państwo poproszeni o udzielenie informacji publicznej. Obowiązek udzielenia takiej informacji wynika z art. 10 ust 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, który to artykuł stanowi, że  informacja publiczna, która nie została udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej lub centralnym repozytorium, jest udostępniana na wniosek.

We wniosku została zawarta prośba o „bezwzględne zwrotne potwierdzenie otrzymania niniejszego wniosku w trybie art. 7 rozporządzenia PRM w sprawie organizacji i przyjmowania skarg i wniosków”

Ogólną podstawą zobowiązującą Państwa do przyjmowania i udzielania odpowiedzi na petycje, wnioski i skargi obywateli jest art. 221 kodeksu postępowania administracyjnego, który jednocześnie zawiera odwołanie konstytucyjne gwarantujące takie prawo obywatelom. Przepisem regulującym techniczne formy udzielania odpowiedzi na wnioski i skargi jest art. 226 kodeksu postępowania administracyjnego, który odsyła w zakresie szczegółowych regulacji do rozporządzenia Rady Ministrów określającym przepisy o organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.

Rozporządzenie a art. 5 przewiduje, że skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu. 

Artykuł 7 rozporządzenie mówi, że „przyjmujący skargi i wnioski potwierdza złożenie skargi lub wniosku, jeżeli zażąda tego wnoszący”. Wobec jednoznacznego brzmienia przepisu rozporządzenia, są Państwo zobligowani do jego stosowania i muszą udzielić potwierdzenia w przypadku, kiedy tego żąda wnioskujący.

Należy jednak zwrócić uwagę, że Państwa petent pragnie otrzymać informację publiczną regulowaną trybem ustawy z dnia 6 września 2001 roku o informacji publicznej. Według art.10 tej ustawy w sytuacji, gdy informacja publiczna nie została udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej lub centralnym repozytorium jest udzielana na wniosek. Zgodnie z art. 2 Każdemu przysługuje, z zastrzeżeniem  informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych prawo dostępu do informacji publicznej, zwane dalej „prawem do informacji publicznej”, a od osoby wykonującej prawo do informacji publicznej nie wolno żądać wykazania interesu prawnego ani faktycznego.

Przepisem regulującym sposób udzielania informacji w ramach ustawy o dostępie jest art. 14 ust 1 który mówi, że udostępnianie informacji publicznej na wniosek następuje w sposób i w formie zgodnych z wnioskiem, chyba że środki techniczne, którymi dysponuje podmiot obowiązany do udostępnienia, nie umożliwiają udostępnienia informacji w sposób i w formie określonych we wniosku,

W sytuacji, gdy informacja nie może być udostępniona w przewidziany sposób i formie określonej we wniosku wówczas na podstawie art.14 ust 2  podmiot obowiązany do udostępnienia powiadamia pisemnie wnioskodawcę o przyczynach braku możliwości udostępnienia informacji zgodnie z wnioskiem i wskazuje, w jaki sposób lub w jakiej formie informacja może być udostępniona niezwłocznie.

W przypadku natomiast, jeżeli w terminie 14 dni od powiadomienia wnioskodawca nie złoży wniosku o udostępnienie informacji w sposób lub w formie wskazanych w powiadomieniu, postępowanie o udostępnienie informacji umarza się.

W przedstawionej sytuacji nie są Państwo „bezwzględnie obowiązani” do potwierdzenia nadesłanego wniosku o udzielenie informacji publicznej w oparciu o przepisy Kodeksu cywilnego, ponieważ przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego w ramach ustawy o dostępie do informacji publicznej stosuje się jedynie w sytuacji  odmowy udzielenia informacji publicznej oraz o umorzeniu postępowania w sprawie udzielenia informacji publicznej, gdy żądana informacja nie może zostać udzielona w formie i w sposobie określonym przez wnioskodawcę i zostanie o tym pisemnie poinformowany i w ciągu 14 nie złoży wniosku  o udzielenie informacji w sposób lub formie wskazanym w powiadomieniu w oparciu o art. 14 ust 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej.

Przepis art. 7 Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie organizacji i przyjmowania skarg i wniosków nie może nakładać na Państwa obowiązku zwrotnego potwierdzenia z uwagi, że nie znajduje zastosowania do ustawy o dostępie do informacji publicznej. To jednak wnioskujący zawierając takie żądanie w swoim wniosku określa de facto sposób w jaki ma zostać mu udzielona informacja. Obowiązek zwrotnego potwierdzenia jest jednym z wymagań jakie składa w swoim wniosku o informacje publiczną.

Dla ostatecznego wyjaśnienia przedstawionego przez Państwa pytania należy ponownie odnieść się do treści art. 14 ust 1 który mówi, że Udostępnianie informacji publicznej na wniosek następuje w sposób i w formie zgodnych z wnioskiem, chyba że środki techniczne, którymi dysponuje podmiot obowiązany do udostępnienia, nie umożliwiają udostępnienia informacji w sposób i w formie określonych we wniosku.

Ustawa nakłada na Państwo obowiązek udzielenia informacji zgodnie ze sposobem i formą w jakiej wnioskuje petent, chyba że środki techniczne nie pozwalają nie umożliwiają udostępnienia informacji w taki sposób lub w takiej formie.

Prośba o zwrotne potwierdzenie nadesłanego mailem wniosku nie może być uznana za formę czy sposób której środki techniczne nie pozwalają Państwu spełnić żądania strony, chyba że utracili Państwo połączenie z Internetem i nie mogą wysłać zwrotnego maila z potwierdzeniem. Wówczas należy wysłać powiadomienie pisemne o braku możliwości nadesłania wnioskodawcy zwrotnego maila.

Reasumując w przedmiotowym stanie faktycznym są Państwo zobowiązani do zwrotnego potwierdzenia informacji.

Naturalnie, gdy kolejni wnioskodawcy nie wyrażą w swym wniosku prośby o zwrotne potwierdzenie to w  żaden sposób nie będą Państwo wówczas zobowiązani do potwierdzania takich wniosków.

Błędne jest Państwa ogólne założenie, że przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego nie stosuje do ustawy  o dostępie do informacji publicznej. Przepisy Kodeksu stosuje się w przypadku określonym w ustawie, choć oczywiście przepisy zawarte w ustawie a dotyczące stosowania jej procedury mają do niej w pierwszej kolejności zastosowanie.


Zespół prawników
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika