Wody stojące a jeziora

Pytanie:

"Wydzierżawiłem od AZWRSP 4,5 ha użytków rolnych w skład których wchodzą łąki oraz 0.05 ha naturalnego (20x25m) jeziorka znajdującego się na łące, lecz oznaczonego Ws (wody stojące). Po złożeniu deklaracji w Urzędzie Gminy i wpisaniu wody stojącej jako jeziora otrzymałem pisemną informację, że wody stojące to wg Gminy grunty pozostałe, za które będę płacił podatek od nieruchomości (za 0.05 ha) ok. 150 zł (jak za działkę budowlaną); nawiasem mówiąc kilkakrotnie większy, jak za 4,5 ha łąki. Uważam, że decyzja Gminy jest błędna, co sprawdziłem dzwoniąc m.in. do Gminy Jeziora Wielkie (dane z Internetu), gdzie powiedziano mi, że tam za Ws, tzn. jeziora, płaciłbym ok. 4 zł od 1 ha powierzchni jeziora, tzn. wody stojącej. W rozp. o ewid. gruntów i budynków z 29.03.2001 występuje w par. 67 ust. 1 grupa "grunty pod wodami, które w par. 68 ust. 4 dzielą się na wody morskie, powierzchniowe płynące oraz powierzchniowe stojące "Ws". Uważam, że uznanie Ws za grunty pozostałe jest nieuprawnione, tym bardziej, że w wielu miejscach w Internecie Ws to, to samo co jeziora, co wydaje się oczywiste, moim zdaniem, według wykładni językowej. W ustawie o podatkach i opłatach lokalnych jest ujęta niska stawka za jeziora, lecz w ust. o ewid. gruntów nie ma wykładni i oznaczenia jeziora o czym pewno ustawodawca zapomniał lub uznał za oczywiste, że to wody stojące lub płynące. Ponadto w umowie z AZWRSP w kilku miejscach stoi, że wydzierżawiam nieruchomość rolną, a należny czynsz płacę wg ceny skupu żyta. Czy mam zapłacić za wody stojące Ws podatek od nieruchomości jak za grunty pozostałe taki sam, jak za działki budowlane?"

Odpowiedź prawnika: Wody stojące a jeziora

Jak stanowi art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, rada gminy, w drodze uchwały, określa wysokość stawek podatku od nieruchomości, z tym że stawki nie mogą przekroczyć rocznie od gruntów:

a) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków - 0,69 zł od 1 m2 powierzchni,

b) pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych - 3,65 zł od 1 ha powierzchni,

c) pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego - 0,34 zł od 1 m2 powierzchni.

Zatem dla określenia, czy dla potrzeb podatku od nieruchomości dany grunt będzie można kwalifikować jako grunt pod jeziorem, a w związku z tym, czy będzie można opodatkować go niższą niż w przypadku gruntów "pozostałych" stawką podatku, kluczowe jest pojęcie "jeziora". Niestety ustawa o podatkach i opłatach lokalnych nie definiuje pojęcia "jeziora", nie odsyła w tym zakresie również do innych przepisów. W takim przypadku należałoby sięgnąć do definicji słownikowej, zgodnie z którą jezioro to "naturalne zagłębienie lądu tworzące zbiornik wodny, nie mający połączenia z morzem" (tak: Słownik Języka Polskiego pod red. M. Szymczaka, PWN 1992).

Należy jednak zauważyć, że grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza podlegają co do zasady opodatkowaniu podatkiem rolnym (art. 1 ustawy o podatku rolnym), a nie podatkiem od nieruchomości (zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości nie podlegają użytki rolne, grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych lub lasy, z wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej). Jak podkreśla się w literaturze (L. Etel, Podatek od nieruchomości, Warszawa 2002, s. 193), należy wyraźnie odróżnić grunty pod jeziorami od gruntów pod stawami. Ten ostatni rodzaj gruntów "wchodzi" bowiem do pojęcia gospodarstwa rolnego dla celów podatku rolnego i jeśli będzie objęty ustawą o podatku rolnym, nie może być obciążony podatkiem od nieruchomości.


Piotr Geliński

Doradca podatkowy

Doradca podatkowy nr 10841; magister prawa (absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego).

Od 2002 r. zdobywał doświadczenie jako współpracownik znanych kancelarii prawnych i kancelarii doradztwa podatkowego. Od 2008 r. wykonuje zawód doradcy podatkowego obecnie w formie spółki doradztwa podatkowego;

Specjalizuje się w: udzielaniu porad, opinii i wyjaśnień z zakresu obowiązków podatkowych; analizie obciążeń podatkowych i ich optymalizacji, planowaniu podatkowym; ocenie umów pod względem wynikających z nich obowiązków podatkowych; doradztwie w sporach z organami podatkowymi, podczas kontroli podatkowej i skarbowej oraz w postępowaniach z zakresu zobowiązań podatkowych, w tym także w postępowaniach sądowoadministracyjnych.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

  • fds 2017-08-06 23:02:39

    Zdzierstwo. 11 zł za przeczytanie kilku zdań, które można za darmo znaleźć w innym miejscu internetu.


Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika