Odpowiedź prawnika: Zgon właściciela przedsiębiorstwa
Śmierć Podatnika powoduje liczne konsekwencje prawne zarówno dla organów podatkowych, organów urzędu gminy oraz spadkobierców.
Przede wszystkim, osoby, które uprawdopodobnią przed właściwym organem podatkowym, że są spadkobiercami, przejmują określone przepisami prawa podatkowego majątkowe prawa i obowiązki spadkodawcy. W sytuacji, gdy spadkodawcy przysługiwały prawa o charakterze niemajątkowym, związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, uprawnienia te przechodzą na spadkobierców tylko pod warunkiem dalszego prowadzenia tej działalności na ich rachunek. Uregulowania obowiązujące spadkobierców za zobowiązania podatkowe spadkodawcy określone są przepisami Kodeksu cywilnego o przyjęciu i odrzuceniu spadku oraz o odpowiedzialności za długi spadkowe. W sytuacji śmierci podatnika prowadzącego działalność gospodarczą - zobowiązanie podatkowe przypadające od zmarłego ustala właściwy dla zmarłego naczelnik urzędu skarbowego. Jeżeli w zaistniałej sytuacji powstaje obowiązek zapłaty podatku dochodowego, to zostaną nim obciążeni spadkobiercy w takiej części, w jakiej uczestniczą w podziale masy spadkowej.
Spadkobierca ma, na mocy prawa, nadane uprawnienia do złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia dotyczącego wysokości zobowiązań podatkowych spadkodawcy, które są znane organowi podatkowemu. Może zaistnieć też taka sytuacja, że określone przez organ podatkowy zobowiązania podatkowe mogą być ustalone w przybliżonych kwotach. Taka sytuacja ma miejsce, gdy postępowanie podatkowe w sprawie określenia lub ustalenia wysokości zobowiązań podatkowych spadkodawcy nie zostało zakończone. Przybliżona wysokość zobowiązania obliczana jest na podstawie posiadanych przez urząd skarbowy danych co do podstawy opodatkowania - stanowi o tym art. 306f ustawy Ordynacja podatkowa.
W zakresie obowiązków formalnych, pierwszą czynnością jest zgłoszenie zgonu osoby w terminie nie później niż 3 dnia od dnia zgonu oraz obowiązkowy zwrot dowodu osobistego zmarłej osoby. Obowiązek zwrotu dowodu osobistego ciąży na osobach obowiązanych do zgłoszenia zgonu stosownie do przepisów prawa o aktach stanu cywilnego. Otrzymanie zgłoszenia o zgonie stanowi dla organu prowadzącego ewidencję ludności podstawę do przekazywania właściwemu urzędowi skarbowemu w terminie 30 dni od dnia otrzymania aktu zgonu informacji o śmierci podatnika.
Właściwym urzędem skarbowym jest w takim przypadku urząd skarbowy właściwy ze względu na ostatnie miejsce zamieszkania zmarłego podatnika. W przypadku zgonu lub ustania bytu prawnego podatnika decyzja o nadaniu NIP wygasa z mocy prawa (12 ust. 2 ustawy z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników).
Kolejnym obowiązkiem w przypadku likwidacji działalności jest złożenie wniosku o wykreślenie z ewidencji działalności gospodarczej. Uzyskanie decyzji o wykreśleniu z ewidencji jest podstawą do sporządzenia i złożenia stosownych dokumentów we właściwym urzędzie skarbowym.
W zaprezentowanym pytaniu nie ma informacji, ażeby podatnik prowadził działalność opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych lub też w formie karty podatkowej, stąd zakładam, że działalność była opodatkowana na zasadach ogólnych, tj. podatnik prowadził podatkową księgę przychodów i rozchodów.
W takim przypadku do obowiązków związanych z likwidacją działalności gospodarczej należeć będą w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych:
- złożenie formularza PIT-5: deklaracja na zaliczkę miesięczną na podatek dochodowy od osób fizycznych wraz z załącznikiem PIT5/X: informacja o należnym zryczłtowanym podatku dochodowym. W załączniku tym powinien być wykazany remanet likwidacyjny, od którego generalnie istnieje obowiązek zapłaty zryczałtowanego 10% podatku dochodowego, o którym mowa w art. 44 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku likwidacji działalności w sposób szczególny ustala się dochoód. Zgodnie z art. 24 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w razie zawiadomienia urzędu skarbowego o likwidacji działalności gospodarczej dochód ustala się przy zastosowaniu do wartości ustalonej według cen zakupu pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością, nie będących środkami trwałymi - takiego wskaźnika procentowego, jaki wynika z udziału dochodu w przychodach w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym nastąpiła likwidacja działalności, a jeżeli w tym okresie dochód nie wystąpił - w roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym nastąpiła likwidacja.
