Wsparcie również dla dzieci osób deportowanych

Świadczenia będą przyznawane także tym osobom, które zostały deportowane do pracy przymusowej w granicach terytorium państwa polskiego. Na wsparcie będą mogły liczyć również dzieci deportowanych – nawet wtedy, gdy nie pracowały na rzecz okupanta.

Przyszykowano już dwie nowelizacje ustawy o świadczeniu pieniężnym przysługującym osobom deportowanym do pracy przymusowej oraz osadzonym w obozach pracy przez IIIR Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich.

Za pierwszą odpowiada Klub Lewica. Dąży ona do przyznania pieniędzy nie tylko samym deportowanym, lecz także ich dzieciom. Nowela przedstawiona przez rząd zakłada natomiast wypłatę świadczeń osobom, które deportowano w granicach naszego kraju.

Porady prawne

Propozycje posłów

Według posłów Lewicy odświeżenie przepisów pozwoli uniknąć zbędnych procesów o przyznanie pieniędzy. Dokument reguluje kwestię dzieci przebywających na deportacji razem z rodzicami.

Zgodnie z projektem świadczenie przysługuje zarówno osobom, które wykonywały w czasie deportacji prace przymusowe jak i deportowanym dzieciom, które nie wykonywały takiej pracy, a także dzieciom urodzonym podczas pobytu matki na robotach przymusowych.

Posłowie zwrócili uwagę również na to, że obecne przepisy zawężają krąg uprawnionych do pieniędzy również w inny sposób – przyjmując przy obliczaniu wymaganego ustawą 6-ciu miesięcznego pobytu na deportacji daty wyzwolenia danych miejscowości przez wojska alianckie, a nie datę końca wojny.

- Takie stanowisko pozbawia wielu poszkodowanych świadczenia, pomimo, że pracowali na przykład do końca wojny w majątku Niemca, położonym kilkadziesiąt kilometrów od miasta zdobytego przez aliantów, których zobaczyli dopiero po ogłoszeniu końca wojny – czytamy w uzasadnieniu noweli.

W projekcie zapisano więc, że okres wykonywania pracy przymusowej liczy się od dnia deportacji do 8 maja 1945 roku.

Propozycje rządu

Nowelizacja przygotowana przez resort pracy wynika natomiast z wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 16 grudnia 2009 roku (K 49/07). Sędziowie stwierdzili wówczas, że ustawa pomija przesłankę deportacji do pracy przymusowej w granicach przedwojennego państwa polskiego.

Według Trybunału uzależnienie przyznawania świadczenia od przekroczenia granicy Polski w istotny sposób narusza zasadę równości.

W związku z tym rządowy projekt przewiduje rozszerzenie katalogu represji o deportację (wywiezienie) do pracy przymusowej na okres co najmniej 6 miesięcy w granicach terytorium państwa polskiego sprzed dnia 1 września 1939 roku. Zmiana decyzji odmawiających prawa do świadczenia przysługującego na podstawie obowiązujących przepisów będzie następowała z urzędu bez wymogu zgody strony.

Ile to będzie kosztowało?

Posłowie Lewicy twierdzą, że ich projekt nie pociągnie za sobą właściwie żadnych skutków finansowych.

W rządowym dokumencie oszacowano natomiast, że koszt świadczeń dla osób, deportowanych między Generalnym Gubernatorstwem a obszarami II RP wcielonymi do III Rzeszy – a więc deportowanych w obrębie terytoriów II RP – wyniósłby rocznie około 11,5 mln zł.

Dariusz Madejski, e-prawnik.pl


Zespół
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika