Jak leci w sieci?

Już ponad 115 linii lotniczych na tyle poprawiło swoje strony internetowe, by sprzedając bilety nie wprowadzać w błąd konsumentów. Komisja Europejska od 18. miesięcy stara się zwalczać nieuczciwe reklamy i praktyki stosowane przez przewoźników. W tym czasie sprawdziła strony internetowe 137 linii lotniczych, a teraz publikuje w tej sprawie raport. Dochodzenie w sprawie linii lotniczych zmienia oblicze ich stron internetowych - cieszy się komisarz UE ds. konsumentów Meglena Kuneva.

W wyniku dochodzenia wszczętego we wrześniu 2007 r. przez UE z udziałem organów krajowych z 15 państw członkowskich i Norwegii, poprawionych zostało 115 ze 137 objętych dochodzeniem stron internetowych linii lotniczych.

Porady prawne

W wyniku dodatkowej oceny, obejmującej niezależne anonimowe zakupy biletów od 67 dużych linii lotniczych w marcu 2009 r., 52 linii otrzymało ocenę pozytywną, zobowiązując się do utrzymania takiego samego standardu, bądź niezwłocznie odpowiedziało na wezwanie Komisji, przyjmując na siebie zobowiązanie do usunięcia pozostających niezgodności z przepisami (zob. poniższe wykazy).

Obejrzyj  materiał filmowy na ten temat.

UWAGA:

Linie lotnicze spełniające wszystkie standardy oceny i zobowiązujące się do ich utrzymania na swoich stronach internetowych to: Air Malta, Blue1, bmi, bmibaby, Estonian Air, Finnair, Iberia, Malmö Aviation, SAS, Sata Air Açores, Sata International, Spanair, TAP, Tarom, TUIfly i Virgin Atlantic.

Linie lotnicze informujące, że problemy wykryte w trakcie oceny zostały już rozwiązane, bądź zobowiązujące się do ich rychłego rozwiązania w celu zapewnienia pełnej zgodności ze standardami: Adria Airways, Aegean Airlines, Aer Arann, Aer Lingus, Air Berlin, Air Europa, Air One, Alitalia, Austrian Airlines, Binter Canarias, Blue Air, Brussels Airlines, Bulgaria Air, Carpatair, Cimber Sterling, Condor, Cyprus Airways, Cyprus Turkish Airlines, Czech Airlines, Delta Air Lines, EasyJet, Finncomm Airlines, Flybe, LOT, Lufthansa, Luxair, Malév Hungarian Airlines, Meridiana Air, Norwegian Air Shuttle, Pegasus Airlines, Ryanair, Skyways, Swiss, transavia.com, VLM Airlines i Wizz Air.

Strony internetowe linii lotniczych były oceniane na podstawie kompleksowej, 14-punktowej listy kontrolnej, uzgodnionej wcześniej z branżą lotniczą. Komisja pracuje obecnie nad doprowadzeniem do porozumienia stwarzającego równe warunki konkurencji dla wszystkich linii lotniczych w UE i zapewniającego utrzymanie wysokiego standardu stron internetowych.

Ogólnoeuropejskie dochodzenie w sprawie linii lotniczych zmienia oblicze ich stron internetowych - cieszy się Komisarz UE ds. konsumentów Meglena Kuneva - pierwsze ogólnoeuropejskie dochodzenie dotyczące egzekwowania praw konsumentów okazało się jednak skuteczne i owocne.

Obejrzyj fragmenty konferencji prasowej komisarz Kunevy.

Pełna przejrzystość cen jest wymogiem wynikającym z rozporządzenia o usługach lotniczych - dodaje Antonio Tajani, wiceprzewodniczący Komisji odpowiedzialny za politykę transportu.

Działania związane z egzekwowaniem przepisów zakończono już w 85% przypadków. Ze 137 zbadanych stron internetowych, należących do 80 firm, poprawionych zostało 115. Dowiedz się więcej.

W oparciu o 14-punktową listę kontrolną uzgodnioną z branżą lotniczą oceniono 7 najbardziej znaczących stron sprzedających bilety lotnicze we wszystkich 27 państwach członkowskich, obejmując tą kontrolą łącznie 67 linii lotniczych i około 339 milionów pasażerów. Poniżej podsumowano wyniki konsultacji przeprowadzonych przez Komisję na podstawie rezultatów oceny, w tym zobowiązania linii lotniczych (zob. tabelę w załączniku 1 do komunikatu prasowego).

Co dalej?

- Wyniki procesu oceny przekazano krajowym władzom wykonawczym, które podejmą dalsze stosowne działania.

- Komisja współpracuje z branżą lotniczą nad wprowadzeniem ogólnobranżowego porozumienia o podtrzymaniu tych standardów, między innymi przy pomocy zewnętrznego monitoringu.

- Komisja przedstawi w czerwcu 2009 r. komunikat w sprawie egzekwowania przepisów, dotyczący wzmocnienia sieci krajowych władz wykonawczych (sieć CPC) po pierwszych dwóch latach funkcjonowania.

Dodatkowe informacje:

Strona dotycząca kontroli:

http://ec.europa.eu/consumers/enforcement/sweep/index_en.htm  

Źródło: Komisja Europejska - Unia Europejska w Polsce - http://ec.europa.eu/polska


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika