25.8.2020

A.J.Zespół e-prawnik.pl

A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Wytyczne dla funkcjonowania stacji paliw w trakcie epidemii

Ministerstwo Rozwoju z Głównym Inspektorem Sanitarnym wytyczne dla funkcjonowania stacji paliw w trakcie epidemii SARS-CoV-2 w Polsce. Dotyczą one tzw. strefy zielonej. Co z nich wynika?

Nowe, inne zasady bezpieczeństwa obowiązują zaś dla powiatów w strefie czerwonej i żółtej.

Porady prawne

Cel wytycznych

Celem wdrażanych procedur jest:

  1. Dodatkowe zwiększenie bezpieczeństwa pracowników (obsługi) stacji paliw oraz klientów.
  2. Minimalizowanie ryzyka zakażenia pracowników (obsługi) oraz klientów.
  3. Ograniczenie liczby kontaktów na terenie stacji paliw w danym przedziale czasowym, w ramach zabezpieczenia przed możliwym zakażeniem.
  4. Kompleksowe działanie przeciwepidemiczne dostosowane do etapu zaawansowania stanu epidemii.

Wytyczne zostały podzielone na cztery części:

  1. Zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom/ obsłudze.
  2. Zapewnienie bezpieczeństwa w obiekcie.
  3. Procedury zapobiegawcze: podejrzenie zakażenia SARS-CoV-2 u pracownika/ obsługi.
  4. Procedury postępowania w przypadku podejrzenia zakażenia SARS-CoV-2 u klienta.

Zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom/obsłudze

Zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom/obsłudze, w szczególności poprzez:

  1. Podział realizowanych przez firmę/ stację zadań tak, aby ich część – niewymagająca fizycznej obecności pracowników w siedzibie - mogła być realizowana zdalnie.
  2. Organizację stanowisk pracy z uwzględnieniem wymaganego dystansu przestrzennego między pracownikami (minimum 1,5 m).
  3. Organizację trybu pracy z uwzględnieniem systemu zmianowego i rotacyjnego oraz niezbędnej rezerwy kadrowej, na wypadek wzrostu ryzyka epidemicznego (działania rekomendowane).
  4. Zapewnienie służbom porządkowym oraz pracownikom mającym kontakt z klientami dostępu
    do środków ochrony indywidualnej (m.in. maseczki ochronne, rękawice jednorazowe, przyłbice ochronne) i preparatów do dezynfekcji rąk na bazie alkoholu (min. 60%).
  5. Zapewnienie, w miarę możliwości, wietrzenia nieklimatyzowanych pomieszczeń.
  6. W zakresie systemów wentylacyjno-klimatyzacyjnych stosowanie się do zaleceń NIZP- PZH (w załączeniu)
  7. Nieużywanie (jeśli to możliwe) klimatyzacji.
  8. Ograniczenie do niezbędnego minimum spotkań i narad wewnętrznych; spotkania powinny być przeprowadzane przy otwartych oknach, z zachowaniem rekomendowanych przez służby sanitarne odległości pomiędzy osobami (minimum 1,5 m); preferowany kontakt telefoniczny oraz mailowy.
  9. Ograniczenie korzystania przez pracowników z przestrzeni wspólnych, w tym: wprowadzenie różnych godzin przerw, zmniejszenie liczby pracowników korzystających ze wspólnych obszarów w danym czasie (np. przez rozłożenie przerw na posiłki).
  10. Szczególną troskę o pracowników z grup bardziej narażonych na ciężki przebieg COVID-19 – jeśli to możliwe nieangażowanie w bezpośredni kontakt z klientami osób powyżej 60 r.ż. oraz przewlekle chorych.
  11. Zwiększanie wiedzy dotyczącej postępowania w trakcie epidemii, przede wszystkim
    w zakresie regularnego mycia i dezynfekcji rąk przed przystąpieniem do pracy, przed spożywaniem posiłku, przed i po skorzystaniu z toalety.
  12. Przygotowanie procedury postępowania na wypadek wystąpienia sytuacji podejrzenia zakażenia
    i skuteczne poinstruowanie pracowników.
  13. Wytyczne dla pracowników:
  • Przed rozpoczęciem pracy, tuż po przyjściu do pracy obowiązkowo należy umyć ręce wodą z mydłem lub zdezynfekować je środkiem na bazie alkoholu (min. 60%).
  • Nosić osłonę nosa i ust, ewentualnie przyłbicę oraz rękawice ochronne (jednorazowe) podczas wykonywania obowiązków lub dezynfekować ręce.
  • Zachować bezpieczną odległość od rozmówcy i współpracowników.
  • Regularnie, często i dokładnie myć ręce wodą z mydłem, zgodnie z instrukcją znajdującą się przy umywalce i dezynfekować osuszone dłonie środkiem na bazie alkoholu (min. 60%). Ręce wycierać ręcznikiem papierowym.
  • Podczas kaszlu i kichania zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – jak najszybciej wyrzucić chusteczkę do zamykanego pojemnika na odpady i umyć ręce.
  • Starać się nie dotykać dłońmi okolic twarzy, zwłaszcza ust, nosa i oczu.
  • Dołożyć wszelkich starań, aby miejsce pracy/ sala sprzedaży była czysta i higieniczna. Należy pamiętać o częstej dezynfekcji powierzchni dotykowych, jak klamki, słuchawka telefonu, klawiatura i myszka, włączniki świateł, elementy stanowiska pracy, włączniki urządzeń, terminale płatnicze, stanowisko kasowe itp.
  • Regularnie (kilka razy w ciągu dnia) czyścić powierzchnie wspólne, z którymi stykają się klienci,
    np. klamki drzwi wejściowych, poręcze, blaty, oparcia krzeseł, terminale płatnicze itp.
  • Unikać dojazdów do pracy środkami komunikacji publicznej, jeżeli istnieje taka możliwość.
  • Pozostawić odzież służbową po zakończonej pracy w wyznaczonym miejscu w pomieszczeniu służbowym (wymiana odzieży).
  • Przy wydawaniu środków pieniężnych konwojentom, używać rękawiczek lateksowych lub jednorazowych oraz dezynfekować biurka po tej czynności.

Zapewnienie bezpieczeństwa w obiekcie

Zapewnienie bezpieczeństwa w obiekcie, w szczególności poprzez:

  1. Umieszczenie w widocznym miejscu przed wejściem informacji o maksymalnej liczbie klientów, mogących jednocześnie przebywać w obiekcie.
  2. Zapewnienie klientom środków do mycia i dezynfekcji rąk (płyny dezynfekcyjne, mydło). Rekomenduje się zapewnienie możliwości zakupu maseczek ochronnych w sklepie na stacji paliw.
  3. Wywieszenie w pomieszczeniach sanitarno-higienicznych instrukcji dotyczących mycia rąk, zdejmowania i zakładania rękawiczek, zdejmowania i zakładania maseczki, a przy dozownikach z płynem do dezynfekcji – instrukcji dezynfekcji rąk.
  4. Zapewnienie sprzętu i środków oraz monitorowanie codziennych prac porządkowych, ze szczególnym uwzględnieniem dezynfekowania powierzchni dotykowych - poręczy, klamek, włączników światła, uchwytów, poręczy krzeseł i powierzchni płaskich, w tym blatów w pomieszczeniach pracy i w pomieszczeniach do spożywania posiłków.
  5. Organizację sposobu korzystania z obiektów uwzględniającą wymagany dystans społeczny (minimum
    1,5 metra).
  6. Regularna dezynfekcja stanowisk kasowych i  terminali płatniczych.
  7. Udostępnienie przy dystrybutorach paliw jednorazowych rękawiczek, z których mogą korzystać pracownicy i klienci podczas tankowania lub serwisowania pojazdów.
  8. Umieszczenie na każdym dystrybutorze LPG informacji dla klientów o konieczności tankowania
    w rękawicach ochronnych.
  9. Umożliwienie dezynfekcję rąk po każdorazowym skorzystaniu z ekranów dotykowych (pojemnościowych), reagujących na nieosłonięte palce poprzez umieszczenie środka dezynfekującego przy urządzeniu.
  10. Dopilnowanie, aby klienci dezynfekowali dłonie przy wejściu oraz posiadali ochronę zakrywającą usta i nos.
  11. Wyznaczenie strefy bezpiecznej pomiędzy sprzedawcą a klientem (minimum 1,5 m) poprzez umieszczenie taśmy na podłodze, wzdłuż linii kas oraz wyznaczenie bezpiecznych odległości pomiędzy osobami oczekującymi do kasy.
  12. Dopilnowanie, aby użytkownicy nie przekraczali wyznaczonych linii na podłodze.
  13. Ewentualne wyznaczenie tras poruszania się po obiekcie.
  14. Ograniczenie wykorzystania urządzeń aktywowanych dotykiem (np. ekrany dotykowe).
  15. Preferowanie płatności kartą płatniczą lub telefonem. Ustawienie skanera lub terminala w miejscu łatwego dostępu dla klienta.
  16. Doposażenie miejsc kontaktu bezpośredniego z klientem (kasa, punkt obsługi/ sprzedaży)
    w dodatkowe zabezpieczenia (zwłaszcza przezroczyste przegrody).
  17. Ograniczenie liczby osób przebywających w toaletach; rekomenduje się, aby liczba osób była zgodna z liczbą umywalek.
  18. Bieżącą dezynfekcję toalet, klamek, telefonów, klawiatury komputerów, urządzeń w pomieszczeniach socjalnych oraz – w miarę potrzeby i możliwości – innych często dotykanych powierzchni.
  19. Wyznaczenie i przygotowanie (m.in. wyposażonego w środki ochrony indywidualnej i płyn dezynfekujący) pomieszczenia lub obszaru, w którym będzie można odizolować osobę w przypadku  pojawienia się objawów chorobowych.
  20. Przygotowanie i umieszczenie w określonym miejscu (łatwy dostęp) potrzebnych numerów telefonów do powiatowej stacji sanitarno-epidemiologicznej, służb medycznych.
  21. Emitowanie na monitorach instrukcji postępowania pozwalającego na minimalizowanie ryzyka zakażenia SARS-CoV-2.
  22. Maksymalne skrócenie czasu obsługi i pobytu klientów w sklepie lub restauracji.
  23. Wyłączenie z użytku suszarek nadmuchowych do rąk.
  24. Szczegółowe warunki postępowania na stacjach paliw podczas epidemii ustala właściciel/ zarządca w oparciu o wytyczne Głównego Inspektora Sanitarnego.

Gastronomia i sprzedaż żywności.

Przy prowadzeniu usług gastronomicznych należy stosować się  do aktualnych przepisów i wytycznych dla gastronomii.

Procedury zapobiegawcze: podejrzenie zakażenia SARS-CoV-2 u pracownika/ obsługi

  1. Pracownicy/obsługa stacji paliw powinni zostać poinstruowani, że w przypadku wystąpienia objawów sugerujących zakażenie SARS-CoV-2, nie powinni przychodzić do pracy, powinni pozostać w domu i skontaktować się telefonicznie z właściwą miejscowo powiatową stacją sanitarno-epidemiologiczną, oddziałem zakaźnym, a w razie pogarszania się stanu zdrowia zadzwonić pod nr 999 lub 112 i poinformować.
  2. Zaleca się bieżące śledzenie informacji Głównego Inspektora Sanitarnego i Ministra Zdrowia, dostępnych na stronach gis.gov.pl lub https://www.gov.pl/web/koronawirus/, a także obowiązujących przepisów prawa.
  3. W przypadku wystąpienia u pracownika wykonującego swoje zadania na stanowisku pracy objawów sugerujących zakażenie SARS-CoV-2, należy niezwłocznie odsunąć go od pracy i odesłać transportem indywidualnym do domu, powiadomić właściwą miejscowo powiatową stację sanitarno-epidemiologiczną i stosować się ściśle do wydawanych instrukcji i poleceń.
  4. Pracownik powinien oczekiwać na transport w wyznaczonym pomieszczeniu, w którym jest możliwe czasowe odizolowanie go od innych osób.
  5. Zaleca się ustalenie obszaru, w którym poruszał się i przebywał pracownik, przeprowadzenie rutynowego sprzątania, zgodnie z procedurami zakładowymi, oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty itp.).
  6. Należy stosować się do zaleceń Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego przy ustalaniu, czy należy wdrożyć dodatkowe procedury biorąc pod uwagę zaistniały przypadek.

Procedury postępowania w przypadku podejrzenia zakażenia SARS-CoV-2 u klienta

  1. W przypadku stwierdzenia wyraźnych oznak choroby, jak uporczywy kaszel, złe samopoczucie, trudności w oddychaniu, klient nie powinien zostać wpuszczony na teren obiektu. Powinien zostać poinstruowany o konieczności skontaktowania się telefonicznie ze stacją sanitarno-epidemiologiczną, oddziałem zakaźnym, a w razie pogarszania się stanu zdrowia - zadzwonić pod nr 999 lub 112.
  2. Zgłoszenie incydentu do kierownictwa obiektu, co umożliwi obsłudze ustalenie obszaru, w którym poruszała się i przebywała osoba. Przeprowadzenie rutynowego sprzątania, zgodnie z procedurami obiektu, oraz zdezynfekowanie powierzchni dotykowych (klamki, poręcze, uchwyty itp.).
  3. Ustalenie listy pracowników oraz klientów (jeśli to możliwe) obecnych w tym samym czasie w części/ częściach obiektu, w których przebywał klient, i zalecenie stosowania się do wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego dostępnych na stronie gov.pl/web/koronawirus/ oraz gis.gov.pl, odnoszących się do osób, które miały kontakt z zakażonym.
  4. Powiadomienie właściwej miejscowo powiatowej stacji sanitarno-epidemiologicznej i stosowanie się ściśle do wydawanych instrukcji i poleceń.

Materiały:

 

Porady prawne

Potrzebujesz porady prawnej?

Organizacja kształcenia w nowym roku akademickim

Organizacja kształcenia w nowym roku akademickim

Rekomendacje dla władz uczelni Obecna sytuacja epidemiologiczna w Polsce sprawia, że tak jak przez ostatnie pół roku, także w roku akademickim 2020/2021 działalność dydaktyczna w uczelniach powinna być realizowana z zachowaniem aktualnie obowiązujących wymogów bezpieczeństwa (...)

2 etap znoszenia obostrzeń

2 etap znoszenia obostrzeń

Rząd zapowiedział, że wkraczamy w drugi zapowiadany etap znoszenia ograniczeń związanych z COVID-19. Po majówce otwarte zostaną centra handlowe, sklepy budowlane będą czynne w weekendy, a hotele wznowią działalność. To jednak nie koniec. Osoby chore powrócą do rehabilitacji, (...)

Wytyczne bezpiecznego funkcjonowania uczelni i innych podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki w okresie epidemii

Wytyczne bezpiecznego funkcjonowania uczelni i innych podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki w okresie epidemii

W związku z powrotem, w roku akademickim 2021/2022, do realizacji kształcenia w siedzibach uczelni, Ministerstwo Edukacji i Nauki w porozumieniu z przedstawicielami środowiska akademickiego oraz Głównym Inspektoratem Sanitarnym opracowało wytyczne dotyczące bezpiecznego funkcjonowania uczelni (...)

Wytyczne dla organizatorów wypoczynku dzieci i młodzieży w 2020 roku

Wytyczne dla organizatorów wypoczynku dzieci i młodzieży w 2020 roku

Bezpieczny wypoczynek - wytyczne MEN, GIS i MZ Ministerstwo Edukacji Narodowej we współpracy z Głównym Inspektorem Sanitarnym i Ministerstwem Zdrowia przygotowało wytyczne dla organizatorów wypoczynku dzieci i młodzieży. Opisane procedury służą ograniczeniu ryzyka zakażenia (...)

Jakimi zasadami bezpieczeństwa powinny się kierować urzędy i instytucje państwowe w czasie epidemii?

Jakimi zasadami bezpieczeństwa powinny się kierować urzędy i instytucje państwowe w czasie epidemii?

Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji i Głównym Inspektoratem Sanitarnym opracowało wytyczne dla funkcjonowania urzędów i instytucji państwowych w trakcie epidemii SARS-CoV-2 w Polsce. Obowiązują one w tzw. strefie zielonej, (...)

Fryzjer ponad obostrzeniami...

Fryzjer ponad obostrzeniami...

WSA w Opolu wydał wyrok (sygn. akt II SA/Op 219/20), w którym uchylił karę grzywny 10 tys. zł nałożoną przez Sanepid na fryzjera. W uzasadnieniu wskazał, że GIS nie może nakładać kar administracyjnych na podstawie rozporządzenia. ##baner## Sentencja Wojewódzki (...)

Polskie władze w obliczu problemów klimatycznych

Polskie władze w obliczu problemów klimatycznych

Polska jest gospodarzem 24. sesji Konferencji Stron Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (UNFCCC COP24). Polska przewodniczy Konferencji po raz czwarty, a po raz trzeci gości to wydarzenie. Poprzednie konferencje to COP14 w 2008 r. w Poznaniu i COP19 w 2013 r. w Warszawie. (...)

Będzie ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych?

Będzie ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych?

Czego dotyczy rządowy projekt ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych? Rada Ministrów zaproponowała regulacje, których celem będzie stymulowanie rozwoju elektromobilności w Polsce oraz zastosowanie w transporcie paliw alternatywnych, czyli głównie gazu ziemnego: (...)

Wytyczne GIS, MZ i MEN dla organizatorów wypoczynku letniego dzieci i młodzieży w 2021 roku

Wytyczne GIS, MZ i MEN dla organizatorów wypoczynku letniego dzieci i młodzieży w 2021 roku

Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Głównym Inspektoratem Sanitarnym i Ministerstwem Zdrowia przygotowało wytyczne dla organizatorów wypoczynku letniego dzieci i młodzieży. Zalecenia zostały opracowane, aby zwiększyć bezpieczeństwo i minimalizować ryzyko zakażenia (...)

Wytyczne dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych

Wytyczne dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych

Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Ministerstwem Zdrowia oraz Głównym Inspektoratem Sanitarnym przygotowało wytyczne dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych, które będą obowiązywały od 1 września 2021 r. Jest to zbiór zaleceń i rekomendacji, (...)

Rehabilitacja w czasie epidemii

Rehabilitacja w czasie epidemii

Jeżeli zarządzasz gabinetem fizjoterapeutycznym, sprawdź, jak zapewnić bezpieczeństwo pracownikom i pacjentom. Zgodnie z wytycznymi, które Ministerstwo Rozwoju opracowało wraz z Głównym Inspektorem Sanitarnym, powinieneś m.in.: zadbać o zwiększenie odległości między pracownikami (...)

Wznowienie działalności niektórych instytucji kultury

Wznowienie działalności niektórych instytucji kultury

Od 4 maja mogą wznowić działalność muzea, galerie sztuki, biblioteki, archiwa oraz księgarnie i księgarnie w galeriach handlowych. Decyzja Rządowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego o stopniowym wznawianiu działalności niektórych instytucji kultury została ogłoszona przed tygofdniem (...)

Wytyczne przeciwepidemiczne dla funkcjonowania placów zabaw w trakcie epidemii

Wytyczne przeciwepidemiczne dla funkcjonowania placów zabaw w trakcie epidemii

GIS opublikował wytyczne przeciwepidemiczne dla funkcjonowania placów zabaw (zlokalizowanych na otwartym powietrzu) w trakcie epidemii SARS-CoV-2 w Polsce. Cel wytycznych  Celem wytycznych jest zwiększenie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia dzieci korzystających z placów (...)

Jak kierowcy taksówek powinni dbać o bezpieczeństwo w dobie epidemii?

Jak kierowcy taksówek powinni dbać o bezpieczeństwo w dobie epidemii?

Wytyczne dla funkcjonowania kierowców taksówek w trakcie epidemii SARS-CoV-2 w Polsce opracowało Ministerstwo Rozwoju wraz z Głównym Inspektorem Sanitarnym. Obowiązują one w tzw. strefie zielonej naszego kraju. Co z nich wynika? Nowe zasady bezpieczeństwa obowiązują (...)

Wytyczne organizacji imprez w obiektach wielofunkcyjnych w trakcie epidemii

Wytyczne organizacji imprez w obiektach wielofunkcyjnych w trakcie epidemii

Ministerstwo Rozwoju z Głównym Inspektorem Sanitarnym przedstawiło aktualne wytyczne organizacji imprez w obiektach wielofunkcyjnych w trakcie epidemii SARS-CoV-2 w Polsce. Uwaga! Nowe zasady bezpieczeństwa obowiązują zaś dla powiatów w strefie czerwonej i żółtej. ##baner## Cel (...)

Wytyczne dla funkcjonowania sklepów meblarskich i budowlanych w trakcie epidemii COVID-19 w Polsce

Wytyczne dla funkcjonowania sklepów meblarskich i budowlanych w trakcie epidemii COVID-19 w Polsce

Jeśli jesteś pracownikiem sklepu meblowego lub budowlanego lub zarządzasz takim obiektem, sprawdź, jak zapewnić bezpieczeństwo pracownikom i klientom. Zgodnie z wytycznymi, które opracowało Ministerstwo Rozwoju wraz z Głównym Inspektorem Sanitarnym, powinieneś m.in.: zadbać (...)

Usługi kurierskie w dobie koronawirusa

Usługi kurierskie w dobie koronawirusa

Wytyczne dla funkcjonowania usług kurierskich Jeśli zarządzasz firmą kurierską bądź jej oddziałem, sprawdź, jak zapewnić bezpieczeństwo pracownikom i klientom. ##baner## Zgodnie z wytycznymi, które Ministerstwo Rozwoju opracowało wraz z Głównym Inspektorem Sanitarnym, podczas (...)

Jak organizować wesela i przyjęcia w dobie epidemii?

Jak organizować wesela i przyjęcia w dobie epidemii?

Jeśli organizujesz wesele lub przyjęcie okolicznościowe albo wynajmujesz salę weselną, sprawdź, jak zapewnić bezpoeczeństwo pracownikom i gościom. Zapoznaj się radami Ministerstwa Rozwoju i Głównego Inspektora Sanitarnego w tym zakresie. ##baner## WYtyczne Zgodnie z wytycznymi, (...)

Stan epidemii a działalność przedsiębiorców

Stan epidemii a działalność przedsiębiorców

Wprowadzenie stanu epidemii oznaczało, że na terytorium Polski wystąpiła epidemia. Minister Zdrowia wprowadził obowiązki oraz ograniczenia, a w niektórych wypadkach zakazał działalności, które wiążą się z dużymi skupiskami ludzi. Sprawdź, czy dotyczą one twojej firmy. ##baner## Od (...)

Bezpieczny powrót do szkół

Bezpieczny powrót do szkół

Działania MEN w zakresie organizacji roku szkolnego 2020/2021 w warunkach epidemii Elastyczne modele kształcenia, uprawnienia dyrektorów w sytuacji zagrożenia zarażenia COVID-19 w szkołach i placówkach, wytyczne sanepidu dla szkół i placówek, kalendarz działań legislacyjnych (...)

Zapytaj prawnika:

Dodaj załącznikDodaj załącznik

Oświadczenia i zgody RODO:


PORADY PRAWNIKA

Prywatna stacja paliw

Prywatna stacja paliw

Mam sąsiada który posiada Tiry a do niech własny zbiornik na paliwo ok. 7-10 tys. litrów oleju napędowego. Znajduje się on na działce zwykłej budowlanej na wsi. Zbiornik wraz z dystrybutorem jest (...)

Kradzież paliwa - wyrok nakazowy

Kradzież paliwa - wyrok nakazowy

Na początku roku wyjeżdżałem na wczasy, na stacji paliw BP zatankowałem paliwo o wartości 213.01 zł. Kiedy tankowałem moja dziewczyna poszła na stację. Byłem przekonany, że idzie zapłacić, (...)

Odszkodowanie za obniżenie wartości nieruchomości

Odszkodowanie za obniżenie wartości nieruchomości

Po wybudowaniu przejścia granicznego zmieniono warunki zabudowy dla wsi. Wyrażono zgodę na budowę stacji paliw obok mojego siedliska. Wybudowana stacja graniczy z moim sadem i ogrodem przydomowym. (...)

Rejestracja bazy danych w GIODO

Rejestracja bazy danych w GIODO

Co powinienem wiedzieć o rejestracji bazy danych w GIODO? W pierwszej kolejności podajemy podstawowe informacje, z którymi zapoznanie jest konieczne dla prawidłowego wykonania obowiązków (...)

Odliczanie VAT od auta - brak zaświadczniea

Odliczanie VAT od auta - brak zaświadczniea

Firma kupiła samochód o masie 3,49 tony. Do chwili obecnej - złożenia deklaracji VAT za okres zakupu - nie zostało przeprowadzone dodatkowe badanie techniczne przez okręgową stację kontroli pojazdów. (...)

Ustalenie warunków zabudowy dla budowy sklepu

Ustalenie warunków zabudowy dla budowy sklepu

Kupiliśmy z mężem nieruchomość w małym miasteczku, teren działki przeznaczony był wcześniej pod budownictwo mieszkaniowo-usługowe, (ale jeszcze przed tym jak staliśmy się właścicielami). (...)

Zasady zakładania parku miejskiego i zoo

Zasady zakładania parku miejskiego i zoo

Przyjęto budżet miasta, w którym zapisano "ogrodzenie parku". Z nieoficjalnych doniesień wiem, że ogrodzenie podyktowane zostało wymogami przepisów o ogrodach zoologicznych? W centrum miasta znajduje (...)

Ile mogę dostać alimentów na dzieci od mojego męża?

Ile mogę dostać alimentów na dzieci od mojego męża?

Witam, mam pytanie dotyczące tego, jakiej wysokości alimentów mogę oczekiwać od mojego męża na moją crókę. Dodam że jestem w trakcie rozwodu z moim mężem, oraz że mąż pracuje za granicą, (...)

Jak uwolnić się od zakazu konkurencji?

Jak uwolnić się od zakazu konkurencji?

Jestem zatrudniony w pewnej firmie transportowej. Mam podpisaną umowę o pracę na czas nieokreślony. Musiałem również podpisać umowę o zakazie konkurencji na okres 6 miesięcy po ustaniu pracy. (...)

Odszkodowanie od sprawcy wypadku

Odszkodowanie od sprawcy wypadku

Córka (15 lat) została potrącona przez samochód. Kierowca był nietrzeźwy (2,8 promila). Uciekł z miejsca zdarzenia i nie udzielił jej pomocy. Po krótkim okresie czasu został złapany przez policję, (...)

Odszkodowanie dla ofiar wypadków drogowych

Odszkodowanie dla ofiar wypadków drogowych

Interesuje mnie sytuacja teoretyczna. Powiedzmy, że ktoś pewnego dnia potrąci mnie samochodem i złamie mi kręgosłup. Jakie prawo (jeśli jakiekolwiek) reguluje w Polsce, ile powinienem dostać za (...)

Ochrona najemcy przed wynajmującym

Ochrona najemcy przed wynajmującym

Firma zawarła przed rokiem umowę najmu pomieszczenia baru z drugą firmą - właścicielem nieruchomości oferującym powierzchnie do wynajęcia. Jest to umowa na czas określony na 10 lat. Umowa przewiduje (...)

Wady wynajętego lokalu

Wady wynajętego lokalu

Firma zawarła przed rokiem umowę najmu pomieszczenia baru z drugą firmą - właścicielem nieruchomości oferującym powierzchnie do wynajęcia. Jest to umowa na czas określony na 10 lat. Umowa przewiduje (...)

Zakaz udziału w Radzie Nadzorczej

Zakaz udziału w Radzie Nadzorczej

Jaka jest odpowiedzialność członków RN, a przede wszystkim prezesa Rady Nadzorczej? Spółka Akcyjna istnieje od 1998r do dzisiaj. Prezes Rady Nadzorczej jest ciągle ten sam (jednocześnie akcjonariusz (...)

Odcięcie prądu

Odcięcie prądu

Jestem w trakcie bardzo brzydkiego rozwodu z moją żoną. Wyprowadziłem się jakiś czas temu z domu, który został zbudowany z moich środków przedmałżeńskich na działce, którą kupiłem przed (...)

FORUM PRAWNE

umowa ajencka - przekwalifikowanie na umowę o pracę

umowa ajencka - przekwalifikowanie na umowę o pracę Bardzo proszę o pomoc z poniższym zagadnieniem, ewentualnie kontakt do dobrego prawnika, który mógłby się podjąć prowadzenia takiej sprawy. (...)

zwolnienie dyscyplinarne

zwolnienie dyscyplinarne Witam, chciałabym zapytać o jeszcze jedną kwestię. Czy opuszczenie kraju (w ważnych powodach, ale nie życiowych) podczas zwolnienia lekarskiego , kiedy zalecane jest leżenie, (...)

pobicie

pobicie Prosze o pomoc!! Moj brat zostal oskarzony o pobicie..juz wczesniej mial klopoty...wlasnie skonczyly mu sie zawiasy tez za pobicie.. Czy ktos moze mi powiedziec co mu grozi i chociaz w przyblizeniu (...)

Społeczny kurator sądowy

Społeczny kurator sądowy Jakie są obowiązki społecznego kuratora sądowego, na jakich warunkach ( umowa, płaca) pracuje? (Ola) jak sama nazwa wskazuje jest to praca spoleczna, obowiazki wynikaja (...)

Urlop dla nauczycieli dla poratowania zdrowia

Urlop dla nauczycieli dla poratowania zdrowia Jestem nauczycielką i chciałabym skorzystać z przysługującego mi urlopu dla poratowania zdrowia, ale dopiero od września, czyli od początku przyszłego (...)

działanie in fraudem legis ??

działanie in fraudem legis ?? A zawiera z B umowę, w której zobowiązuje się, że nie wybuduje na swojej nieruchomości stacji benzynowej i tym samym nie będzie prowadził działalności konkurencyjnej (...)

Nauczyciele do zolnienia!

Nauczyciele do zolnienia! Witam! Samorządy szukają oszczędności w wydatkach na oświatę. Dlatego wydały specjalne zarządzenia lub wytyczne (formalne lub nieformalne) dla dyrektorów szkół, w (...)

Odmowa w wydaniu zaświadczenia VAT 25 US

Odmowa w wydaniu zaświadczenia VAT 25 US Witam. Sprowadziłem pojazd z Niemiec i oczywiście po sprowadzeniu oplaciłem akcyzę, opłatę do NFOŚiGW, zrobiłem przegląd. Udałem się do US aby uzyskać (...)

rozwód - pilne

rozwód - pilne witam, mam, a raczej mamy problem oczywiście chodzi o rozwód. Od roku mieszkam z moim kochanym za granicą. W taj chwili ciężko się ruszyć i popytać adwokata, może uzyskamy tutaj (...)

Zwrot z funduszu remontowego

Zwrot z funduszu remontowego Serdecznie wszystkich witam. Może mi pomożecie. Posiadałem mieszkanie własnościowe w Zarządzie Mienia Komunalnego i byłem we Wspólnocie Mieszkaniowej, w ubiegłym roku (...)

Porady prawne