VAT-25 - forum prawne
Witam,
Zakupiłem motocyl w Stanach Zjednoczonych, motocyl przyszedl w kontenerze do Gdyni, nastepnie zostal oclony w Niemczech, gdzie zostało zapłacone 6% cło oraz 19% VAT od wartości motocykla, z Niemiec motocyl trafil do mnie. W Urzędzie komunikacji zostałem poinformowany,że potrzebuje dokumentu potwierdzajacego przeglad tegoż motocyklu oraz dokument potwierdzający uiszczenie podatku od towarów i usług lub brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu nabycia środka i transportu tzw. VAT-25, który musiałem uzyskac w Urzędzie Skarbowym. W Urzędzie Skarbowym dowiedziałem sie, aby uzyskac taki dokument stwierdzający brak obowiązku uiszczenia takiego podaktu jest to ,że pojazd musi byc potraktowany jako używany. Według Urzędu Skarbowego, żeby motocyl mógł zostac uznany używanym musi miec przejechane minimum 6000 tys. km oraz byc zarejstrowany przez wczesnijszego wlasciciela przez minimum 6 miesiecy. Jednak motocyl ten miał przejechane ok 1500 km i niestety nie spełnia tego kryterium, chociaz jest to motocykl wyprodukowany w roku 2009 i byl uzywamy ok. 2 lat, a ja go nabylem w 2011, Urząd Skarbowy odmówił mi wydania takiego zwolenia i nakazał zaplacic 23% podatek od wartosci zakupu tego motocyklu. Teraz mam pytanie, czy ktos spotkal sie z taka sytuacja, co mozna zrobic w takim przypadku? jak to mozliwe jest, zeby placic dwa razy podatek VAT? dla mnie ejst to calkowicie niezrozumiale, ze gdy zapłaciłem 19% podatek w Niemczech oraz to czemu mam dodatkowo płacic 23% podatek w Polsce, jaki to ma sens, wynika z tego ze mam zaplacic w sumie 40 % podaktu, chyba po to wstepowalismy do Uni Europejskiej, zeby nie placic podwojnie Vatu, nie po to cliłem motocykl w Niemczech, zebym pozniej musial zaplacic 40 % Vatu tylko po to ze ten podatek wyniósł 19 % a nie tak jak w Polsce sobie liczą 23 %. Czy to jest zgodne z prawem i nic nie można z tym zrobic żeby uniknąc płacenia tego według mnie bezzasadnego Vatu?
Odpowiedzi w temacie: VAT-25 (5)
Musi Pan wycofać wniosek i wyjeździć jeszcze 4501 km, żeby licznik wskazywał 6001 km i będzie o.k. Raz jeszcze zrobić badanie i udać się z nowym wnioskiem do US. Innym rozwiązaniem jest ubieganie się o zwrot VAT w Niemczech z powodu wywozu nowego pojazdu do innego Państwa członkowskiego. Decyzja US jest jak najbardziej zgodna z prawem i to nawet nie wymyślonym przez naszego ustawodawcę, a opartego na dyrektywie Unijnej, która harmonizuje podatek VAT w całej UE.
Przeszukujac dzisiaj internet w celu znalezienia odpowiedzi na moja pytanie natknolem sie na pewen artykul, w ktorym byla podana sytuacja prawie identyczna do mojej,i ten podatek naliczony przez US jest jak najbardziej nie prawidlowy, moze teraz przytocze te artykul, o to wlasnie on:
"zapłata podatku VAT z tytułu zakupu samochodu w Stanach Zjednoczonych
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z
2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w
sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770)
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko
Pana ???? przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2008r. (data wpływu 11 września 2008r.),
uzupełnionym pismem z dnia 19 listopada 2008r. (data wpływu 19 listopada 2008r.), o udzielenie pisemnej
interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zapłaty
podatku VAT z tytułu zakupu samochodu w Stanach Zjednoczonych ? jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11 września 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa
podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie zapłaty podatku
VAT z tytułu zakupu samochodu w Stanach Zjednoczonych.Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19
listopada 2008r. (data wpływu 19 listopada 2008r.).
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca w lipcu 2008r. zakupił w USA samochód osobowy marki Mercedes, ML 320 o
numerze nadwozia ???, pojemności 2987, roku produkcji 2008, przebiegu 2000 mil.Podatek VAT i cło
zostało opłacone w Niemczech w wysokości 4.475,43 Euro. Akcyzę Wnioskodawca zapłacił w Polsce ?
15.477,00 PLN.Urząd Skarbowy w ???? zażądał od Wnioskodawcy zapłaty podatku VAT w kwocie
15.873,00 PLN, którą w dniu 9 września 2008r. Wnioskodawca zmuszony był zapłacić aby mócStrona: 2
Interpretacja-Podatkowa.pl - największe archiwum polskich interpretacji podatkowych
zarejestrować samochód. Przedmiotowy samochód Mercedes ML 320 CDI został sprowadzony na prywatne
potrzeby Wnioskodawcy i nie jest związany z działalnością firmy.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Urząd Skarbowy miał prawo zażądać opłaty podatku VAT w Polsce, jeżeli podatek był już
opłacony w Niemczech...
W jaki sposób starać się o zwrot niesłusznie zapłaconego podatku VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy, według jego wiedzy i opinii innych osób, które też sprowadzały podobne
samochody z USA i nie płaciły podatku VAT w innych urzędach skarbowych w Polsce, niesłusznie opłacił
on podatek VAT na terenie Polski.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej
przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Na wstępie zauważyć należy, iż Wnioskodawca dokonał importu samochodu osobowego w
rozumieniu art. 30 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnotowego
systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L. Nr 347, poz. 1 ze zm.).W myśl tego przepisu ?import
towarów? oznacza wprowadzenie na terytorium Wspólnoty towarów, które nie znajdują się w swobodnym
obrocie w rozumieniu art. 24 Traktatu.Zgodnie z treścią art. 24 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę
Europejską (Dz. U. z dnia 30 kwietnia 2004r. Nr 90 str. 864/2 ze zm.) produkty pochodzące z państw
trzecich są uważane za będące w swobodnym obrocie w jednym z Państw Członkowskich, jeżeli dopełniono
wobec nich formalności przywozowych oraz pobrano wszystkie wymagane cła i opłaty o skutku
równoważnym w tym Państwie Członkowskim i jeżeli nie skorzystały z całkowitego lub częściowego
zwrotu tych ceł lub opłat.Stosownie do art. 60 ww. Dyrektywy miejscem importu towarów jest Państwo
Członkowskie, na którego terytorium znajdują się towary w momencie ich wprowadzenia do
Wspólnoty.Zgodnie zatem z generalną zasadą miejscem importu towarów jest terytorium Państwa
Członkowskiego, na którym znajdują się towary w momencie wprowadzenia ich na terytorium Wspólnoty.
Obowiązek podatkowy z tytułu importu powstaje więc, co do zasady, w pierwszym państwie członkowskim
Unii Europejskiej, którego granicę przekracza towar pochodzący z państw trzecich.
W świetle powyższego w sprawie będącej przedmiotem wniosku Wnioskodawca dokonał importu
samochodu osobowego na terytorium Niemiec. Następnie zaś dokonał przemieszczenia samochodu
osobowego z terytorium Niemiec na terytorium kraju. W myśl art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca
2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów
i usług podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju. Zgodnie z
art. 9 ust. 1 ww. ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4
rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawyStrona: 3
Interpretacja-Podatkowa.pl - największe archiwum polskich interpretacji podatkowych
są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa
członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na
ich rzecz. Wewnątrzwspólnotowe nabycie występuje pod warunkiem, że dostawcą towarów jest podatnik
podatku od towarów i usług lub podatnik podatku od wartości dodanej, nabywcą jest podatnik podatku od
towarów i usług lub podatnik podatku od wartości dodanej, bądź też osoba prawna niebędąca podatnikiem, a
nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju
(art. 9 ust. 2 ww. ustawy).Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów ma również miejsce gdy dokonujący
dostawy jak i nabywca towarów nie są podatnikami, o których mowa wyżej, a przedmiotem nabycia są
nowe środki transportu (art. 9 ust. 3 ustawy). Każde zatem przemieszczenie nowego środka transportu
pomiędzy krajami członkowskimi UE, któremu towarzyszy przeniesienie prawa do rozporządzania nim jak
właściciel podlega opodatkowaniu VAT.
W przedstawionym stanie faktycznym samochód osobowy z terytorium Niemiec do Polski
przemieszcza osoba fizyczna na potrzeby własne, czyli przemieszczenie nie służy czynnościom
wykonywanym przez tą osobę jako podatnika na terytorium kraju oraz przemieszczeniu towaru z Niemiec
do Polski nie towarzyszy przeniesienie prawa do rozporządzania nim jak właściciel. Zatem przemieszczenie
samochodu osobowego z terytorium Niemiec do Polski nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i
usług jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru, przy czym bez znaczenia jest fakt, czy przedmiotem
przemieszczenia jest nowy środek transportu czy też nie. Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy przez
wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie
się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz,
należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na
terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa
członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w
tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają
służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju. Cyt. wyżej przepis
stanowi wyraźnie o przemieszczeniu towarów przysłanych na terytorium tego innego państwa
członkowskiego w ramach prowadzonego przedsiębiorstwa. Natomiast z przedstawionego stanu
faktycznego wynika, że samochód osobowy przemieszcza osoba fizyczna na własne potrzeby. Zatem w
sprawie będącej przedmiotem wniosku cyt. wyżej przepis nie ma zastosowania.
Reasumując uznać należy, iż stanowisko Wnioskodawcy, iż niesłusznie zapłacił podatek VAT na
terenie Polski jest prawidłowe.
Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach informuje, iż stosownie do art. 72 § 1 pkt 1 cytowanej
wyżej ustawy Ordynacja podatkowa za nadpłatę uważa się kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego
podatku. W myśl art. 73 § 1 pkt 6 tej ustawy nadpłata powstaje, z zastrzeżeniem § 2, z dniem złożenia
korekty deklaracji w podatku od towarów i usług obniżającej wysokość zobowiązania podatkowego, w
związku ze zwiększeniem kwoty podatku naliczonego lub obniżeniem kwoty podatku należnego wStrona: 4
Interpretacja-Podatkowa.pl - największe archiwum polskich interpretacji podatkowych
rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług. Zatem w sytuacji, gdy u Wnioskodawcy wystąpi
nadpłata podatku od towarów i usług, będzie mu przysługiwało prawo złożenia wniosku o stwierdzenie
nadpłaty. Należy jednak zauważyć, że zgodnie z art. 80 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa prawo do zwrotu
nadpłaty podatku wygasa po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin
jej zwrotu. W myśl art. 80 § 2 ww. ustawy po upływie terminu określonego w § 1 wygasa również prawo do
złożenia wniosku o zaliczenie nadpłaty na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych oraz możliwość
zaliczenia nadpłaty na poczet zaległych oraz bieżących zobowiązań podatkowych. Zgodnie z art. 80 § 3 ww.
ustawy złożenie wniosku o stwierdzenie nadpłaty, zwrot nadpłaty lub zaliczenie jej na poczet przyszłych
zobowiązań podatkowych przerywa bieg terminu do zwrotu nadpłaty.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu
prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z
powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta
Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym
wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw
finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego
Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu
Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie
organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się
dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r.
Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do
WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia
doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił
odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww.
ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art.
54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w
Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała."
Wiec ja juz sam nie wiem, jak to do konca jest z tym podatkiem, moze mial ktos ejszcze do czynienia z taka sytuacja jak ja?
Rozumiem, że Pan nie nabył motocyklu w Niemczech, tylko w Stanach i jako jego właściciel dokonał importu na teren UE przez Niemcy i już bez przenoszenia własności przemieścił motocykl na teren Polski. W takiej sytuacji pozostaje wydrukować ten artykuł i dać go do poczytania urzędnikom w US.
Tak wlasnie tak,motocyl zakupilem w USA,a podatek zaplacilem w Niemczech, a urzednicy w US chca, zebym zaplacil im ejszcze raz VAT, co od razu uwazalem za bezpodstawne, ale jak widac urzednicy w US nie sa do konca zaznajomieni z przepisami albo szukaja pieniedzy i wyroznienia.....
Mam upatrzone auto, które chciałbym kupić ale przed transakcją pojawiła się pewna wątpliwość.
Otóż sprzedawca auta (Polak, który sprowadził go do kraju, auto opłacone, przegląd, tłumaczenia zrobione)
chce rozliczyć się ze mną w oparciu o vat-marżę. Wprawdzie w niemieckim briefie widnieje osoba fizyczna (niemka) to jednak zapala mi się lampka czy aby VAT od tego auta został opłacony w Niemczech i czy np. ta niemka (mimo tego, że w niemieckim teil 1 i 2 nie ma nic co wskazywało że to auto firmowe, leasingowe) nie była np. płatnikiem vat w Niemczech. Zmierzam do tego czy aby nie będę potem musiał odprowadzić vat w polskim US od kwoty zakupu auta (skutek nabycia wewnątrzwspólnotowego.). Dodam, że auto jest wyrejestrowane, ma niemieckie, niebieskie blachy(zgodne z dowodem) ale na opelvindecoder znalazłem info, że nr rej. pierwszej rejestracji był inny niż obecny.
Pytanie finalne: jak sprawdzić i czy w ogóle to jest możliwe czy auto jest obciążone VAT-em, jaki jest jego status w tym względzie i czy po jakimś czasie US nie dobierze mi się do skóry... jeśli go NIE opłacę.
DODAJ POST W TEMACIE
Aby odpowiadać na forum musisz się zalogować!
Masz inne pytanie do prawnika?