Odpowiedź prawnika: umowa zlecenie z własnym pracownikiem
Przepisy nie zakazują zawarcia takiej umowy jednakże należy pamiętać o zasadniczych o dwóch kwestiach:
1. Świadczenie na podstawie zlecenia nie może spełniać warunków stosunku pracy. Zgodnie z art. 22 § 1 Kodeksu pracy, k.p. przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca - do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem. Następnie zatrudnienie w warunkach określonych w § 1 jest zatrudnieniem na podstawie stosunku pracy, bez względu na nazwę zawartej przez strony umowy. Nie jest dopuszczalne zastąpienie umowy o pracę umową cywilnoprawną przy zachowaniu warunków wykonywania pracy, określonych w § 1. Jeżeli wiec mimo innego zakresu świadczonych obowiązków zlecenie wykonywane jest w warunkach stosunku pracy (podporządkowanie, osobistość), nie można wykluczyć, że pracownik (albo np. poinformowana Inspekcja Pracy) wystąpi o ustalenie stosunku pracy, ze wszystkimi tego negatywnymi konsekwencjami dla Państwa.
2. Za pracownika w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych, uważa się także osobę wykonującą pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarła z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonuje pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy (art. 8 ust. 2a Ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych). W tej sytuacji z tytułu zawartej umowy z zlecenia z pracodawcą, stronę takiej umowy traktuje się jako pracownika z punktu widzenia przepisów o ubezpieczeniu społecznym. Z tego tytułu powstaje również osobny obowiązek ubezpieczenia zdrowotnego.