Odpowiedź prawnika: Wspólnota w prawie budowlanym
Jeżeli lokali wyodrębnionych, wraz z lokalami nie wyodrębnionymi, jest więcej niż siedem, właściciele lokali są obowiązani podjąć uchwałę o wyborze jednoosobowego lub kilkuosobowego zarządu. Członkiem zarządu może być wyłącznie osoba fizyczna wybrana spośród właścicieli lokali lub spoza ich grona. W tej tzw. dużej wspólnocie zasady sprawowania zarządu i podejmowania decyzji przez współwłaścicieli regulują przepisy ustawy o własności lokali. Inaczej niż w małej wspólnocie, w której obowiązują przepisy kodeksu cywilnego o współwłasności w częściach ułamkowych.
Zgodnie z ustawą o własności lokali decyzje w sprawach dotyczących wspólnoty przekraczające zakres zwykłego zarządu podejmują właściciele większością udziałów lub głosów.

Aby złożyć zgodne z prawdą oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane nie jest konieczna umowa, wystarczy zgoda. W związku z tym naszym zdaniem prawidłowe było udzielenie zgody przez właścicieli w drodze uchwały.
Chociaż możliwy do obrony wydaje się też pogląd, zgodnie z którym zgodę powinni wyrazić wszyscy właściciele lokali.
W każdym razie nie przesądza tego wzór oświadczenia o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. Tym bardziej, iż jest w nim miejsce na wskazanie innych tytułów dających takie prawo. Co do odpowiedzialności karnej inwestora za fałszywe oświadczenie, to zależy ona między innymi od tego, czy składając oświadczenie wiedział o zaskarżeniu uchwały.
Nie można uznać takiego oświadczenia za nadinterpretację przepisów przez organ architektoniczno- budowlany. Po zmianie przepisów Prawa budowlanego 11 lipca 2003 r. Organ ten w ogóle nie bada, czy inwestor faktycznie ma prawo dysponować nieruchomością. Wcześniej obowiązujące przepisy nakazywały inwestorowi wykazanie przed organem, iż ma takie prawo. Ustawodawca zrezygnował z tej formy, aby usprawnić postępowanie a jednocześnie (poprzez wprowadzenie groźby odpowiedzialności karnej) zapewnić zgodność z prawem inwestycji.
Zgodnie z art. 28 ustawy Prawo budowlane stronami w postępowaniu w sprawie pozwolenia na budowę są: inwestor oraz właściciele, użytkownicy wieczyści lub zarządcy nieruchomości znajdujących się w obszarze oddziaływania obiektu.
Naszym zdaniem przepis ten przesądza o tym, iż o inwestycji powinni zostać powiadomieni wszyscy mieszkańcy (właściciele mieszkań) wspólnoty. Nie oznacza to jednak, iż informację dostaną bezpośrednio te osoby. Wystarczającym jest w naszej ocenie powiadomienie zarządu wspólnoty, który jest jej reprezentantem. Administrator, który nie ma kompetencji do reprezentowania wspólnoty na zewnątrz i zajmuje się jedynie czynnościami technicznymi, nie musi być informowany. Zawiadomienie o postępowaniu administracyjnym w sprawie pozwolenia na budowę powinno być przesłane na adres wspólnoty mieszkaniowej, a nie prywatny adres jednego z członków zarządu. Takie zawiadomienie może być co do zasady odebrane przez jednego z członków zarządu. Decyzja staje się ostateczna po upływie terminu, jaki służy do odwołania się od niej. Jeśli się Pani z decyzją nie zgadza lub kwestionuje tryb jej wydania, czy nie została Pani powiadomiona, może pani odwołać się od decyzji w ciągu 14 dni. Możliwe wydaje się również wznowienie postępowania, jeśli będzie Pani mogła uargumentować, że nie została Pani prawidłowo powiadomiona. Jedną z podstaw wznowienia jest bowiem sytuacja, gdy strona bez własnej winy nie brała udziału w postępowaniu. Termin na wznowienie postępowania wynosi miesiąc od dnia, w którym strona dowiedziała się o decyzji.