Wykreślenie członka rady nadzorczej fundacji z KRS

Pytanie:

"W kwietniu br osoba złożyła rezygnację z pełnienia funkcji Wiceprzewodniczącego Rady Nadzorczej fundacji. Fundacja (zarząd) nie dopełniła obowiązku zmiany wpisu w KRS i w związku ze znacznym przekroczeniem terminu złożenia wniosku prosi osobę, która zrezygnowała o dodatkowe oświadczenia dotyczące tej rezygnacji. Mam wątpliwości czy złożenie wniosku teraz nie pociągnie za sobą żadnych sankcji i czy fundacja ma prawo żądać od osoby, która zrezygnowała, dodatkowych oświadczeń. Z informacji, które posiadam osoba, która rezygnuje z funkcji członka rady nadzorczej nie ma obowiązku informowania o tym sądu gospodarczego, a obowiązek ten leży po stronie fundacji, która powinna złożyć wniosek o zmianę wpisu. Na jakim formularzu należy zgłosić do KRS wykreślenie członka rady nadzorczej fundacji? Jakie dokumenty należy załączyć oraz jaki jest tego koszt? Rezygnacja wpłynęła w kwietniu - jaki jest zatem ostateczny termin poinformowania urzędu oraz jakie obowiązki z tym związane leżą po stronie fundacji a jakie po stronie osoby, która złożyła rezygnację? "

Odpowiedź prawnika: Wykreślenie członka rady nadzorczej fundacji z KRS

Zgodnie z art. 22 ustawy o KRS wniosek o wpis do Rejestru powinien być złożony nie później niż w terminie 7 dni od dnia zdarzenia uzasadniającego dokonanie wpisu, chyba że przepis szczególny stanowi inaczej. Obowiązek zgłoszenia do sądu rejestrowego zmian w organach fundacji spoczywa na zarządzie fundacji – to on bowiem na podstawie art. 10 ustawy o fundacjach kieruje działalnością fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz. Osoba, która ustąpiła z funkcji członka rady nadzorczej nie ma w tym zakresie żadnych obowiązków, nie ma bowiem kompetencji do reprezentowania fundacji.

Jeśli sąd rejestrowy stwierdzi, że zarząd fundacji nie złożył wniosku o dokonanie odpowiednich adnotacji w rejestrze, wezwie obowiązanych do złożenia tego wniosku, wyznaczając dodatkowy 7-dniowy termin, pod rygorem zastosowania grzywny przewidzianej w przepisach Kodeksu postępowania cywilnego o egzekucji świadczeń niepieniężnych. Dopiero w razie niewykonania obowiązków w terminie kreślonym w wezwaniu, sąd rejestrowy nakłada grzywnę na obowiązanych.

W celu dokonania zmian w KRS należy złożyć formularz KRS-Z20 oraz załącznik do tego wniosku KRS-ZK. Do wniosku o wpis zmiany danych konieczne jest dołączenie dokumentów będących podstawą tych zmian, a więc np. oświadczenie dotychczasowego członka rady nadzorczej o rezygnacji i uchwała o powołaniu nowego członka rady nadzorczej. Dokumenty, będące podstawą wpisu do KRS, składa się w oryginałach albo poświadczonych urzędowo odpisach lub wyciągach

Formularze można pobrać w siedzibie sądu rejestrowego lub ze strony internetowej Ministerstwa Sprawiedliwości. Opłata za wniesienie takiego wniosku wynosi 400 zł. Fundacja nie ma obowiązku ogłaszać tych zmian w Monitorze Sądowym i Gospodarczym.


Zespół prawników
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika