26.10.2019
A.J.
Zespół e-prawnik.pl
Zużytego lub zepsutego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, np. suszarek do włosów czy tabletów, nie wolno wyrzucać do zwykłego kosza na śmieci.
Co więc zrobić z takim sprzętem?
Możesz oddać go w sklepie. Przy zakupie nowego urządzenia przedsiębiorca musi bezpłatnie przyjąć od ciebie stary sprzęt takiego samego rodzaju.

Przykład:
Gdy kupujesz w sklepie nowe żelazko – możesz oddać tam zepsute, zamawiasz telewizor z dostawą do domu – możesz przy tej okazji zgłosić, że chcesz się pozbyć starego, a sprzedawca ma obowiązek zorganizować jego odbiór.
Dodatkowo sklepy, które mają co najmniej 400 m kw. powierzchni i sprzedają sprzęt AGD, muszą przyjmować wszystkie zużyte urządzenia, jeśli żaden z ich wymiarów nie jest większy niż 25 cm.
Inspekcja Handlowa sprawdziła 112 przedsiębiorców sprzedających sprzęt elektryczny i elektroniczny. Wszyscy kontrolowani deklarowali, że zgodnie z przepisami bezpłatnie przyjmują stare urządzenia. Co czwarty z nich miał jednak problem z prawidłową informacją w sklepach lub oznakowaniem produktów.Kontrola Inspekcji Handlowej
Inspekcja Handlowa sprawdziła w pierwszym kwartale 2019 r., jak przedsiębiorcy wywiązują się z tych obowiązków. Skontrolowała 112 przedsiębiorców sprzedających sprzęt elektryczny i elektroniczny. Wszyscy deklarowali, że zgodnie z przepisami bezpłatnie przyjmują stare urządzenia. Nie oznacza to, że nie było nieprawidłowości – problemem okazało się informowanie o przepisach oraz oznakowanie produktów. Inspektorzy mieli zastrzeżenia do 26 proc. kontrolowanych przedsiębiorców. Większość z nich nie umieszczała w widocznym miejscu wymaganej prawem informacji o tym, gdzie i na jakich warunkach konsumenci mogą bezpłatnie oddać stary sprzęt.
Podczas kontroli inspektorzy wzięli pod lupę 756 partii nowych urządzeń elektrycznych i elektronicznych. Sprawdzali, czy produkty są prawidłowo oznakowane: mają symbol selektywnej zbiórki (tu nie było nieprawidłowości), informację o zakazie umieszczania zużytego sprzętu z innymi odpadami oraz o skutkach, jakie niebezpieczne substancje zawarte w urządzeniu mogą mieć dla zdrowia i środowiska. IH kontrolowała także, czy produkty zostały wprowadzone na rynek przez uprawnione firmy. Ogółem ze względu na oznakowanie zakwestionowała 5,8 proc. sprawdzanych partii.
W efekcie kontroli Inspekcja Handlowa wydała 22 decyzje administracyjne nakładające na przedsiębiorców kary pieniężne w łącznej wysokości 117 tys. zł.
Źródło: uokik.gov.pl

Potrzebujesz porady prawnej?
Wkrótce nowe etykiety energetyczne i prawo do naprawy
Ważne zmiany od marca 2021 roku Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV. Od marca 2021 r. ulegają one zmianom - pojawią się nowe piktogramy, kody QR, znikną plusy, a sprzęt (...)
Ustawa śmieciowa. Raport NIK ujawnił smutna rzeczywistość
Wprowadzony dwa lata temu nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi nie doprowadził do rozwiązania problemu „dzikich wysypisk”, których przybywa zamiast ubywać. Rosną także koszty gospodarowania odpadami, bo gminy nie potrafią rzetelnie oszacować ilości wytwarzanych śmieci (...)
Problem ze zużytym sprzętem...
Przedsiębiorcy nie informują, co należy zrobić ze zużytym sprzętem gospodarstwa domowego - wynika z ostatniej kontroli Inspekcji Handlowej. Nieprawidłowości stwierdzono w prawie 1/3 skontrolowanych wyrobów. UOKiK przypomina o prawach konsumentów Inspekcja Handlowa na zlecenie UOKiK (...)
Kiedy przedsiębiorcy przysługują prawa konsumenta?
Kupującym przysługują różne prawa. Najszerszą ochroną są objęte osoby prywatne – kupujący bez faktury czy rachunku na firmę. Od 1 stycznia 2021 roku przedsiębiorcy mogą korzystać z niektórych instytucji ochrony konsumenckiej. Przeczytaj, czy takie prawa przysługują (...)
Wadliwą pralkę czy lodówkę wymienimy na nową
Kupiłeś wadliwą pralkę, lodówkę czy też inny sprzęt AGD? Oddajesz go kilkakrotnie do naprawy, ale ciągle się psuje? Wkrótce wystarczy, że sprzęt ulegnie usterce drugi raz, a sprzedawca będzie musiał wymienić go na nowy. Nowe produkty nie są trwałe Nierzadko zdarza się, (...)
Prostsze oznakowania efektywności energetycznej sprzętów AGD
Prostsze oznakowania efektywności energetycznej sprzętów AGD - od A do G Posłowie Parlementu Europejskiego zgodzili się na wprowadzenie prostszych oznakowań, ułatwiając konsumentom wybór produktów energooszczędnych i obniżenie rachunków za (...)
Jak segregować odpady od 1 lipca 2017 r.?
Odzyskiwanie cennych surowców Większość towarów, które kupujemy w sklepach, jest wykonana z tworzyw, które możemy ponownie wykorzystać. Posegregowane odpady stają się wartościowym surowcem. Recykling jest ważnym elementem gospodarki krajów rozwiniętych, (...)
Upadłość FagorMastercook. Minister wyznaczył mediatora
Minister Pracy i Polityki Społecznej wyznaczył mediatora Adama Gąsiorowskiego do pełnienia misji dobrej woli we wrocławskich zakładach sprzętu AGD - FagorMastercook. Zadaniem mediatora będzie doprowadzenie do porozumienia między syndykiem a załogą zakładu. Fabryka od dłuższego czasu jest (...)
Najczęstsze problemy konsumentów
W 2013 roku rzecznicy konsumentów udzielili ponad 443 tysięcy porad. Przeszło 77 tysięcy dotyczyło zakupu odzieży i obuwia. Konsumenci mieli też sporo problemów z usługami telekomunikacyjnymi, finansowymi dostawą energii oraz zakupem sprzętu RTV i AGD. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (...)
UOKiK wydał cztery zgody na koncentracje
UOKiK wydał cztery zgody na koncentracje. Transakcje dotyczą rynków wytwarzania energii cieplnej, usług hotelarskich, sprzedaży sprzętu RTV i AGD oraz mrożonek Pierwsza z wydanych decyzji dotyczy przejęcia przez Enea Wytwarzanie kontroli nad Miejskim Przedsiębiorstwem Energetyki Cieplnej w (...)
Etykiety energetyczne - jak je czytać?
Etykiety energetyczne informują o podstawowych parametrach technicznych sprzętów gospodarstwa domowego. Pozwalają w łatwy i szybki sposób porównać właściwości dostępnych na rynku produktów tego samego typu. Pomaga to dokonać konsumentowi najlepszego wyboru. Informacje umieszczone na etykietach (...)
Działania rzeczników praw konsumenta. Podsumowanie
W 2012 roku rzecznicy konsumentów udzielili ponad 444 tysięcy porad. Przeszło 75 tys. dotyczyło zakupu odzieży i obuwia. Konsumenci mieli też sporo problemów z usługami telekomunikacyjnymi i finansowymi oraz zakupem sprzętu RTV i AGD. Zgodnie z obowiązującym prawem, Urząd Ochrony Konkurencji (...)
Nowa ustawa. Stare telewizory wylądują w sklepach
Według nowych przepisów, zużyty sprzęt RTV i AGD, będzie można zostawić w dowolnym sklepie. Jednak sklep będzie musiał spełnić pewne warunki. Otóż boki urządzenia nie mogą być większe niż 25 centymetrów, a sklep musi mieć powierzchnię większą niż 400 metrów kwadratowych. Wszystko (...)
Wyłudzali sprzęt ze sklepów internetowych
Policjanci z Krakowa zatrzymali dwóch mężczyzn podejrzanych o wyłudzanie sprzętu RTV i AGD z internetowych sklepów. W czasie dwudniowej akcji policjanci odnaleźli ponad 60 telewizorów, komputerów i innego sprzętu o wartości ok. 200 tys. złotych, który mężczyźni ukryli. Policjanci ustalają (...)
Dobrowolnie albo 100 tys. zł kary
Wadliwie zamontowane części samochodowe, elementy zabawki łatwe do połknięcia lub zawierające niebezpieczne substancje to przykłady nieprawidłowości zgłaszanych do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Od 2004 roku przedsiębiorcy przekazali 349 powiadomień o produktach niebezpiecznych. (...)
Kurier przesyłek okazał się złodziejem
Na straty w wysokości ponad 6 tys. złotych naraził swojego pracodawcę i klientów nieuczciwy 22-latek. Karol M., zatrudniony w firmie kurierskiej, zamiast dostarczać przesyłki, kradł ich zawartość. Wpadł w zasadzkę zorganizowaną przez kryminalnych z Ochoty, gdy pakował do swojego auta skradziony (...)
W czym pomoże Inspekcja Handlowa?
Czy wiesz czym zajmuje się Inspekcja Handlowa? Zakres jej działań jest naprawdę szeroki, a możliwości pomocy konsumentom - duże. Poznaj zadania Inspekcji Handlowej jako pośrednika, dzięki któremu możemy efektywnie dochodzić swoich praw w sporach z przedsiębiorcami. O tym, (...)
Przewaga kontraktowa w nowych przepisach
Weszła w życie nowa ustawa o przewadze kontraktowej. Wprowadzone zmiany poprawią sytuację rolników i dostawców produktów w kontaktach z największymi podmiotami na rynku rolno-spożywczym. UOKiK przygotował zestawienie najczęstszych pytań i odpowiedzi dotyczących (...)
Wytyczne dla biur w dobie koronawirusa
Wytyczne dla organizacji pracy biurowej w trakcie epidemii SARS-CoV-2 w Polsce opracowały Ministerstwo Rozwoju i Główny Inspektorat Sanitarny. Sprawdź, co z nich wynika. Uwaga! Nowe zasady bezpieczeństwa dla powiatów w strefie czerwonej i żółtej. ##baner## Cel procedur Celem (...)
Proporcjonalny zwrot opłat za pożyczkę i kredyt konsumencki
Korzystałeś z chwilówki i spłaciłeś ją przed czasem? Zaciągnąłeś kredyt konsumencki na zakup sprzętu AGD i uregulowałeś go przed zakończeniem umowy? Zweryfikuj, czy otrzymałeś proporcjonalny liniowo zwrot pobranych opłat i prowizji. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał (...)
Wkrótce nowe etykiety energetyczne i prawo do naprawy
Ważne zmiany od marca 2021 roku Jak głośna będzie lodówka? Ile wody zużyje pralka? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach energetycznych zamieszczanych na sprzęcie AGD i RTV. Od marca 2021 r. ulegają one zmianom - pojawią się nowe piktogramy, kody QR, znikną plusy, a sprzęt (...)
Kiedy przedsiębiorcy przysługują prawa konsumenta?
Kupującym przysługują różne prawa. Najszerszą ochroną są objęte osoby prywatne – kupujący bez faktury czy rachunku na firmę. Od 1 stycznia 2021 roku przedsiębiorcy mogą korzystać z niektórych instytucji ochrony konsumenckiej. Przeczytaj, czy takie prawa przysługują (...)
Wadliwą pralkę czy lodówkę wymienimy na nową
Kupiłeś wadliwą pralkę, lodówkę czy też inny sprzęt AGD? Oddajesz go kilkakrotnie do naprawy, ale ciągle się psuje? Wkrótce wystarczy, że sprzęt ulegnie usterce drugi raz, a sprzedawca będzie musiał wymienić go na nowy. Nowe produkty nie są trwałe Nierzadko zdarza się, (...)
Prostsze oznakowania efektywności energetycznej sprzętów AGD
Prostsze oznakowania efektywności energetycznej sprzętów AGD - od A do G Posłowie Parlementu Europejskiego zgodzili się na wprowadzenie prostszych oznakowań, ułatwiając konsumentom wybór produktów energooszczędnych i obniżenie rachunków za (...)
Problem ze zużytym sprzętem...
Przedsiębiorcy nie informują, co należy zrobić ze zużytym sprzętem gospodarstwa domowego - wynika z ostatniej kontroli Inspekcji Handlowej. Nieprawidłowości stwierdzono w prawie 1/3 skontrolowanych wyrobów. UOKiK przypomina o prawach konsumentów Inspekcja Handlowa na zlecenie UOKiK (...)
Jak segregować odpady od 1 lipca 2017 r.?
Odzyskiwanie cennych surowców Większość towarów, które kupujemy w sklepach, jest wykonana z tworzyw, które możemy ponownie wykorzystać. Posegregowane odpady stają się wartościowym surowcem. Recykling jest ważnym elementem gospodarki krajów rozwiniętych, (...)
Upadłość FagorMastercook. Minister wyznaczył mediatora
Minister Pracy i Polityki Społecznej wyznaczył mediatora Adama Gąsiorowskiego do pełnienia misji dobrej woli we wrocławskich zakładach sprzętu AGD - FagorMastercook. Zadaniem mediatora będzie doprowadzenie do porozumienia między syndykiem a załogą zakładu. Fabryka od dłuższego czasu jest (...)
Najczęstsze problemy konsumentów
W 2013 roku rzecznicy konsumentów udzielili ponad 443 tysięcy porad. Przeszło 77 tysięcy dotyczyło zakupu odzieży i obuwia. Konsumenci mieli też sporo problemów z usługami telekomunikacyjnymi, finansowymi dostawą energii oraz zakupem sprzętu RTV i AGD. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (...)
UOKiK wydał cztery zgody na koncentracje
UOKiK wydał cztery zgody na koncentracje. Transakcje dotyczą rynków wytwarzania energii cieplnej, usług hotelarskich, sprzedaży sprzętu RTV i AGD oraz mrożonek Pierwsza z wydanych decyzji dotyczy przejęcia przez Enea Wytwarzanie kontroli nad Miejskim Przedsiębiorstwem Energetyki Cieplnej w (...)
Etykiety energetyczne - jak je czytać?
Etykiety energetyczne informują o podstawowych parametrach technicznych sprzętów gospodarstwa domowego. Pozwalają w łatwy i szybki sposób porównać właściwości dostępnych na rynku produktów tego samego typu. Pomaga to dokonać konsumentowi najlepszego wyboru. Informacje umieszczone na etykietach (...)
Działania rzeczników praw konsumenta. Podsumowanie
W 2012 roku rzecznicy konsumentów udzielili ponad 444 tysięcy porad. Przeszło 75 tys. dotyczyło zakupu odzieży i obuwia. Konsumenci mieli też sporo problemów z usługami telekomunikacyjnymi i finansowymi oraz zakupem sprzętu RTV i AGD. Zgodnie z obowiązującym prawem, Urząd Ochrony Konkurencji (...)
Nowa ustawa. Stare telewizory wylądują w sklepach
Według nowych przepisów, zużyty sprzęt RTV i AGD, będzie można zostawić w dowolnym sklepie. Jednak sklep będzie musiał spełnić pewne warunki. Otóż boki urządzenia nie mogą być większe niż 25 centymetrów, a sklep musi mieć powierzchnię większą niż 400 metrów kwadratowych. Wszystko (...)
Wyłudzali sprzęt ze sklepów internetowych
Policjanci z Krakowa zatrzymali dwóch mężczyzn podejrzanych o wyłudzanie sprzętu RTV i AGD z internetowych sklepów. W czasie dwudniowej akcji policjanci odnaleźli ponad 60 telewizorów, komputerów i innego sprzętu o wartości ok. 200 tys. złotych, który mężczyźni ukryli. Policjanci ustalają (...)
Dobrowolnie albo 100 tys. zł kary
Wadliwie zamontowane części samochodowe, elementy zabawki łatwe do połknięcia lub zawierające niebezpieczne substancje to przykłady nieprawidłowości zgłaszanych do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Od 2004 roku przedsiębiorcy przekazali 349 powiadomień o produktach niebezpiecznych. (...)
Kurier przesyłek okazał się złodziejem
Na straty w wysokości ponad 6 tys. złotych naraził swojego pracodawcę i klientów nieuczciwy 22-latek. Karol M., zatrudniony w firmie kurierskiej, zamiast dostarczać przesyłki, kradł ich zawartość. Wpadł w zasadzkę zorganizowaną przez kryminalnych z Ochoty, gdy pakował do swojego auta skradziony (...)
W czym pomoże Inspekcja Handlowa?
Czy wiesz czym zajmuje się Inspekcja Handlowa? Zakres jej działań jest naprawdę szeroki, a możliwości pomocy konsumentom - duże. Poznaj zadania Inspekcji Handlowej jako pośrednika, dzięki któremu możemy efektywnie dochodzić swoich praw w sporach z przedsiębiorcami. O tym, (...)
Przewaga kontraktowa w nowych przepisach
Weszła w życie nowa ustawa o przewadze kontraktowej. Wprowadzone zmiany poprawią sytuację rolników i dostawców produktów w kontaktach z największymi podmiotami na rynku rolno-spożywczym. UOKiK przygotował zestawienie najczęstszych pytań i odpowiedzi dotyczących (...)
Wytyczne dla biur w dobie koronawirusa
Wytyczne dla organizacji pracy biurowej w trakcie epidemii SARS-CoV-2 w Polsce opracowały Ministerstwo Rozwoju i Główny Inspektorat Sanitarny. Sprawdź, co z nich wynika. Uwaga! Nowe zasady bezpieczeństwa dla powiatów w strefie czerwonej i żółtej. ##baner## Cel procedur Celem (...)
Proporcjonalny zwrot opłat za pożyczkę i kredyt konsumencki
Korzystałeś z chwilówki i spłaciłeś ją przed czasem? Zaciągnąłeś kredyt konsumencki na zakup sprzętu AGD i uregulowałeś go przed zakończeniem umowy? Zweryfikuj, czy otrzymałeś proporcjonalny liniowo zwrot pobranych opłat i prowizji. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał (...)
Czym jest siła wyższa? Czy siła wyższa zawsze wyłącza odpowiedzialność?
Np. śnieżna i mroźna zima może się dać we znaki wszystkim. Wiele gospodarstw domowych przez kilka lub kilkanaście dni może zostać pozbawionych dostępu do prądu, jak to zdarzyło się w 2010 r. Stan ten może powodować różne szkody, od zmarnowanej żywności w lodówce po rozstrój (...)