Unijny Certyfikat COVID w Twoim telefonie

Aplikacja na telefon

Jeśli zainstalujesz aplikację mojeIKP, to Unijny Certyfikat COVID odbierzesz na Twoim telefonie lub tablecie i zawsze będziesz go mieć pod ręką.

Unijny Certyfikat COVID (UCC) to międzynarodowy dokument elektroniczny, który ułatwia poruszanie się między krajami Unii Europejskiej, a także do Islandii, Norwegii, Szwajcarii i Liechtensteinu. Każdy kraj sam reguluje, jakie uprawnienia ma osoba, która legitymuje się UCC.

Uwaga, wszystkie kraje unijne wprowadzą to rozwiązanie dopiero 1 lipca (z sześciotygodniowym okresem przejściowym).

Sprawdź przed wyjazdem regulacje kraju, do którego jedziesz

Unijny Certyfikat COVID (UCC) dostaje ktoś, kto:

  • otrzymał przynajmniej jedną dawkę szczepionki przeciw COVID-19 (kraje UE same decydują czy wymagają pełnego zaszczepienia, czy tylko jednej dawki; Polska wymaga pełnego zaszczepienia)
  • otrzymał negatywny wynik testu na obecność koronawirusa (w Polsce ważny przez 48)
  • wyzdrowiał po COVID-19 (jego UCC będzie ważny od 11 do 180 dnia od uzyskania pozytywnego wyniku testu).

UCC znajdziesz na swoim Internetowym Koncie Pacjenta w aplikacji mojeIKP lub przez aplikację mObywatel.

Uwaga, UCC dla Twojego dziecka możesz pobrać wyłącznie z Internetowego Konta Pacjenta. Nie będzie dostępny w aplikacji mojeIKP.

Jak odebrać UCC w aplikacji mojeIKP?

mojeIKP to bezpłatna mobilna aplikacja, która daje dostęp do niektórych funkcjonalności Internetowego Konta Pacjenta. Możesz ją pobrać na systemy Android z Google Play lub iOS z Apple Store.

Teraz, po zainstalowaniu mojeIKP, kod QR Twojego UCC znajdziesz w „Menu” – po uruchomieniu aplikacji naciśnij na trzy kropki w prawym górnym rogu telefonu.

3 ekrany z UCC

Możesz też pobrać i zapisać pdf z Unijnym Certyfikatem COVID.

mojeIKP umożliwia Ci m.in.:

  • dostęp do Unijnego Certyfikatu COVID (UCC) bezpośrednio z komórki lub tabletu
  • szybkie umówienie terminu szczepienia przeciw COVID-19
  • odbieranie powiadomień o wystawionych e-receptach i e-skierowaniach, wysyłanych bezpośrednio na telefon. Dotyczy to także e-recept i e-skierowań wystawionych dzieciom czy ewentualnie bliskiej osobie, która upoważniła Cię do swojego Internetowego Konta Pacjenta
  • wykupienie leku w aptece przez pokazanie kodu QR na ekranie telefonu (bez konieczności podawania farmaceucie numeru PESEL)
  • sprawdzenie, kiedy i gdzie odbędzie się wizyta na podstawie zarejestrowanego e-skierowania
  • pobieranie e-recept i e-skierowań na urządzenie mobilne w formie pdf z plikiem do wydruku, aby można je było wysłać do innej osoby przy pomocy np. poczty internetowej lub komunikatorów internetowych, takich jak SMS czy Messenger.  

Aplikację może zainstalować i uruchomić także osoba, która dotąd nie korzystała z Internetowego Konta Pacjenta.

mojeIKP na komórkę lub tablet

Pobierz mojeIKP i zyskaj wygodny dostęp do Twoich e-recept i e-skierowań oraz możliwość szybkiej rejestracji na szczepienie przeciw COVID-19

mojeIKP to bezpłatna mobilna aplikacja, która daje dostęp do niektórych funkcjonalności Internetowego Konta Pacjenta. Możesz ją pobrać na systemy Android z Google Play lub iOS z App Store.

Aplikacja umożliwia Ci:

  • szybkie umówienie terminu szczepienia przeciw COVID-19
  • łatwe wyszukiwanie e-recept i e-skierowań
  • odbieranie powiadomień o wystawionych e-receptach i e-skierowaniach, wysyłanych bezpośrednio na telefon. Dotyczy to także e-recept i e-skierowań wystawionych dzieciom czy ewentualnie bliskiej osobie, która upoważniła Cię do swojego Internetowego Konta Pacjenta
  • wykupienie leku w aptece przez pokazanie kodu QR na ekranie telefonu (bez konieczności podawania farmaceucie numeru PESEL)
  • sprawdzanie ulotki i dawkowania przepisanego leku
  • sprawdzenie, kiedy i gdzie odbędzie się wizyta na podstawie zarejestrowanego

    e-skierowania
  • pobieranie e-recept i e-skierowań na urządzenie mobilne w formie pdf z plikiem do wydruku, aby można je było wysłać do innej osoby przy pomocy np. poczty internetowej lub komunikatorów internetowych, takich jak SMS czy Messenger.  

Po zainstalowaniu aplikacji pierwszy raz należy się zalogować profilem zaufanym lub kontem w określonym banku (PKO BPPKO SABOŚBNP Paribas, bank spółdzielczy), podobnie jak przy logowaniu na Internetowe Konto Pacjenta. Nadajesz wówczas kod PIN, taki, jaki wybierzesz, by później używać go przy kolejnych logowaniach do aplikacji.

ekrany komórek z procesem nadawania pinu

W aplikacji powiadomienie o nowej e-recepcie lub e-skierowaniu zobaczysz pod znakiem dzwonka.

Aplikację może zainstalować i uruchomić także osoba, która dotąd nie korzystała z Internetowego Konta Pacjenta.

Jak umówić się na szczepienie?

  • Uruchom aplikację, wpisz kod PIN i sprawdź, czy masz już wystawione e-skierowanie na szczepienie przeciwCOVID-19. Będzie ono wyróżnione niebieską obwódką na liście e-skierowań.
  • Następnie kliknij na e-skierowanie, żeby je otworzyć. Zobaczysz wówczas przycisk „Umów szczepienie”, który przekieruje Cię do systemu e-rejestracji. Nie musisz się dodatkowo logować.
  • Wybierz termin, godzinę i miejsce szczepienia. Po potwierdzeniu wyboru, wracasz przyciskiem „wstecz” (widocznym w prawym górnym rogu) do e-skierowania, gdzie pojawi się informacja o wybranym terminie szczepienia.
  • Do czasu przyjęcia pierwszej dawki możesz zmienić termin szczepienia. W tym celu klikasz na przycisk „Zmień termin” – ponownie zostaniesz przekierowany do systemu e-rejestracji.
  • Termin i miejsce Twojego szczepienia sprawdzisz w aplikacji w e-skierowaniach. Na drugie szczepienie, jeśli jest przewidziane, umawia Cię punkt szczepień, więc tego terminu nie zobaczysz w aplikacji.

Źródło: pacjent.gov.pl


A.J.
Zespół e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika