Koszty przesyłki przy reklamacji

Pytanie:

Czy w wypadku, jeśli miejsce kupna towaru jest oddalone od miejsca jego produkcji, a więc sprzedawca musi reklamowany towar wysłać paczką do producenta, może on, w wypadku nie uznania kosztów reklamacji, obciążyć klienta kosztami przesyłki (w jedna lub w obie strony)?

Masz inne pytanie do prawnika?

25.10.2001

Zespół
e-prawnik.pl

Odpowiedź prawnika: Koszty przesyłki przy reklamacji

Reklamacja dotyczy sytuacji, gdy konsument korzysta z uprawnień wynikających z rękojmi. Zgodnie z przepisami dotyczącymi wykonywania umów sprzedaży w razie nie uwzględnienia reklamacji na sprzedawcy ciąży obowiązek pisemnego zawiadomienia o tym konsumenta oraz dokonania zwrotu dostarczonego mu towaru z reklamacją. Nie dokonanie zawiadomienia w terminie 14 dni uznaje się za uwzględnienie reklamacji zgodnie z żądaniem konsumenta. Przepisy kodeksu cywilnego w sposób dokładny precyzują, iż w przypadku uwzględnienia żądań kupującego koszty związane z dochodzeniem tych roszczeń ponosi sprzedający. Brak wprost uregulowania, które umożliwiałoby sprzedawcy rozpoznającemu reklamację żądania od konsumenta zwrotu kosztów nie uwzględnionej reklamacji. Takie uregulowanie ma na celu umożliwienie konsumentowi realizowanie swych uprawnień i wyrównania szans w konfrontacji z producentami i sprzedawcami. Istniałaby ewentualnie szansa dochodzenia tego typu kosztów od konsumenta, gdyby sprzedawca wykazał, iż konsument nadużywał swego prawa kilkakrotnie bezpodstawnie wnosząc reklamację i w ten sposób narażając sprzedawcę na niczym nie uzasadnione koszty.

Porady prawne

 

Porady prawne

Potrzebujesz porady prawnej?

Reklamacja pocztowa

Reklamacja pocztowa

Masz problem z usługą pocztową? Możesz złożyć reklamację! Reklamację możesz złożyć pisemnie, mailowo, poprzez formularz na stronie internetowej operatora lub ustnie. Reklamację może złożyć nadawca albo adresat – gdy przesyłka zostanie mu doręczona albo nadawca zrzekł (...)

Jakie masz prawa w przypadku doręczenia uszkodzonej przesyłki? - opinia prawna

Jakie masz prawa w przypadku doręczenia uszkodzonej przesyłki? - opinia prawna

Stan faktyczny:Zakupiłam przez internet towar - porcelanę. Po otworzeniu przesyłki okazało się towar znajdujący się w paczce jest zniszczony - potłuczona porcelana . Towar był zapakowany w zwykły karton bez odpowiednich zabezpieczeń, porcelana była jedynie owinięta gazetami, a na kopercie (...)

Jakie prawa przysługują konsumentom?

Jakie prawa przysługują konsumentom?

Jeśli zamierzasz sprzedawać towary lub świadczyć usługi, musisz przestrzegać praw konsumenta. Te prawa obejmują między innymi: gwarancję, rękojmię czy prawo do zwrotu towaru. Nie możesz też stosować w umowach klauzul niedozwolonych. Sprawdź, jakie prawa mają konsumenci. Kim jest (...)

Rękojmia za wady

Rękojmia za wady

Rękojmia - czyli co? Rękojmia to podstawa jednej z dwóch możliwych dróg składania reklamacji przez konsumenta (obok gwarancji). Jest to tryb dochodzenia odpowiedzialności od przedsiębiorcy w związku z ujawnioną wadą fizyczną (niezgodnością z umową) lub prawną kupionego (...)

Przygotuj się na wakacje

Przygotuj się na wakacje

Wakacje za granicą Przed każdą taką zagraniczną podróżą, czy to samodzielną, czy w grupach zorganizowanych, niezależnie od tego, czy to wyjazd wakacyjny czy w celach biznesowych – warto poświęcić kilka chwil, aby zadbać o spokojny pobyt, z którego przywieziemy wyłącznie (...)

Wyprzedaże i prawa konsumenta

Wyprzedaże i prawa konsumenta

Black Friday i Cyber Monday – to dni, w których możesz zrobić korzystnie zakupy w sklepach stacjonarnych i internetowych w kraju i zagranicą. Pamiętaj, produkt z wyprzedaży możesz reklamować. Przeczytaj porady UOKiK oraz Europejskiego Centrum Konsumenckiego. Wkrótce wielkie wyprzedaże Już (...)

Kurier uszkodził przesyłkę. Co zrobić?

Kurier uszkodził przesyłkę. Co zrobić?

Gdy zauważymy choćby drobne uszkodzenie paczki, to mamy prawo do sprawdzenia przy kurierze jej zawartości. Musimy pamiętać, że firma kurierska odpowiada za stan przesyłki od jej przyjęcia od nadawcy aż do wydania adresatowi. Możemy więc starać się o odszkodowanie wtedy, gdy zostanie ona (...)

Usługi kurierskie w dobie koronawirusa

Usługi kurierskie w dobie koronawirusa

Wytyczne dla funkcjonowania usług kurierskich Jeśli zarządzasz firmą kurierską bądź jej oddziałem, sprawdź, jak zapewnić bezpieczeństwo pracownikom i klientom. ##baner## Zgodnie z wytycznymi, które Ministerstwo Rozwoju opracowało wraz z Głównym Inspektorem Sanitarnym, podczas (...)

Firmy kurierskie - Raport

Firmy kurierskie - Raport

Ograniczanie odpowiedzialności za opóźnienia lub niedostarczenie przesyłki, utrudnianie rozpatrzenia reklamacji - to tylko niektóre postanowienia stosowane przez firmy kurierskie, które zakwestionował UOKiK. W trakcie kontroli zbadano regulaminy 30 przedsiębiorców. Coraz częściej korzystamy (...)

O czym pamiętać na zakupach prezentów?

O czym pamiętać na zakupach prezentów?

Wybierasz prezenty dla najmłodszych? Szukasz upominku dla bliskich? Pamiętasz o swoich prawach w przypadku zakupu nietrafionego produktu? Poznaj porady UOKiK, aby wiedzieć, na co zwrócić uwagę wybierając zabawki, karty podarunkowe czy personalizowane podarunki. UOKiK (...)

Regulamin sklepu internetowego - wzór

Regulamin sklepu internetowego - wzór

Przygotowanie dobrego (czytaj zgodnego z prawem i bez klauzul niedozwolonych) regulaminu to nie lada wyzwanie nawet dla prawnika. Bardzo często próbujemy napisać regulamin samodzielnie, korzystając z dostępnych wzorów, czy też posiłkując się regulaminami innych przedsiębiorców. (...)

Dzień bezpiecznego Internetu – zakupy w sieci

Dzień bezpiecznego Internetu – zakupy w sieci

Zwrot towaru, który się już nie podoba? Możliwe, ale tylko przy sprzedaży przez Internet - to podstawowe prawo różniące zakupy wirtualne od tradycyjnych. W Dniu Bezpiecznego Internetu, obchodzonym w Polsce po raz piąty, UOKiK zwraca uwagę na zasady obowiązujące w Sieci.Zakupy on-line cieszą (...)

Oferta z Internetu...

Oferta z Internetu...

Brak podstawowych informacji związanych z transakcją to najważniejszy zarzut dotyczący sklepów internetowych. Kontrolę działających w sieci przedsiębiorców przeprowadziła Inspekcja Handlowa na zlecenie UOKiK. Zastrzeżenia dotyczą aż 89 z 126 sklepów.Zanim podpiszemy umowę (...)

Odszkodowania po powodziach i podtopieniach

Odszkodowania po powodziach i podtopieniach

Rzecznik Finansowy przygotował publikację dotyczącą kwestii odszkodowań po powodziach i podtopieniach. Poniżej wskazujemy, co radzi odnośnie kwestii, na jakie osoby poszkodowane powinny zwrócić uwagę w takich sytuacjach. W wyniku coraz częściej występujących ekstremalnych (...)

Letnie wyprzedaże - rabaty, reklamacje i zwroty

Letnie wyprzedaże - rabaty, reklamacje i zwroty

Przedsiębiorcy stosują różne chwyty marketingowe, które mają sprawić, że podejmiesz decyzję szybko i bez zastanowienia. W ten sposób mogą skłonić Cię do zakupu rzeczy niepotrzebnej, w zawyżonej cenie lub słabej jakości. UOKiK wraz z Europejskim Centrum Konsumenckim (...)

Wyjazd zagraniczny - o czym warto pamiętać?

Wyjazd zagraniczny - o czym warto pamiętać?

O czym należy pamiętać, podpisując umowę z biurem podróży? Jeśli wybierasz się w podróż z organizatorem wycieczki lub korzystasz z jakichś usług turystycznych, sprawdź dokładnie podpisywaną umowę, zwracając uwagę szczególnie na postanowienia, jakie często kwestionuje (...)

Odszkodowania po wichurach

Odszkodowania po wichurach

Sezon wiosenno-letni, to nie tylko palące słońce, ale też burze i wichury, skutkujące np. uszkodzeniami budynków lub podtopieniami. Po każdym takim zdarzeniu do ekspertów biura Rzecznika Finansowego dyżurujących przy telefonach dzwonią poszkodowani. Chcą się skonsultować, czy (...)

UOKIK bada umowy klubów fitness, pływalni i szkół tańca. Są nieprawidłowości

UOKIK bada umowy klubów fitness, pływalni i szkół tańca. Są nieprawidłowości

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta przygotował listę najczęściej łamanych przepisów i radzi, na co zwrócić uwagę, zawierając umowę z przedsiębiorcami organizującymi czas wolny. Usługi czasu wolnego to m.in. fitness kluby, szkoły tańca, parki wodne, stacje narciarskie, imprezy masowe. (...)

Ubezpieczenia szkolne

Ubezpieczenia szkolne

Wraz z rozpoczynającym się nowym rokiem szkolnym, na pierwszych spotkaniach klasowych przedstawiane są oferty ubezpieczeń dzieci i młodzieży szkolnej. Biuro Rzecznika Finansowego podczas dyżurów eksperckich rejestruje zwiększoną liczbę telefonów od rodziców, którzy (...)

Transakcje nieautoryzowane

Transakcje nieautoryzowane

Co zrobić, gdy z rachunku skradziono pieniądze? Jak nie wpaść w pułapki oszustów? Jakie są obowiązki dostawców płatności, np. banków w przypadku kradzieży środków? Prezes UOKiK wspólnie z Rzecznikiem Finansowym przygotowali odpowiedzi na najczęściej (...)

Wyjaśnienia dotyczące wakacji kredytowych

Wyjaśnienia dotyczące wakacji kredytowych

W związku z pytaniami kierowanymi do Rzecznika Finansowego przez przedstawicieli prasy, jak równie za pośrednictwem infolinii oraz skrzynki mailowej uruchomionej w Biurze Rzecznika Finansowego przestawił on odpowiedzi na najczęściej poruszane kwestie dotyczące „wakacji kredytowych”. Jeśli (...)

Zapytaj prawnika:

Dodaj załącznikDodaj załącznik

Oświadczenia i zgody RODO:


PORADY PRAWNIKA

Firma kurierska nie chce uznać reklamacji za zniszczony towar.

Firma kurierska nie chce uznać reklamacji za zniszczony towar.

Potrzebuję Państwa pomocy w zakresie opinii prawnej. Sprawa dotyczy odrzucenia reklamacji przez firmę kurierską. Nasz klient zamówił u nas telewizor led 50 cali. Paczkę z telewizorem wysłaliśmy kurierem z dodatkową opcją ubezpieczenia. Według informacji od naszego klienta pudełko dotarło (...)

Reklamacja przesyłki sądowej

Reklamacja przesyłki sądowej

Przedstawiciel poczty polskiej czyli listonosz nie dostarczył listu poleconego z postanowieniem sądu, tylko na liście napisał adnotację: adresat wyprowadził się. Sąd na tej podstawie wydal postanowienie o zawieszeniu sprawy zgodnie z kpc 136 par.2 oraz 177 par 1 pkt 6. Firma nasza zniecierpliwiona (...)

Czy kara pieniężna za jazdę bez biletu przedawnia się?

Czy kara pieniężna za jazdę bez biletu przedawnia się?

W 1.08.2005r roku jechałem pociągiem bez biletu. Dostałem mandat, którego nie zapłaciłem. Dwa miesiące po otrzymaniu kary (11.10.2005r), dostałem wezwanie do zapłaty z sądu z powództwa pkp przewozy regionalne za przejazd bez biletu. Kolejne wezwania nie odbierałem, bowiem zmieniłem miejsce (...)

Opłata przy reklamacji z tytułu gwarancji

Opłata przy reklamacji z tytułu gwarancji

Prowadzimy serwis sprzętu komputerowego. Klient przysłał do nas komputer z żądaniem jego naprawy w ramach gwarancji. Po rozkręceniu komputera i wykonaniu diagnozy stwierdziliśmy, że sprzęt jest zalany. Przesłaliśmy do klienta pismo z odmową wykonania naprawy w ramach gwarancyjnych wraz z (...)

Sposób załatwienia reklamacji

Sposób załatwienia reklamacji

W myśl odpowiedzi jaka widziałem w e-prawniku nie dotrzymanie terminu reklamacji jest równoważne z jej przyjęciem. Czy w związku z tym mogę żądać załatwienia reklamacji w sposób korzystny dla mnie, tzn. czy mogę się domagać wymiany bloczków na nowe bez względu na to czy istnieje możliwość (...)

Uszkodzony towar - odstąpienie od umowy

Uszkodzony towar - odstąpienie od umowy

Otrzymałem przesyłką kurierską od osoby prywatnej używany mebel. Niestety dotarł uszkodzony. Wysyłający zgodził się, iż stan odebranego mebla różni się od wysłanego(zdjęcia przed wysyłką i po odbiorze, na dokumencie wysyłkowym została naniesiona uwaga, że mebel dotarł uszkodzony). (...)

Dostarczenie przesyłki przez kuriera

Dostarczenie przesyłki przez kuriera

Kurier dostarcza przesyłkę na wskazany adres. Na prośbę o pozostanie na czas rozpakowania paczki (mebel) reaguje negatywnie - twierdzi, że nie ma takiego obowiązku i wychodzi. Czy kurier ma obowiązek na żądanie klienta pozostać przy rozpakowaniu dostarczonej przesyłki? Czy regulują to wyłącznie (...)

Odszkodowanie od firmy kurierskiej za zniszczony towar.

Odszkodowanie od firmy kurierskiej za zniszczony towar.

Klient zamówił w naszym sklepie sprzęt elektroniczny, opcję wysyłki wybrał kuriera. W mailu potwierdzającym zakup, zaznaczyliśmy żeby klient dokładnie sprawdził przy kurierze czy towar ten nie jest uszkodzony. Niestety klient tego nie zrobił. Podpisał również protokół że odebrał towar (...)

Rozwiązanie umowy o kredyt konsumencki

Rozwiązanie umowy o kredyt konsumencki

Moja mama lat 68 została zaproszona na prezentację produktów firmy Z.. Tam zachęcona podpisała wniosek o zakup i o zawarcie umowy kredytowej bankiem, który jest traktowany przez bank jako umowa, choć tego słowa w nagłówku nie ma. Cena umowna towaru wynosi 1.950,00 zł + odsetki. Razem wynosi (...)

Refakturowanie usług pocztowych

Refakturowanie usług pocztowych

Prowadzimy sprzedaż towaru za pośrednictwem Internetu, większość sprzedanego towaru jest wysyłana do klienta za pośrednictwem Poczty Polskiej. Posiadamy umowę z Pocztą. Klientom wystawimy paragon w którym oprócz towaru, zamieszamy pozycje "opłata pocztowa". Wysokość opłaty pocztowej jest (...)

Zwolnienie z cła i VAT przy imporcie

Zwolnienie z cła i VAT przy imporcie

Towar sprowadzony spoza UE podlega ocleniu i należy zapłacić w kraju od jego wartości podatek VAT. Nieraz jednak zamawiałem różnego rodzaju artykuły w sklepach głównie w USA, ale także w Hong-Kongu (np. książki, elektronikę, ubrania). Nie miałem wcześniej żadnego pojęcia o ww. wymaganiach. (...)

Koszty ubezpieczenia w transporcie

Koszty ubezpieczenia w transporcie

Świadczę usługi transportu towarów. Przewoziłem towar na zlecenie spedytora, który przyjął zlecenie przewozu od właściciela towaru. Miał miejsce wypadek i towar uległ zniszczeniu. Jako przewoźnik byłem ubezpieczony na zbyt małą kwotę - wypłata ubezpieczenia z mojej polisy nie pokryła (...)

Kasa fiskalna a pośrednictwo kolczyków dla bydła

Kasa fiskalna a pośrednictwo kolczyków dla bydła

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzi między innym, pośrednictwo w sprzedaży kolczyków dla zwierząt gospodarczych. Obowiązek kolczykowania bydła (95% rozprowadzanych kolczyków, reszta to trzoda owce i kozy) wynika z ustawy o rejestracji i identyfikacji zwierząt, wprowadzonej (...)

Zachowanie terminu do zgłoszenia wad robót

Zachowanie terminu do zgłoszenia wad robót

Ważność zgłoszonej reklamacji z tytułu wykonania wadliwego umowy o roboty budowlane uzależniona jest od zawiadomienia wykonawcy w terminie jednego miesiąca od daty wykrycia wady. Który termin będzie wypełniał ten warunek: data wysłania listu poleconego, czy data odebrania tego listu przez (...)

Przedsądowe dochodzenie należności

Przedsądowe dochodzenie należności

Chodzi o zaległość w zapłacie za wykonaną usługę wg pisemnej umowy, podpisanej przez obydwie strony. Faktura była wystawiona w lutym (bez podpisu odbiorcy/nabywcy), spóźnienie z płatnością wynosi już kilka miesięcy. Zwykłe monity i ponaglenia wysłane do nierzetelnego klienta jako e-mail (...)