Odpowiedź prawnika: Koszty przesyłki przy reklamacji
Reklamacja dotyczy sytuacji, gdy konsument korzysta z uprawnień wynikających z rękojmi. Zgodnie z przepisami dotyczącymi wykonywania umów sprzedaży w razie nie uwzględnienia reklamacji na sprzedawcy ciąży obowiązek pisemnego zawiadomienia o tym konsumenta oraz dokonania zwrotu dostarczonego mu towaru z reklamacją. Nie dokonanie zawiadomienia w terminie 14 dni uznaje się za uwzględnienie reklamacji zgodnie z żądaniem konsumenta. Przepisy kodeksu cywilnego w sposób dokładny precyzują, iż w przypadku uwzględnienia żądań kupującego koszty związane z dochodzeniem tych roszczeń ponosi sprzedający. Brak wprost uregulowania, które umożliwiałoby sprzedawcy rozpoznającemu reklamację żądania od konsumenta zwrotu kosztów nie uwzględnionej reklamacji. Takie uregulowanie ma na celu umożliwienie konsumentowi realizowanie swych uprawnień i wyrównania szans w konfrontacji z producentami i sprzedawcami. Istniałaby ewentualnie szansa dochodzenia tego typu kosztów od konsumenta, gdyby sprzedawca wykazał, iż konsument nadużywał swego prawa kilkakrotnie bezpodstawnie wnosząc reklamację i w ten sposób narażając sprzedawcę na niczym nie uzasadnione koszty.

