Odmowa wydania archiwum ksiąg

Pytanie:

Przejmuję księgi Klienta od innego biura rachunkowego. W umowie z tamtą firmą Klient ma zapisane, że dyskietki z archiwami ksiąg należą do Klienta. Klient chce kontynuować księgowania w tym samym programie księgowym, niestety biuro to odmówiło ich wydania. Czy biuro ma prawo odmówić wydania archiwum ksiąg na dyskietkach Klientowi? W jaki sposób, za pomocą jakich środków prawnych można ich do tego zmusić?

Masz inne pytanie do prawnika?

8.10.2008

Zespółe-prawnik.pl

Zespół
e-prawnik.pl

Odpowiedź prawnika: Odmowa wydania archiwum ksiąg

Nawet w przypadku zmiany biura rachunkowego podatnik musi mieć zapewnioną możliwość kontynuacji rozliczeń podatkowo-rachunkowych przez nowe biuro rachunkowe. Zatem dotychczasowe biuro rachunkowe powinno wydać wszystkie dokumenty, które są w jego posiadaniu, w tym również zapisy na nośnikach danych (np. dyskietkach). Tym bardziej, jeśli strony wprost postanowiły w umowie, iż nośniki te stanowią własność podatnika. Ewentualnie dotychczasowe biuro rachunkowe może zrobić sobie ich kopie, przykładowo dla celów przyszłych kontroli, które wobec podatnika mogą prowadzić organy podatkowe.

 

W przypadku odmowy wydania nośników danych przez biuro rachunkowe, ponieważ na ogół są to jednak firmy stosujące określone standardy, należałoby skontaktować się z właścicielem biura w celu wyjaśnienia przyczyn odmowy wydania nośników. W dalszej kolejności podatnik powinien pisemnie wezwać biuro do ich wydania z zagrożeniem skierowania sprawy na drogę postępowania cywilnego (o wydanie rzeczy) oraz drogę postępowania dyscyplinarnego (jeśli prowadzący biuro rachunkowe przykładowo jest doradcą podatkowym), a nawet zawiadomienie organów ścigania (w związku z przywłaszczeniem rzeczy).

Potrzebujesz porady prawnej?

Zapytaj prawnika:

Dodaj załącznikDodaj załącznik

Oświadczenia i zgody RODO:


FORUM POMOCY PRAWNEJ

Kupowanie w Chinach i sprzedaż w Polsce

23.5.2018 przez: irytujacytyp

Restrukturyzacja firmy

10.1.2018 przez: 07Humbert