Pomyłka w adresie spółki jawnej

Pytanie:

"Czy pomyłka w adresie spółki jawnej (np. ul. Kochanowskiego 12, zamiast ul. Kochanowskiego 12C) rodzi niebezpieczne skutki podatkowe? Czy można bez narażenia się na niebezpieczeństwo zapłacenia kary, odsetek itd. zgłosić i poprawić ten błąd w urzędzie skarbowym?"

Odpowiedź prawnika: Pomyłka w adresie spółki jawnej

Spółka jawna jest zarejestrowana w Rejestrze Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego (KRS). Ponieważ domniemywa się, że dane zgłoszone do Rejestru są prawdziwe (art. 17 ust. 1 ustawy o KRS), jako prawidłowy adres siedziby spółki przyjmuje się adres zgłoszony do KRS i taki adres powinien być zgłoszony do urzędu skarbowego. Oczywiście może zdarzyć się pomyłka w adresie – czy to pomyłka osoby, która wypełniała druk do KRS, czy też pracowników sądu w trakcie wprowadzania adresu. Jeżeli zatem błędny adres jest zgłoszony w KRS (a w następstwie tego w urzędzie skarbowym), przede wszystkim powinien on być najpierw poprawiony w KRS, a następnie należy dokonać aktualizacji danych w urzędzie skarbowym. Jeżeli natomiast w KRS jest wpisany poprawny adres, a nieprawidłowy adres jest jedynie zgłoszony do urzędu skarbowego, należy czym prędzej złożyć aktualizację NIP, dołączając do niej aktualny odpis KRS potwierdzający poprawny adres siedziby spółki. W takim przypadku – jeśli jest to omyłka drobna i przykładowo nie doprowadziła do utrudnienia prowadzonego postępowania podatkowego (np. na skutek niemożności doręczenia pism pod zgłoszony adres) organy podatkowe z reguły nie wyciągają negatywnych konsekwencji.


Piotr Geliński

Doradca podatkowy

Doradca podatkowy nr 10841; magister prawa (absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego).

Od 2002 r. zdobywał doświadczenie jako współpracownik znanych kancelarii prawnych i kancelarii doradztwa podatkowego. Od 2008 r. wykonuje zawód doradcy podatkowego obecnie w formie spółki doradztwa podatkowego;

Specjalizuje się w: udzielaniu porad, opinii i wyjaśnień z zakresu obowiązków podatkowych; analizie obciążeń podatkowych i ich optymalizacji, planowaniu podatkowym; ocenie umów pod względem wynikających z nich obowiązków podatkowych; doradztwie w sporach z organami podatkowymi, podczas kontroli podatkowej i skarbowej oraz w postępowaniach z zakresu zobowiązań podatkowych, w tym także w postępowaniach sądowoadministracyjnych.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika