Prawa konsumenta a zwrot towaru

Pytanie:

Moje pytanie dotyczy zwrotu towaru przy sprzedaży wysyłkowej ale od strony firmy. - kupujący kupuje przez internet nowy produkt za bardzo wysoką kwotę (ponad 10 tys zł). - towar w ofercie jest szczegółowo opisany - towar został zapakowany i wysłany ubezpieczoną paczką - po kilku dniach klient stwierdza że się pomylił, i że chce go zwrócić - odsyła towar pocztą polską, bez ubezpieczenia i odesłania nam pisemnego oświadczenia o odstąpieniu. - po rozpakowaniu okazuje się że opakowanie towaru jest zniszczone, a produkt nosi wyraźne ślady użytkowania Proszę o informację kto ma rację podpierając o akty prawne kto w tej sytuacji ma rację?

Masz inne pytanie do prawnika?

4.7.2013

Zespółe-prawnik.pl

Zespół
e-prawnik.pl

Odpowiedź prawnika: Prawa konsumenta a zwrot towaru

Zgodnie z art. 7 ust.1 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny Konsument, który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie w terminie dziesięciu dni, ustalonym w sposób określony w art. 10 ust. 1. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem.

Porady prawne

 

 

Na tej podstawie, w przypadku zawarcia transakcji na odległość, w obrocie jednostronnie profesjonalnym (konsument - przedsiębiorca) konsument ma zawsze prawo do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni od otrzymania towaru. Odstąpienie od umowy nie wymaga podania przez konsumenta przyczyny rezygnacji z transakcji i nie jest uzależnione od istnienia wad towaru.

W tym czasie konsument ma prawo towar rozpakować i wypróbować w zakresie zwykłego zarządu.

W przypadku, w którym konsument odstąpił od umowy, przedsiębiorca winien zwrócić konsumentowi wpłaconą przez niego kwotę niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 14 dni.

Wyjątkiem jest sytuacja w której konsument zakupiony towar zniszczył, uszkodził lub zwrócił w stanie niekompletnym. Wówczas jest bowiem zobowiązany do naprawienia szkody wobec przedsiębiorcy.

Za zniszczenie towaru nie jest jednak uważane jego rozpakowanie i wypróbowanie, nawet jeżeli w istocie doprowadziło to do utraty przez towar części jego pierwotnej wartości. Oryginalne opakowanie nie jest natomiast częścią zamówionego towaru.

Powyższe uprawnienie nie przysługuje jednak konsumentowi, jeżeli zawarł on umowę z przedsiębiorcą w drodze licytacji.

Porady prawne

Potrzebujesz porady prawnej?

Początek roku szkolnego. Sprawdź swoje prawa!

Początek roku szkolnego. Sprawdź swoje prawa!

Wadliwy plecak można reklamować u sprzedawcy. Kapcie, które okazały się za małe raczej trudno będzie oddać do sklepu, bo zwroty to wyłącznie dobra wola sprzedawcy. O czym powinien pamiętać rodzic zapisując dziecko na kurs językowy? UOKiK przypomina, na co zwrócić uwagę przed pierwszym (...)

Rękojmia za wady

Rękojmia za wady

Rękojmia - czyli co? Rękojmia to podstawa jednej z dwóch możliwych dróg składania reklamacji przez konsumenta (obok gwarancji). Jest to tryb dochodzenia odpowiedzialności od przedsiębiorcy w związku z ujawnioną wadą fizyczną (niezgodnością z umową) lub prawną kupionego (...)

Oferujesz produkty w sprzedaży wysyłkowej? - dowiedz się więcej o umowach zawieranych na odległość

Oferujesz produkty w sprzedaży wysyłkowej? - dowiedz się więcej o umowach zawieranych na odległość

  Co rozumiemy pod pojęciem "umowa zawierana na odległość"? Umowę zawieraną na odległość cechują następujące elementy: brak jednoczesnej obecności obu stron - nie jest to spotkanie w cztery oczy w lokalu przedsiębiorcy, zorganizowanie działalności przedsiębiorcy na zasadzie zawierania (...)

Reklamacja towarów. Kilka rad, jak skutecznie to zrobić

Reklamacja towarów. Kilka rad, jak skutecznie to zrobić

Reklamacja, zwrot zakupionego sprzętu na podstawie ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, a może rękojmia - z jakich praw przysługujących konsumentom można korzystać, gdy zakupiony towar ulegnie awarii, odbiega od tego co było nam oferowane przy jego zakupie lub po prostu (...)

Prawa konsumenta w 2023 roku

Prawa konsumenta w 2023 roku

Co się zmieni od 1 stycznia? Dla kupujących on-line: weryfikacja opinii w internecie, jasne zasady plasowania ofert, aktualizacje treści i usług cyfrowych. Dla miłośników wyprzedaży: transparentne informacje o obniżkach cen. Dla wszystkich - nowe zasady reklamacji wadliwych (...)

Gdy przedsiębiorca zawiera umowę o dzieło z osobą prywatną...

Gdy przedsiębiorca zawiera umowę o dzieło z osobą prywatną...

  Jakie umowy o dzieło są uregulowane w sposób szczególny? Do części umów o dzieło, wyróżnionych zarówno od strony podmiotowej, jak i przedmiotowej, znajdą zastosowanie modyfikacje wynikające z odpowiedniego stosowania przepisów o sprzedaży (...)

Jak konsument może się bronić przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi przedsiębiorców?

Jak konsument może się bronić przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi przedsiębiorców?

Czego dotyczy ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym? Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, obowiązująca od 21 grudnia 2007 r., określa nieuczciwe praktyki rynkowe w działalności gospodarczej i zawodowej oraz zasady przeciwdziałania (...)

System monitorowania drogowego przewozu towarów

System monitorowania drogowego przewozu towarów

Cele ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów Ustawa z dnia 9 marca 2017 r. o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów ma na celu wdrożenie kolejnego narzędzia uszczelniającego system podatkowy. Ustawa określa zasady oraz odpowiedzialność za naruszenie obowiązków (...)

Nowe przepisy konsumenckie - co się zmieniło

Nowe przepisy konsumenckie - co się zmieniło

Dłuższy czas na odstąpienie od umowy Ustawa o prawach konsumenta wydłuża z 10 do 14 dni termin na odstąpienie przez konsumenta od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, a więc także od umowy zawartej przez Internet. Więcej obowiązków dla przedsiębiorcy Bardzo (...)

Sprzedaż zdalna w przepisach UE

Sprzedaż zdalna w przepisach UE

Sprzedaż na odległość i sprzedaż poza lokalem przedsiębiorstwa w UE Poniżej przedstawiono informacje dotyczące wyłącznie sprzedaży towarów i usług konsumentowi końcowemu, a nie innym przedsiębiorstwom. Sprzedaż na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa może okazać się (...)

Rękojmia konsumencka w przepisach UE

Rękojmia konsumencka w przepisach UE

Najważniejsze prawa konsumenckie według przepisów UE Według unijnych przepisów, w razie zakupu towarów lub usług przez internet, na odległość (telefonicznie czy mailowo) bądź poza lokalem przedsiębiorstwa (np. od akwizytora lub sprzedawcy obwoźnego) konsument ma prawo (...)

Zgodność towaru z umową

Zgodność towaru z umową

    Kto odpowiada za niezgodność towaru z umową?   Za niezgodność towaru z umową odpowiada sprzedawca. Zasady tej odpowiedzialności reguluje ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej implementująca do polskiego prawa unijną dyrektywę o niektórych (...)

Uwaga na niedozwolone postanowienia w umowie kupna mieszkania!

Uwaga na niedozwolone postanowienia w umowie kupna mieszkania!

  Co to są niedozwolone postanowienia umowne?  Niedozwolone klauzule umowne to takie jej zapisy, które kreują prawa i obowiązki konsumenta w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami i rażąco naruszają jego interesy. Wbrew potocznemu rozumieniu pojęcia „konsument”, (...)

Wyprzedaże i prawa konsumenta

Wyprzedaże i prawa konsumenta

Black Friday i Cyber Monday – to dni, w których możesz zrobić korzystnie zakupy w sklepach stacjonarnych i internetowych w kraju i zagranicą. Pamiętaj, produkt z wyprzedaży możesz reklamować. Przeczytaj porady UOKiK oraz Europejskiego Centrum Konsumenckiego. Wkrótce wielkie wyprzedaże Już (...)

O czym pamiętać na zakupach prezentów?

O czym pamiętać na zakupach prezentów?

Wybierasz prezenty dla najmłodszych? Szukasz upominku dla bliskich? Pamiętasz o swoich prawach w przypadku zakupu nietrafionego produktu? Poznaj porady UOKiK, aby wiedzieć, na co zwrócić uwagę wybierając zabawki, karty podarunkowe czy personalizowane podarunki. UOKiK (...)

Jak złożyć wniosek o wydanie Wiążącej Informacji Stawkowej?

Jak złożyć wniosek o wydanie Wiążącej Informacji Stawkowej?

Sprzedajesz towary lub usługi i nie jesteś pewien czy używasz poprawnej klasyfikacji lub właściwej stawki VAT? Poproś o interpretację Krajową Informację Skarbową - złóż wniosek o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS) i skorzystaj z ochrony prawnej. ##baner## Jakich stawek (...)

Reklamacja obuwia - nowe zasady od 2015 roku

Reklamacja obuwia - nowe zasady od 2015 roku

  Problemy z reklamacją obuwia często są wynikiem tego, iż klienci nie znają swoich praw, co skrupulatnie wykorzystują sprzedawcy. Co więcej, przepisy regulujące kwestię reklamacji u sprzedawcy, zmieniły się niedawno - w grudniu 2014 roku - wraz z wprowadzeniem Ustawy o prawach konsumenta. (...)

Co zrobić, jeśli umowa o dzieło jest niewłaściwie wykonywana?

Co zrobić, jeśli umowa o dzieło jest niewłaściwie wykonywana?

Jeśli przyjmujący zamówienie się spóźnia…  Zamawiający ma prawo kontroli sposobu wykonywania umowy. Może więc oceniać rzetelność wykonawcy oraz prawdopodobieństwo dotrzymania terminu. Zgodnie z art. 635 Kodeksu cywilnego (K.c.), jeżeli przyjmujący zamówienie (...)

UOKiK ukarał Vision Express. Ważna decyzja dla konsumentów

UOKiK ukarał Vision Express. Ważna decyzja dla konsumentów

Konsument ma prawo sprawdzić, przymierzyć a nawet uszkodzić towar zakupiony przez Internet, a następnie go zwrócić bez żadnych konsekwencji. Sieć salonów optycznych stosowała w swoim sklepie internetowym klauzule niedozwolone, które m. in. utrudniały możliwość ustawowego zwrotu towaru (...)

Gwarancja ważna, nawet gdy jej nie mamy

Gwarancja ważna, nawet gdy jej nie mamy

W sklepie zapomniano dołączyć do telewizora czy laptopa gwarancję lub źle ją wypełniono? Spokojnie – i tak z niej skorzystasz. Umożliwią to nowe przepisy, które obowiązują od 3 marca. Zmiany sprowadzają się w praktyce do tego, że jeśli sklep udziela gwarancji np. na telefon, (...)

Dropshipping - prawa konsumenta

Dropshipping - prawa konsumenta

Konsumencie, sprawdź, od kogo kupujesz przez internet i jakie przysługują ci prawa „Prosto od zagranicznego producenta, tanio”. „Nasi sprzedawcy z Azji”. „Klient jest importerem towaru”. Zanim skorzystasz z oferty sklepu internetowego, zachęcającego w ten (...)

Zapytaj prawnika:

Dodaj załącznikDodaj załącznik

Oświadczenia i zgody RODO:


PORADY PRAWNIKA

Przyjęcie przez sprzedawcę nienaruszonego towaru

Przyjęcie przez sprzedawcę nienaruszonego towaru

Jesteśmy firmą motoryzacyjną działającą na polskim rynku. W jakim terminie mogę przyjąć zakupiony u mnie towar, który jest nienaruszony, a nabywca przedstawi dowód zakupu? Zwrócenie sprzedawcy (...)

Zwrot uszkodzonego towaru przez klienta.

Zwrot uszkodzonego towaru przez klienta.

Prosimy o opinię prawną w sprawie reklamacji towaru przez klienta. W naszym stacjonarnym sklepie (działamy również przez internet), klient zakupił towar. Nie zajrzał on do pudełka czy z towarem (...)

Zwrot towarów zakupionych w sklepie erotycznym

Zwrot towarów zakupionych w sklepie erotycznym

Moja firma zajmuje się sprzedażą produktów erotycznych (w tym również przez internet). Dla uproszczenia podam następującą sytuację. Klientka detaliczna kupuje wibrator do użytku intymnego o (...)

Zakup konsumencki

Zakup konsumencki

Jakie kroki prawne przysługują mi w tej sytuacji i czy reklamowane okulary i dowód zakupu powinien zostać u sprzedawcy do czasu zakończenia sporu, a jeśli tak to czy mam prawo żądać zwrotu kosztów (...)

Umowa komisu a rękojmia

Umowa komisu a rękojmia

Witam, w dniu 19 kwietnia zakupiłem samochód Ford Fiesta (zakup dokonany był za pośrednictwem autokomisu, pojazd nie był własnością komisu - był tam wstawiony przez osobę fizyczną, fakturę (...)

Odstąpienie od umowy

Odstąpienie od umowy

Mama wysłała pismo polecone z potwierdzeniem odbioru do firmy, która przez akwizytora "namówiła" mamę na zakup produktu na raty. Pismo zostało wysłane w terminie (na trzeci dzień od zaistniałej (...)

Odstąpienie od umowy konsumenckiej

Odstąpienie od umowy konsumenckiej

Kupiłem w sklepie golarkę. Okazało się, że golarka, mimo że sprzęt kosztował dość dużo i marka jest renomowana, goli bardzo niedokładnie. Jakie są szanse na zwrot golarki i odzyskanie pieniędzy? (...)

Sposób zgłoszenia reklamacji

Sposób zgłoszenia reklamacji

Czy sprzedawca ma prawo żądać złożenia reklamacji na piśmie, zwłaszcza w sytuacji jasno sprecyzowanych przez nabywcę zastrzeżeń odnośnie wadliwego produktu? Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów (...)

Czy klient ma prawo żądać wymiany towaru?

Czy klient ma prawo żądać wymiany towaru?

Klient (przedsiębiorca) zakupił u nas sprzęt AGD. Podczas odbioru nie zgłosił żadnych usterek/uszkodzenia towaru. Dopiero po paru dniach dostaliśmy telefon od owego klienta, który stwierdził że (...)

Sprzedaż wadliwego obuwia

Sprzedaż wadliwego obuwia

Kupiłem buty, w których po jakimś czasie poprzerywały się samoczynnie nitki. Producent nie uznał mi gwarancji stwierdzając, że nici zostały przerwane mechanicznie. Co mogę w tej sprawie zrobić, (...)

Zwrot towaru

Zwrot towaru

Czy istnieje termin ustawowy, w ramach którego możliwy jest zwrot towaru? Kontrahent odebrał towar we wrześniu 2004 r. i do tej pory nie uregulował należności. Teraz stwierdził natomiast, że dokona (...)

Zwrot nadwyżki podatku VAT przy stawce 0%

Zwrot nadwyżki podatku VAT przy stawce 0%

Osoby fizyczne planują zawiązać spółkę z o.o., będzie to firma handlowa. 100% sprzedaży będzie to eksport do krajów byłego Związku Radzieckiego (głównie Ukraina, Białoruś i Litwa). W związku (...)

Koszty przesyłki przy reklamacji

Koszty przesyłki przy reklamacji

Czy w wypadku, jeśli miejsce kupna towaru jest oddalone od miejsca jego produkcji, a więc sprzedawca musi reklamowany towar wysłać paczką do producenta, może on, w wypadku nie uznania kosztów reklamacji, (...)

Reklamacja towaru przez konsumenta

Reklamacja towaru przez konsumenta

Dnia 16-04-2007 złożyłam osobiście reklamacje w sklepie obuwniczym o następującej treści: - nowe obuwie zostało zakupione w lutym 2007 - po 2 miesiącach zaczęły się odklejać podeszwy i zaczęła (...)

Niezgodność towaru z umową - realizacja roszczeń

Niezgodność towaru z umową - realizacja roszczeń

Dokonałam zakupu urządzenia elektronicznego, o wartości ok. 1000 zł, które okazało się wadliwe. W ramach uprawnień przysługujących z tytułu gwarancji złożyłam reklamację, która została (...)

FORUM PRAWNE

Reklamacja butów - zwrot gotówki

Reklamacja butów - zwrot gotówki Witam, moja narzeczona kupiła z koncem listopada kozaki za ca. 300 pln. Po niecałym miesiącu zareklamowaliśmy je, bo skóra zaczęła się łuszczyć i pękać mimo (...)

Reklamacja z rękojmi z żądaniem zwrotu gotówki, a samowolna naprawa.

Reklamacja z rękojmi z żądaniem zwrotu gotówki, a samowolna naprawa. Witam, dnia 03.11.2018 złożyłem osobiście reklamację w sklepie sportowym na zakupione markowe buty. Buty były założone dosłownie (...)

gwarancja

gwarancja Mam taki problem... wczoraj kupiłam dvd w tesco i nie działa:/ karta gwarancyjna nie została jeszcze podbita poniewaz dostałam 5 dni na sprawdzenie tego sprzetu...czy mam prawo odzyskac (...)

Allegro - wymuszenie zwrotu prowizji

Allegro - wymuszenie zwrotu prowizji Witam, problem nie dotyczy jedynie tresci tytulu. Sprzedajacy jak i ja jest rowniez osoba fizyczna. Kiedys mialem inna sytuacje, w ktorej nie otrzymalem towaru i musialem (...)

Odrzucona reklamacja z tytułu niezgodności towaru z umową...

Odrzucona reklamacja z tytułu niezgodności towaru z umową... Witam Wszystkich forumowiczów. Kieruje się z prośba o poradę dotyczącej odrzuconej reklamacji z tytułu niezgodności towaru z umową. Żeby (...)

Zwrot! Pomocy!

Zwrot! Pomocy! Kupilem wczoraj kurtke w sklepie(New York<-- Galeria Dominikanska, Wroclaw), ale chcialem ja zwrocic gdyz towar ktory zakupilem byl na prezent. Kurtka okazala sie za mala, a osoba dla (...)

Zwrot towaru

Zwrot towaru We wrześniu 2009 roku dostawca dostarczył do magazynu naszej firmy towar, którego nie zamawialiśmy. Magazynier, nieświadomy braku zamówienia, podpisał fakturę. Uzgodniliśmy z dostawcą, (...)

Allegro - towar niezgodny z opisem - Art. 286. § 1

Allegro - towar niezgodny z opisem - Art. 286. § 1 Szanowni Państwo, prosiłabym o pomoc w poniższej kwestii, ponieważ różne instytucje przekazują mi sprzeczne informacje i nie wiem, którymi się (...)

Oszukiwanie wegetarian

Oszukiwanie wegetarian Dzis ponownie musialam wyrzucic sniadanie do smieci.Serek, ktory mial byc wykonany na bazie tluszczu roslinnego nie byl niczym innym jak smalcem! Choc sklladniki produktu wymienione (...)

Zwrot nowego wózka

Zwrot nowego wózka Witam, do osób zorientowanych w temacie praw konsumenta mam pytanie.... Otóż dziewczyna zakupiła wózek dziecięcy w sklepie z artykułami dla maluchów, jednak jak to czasem bywa (...)

Zwrot za zamówiony towar na firmę

Zwrot za zamówiony towar na firmę Witam! Mam pytanie jak postąpić w następującej sprawi: zakupiłem na firmę (faktura VAT) ponad 2 tygodnie temu towar w sklepie internetowym. Zostało od razu opłacone (...)

Porady prawne