Odpowiedź prawnika: Prawa konsumenta a zwrot towaru
Zgodnie z art. 7 ust.1 ustawy o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny Konsument, który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie w terminie dziesięciu dni, ustalonym w sposób określony w art. 10 ust. 1. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem.

Na tej podstawie, w przypadku zawarcia transakcji na odległość, w obrocie jednostronnie profesjonalnym (konsument - przedsiębiorca) konsument ma zawsze prawo do odstąpienia od umowy w terminie 10 dni od otrzymania towaru. Odstąpienie od umowy nie wymaga podania przez konsumenta przyczyny rezygnacji z transakcji i nie jest uzależnione od istnienia wad towaru.
W tym czasie konsument ma prawo towar rozpakować i wypróbować w zakresie zwykłego zarządu.
W przypadku, w którym konsument odstąpił od umowy, przedsiębiorca winien zwrócić konsumentowi wpłaconą przez niego kwotę niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 14 dni.
Wyjątkiem jest sytuacja w której konsument zakupiony towar zniszczył, uszkodził lub zwrócił w stanie niekompletnym. Wówczas jest bowiem zobowiązany do naprawienia szkody wobec przedsiębiorcy.
Za zniszczenie towaru nie jest jednak uważane jego rozpakowanie i wypróbowanie, nawet jeżeli w istocie doprowadziło to do utraty przez towar części jego pierwotnej wartości. Oryginalne opakowanie nie jest natomiast częścią zamówionego towaru.
Powyższe uprawnienie nie przysługuje jednak konsumentowi, jeżeli zawarł on umowę z przedsiębiorcą w drodze licytacji.
