Forum prawne

Oszukiwanie wegetarian

Dzis ponownie musialam wyrzucic sniadanie do smieci.Serek, ktory mial byc wykonany na bazie tluszczu roslinnego nie byl niczym innym jak smalcem! Choc sklladniki produktu wymienione na opakowaniu powinny gwarantowac ,ze spozyje smakowite sniadanie , zgodnie z moimi upodobaniami , co jakis czas czuje sie strasznie rozczarowana i oszukana .Przeciez zakup jest forma umowy! Jednak producenci oszukuja, bo smalec jest najtanszy, zastepujac nim drozszy olej. Wyrzucam pieniadze do smieci, marnuje przy tym inne produkty. Chce walczyc o swoje prawa, moje pieniadze, marnotrawiony czas i rekompensaty za nerwy. Z tym wiaze sie moje pytanie do prawnika na necie . Czy moge traktowac siebie jak oszukanego konsumenta? Jak moge walczyc z nieuczciwymi producentamii. Nie wystarczy przeciez nie kupowac na drugi raz tego produktu, do ktorego jestem zrazona. Testowanie nowych czesto rowniez konczy sie podobna historia. Nie mozna jesc znowu ciagle tych samych, sprawdzonych produktow. Czy moge oddac oszukany produkt w sklepie ? To istne bledne kolo ... Pozdrawiam -wegetarianka..

(Tuvok)

2004.1.28 0:0:0

Odpowiedzi w temacie: Oszukiwanie wegetarian (1)

Jest ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego, która daje Ci możliwość domagania się wydania towaru zgodnego z umową w przypadku, gdy ten, który nabyłaś jest z tą umową niezgodny. I tylko problemem jest w Twoim wypadku wykazanie, że nabywałaś produkt, co do którego byłaś przekonana, z uwagi na umieszczenie go przez sprzedawcę w określonym miejscu w sklepie (z produktami roślinnymi, czy nabiałem), czy wręcz w dziale wegetariańskim, że nie zawiera domieszek pochodzenia zwierzęcego. Ustawa ta zawiera przepis zobowiązujący sprzedawcę do dokładnego oznaczenia towaru ? ?Art. 3. 1. Sprzedawca dokonujący sprzedaży w Rzeczypospolitej Polskiej jest obowiązany udzielić kupującemu jasnych, zrozumiałych i niewprowadzających w błąd informacji w języku polskim, wystarczających do prawidłowego i pełnego korzystania ze sprzedanego towaru konsumpcyjnego. W szczególności należy podać: nazwę towaru, określenie producenta lub importera i kraj pochodzenia towaru, znak bezpieczeństwa i znak zgodności wymagane przez odrębne przepisy, informacje o dopuszczeniu do obrotu w Rzeczypospolitej Polskiej oraz, stosownie do rodzaju towaru, określenie jego energochłonności, a także inne dane wskazane w odrębnych przepisach.
2. Informacje, o których mowa w ust. 1, powinny znajdować się na towarze konsumpcyjnym lub być z nim trwale połączone, w przypadku, gdy towar jest sprzedawany w opakowaniu jednostkowym lub w zestawie. W pozostałych przypadkach sprzedawca jest obowiązany umieścić w miejscu sprzedaży towaru informację, która może zostać ograniczona do nazwy towaru i jego głównej cechy użytkowej oraz wskazania producenta lub importera i kraju pochodzenia towaru?.
Ale, jak widzisz z ustępu 2 tego przepisu, jeśli na opakowaniu masz informacje o produkcie, to raczej masz małe szanse na to, by wykazać, że zakupiony przez Ciebie towar jest niezgodny z umową.
Jeśli chodzi o to, czy możesz oddać towar do sklepu, to oczywiście tak, w przypadku, o którym pisałem powyżej - jeżeli jest niezgodny z umową.
Dla produktów żywnościowych, paczkowanych, termin do zawiadomienia sprzedawcy o niezgodności z umową wynosi 3 dni od otwarcia opakowania, a w przypadku towarów sprzedawanych luzem ? 3 dni od sprzedaży lub otrzymania towaru ? nie później niż data przydatności do spożycia, czy trwałości. Jak już to zrobisz, ma zastosowanie art. 8 w|w ustawy: ?ust.1 - Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia.
Ust.2. Nieodpłatność naprawy i wymiany w rozumieniu ust. 1 oznacza, że sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.
Ust.3. Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie określone w ust. 1, nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że uznał je za uzasadnione.
Ust.4. Jeżeli kupujący, z przyczyn określonych w ust. 1, nie może żądać naprawy ani wymiany albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy; od umowy nie może odstąpić, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna. Przy określaniu odpowiedniego czasu naprawy lub wymiany uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia?. Powodzenia. Pozdrawiam ? także wegetarianin.

2004.1.28 13:55:18

DODAJ POST W TEMACIE

Aby odpowiadać na forum musisz się zalogować!

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika