Odpowiedź prawnika: Opłata przy reklamacji z tytułu gwarancji
Jak wynika z opisu sytuacji klient powołał się na uprawnienia wynikające gwarancji, a nie z niezgodności towaru z umową czy rękojmi (w przypadku nie-konsumentów). Zgodnie z art. 580 kodeksu cywilnego kto wykonuje uprawnienia wynikające z gwarancji, powinien dostarczyć rzecz na koszt gwaranta do miejsca wskazanego w gwarancji lub do miejsca, w którym rzecz została wydana przy udzieleniu gwarancji, chyba że z okoliczności wynika, iż wada powinna być usunięta w miejscu, w którym rzecz znajdowała się w chwili ujawnienia wady. Gwarant jest obowiązany wykonać obowiązki wynikające z gwarancji w odpowiednim terminie i dostarczyć uprawnionemu z gwarancji rzecz na swój koszt do miejsca wskazanego w paragrafie poprzedzającym. Niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy w czasie od wydania jej gwarantowi do jej odebrania przez uprawnionego z gwarancji ponosi gwarant.

Zagadnienia gwarancji w stosunku do konsumentów precyzuje art. 13 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego, zgodnie z którym udzielenie kupującemu gwarancji następuje bez odrębnej opłaty przez oświadczenie gwaranta, zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym lub reklamie, odnoszących się do towaru konsumpcyjnego; określa ono obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy właściwość sprzedanego towaru nie odpowiada właściwości wskazanej w tym oświadczeniu.
W przedmiotowej sprawie należy zwrócić uwagę, że nie tyle mamy do czynienia z opłatą za udzielenie gwarancji czy wykonanie obowiązków z niej wynikających, co ze szkodą wynikającą z tego, iż konsument kierował do producenta roszczenie niezasadne. Proszę zwrócić uwagę na sformułowanie kto wykonuje uprawnienia wynikające z gwarancji w przepisie regulującym kwestie ponoszenia kosztów. W związku z powyższym gwarant może żądać zwrotu kosztów wynikających z oczywiście niezasadnego roszczenia klienta. Nie jest konieczne zawarcie w tym celu jakiegokolwiek zapisu w dokumencie gwarancji. To roszczenie odszkodowawcze jest bowiem oparte na ogólnych przepisach kodeksu cywilnego. Będą Państwo musieli udowodnić szkodę, jej wysokość, winę klienta oraz związek przyczynowy między jego działaniem a powstaniem szkody. Na marginesie można wspomnieć, iż jakiekolwiek postanowienia zawarte w regulaminie wewnątrz-firmowym nie są wiążące dla osób trzecich, w szczególności dla konsumentów.
