Odpowiedź prawnika: Wysyłanie ofert faksem
Tzw.
spamming stanowi czyn nieuczciwej konkurencji na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy o
świadczeniu usług drogą elektroniczną, w myśl którego zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej. Przez środki komunikacji elektronicznej ustawa rozumie rozwiązania techniczne, w tym urządzenia teleinformatyczne i współpracujące z nimi narzędzia programowe, umożliwiające indywidualne porozumiewanie się na odległość przy wykorzystaniu transmisji danych między systemami teleinformatycznymi, a w szczególności pocztę elektroniczną. W literaturze i orzecznictwie powstały wątpliwości, co do tego, czy w definicji tej mieści się przesyłanie danych za pomocą faksu, z uwagi na materialny substrat danych - kartki papieru (zob. A. Frań,
Komentarz do ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, LEX 2002), a także niejasność, czy dochodzi tu do komunikowania się za pomocą urządzeń tworzących zespół teleinformatyczny. W wyroku z dnia 5 grudnia 2006 r., sygn. akt III SA/Wa 1836/06, Wojewódzki Sąd Administracyjny udzielił na to ostatnie pytanie odpowiedzi przeczącej. Nie jest jednak wykluczona odmienna interpretacja, zwłaszcza w odniesieniu do tzw. faksu komputerowego.
Należy także pamiętać, że zawarta w art. 3 ust. 1 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji definicja czynu nieuczciwej konkurencji jest bardzo szeroka - jest nim bowiem działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Dotyczy to także reklamy. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 oraz 5 u.z.n.k. zakazana jest reklama sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiająca godności człowieka oraz reklama, która stanowi istotną ingerencję w sferę prywatności, w szczególności przez uciążliwe dla klientów nagabywanie w miejscach publicznych, przesyłanie na koszt klienta nie zamówionych towarów lub nadużywanie technicznych środków przekazu informacji.