Jakie informacje powinno zawierać świadectwo pracy?

Jakie informacje powinno zawierać świadectwo pracy?

Świadectwo pracy jest podstawowym dokumentem jaki powinien otrzymać pracownik od pracodawcy w razie rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy. Jest to dokument prywatny, zawierający oświadczenie wiedzy pracodawcy dotyczące stosunku pracy pracownika.

       Wydanie świadectwa pracy stanowi obowiązek pracodawcy. Co istotne, powinien on to uczynić niezwłocznie. Szczegółowe przepisy wskazują, że w przypadku umowy na czas nieokreślony, pracodawca zobowiązany jest wydać świadectwo pracy w dniu, w którym następuje rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy. Jeżeli jest to niemożliwe, powinien on w ciągu 7 dni przesłać świadectwo pracy pocztą albo doręczyć w inny sposób. Co ważne przedmiotowy dokument można wydać nie tylko pracownikowi, ale także osobie, które została przez niego pisemnie upoważniona. 

 

Porady prawne

Poszczególne informacje podane w świadectwie pracy

       Zgodnie z art. 97 § 2 kodeksu pracy „w świadectwie pracy należy podać informacje dotyczące okresu i rodzaju wykonywanej pracy, zajmowanych stanowisk, trybu rozwiązania albo okoliczności wygaśnięcia stosunku pracy, a także inne informacje niezbędne do ustalenia uprawnień pracowniczych i uprawnień z ubezpieczenia społecznego. Ponadto w świadectwie pracy zamieszcza się wzmiankę o zajęciu wynagrodzenia za pracę w myśl przepisów o postępowaniu egzekucyjnym. Na żądanie pracownika w świadectwie pracy należy podać także informację o wysokości i składnikach wynagrodzenia oraz o uzyskanych kwalifikacjach”. Natomiast bardziej precyzyjne wskazówki zawiera rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie szczegółowej treści świadectwa pracy oraz sposobu i trybu jego wydawania i prostowania. Powyższy akt prawny wskazuje, że świadectwo pracy powinno zawierać oprócz informacji określonych w kodeksie pracy, informacje dotyczące:

1) wymiaru czasu pracy pracownika w czasie trwania stosunku pracy,

1a) podstawy prawnej rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy,

2) urlopu wypoczynkowego wykorzystanego przez pracownika w roku kalendarzowym, w którym ustał stosunek pracy,

3) wykorzystania dodatkowego urlopu albo innego uprawnienia lub świadczenia, przewidzianego przepisami prawa pracy,

4) należności ze stosunku pracy uznanych i nie zaspokojonych przez pracodawcę do dnia ustania tego stosunku, z powodu braku środków finansowych,

5) okresu korzystania z urlopu bezpłatnego i podstawy prawnej jego udzielenia,

6) wykorzystanego urlopu wychowawczego,

7) liczby dni, za które pracownik otrzymał wynagrodzenie, zgodnie z art. 92 Kodeksu pracy, w roku kalendarzowym, w którym ustał stosunek pracy,

8) wykorzystania w roku kalendarzowym, w którym ustał stosunek pracy, zwolnienia od pracy przewidzianego w art. 188 Kodeksu pracy,

9) okresu, za który pracownikowi przysługuje odszkodowanie w związku ze skróceniem okresu wypowiedzenia umowy o pracę na podstawie art. 36(1)§ 1 Kodeksu pracy,

10) okresu odbytej czynnej służby wojskowej lub jej form zastępczych,

11) okresu wykonywania pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze,

12) okresów nieskładkowych, przypadających w okresie zatrudnienia, którego dotyczy świadectwo pracy, uwzględnianych przy ustalaniu prawa do emerytury lub renty,

13) danych, które są zamieszczane na żądanie pracownika.

 

Co należy zrobić jeżeli świadectwo pracy zawiera informacje nieprawdziwe lub niepełne?

       W powyższym przypadku, pracownik musi w ciągu 7 dni od dnia otrzymania świadectwa pracy, wystąpić do pracodawcy z wnioskiem o jego sprostowanie. W razie odmowy dokonania jego sprostowania, pracownik może w ciągu 7 dni od otrzymania tej informacji, wystąpić do sądu pracy z żądaniem sprostowania świadectwa pracy.

Porady prawne

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika