Prawie 750 tys. zł będzie musiała zapłacić spółka Media Markt z Olsztyna za utrudnianie konsumentom możliwości reklamowania wadliwych towarów - uznała Prezes UOKiK i nakazała zmianę kwestionowanej praktyki. W toku są postępowania przeciwko innym sklepom.
Sieć sklepów Media Markt znana jest głównie ze sprzedaży detalicznej sprzętu elektrycznego gospodarstwa domowego, artykułów radiowo-telewizyjnych, mebli biurowych, sprzętu telekomunikacyjnego oraz fotograficznego. Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte na podstawie skarg klientów i informacji otrzymanych od powiatowych i miejskich rzeczników konsumentów. Wynikało z nich, że spółka odmawia przyjmowania lub odrzuca reklamacje klientów zgłaszane po upływie sześciu miesięcy od wydania towaru, jeśli konsument nie udowodni w sposób wymagany przez przedsiębiorcę, że wada istniała w chwili zakupu.

Jednym z podstawowych praw konsumentów w Unii Europejskiej jest prawo do reklamacji towaru niezgodnego z umową. Mamy z nią do czynienia m.in. gdy produkt nie nadaje się do celu, w jakim zwykle jest używany. Towar można reklamować w ciągu dwóch lat od dnia zakupu, a sprzedawca odpowiada wobec konsumenta, jeżeli w chwili zakupu był on niezgodny z umową. Dodatkowo, jeśli wada ujawniła się przed upływem sześciu miesięcy zgodnie z prawem przyjmuje się, że istniała ona w chwili zakupu. Rozwiązanie to znacznie ułatwia składanie reklamacji przez konsumentów.
Z materiałów zgromadzonych w toku postępowania wynika, że Media Markt arbitralnie i bez żadnego merytorycznego uzasadnienia po upływie sześciu miesięcy od zakupu odmawiał uwzględnienia reklamacji informując, że niezgodność towaru z umową nie istniała w chwili jego wydania, a konsument nie przedstawił dowodów potwierdzających twierdzenie przeciwne. UOKiK uznał za niedozwolone automatyczne odrzucanie przez Media Markt reklamacji - bez odniesienia się do wskazanych w dokumentach przez konsumentów wad. Ponadto Urząd stwierdził, że klienci spółki byli wprowadzani w błąd co do faktycznie przysługujących im uprawnień. W rezultacie osoba, która kupiła wadliwy towar pozostawała z nierozpatrzoną reklamacją bez rzetelnych informacji o przyczynach odrzucenia jej przez sklep.
Zgodnie z obowiązującymi regulacjami konsument ma prawo złożyć reklamacje w całym okresie odpowiedzialności sprzedawcy za niezgodność towaru z umową. Obowiązkiem przedsiębiorcy jest jej rzetelne rozpatrzenie, w tym odniesienie się do każdej stwierdzonej przez konsumenta wady. Jeżeli odmawia uwzględnienia reklamacji musi precyzyjnie uzasadnić swoje stanowisko.
Zdaniem UOKiK spółka naruszyła dobre obyczaje w zakresie przyjmowania i rozpatrywania reklamacji, ponadto złamała prawo do rzetelnej, jednoznacznej informacji o przysługujących konsumentom uprawnieniach. Skutkiem tego był brak jasnych kryteriów rozpatrywania reklamacji.
W decyzji Prezes UOKiK nakazała zmianę kwestionowanej praktyki, ponadto na przedsiębiorcę została nałożona sankcja w wysokości prawie 750 tys. zł. Decyzja nie jest ostateczna. Spółka może odwołać się od niej do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Ponadto informujemy, że UOKiK prowadzi kolejne postępowania przeciwko placówkom Media Markt z Opola, Katowic, a także dwóch z Warszawy. W toku jest również postępowanie przeciwko jednemu ze sklepów Saturn Planet z Warszawy.
Urząd przypomina również, że w przypadku każdej spornej sytuacji z przedsiębiorcą lub wątpliwości związanych z zawarciem umowy konsumenci mogą liczyć na pomoc powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów czy organizacji pozarządowych współfinansowanych przez UOKiK. Bezpłatne porady udzielane są również pod numerem infolinii 0 800 800 008.
Źródło: www.uokik.gov.pl

Potrzebujesz porady prawnej?
To Polacy skontrolują Auchan i Real dla UE
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zbada koncentrację grup działających w sektorze spożywczym - Auchan i Real. To już trzeci przypadek, gdy przedsiębiorcy proszą Komisję Europejską o przekazanie transakcji polskiemu urzędowi antymonopolowemu - poinformował UOKiK. Komisja Europejska (...)
Zmiany VAT 2011: nie każdy podniesie ceny
Drożej na pewno nie będzie w Intermarche, Tesco oraz w Ikei. Sieci zapewniają, że pokryją różnice związane ze zmianą stawki VAT. Nad utrzymaniem tegorocznych cen zastanawiają się również Media Markt i Saturn. Utrzymanie cen wymusza na sieciach handlowych konkurencja. – (...)
Dostawcy walczą przeciwko "półkowemu"
Dostawcy wykorzystywani przez sieci handlowe mają szansę uwolnić się od "haraczy". Po korzystnych wyrokach sądów polscy producenci przygotowują kampanię przeciwko sklepowym gigantom. (...) W ubiegłym roku Sąd Najwyższy uznał "bonusy" i "półkowe" za czyny nieuczciwej konkurencji. Od tego (...)
Jak sprzedający towary ma podawać ceny?
Sprzedający towary lub usługi powinien podawać swoje ceny wraz z VAT. Ceny netto wprowadzają w błąd (...)Urząd uznał jednak, że deweloper naruszył obowiązek udzielenia konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji oraz stosował reklamę wprowadzającą w błąd. Dlatego otrzymał (...)
Sklepy należące do największych sieci handlowych w Polsce a także ich biura będą w dniu pogrzebu Ojca Świętego nieczynne. Podobnie placówki największych banków.Zamknięte mają być sklepy sieci: Auchan, Albert, Biedronka, Carrefour, Champion, Elea, E-Leclerc, Geant, Globi, Hypernova, Leader (...)
Początek roku szkolnego. Sprawdź swoje prawa!
Wadliwy plecak można reklamować u sprzedawcy. Kapcie, które okazały się za małe raczej trudno będzie oddać do sklepu, bo zwroty to wyłącznie dobra wola sprzedawcy. O czym powinien pamiętać rodzic zapisując dziecko na kurs językowy? UOKiK przypomina, na co zwrócić uwagę przed pierwszym (...)
Prawa konsumenta europejskiego
Prawa konsumenta europejskiego sformułowała Rada Wspólnot Europejskich w 1972 r. Parlament Europejski w 1978 r. nadał im charakter karty. Nie jest on jednak samodzielnym organem ustawodawczym i jego uchwały mają charakter jedynie deklaracji politycznych. Karta ta nie jest więc źródłem (...)
Wadliwe Toyoty Yaris do serwisu
Przedsiębiorca Toyota Motor Poland poinformował Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o zagrożeniu związanym z użytkowaniem samochodów Toyota Yaris. Spółka rozpoczęła bezpłatną akcję serwisową prawie 15 tys. aut Dystrybutor samochodów Toyota poinformował Urząd Ochrony Konkurencji (...)
Szkoda wyrządzona pracodawcy przez pracownika - opinia prawna
Stan faktycznyZostałem zwolniony z pracy bez okresu wypowiedzenia z powodu art.52 par.1 pkt.1 i 2. Byłem pracownikiem w firmie prywatnej z 8 letnim stażem. Pracowałem w dziale sprzedaży liczącym trzy osoby i kierownika w postaci księgowego. Przyjmowałem od klientów zamówienia i (...)
Rękojmia - czyli co? Rękojmia to podstawa jednej z dwóch możliwych dróg składania reklamacji przez konsumenta (obok gwarancji). Jest to tryb dochodzenia odpowiedzialności od przedsiębiorcy w związku z ujawnioną wadą fizyczną (niezgodnością z umową) lub prawną kupionego (...)
Kupując z przeceny zachowujemy pełne prawa
Produkty - które kupiliśmy z przeceny czy na wyprzedaży - możemy reklamować na takich samych prawach jak towary nabyte bez promocji. Jeżeli okaże się, że zakupione na wyprzedaży produkty są wadliwe, to możemy je zareklamować na takich samych zasadach co wszystkie inne towary - (...)
W dobie kryzysu finansowego konsumenci są ostrożniejsi w podejmowaniu decyzji o zakupie wybranego produktu czy skorzystaniu z określonych usług. Niezależnie od sytuacji ekonomicznej, kupujących towary i usługi w całej Unii Europejskiej chronią przepisy prawa konsumenckiego. Warto o tym pamiętać (...)
Początek roku szkolnego. Sprawdź swoje prawa!
Wadliwy plecak można reklamować u sprzedawcy. Kapcie, które okazały się za małe raczej trudno będzie oddać do sklepu, bo zwroty to wyłącznie dobra wola sprzedawcy. O czym powinien pamiętać rodzic zapisując dziecko na kurs językowy? UOKiK przypomina, na co zwrócić uwagę przed pierwszym (...)
Prawa konsumenta europejskiego
Prawa konsumenta europejskiego sformułowała Rada Wspólnot Europejskich w 1972 r. Parlament Europejski w 1978 r. nadał im charakter karty. Nie jest on jednak samodzielnym organem ustawodawczym i jego uchwały mają charakter jedynie deklaracji politycznych. Karta ta nie jest więc źródłem (...)
Wadliwe Toyoty Yaris do serwisu
Przedsiębiorca Toyota Motor Poland poinformował Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o zagrożeniu związanym z użytkowaniem samochodów Toyota Yaris. Spółka rozpoczęła bezpłatną akcję serwisową prawie 15 tys. aut Dystrybutor samochodów Toyota poinformował Urząd Ochrony Konkurencji (...)
Szkoda wyrządzona pracodawcy przez pracownika - opinia prawna
Stan faktycznyZostałem zwolniony z pracy bez okresu wypowiedzenia z powodu art.52 par.1 pkt.1 i 2. Byłem pracownikiem w firmie prywatnej z 8 letnim stażem. Pracowałem w dziale sprzedaży liczącym trzy osoby i kierownika w postaci księgowego. Przyjmowałem od klientów zamówienia i (...)
Rękojmia - czyli co? Rękojmia to podstawa jednej z dwóch możliwych dróg składania reklamacji przez konsumenta (obok gwarancji). Jest to tryb dochodzenia odpowiedzialności od przedsiębiorcy w związku z ujawnioną wadą fizyczną (niezgodnością z umową) lub prawną kupionego (...)
Kupując z przeceny zachowujemy pełne prawa
Produkty - które kupiliśmy z przeceny czy na wyprzedaży - możemy reklamować na takich samych prawach jak towary nabyte bez promocji. Jeżeli okaże się, że zakupione na wyprzedaży produkty są wadliwe, to możemy je zareklamować na takich samych zasadach co wszystkie inne towary - (...)
W dobie kryzysu finansowego konsumenci są ostrożniejsi w podejmowaniu decyzji o zakupie wybranego produktu czy skorzystaniu z określonych usług. Niezależnie od sytuacji ekonomicznej, kupujących towary i usługi w całej Unii Europejskiej chronią przepisy prawa konsumenckiego. Warto o tym pamiętać (...)
UOKIK bada umowy klubów fitness, pływalni i szkół tańca. Są nieprawidłowości
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta przygotował listę najczęściej łamanych przepisów i radzi, na co zwrócić uwagę, zawierając umowę z przedsiębiorcami organizującymi czas wolny. Usługi czasu wolnego to m.in. fitness kluby, szkoły tańca, parki wodne, stacje narciarskie, imprezy masowe. (...)
UOKIK bada umowy klubów fitness, pływalni i szkół tańca. Są nieprawidłowości
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta przygotował listę najczęściej łamanych przepisów i radzi, na co zwrócić uwagę, zawierając umowę z przedsiębiorcami organizującymi czas wolny. Usługi czasu wolnego to m.in. fitness kluby, szkoły tańca, parki wodne, stacje narciarskie, imprezy masowe. (...)
Konsumencie masz problem? Dowiedz się, do kogo się zwrócić
Jakie instytucje mogą pomóc? Zgodnie z obowiązującym prawem, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podejmuje działania w przypadku naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Natomiast w sprawach indywidualnych bezpłatną pomoc prawną konsumenci mogą uzyskać (...)
Działania rzeczników praw konsumenta. Podsumowanie
W 2012 roku rzecznicy konsumentów udzielili ponad 444 tysięcy porad. Przeszło 75 tys. dotyczyło zakupu odzieży i obuwia. Konsumenci mieli też sporo problemów z usługami telekomunikacyjnymi i finansowymi oraz zakupem sprzętu RTV i AGD. Zgodnie z obowiązującym prawem, Urząd Ochrony Konkurencji (...)
Jak konsument może się bronić przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi przedsiębiorców?
Czego dotyczy ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym? Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, obowiązująca od 21 grudnia 2007 r., określa nieuczciwe praktyki rynkowe w działalności gospodarczej i zawodowej oraz zasady przeciwdziałania (...)
Jak skorzystać z wakacji kredytowych?
Jeśli masz kredyt hipoteczny w złotówkach, możesz skorzystać z rządowego wsparcia. W ramach wakacji kredytowych w 2022 i 2023 roku możesz nie spłacać łącznie 8 rat kredytowych. Rządowy program rusza w sierpniu, jednak wniosek o wakacje kredytowe możesz złożyć już dziś, również (...)
Dostawcy gazu na celowniku. Co odkrył UOKiK?
Nieprawidłowości we wszystkich umowach, jakie konsumenci podpisali z dostawcami gazu - to efekt najnowszej kontroli UOKiK. Jednocześnie większość z nas nigdy nie składała reklamacji na rachunek za gaz i nie ma zastrzeżeń do sprzedawców tego paliwa - wynika z badań społecznych. W ramach Światowego (...)
Ograniczanie odpowiedzialności za opóźnienia lub niedostarczenie przesyłki, utrudnianie rozpatrzenia reklamacji - to tylko niektóre postanowienia stosowane przez firmy kurierskie, które zakwestionował UOKiK. W trakcie kontroli zbadano regulaminy 30 przedsiębiorców. Coraz częściej korzystamy (...)
Najczęstsze problemy konsumentów
W 2013 roku rzecznicy konsumentów udzielili ponad 443 tysięcy porad. Przeszło 77 tysięcy dotyczyło zakupu odzieży i obuwia. Konsumenci mieli też sporo problemów z usługami telekomunikacyjnymi, finansowymi dostawą energii oraz zakupem sprzętu RTV i AGD. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (...)
Jesteś niezadowolony z wykupionej wycieczki? Dowiedz się czego możesz żądać od biura podróży.
Planując wakacyjny wyjazd, niezależnie od tego czy spędzamy wakacje w kraju czy za granicą, mamy określone wyobrażenia i oczekiwania. Chcemy wykorzystać zasłużony urlop na długo wyczekiwany odpoczynek, który pozwoli na zregenerowanie sił oraz oderwie nasze myśli od pracy i problemów (...)
Reklamacja, niezgodność towaru z umową, niekompletność - poznaj swoje prawa
Ograniczanie odpowiedzialności sprzedawcy i naruszanie terminów dotyczących zgłaszania zastrzeżeń odnośnie zakupionego towaru - to przykłady niezgodnych z prawem praktyk handlowców. 25 grudnia zmieniają się regulacje dotyczące reklamacji. Przypominamy jakie mamy prawa, gdy produkt kupiony (...)
NIK o ochronie klientów sklepów internetowych
System ochrony klientów sklepów internetowych w Polsce działa dobrze. Konsumenci mogą liczyć na bezpłatne porady prawne, a składane przez nich skargi są rozpatrywane rzetelnie i w większości terminowo. Wyniki kontroli NIK pokazują, że osoby dokonujące zakupów przez Internet są odpowiednio (...)
Leroy Merlin oszukiwał? Musi zapłacić ogromną karę
Sposób rozpatrywania reklamacji przez Leroy Merlin Polska wprowadzał konsumentów w błąd. Decyzję Prezes UOKiK potwierdził Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Utrzymana została również nałożona kara finansowa - ponad 2,5 mln złotych - podało UOKiK w komunikacie. Zastrzeżenia Urzędu (...)
W dobie kryzysu finansowego konsumenci są ostrożniejsi w podejmowaniu decyzji o zakupie wybranego produktu czy skorzystaniu z określonych usług. Niezależnie od sytuacji ekonomicznej, kupujących towary i usługi w całej Unii Europejskiej chronią przepisy prawa konsumenckiego. Warto o tym pamiętać (...)
Uderzenie w Auchan. Towar można reklamować bez paragonu
Prawo konsumenta do reklamacji nie może być w żaden sposób ograniczane. Nie wolno też sugerować, że nie będzie możliwości jej złożenia w przypadku utraty paragonu - przypominał UOKiK w decyzji wydanej w sprawie Auchan Polska. Postępowanie UOKiK przeciwko Auchan Polska zostało wszczęte (...)
Opóźnienie pociągu. Zobacz, jakie masz prawa
Pociąg przerwał jazdę, nie dojechałeś na czas, spóźniłeś się na ważne spotkanie. Czego możesz domagać się od przewoźnika w takiej sytuacji? UOKiK przypomina o prawach konsumentów podróżujących pociągiemUrząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na bieżąco monitoruje rynek przewozów (...)
14 mln zł na Pocztę Polską i telekomy
Poczta Polska dostarczała przesyłki nieterminowo - uznała Prezes UOKiK i nakazała zmianę dotychczasowej praktyki oraz nałożyła na przedsiębiorcę blisko 7 mln zł kary. Swoje działania muszą zmienić również - Aster, Dialog i Tele2, które ograniczały prawa odbiorców usług telekomunikacyjnych. (...)
Dzień bezpiecznego Internetu – zakupy w sieci
Zwrot towaru, który się już nie podoba? Możliwe, ale tylko przy sprzedaży przez Internet - to podstawowe prawo różniące zakupy wirtualne od tradycyjnych. W Dniu Bezpiecznego Internetu, obchodzonym w Polsce po raz piąty, UOKiK zwraca uwagę na zasady obowiązujące w Sieci.Zakupy on-line cieszą (...)
Sprzedaż poza lokalem przedsiębiorcy. UOKiK karze
Nawet 300 zł dodatkowych kosztów za każdą domową wizytę osoby przypominającej o opóźnieniach w spłacie należności – takie procedury windykacyjne stosowała poznańska spółka sprzedająca produkty paramedyczne. To jeden przykładów niezgodnych z prawem praktyk przedsiębiorców zajmujących (...)
Bezpieczeństwo produktów jest najważniejsze
Unia Europejska chroni konsumentów przed niebezpiecznymi produktami.Wszyscy jesteśmy konsumentami. Za każdym razem, gdy kupujemy jakiś produkt - zarówno w sklepie, jak i w Internecie - chronią nas przepisy unijne, które gwarantują, że oferowane produkty spełniają normy w zakresie bezpieczeństwa (...)
UOKiK ukarał znaną sieć sklepów
Sposób rozpatrywania reklamacji przez Leroy Merlin Polska wprowadzał konsumentów w błąd. Decyzję Prezes UOKiK potwierdził Sąd Apelacyjny. Utrzymana została również nałożona kara finansowa – ponad 2,5 mln złWyrok sądu dotyczy decyzji z października 2010 r. Zastrzeżenia Urzędu (...)